2018-05-25, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Det där ned våldtäkter får stå för dig - du kan ju sluta med det så blir världen bättre.

Problemet med lagstiftningen är att den i praktiken leder till att all sex är våldtäkt.

Jurudik är tekniskt och vi har nu en lag som inte går att följa, och då klassas du som våldtäktsman per definition (även om du inte blir fälld, du bryter mot lagen)

Tänk dig att vi hemligstämplar informationen om hastighetsbegränsningar och slumpmässigt ändrar hastighetsbegränsningen ett par gånger om dagen. Samtidig är du skyldig att följa hastighetsbegränsningen. Det är ungefär vad det handlar om.

Vaddå inte går att följa...?

Är det omöjligt att bara ha sex med personer som antingen säger eller visar att de vill det?

Går det inte att leva utan att utsätta någon för överraskningssex?
Citera
2018-05-25, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjaxy
Som jag ser det, utan att ha läst den nya lagen, är att den inte ändrar något specifikt för kvinnor. Däremot ger den oss män en legitim rätt att anmäla kvinnor för våldtäkt. Män kan inte våldtas heter det ju (med rätt) men den här lagen säger ju att det räcker att en sexakt påbörjas utan bägge parters uttryckliga medgivande så är det våldtäkt.
För att belysa det hela: min exfru väckte mig för några år sen genom att bestiga mig. Bägge var nakna och självklart fick jag stånd direkt (kanske redan hade morgonstånd) och den gled in. Våldtäkt!
När domstolarna blir nertyngda av anmälningar från besvikna och dumpade MÄN kommer nog lagen att ifrågasättas. "Den fyllde inte sitt syfte" 3-4 år, sen är den borta.

Jag antar att du frös när hon besteg dig och inte på något sätt vare sig gav ifrån dig ljud eller rörde dig på ett sätt som visade att du var med på noterna. Och att du har stödbevisning som styrker detta. Det är nämligen den bevisnivån som krävs för att få någon dömd för våldtäkt, även med nya lagstiftningen.
Citera
2018-05-25, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Nej det är åklagarens jobb men när det gäller just våldtäkter så har pressen alltid legat på offret och nu blir det tvärt om.

Hur kan det vara dåligt?

Det är nog snarare så att ännu mer press kommer att läggas på offret, eftersom det nu är offrets beteende som avgör om ett brott har begåtts, inte förövarens.

Nu kommer man att prata om ifall offret sa eller visade att han eller hon ville ha sex istället för att prata om på vilket sätt förövaren hotade eller utövade våld emot offret.

Lagen kommer antagligen inte leda till fler fällande domar, eller att våldtäktsoffer behandlas bättre, dess roll är framförallt att verka normbildande. Att det är inte okej att gå loss på döda fiskar hur som helst.
Citera
2018-05-25, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KantarellHatt
Det enda som saknas nu är en organisation som aktivt uppmanar alla tjejer att anmäla alla killar som de har haft sex med utan uttryckligt samtycke för våldtäkt.

Det krävs inte uttryckligt samtycke. Det krävs att man visar att man vill. Lite svårt att ha sex utan att göra det. Om man inte blir våldtagen, förstås.
Citera
2018-05-25, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Jag antar att du frös när hon besteg dig och inte på något sätt vare sig gav ifrån dig ljud eller rörde dig på ett sätt som visade att du var med på noterna. Och att du har stödbevisning som styrker detta. Det är nämligen den bevisnivån som krävs för att få någon dömd för våldtäkt, även med nya lagstiftningen.

Hur skulle jag kunna vara med på noterna menar du? Jag sov ju. Det är vid den tidpunkten våldtäkten sker. Att jag sen var med på noterna spelar ju ingen roll. Brottet hade ju redan begåtts.
Citera
2018-05-25, 15:25
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Skulle inte förvåna mig om nästa steg kommer att bli att förbjuda porr.
Citera
2018-05-25, 15:26
Medlem
-Hajen-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeppaKaKa
Det är väl bättre för dom?

Ja! Nu kanske de blir dömda för alla gruppvåldtäkter?
Citera
2018-05-25, 15:31
Medlem
Citat:
Hur skulle jag kunna vara med på noterna menar du? Jag sov ju. Det är vid den tidpunkten våldtäkten sker. Att jag sen var med på noterna spelar ju ingen roll. Brottet hade ju redan begåtts.

Domstolar har en förmåga att ta hänsyn till kontext.

Blir du bestigen av en person du regelbundet har sex med, och reagerar med att säga ”oh yeah baby!” och kasta dig in i sexet så kommer ingen domstol att bedöma det hela som våldtäkt, vare sig du är man eller kvinna.

Om du däremot fryser och agerar som en död fisk, och har stödbevisning som styrker att det var detta som hände, då kommer det att bedömas som våldtäkt med nuvarande lag.

Många som har missat det här med att det finns ganska omfattande krav på stödbevisning när ord står mot ord.

Mycket svårare att bli dömd för våldtäkt än för mord i Sverige...
Citera
2018-05-25, 15:34
Medlem
Citat:
Vaddå inte går att följa...?

Är det omöjligt att bara ha sex med personer som antingen säger eller visar att de vill det?

Går det inte att leva utan att utsätta någon för överraskningssex?

Kolla in lagen och vad den säger så förstår du.

Se mina tidigare diskussioner som exempel.

Edit:
Problemet är att lagen avser att komma åt en specifik typ av övergrepp - men att detta generaliseras till att även gälla förhållandena under normalt ömsesidigt frivilligt sex. Tekniskt sett begår du våldtäkt och kan bli dömd till fängelse även om det sker frivilligt.

En lag som skulle fungera utan att alla är våldtäktsmän är en lag som specificierar hur, när och med vem du får ha sex.
Senast redigerad av Dolche 2018-05-25 kl. 15:42. Anledning: Komplettering
Citera
2018-05-25, 15:37
Medlem
Citat:
Domstolar har en förmåga att ta hänsyn till kontext.

Blir du bestigen av en person du regelbundet har sex med, och reagerar med att säga ”oh yeah baby!” och kasta dig in i sexet så kommer ingen domstol att bedöma det hela som våldtäkt, vare sig du är man eller kvinna.

Om du däremot fryser och agerar som en död fisk, och har stödbevisning som styrker att det var detta som hände, då kommer det att bedömas som våldtäkt med nuvarande lag.

Många som har missat det här med att det finns ganska omfattande krav på stödbevisning när ord står mot ord.

Mycket svårare att bli dömd för våldtäkt än för mord i Sverige...

Men nu handlar inte detta om ifall min exfru skulle blivit dömd för brottet eller ej. Det handlar om att hon de facto begick ett brott. Med eller utan mitt i efterhand gillande. När hon besteg mig så sov jag: Våldtäkt.
Citera
2018-05-25, 15:41
Medlem
Citat:
Men nu handlar inte detta om ifall min exfru skulle blivit dömd för brottet eller ej. Det handlar om att hon de facto begick ett brott. Med eller utan mitt i efterhand gillande. När hon besteg mig så sov jag: Våldtäkt.

Japp. Och det är på det sättet lagen är tänkt att verka normbildande. För att folk ska tänka sig för innan de bestiger någon som sover. Så att de är relativt säkra på att det skulle vara uppskattat och inte chansar lite med någon som däckat på en fest.

Men din fru begick ett brott även med den gamla lagstiftningen. Att sova räknades in i våldtäktsbegreppet redan då.
Citera
2018-05-25, 15:52
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Skulle inte förvåna mig om nästa steg kommer att bli att förbjuda porr.

Det kommer aldrig att gå - Enda nackdelen med denna lag är väl om man träffar en psykopat som först ger en njutning och sedan efter några dagar backar ur och tycker inte detta var rätt samlag och man blir fälld i domstol eller att saken ens prövas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in