Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-15, 19:58
  #13
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Påbörja en svetsutbildning och hoppa av innan fullföljd kurs.
Citera
2017-12-15, 20:23
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peternicklasab
Hej!

Har arbetat inom byggbranschen större delen av mitt liv och har en ganska hög position inom ett stort väletablerat byggföretag. Har lätt för retorik samt att övertyga människor till att ändra inriktning då mitt arbete kräver detta.

P.g.a. dagens gökar som sitter i regeringen samt övriga i allianspartierna har jag helt tappat tron på att Sverige styrs i rätt riktning. Det sunda förnuftet finns inte längre och jag vill gärna påverka det till det bättre.

Nu till själva frågan. Hur kan man på snabbast vis påverka dagens politik? Hur går man tillväga? Kontakter är allt, precis som inom alla branscher, men hur skapar man dessa?

Någon med insyn som vill dela med sig?


Det viktigaste oavsett vilket parti du väljer att gå med i är att du läser partiprogrammet. När du sedan har hyfsad koll på det så måste du satsa på att gå upp i talarstolen, låt säga i kommunfullmäktige och jobba dig därifrån uppåt. I talarstolen ska du säga vettiga saker. Du kommer inte få med dig andra partier i första hand, det handlar om att bli populär i ditt eget parti vilket du blir om du skapar kontakter internt och visar dig i talarstolen.

Sen kan det ta några år innan du är i riksdagen, det är olika det där. Du kan säkert lägga till kommunikation på sociala medier etc.
Citera
2017-12-15, 20:45
  #15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peternicklasab
Hej!

Har arbetat inom byggbranschen större delen av mitt liv och har en ganska hög position inom ett stort väletablerat byggföretag. Har lätt för retorik samt att övertyga människor till att ändra inriktning då mitt arbete kräver detta.

P.g.a. dagens gökar som sitter i regeringen samt övriga i allianspartierna har jag helt tappat tron på att Sverige styrs i rätt riktning. Det sunda förnuftet finns inte längre och jag vill gärna påverka det till det bättre.

Nu till själva frågan. Hur kan man på snabbast vis påverka dagens politik? Hur går man tillväga? Kontakter är allt, precis som inom alla branscher, men hur skapar man dessa?

Någon med insyn som vill dela med sig?
Kontakter är ju som du säger väldigt värdefulla.
Medlem i något okontroversiellt ordenssällskap är ibland/oftast till stor hjälp med det.
Bli religiös iofs oftast krav för ovan med, och gå med i ditt partis religiösa grupp då dessa oftast är väldigt överrepresenterade i sin riksdagsgrupp.
Läs på ditt partiprogram så du inte för tidigt riskerar stå där med kontroversiella åsikter. Det är oftast ingen bra karriärboost. Åsikter kan du skaffa dig senare när du sitter i partistyrelsen.

Är du inte för korkad och uppträder trevligt och håller på integriteten räcker det väldigt långt.
Citera
2017-12-15, 21:24
  #16
Medlem
Jag tror att ungdomsförbund-studentförbund-kommunalpolitik och kanske landstingsuppdrag är vägen mot riksdagen
Att man tidigt knyter kontakter och lär sig vilka ryggar som ska klappas och vilka man ska sticka kniven i.
När man kommit upp i hierarkin så kan man sticka knivar i tidigare klappade ryggar och ta sig högre upp på listorna.
Citera
2017-12-16, 15:56
  #17
Medlem
Att tillhöra ett parti och göra sig ett namn är nog inte helt enkelt, det gäller väl att synas i media så mycket som möjligt med åsikter som går hem hos både partiet och svenska folket.

Man förstår att vissa politiker inte vågar/kan gå emot flyktingfrågorna tex, då dom skulle bli utstötta ur partiet om man går sin egen väg i frågan och därmed inte få några röster.

Måste vara väldigt tråkigt att alltid hålla med partiet fast man egentligen har en helt annan åsikt. Finns säkert många politiker som inte kan uttrycka sina inre åsikter, man blir snarare som en åsiktsslav för partiet.

Att vara en politisk vilde tror jag personligen skulle vara mycket roligare, tex en som värnar om hembygden och strider för dess överlevnad.
Citera
2017-12-16, 16:10
  #18
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsFantasy
På gott och ont kan vem som helst bli politiker.

Det är bara att anmäla sig till valfritt kommunalt parti och ta det därifrån. De söker alltid nya politiker till kommunstyrelse och kommunfullmäktige eftersom få orkar med skiten. Visar du stort intresse har du halva inne.
Tar längre tid att arbeta sig upp i stora partierna givetvis. KD är riskfyllt, åker de ur riksdagen är det inte säkert de kommer igen påföljande mandatperiod. MEN, kommunpolitik innebär kortare avstånd till de konkreta frågorna än riksdagspolitik, så på sätt o vis är det mer givande.
Kvalificerad erfarenhet från näringslivet är en bristvara i de politiska partierna.
Citera
2017-12-16, 16:25
  #19
Medlem
gabrielle2s avatar
Lär sig att ljuga i långa invecklade meningar som ser mycket intelligenta ut.
Retorik med andra ord.

Går med i ett parti du är intresserad av och brinner för dess sakfrågor/ ideologi.

Tar plats.

Se till att du inte har för mycket skelett i garderoben eller också väljer du att visa gamarna det före dem = det här är jag.
Då slipper du vara rädd att bli jagad av gamarna.

Ha kunskap om allt som tänkas kan vad gäller politik.

När du väl blir politiker så sköter andra allt ÅT dig.
Du kan dyka upp mellan varven och leverera färdigskrivna tal.
Eller också har du tagit det du iakttagit och läst och satt det i rätt sammanhang så att det flyter naturligt.
Kanske brinna för det också.

Bli medias älskling eller hatobjekt.
Citera
2017-12-16, 18:16
  #20
Medlem
I-van-Toers avatar
Kopiera Roger Mogerts politiska karriär så blir du miljonär och behöver inte bry dig om Sveriges framtid och utveckling. Slänger du inte ett Reinfeldtskt "öppna era hjärtan" vid rätt tillfälle så kanske du även får en röst efter att du lämnat politiken. Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback