Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-15, 16:33
  #1
Medlem
Hej!

Har arbetat inom byggbranschen större delen av mitt liv och har en ganska hög position inom ett stort väletablerat byggföretag. Har lätt för retorik samt att övertyga människor till att ändra inriktning då mitt arbete kräver detta.

P.g.a. dagens gökar som sitter i regeringen samt övriga i allianspartierna har jag helt tappat tron på att Sverige styrs i rätt riktning. Det sunda förnuftet finns inte längre och jag vill gärna påverka det till det bättre.

Nu till själva frågan. Hur kan man på snabbast vis påverka dagens politik? Hur går man tillväga? Kontakter är allt, precis som inom alla branscher, men hur skapar man dessa?

Någon med insyn som vill dela med sig?
Citera
2017-12-15, 16:42
  #2
Medlem
Jag har definitivt inte insyn men ska väga in ändå.

1. Välj ett parti
Studera det noga så du kan både dess historia och nuvarande politik.

2. Studera
Läs böcker, memoarer, psykologi, strategi, retorik för att ta några exempel.

3. Gå med i partiet
Gå på alla möten och gör din röst hörd mer och mer.

Gör du det så är du åtminstone förberedd.
Citera
2017-12-15, 16:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickflicks
Jag har definitivt inte insyn men ska väga in ändå.

1. Välj ett parti
Studera det noga så du kan både dess historia och nuvarande politik.

2. Studera
Läs böcker, memoarer, psykologi, strategi, retorik för att ta några exempel.

3. Gå med i partiet
Gå på alla möten och gör din röst hörd mer och mer.

Gör du det så är du åtminstone förberedd.

Kan man bara anmäla sig till ett parti och sen är man per automatik en politiker? Är det inte någon ingångstest eller dylikt som måste göras?
Citera
2017-12-15, 16:54
  #4
Medlem
Sqrbankens avatar
Du börjar på lokal nivå och arbetar dig upp. Som vanlig svensson bör du varit aktiv redan som fjunis i ett ungdomsförbund vilket ger ett försprång, inte minst när det kommer till öppningar via kontakter.

Sverigedemokraterna är men kanske har varit desto mer en riktigt bra investering att göra politisk karriär i då man skriker efter folk och är du en hyverns engagerad människa utan lik i garderoben går det att stiga relativt fort. Talar givetvis inte om riksdagsplats där konkurransen är mördande även i SD men att göra sig ett namn på kommunal nivå är enklare än i exempelvis såsseriet. Sen ska valresultat vara goda givetvis så det finns platser att fylla.

Precis som alltid när man ska göra karriär inom ett område med stor konkurrens så gäller det att spela sina kort rätt och ha jävligt vassa armbågar. Just därför med lite överdrift samtliga toppolitiker är renodlade psykopater.

En näringslivsprofil eller kändis exempelvis kan dock få frikort hela vägen upp i toppen.
__________________
Senast redigerad av Sqrbanken 2017-12-15 kl. 16:58.
Citera
2017-12-15, 17:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peternicklasab
Kan man bara anmäla sig till ett parti och sen är man per automatik en politiker? Är det inte någon ingångstest eller dylikt som måste göras?

Medlem kan du bli i alla partier såvitt jag vet.

Sen måste du vara aktiv och engagera dig. Det kan ta lång eller kort tid beroende på parti och dess struktur. Det viktiga är att du engagerar dig.

Inget av det jag nämnt är såklart garanter för att du ska komma nånvart men det är byggstenar. Kom också ihåg att politik är kontakter, så slicka rätt rövar så får du en fördel.
Citera
2017-12-15, 17:09
  #6
Medlem
Fris avatar
Fråga din pappa. Politiker är ett ärftligt yrke i Sverige. Vi är en ärftlig demokrati. Sahlin, Reinfeldt, Lööf, Damberg o.s.v. hade pappor som var politikerpampar (Bildt gifte sig med partiledarens dotter, skiljde när han tagit makten). Det är knappast en tillfällighet. Har du inte en sån så är du knappast intressant för något parti. Ett parti rekryterar bara de som är tillräckligt korrumperat insyltade eller korkade och misslyckade nog att inte utgöra ett hot mot den sittande ledningen. Det var just därför Göran Persson utsåg Mona Sahlin till sin efterträdare, för att han var väl medveten om att "det där med tänkandet är inte henne starka sida". Alltså helt ofarlig som rival, och hon klarade ju sig inte själv ens utan konkurrens med Göran.

Det viktigaste för en politiker när denne rekryterar en annan politiker, är att se till att denne misslyckas. Politik är ett nollsummespel. Enda sättet att vinna är att förstöra för andra. Helt annan logik än vad du är van vid från byggbranschen.

Om du har kvalificerad yrkeserfarenhet så låter det som att du vore en extremt sällsynt hermelin i PK-träsket. Känner du till någon minister eller partiledare som har yrkeserfarenhet på din nivå? jag tror inte att du får tillgång till någon politisk position, annat än som en av tiotusentals maktlösa knapptryckare i kommuner och riksdagar och tingsrätter. Du har väl läst Knapptryckarkompaniet, en berättelse av en f.d. moderat riksdagsledamot om hur meningslöst det är att låtsas vara Sveriges lagstiftare.
__________________
Senast redigerad av Fri 2017-12-15 kl. 17:15.
Citera
2017-12-15, 17:10
  #7
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peternicklasab
Kan man bara anmäla sig till ett parti och sen är man per automatik en politiker? Är det inte någon ingångstest eller dylikt som måste göras?

Inga tester krävs. Bara kolla på vem vi har som Statsminister. Detta sköts naturligt då partier oftast inte vill ha företrädare som ger dålig PR. Men visst slinker det igenom ibland på både lokal och nationell nivå. Denna regering vi har nu tillsatte exempelvis en turknationalistisk islamist som minister.
Citera
2017-12-15, 17:31
  #8
Medlem
smoerreboms avatar
Centerpartiet borde pga sin ökning kunna bli ett parti som är lätt att ta sig in i. De har väldigt mycket pensionärer och gamla på vischan så är du ung kan du glida in på en räkmacka, har en bekant som gör det nu.
Citera
2017-12-15, 17:45
  #9
Medlem
Uppskattar alla tips. En vit skallig man inom SD är nog inte så populärt. Samt, tråkigt nog, om jag skulle valt SD så är min karriär inom byggbranschen helt körd. Blir nog att inrikta sig på moderaterna då de allt mer verkar använda det de har innanför pannbenet. Mitt ultimata mål, om jag nu hade fått chansen, hade varit att tillintetgöra Annie Löf samt få löfvens mun igen svetsad. Dock genom att föra en bra politik utan någon smutskastning överhuvudtaget. Är sanslöst trött på på att ingen ser längre än sin egen näsa.

Vad jag hade valt att fokusera på är givetvis det alla pratar om idag.

Invandringspolitiken:
1. Är man här illegalt utvisas man.
2. Har man fått asyl här och man utför ett brott så utvisas man. Givetvis bedöms man efter brottets karaktär.
3. För att få bukt med våldtäkter etc. Höjs straffen avsevärt samt leder till utvisning. D.v.s. de som kommer från en kultur som ligger 500 år tillbaka i tiden får anpassa sig efter svenska värderingar.
4. Sluta dalta och ställa krav. Vi är inget bidragsland. Om man bara tar och inte ger skadar man landet.

Sjukvården:
Vi har den högsta skatten i världen. Detta ska skattebetalarna få ta del av och inte lägga på andra. Vi ska värna om de som byggt vårt land. D.v.s. sänka pensionsåldern till det den en gång varit.

Rättväsendet:
Nogo zoner ska inte existera i Sverige. Desto otryggare område desto större åtagande. D.v.s. ta hjälp av militären för att minska belastningen för polis. Vill även införa mönstring igen då detta är ett bra sätt för nyankomna att integreras med svenskar. De som tidigare har flytt sitt land pga detta kommer därmed fly tillbaka.
Högre straff mot gängkriminalitet.

Bidrag:
Bidragen ska vara jämställd men dock till svenskarnas fördel då dessa varit en del av det hela.

Droger:
Avkriminalisera droganvändning men fokus ska ligga på att ta fast de som utnyttjar människorna som fastnar i träsket.

Bostäder:
Satsa på studentlägenheter och bygga billigt. Låga hyresavtal gör att ungdomar ser fördel med att plugga istället för att hoppa på lågavlönade arbeten.

Har mycket på agendan och jag tänker att flertalet svenskar håller med i allt ovan? Enbart politikerna som lever i en drömvärld
Citera
2017-12-15, 18:14
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peternicklasab
Hej!

Har arbetat inom byggbranschen större delen av mitt liv och har en ganska hög position inom ett stort väletablerat byggföretag. Har lätt för retorik samt att övertyga människor till att ändra inriktning då mitt arbete kräver detta.

P.g.a. dagens gökar som sitter i regeringen samt övriga i allianspartierna har jag helt tappat tron på att Sverige styrs i rätt riktning. Det sunda förnuftet finns inte längre och jag vill gärna påverka det till det bättre.

Nu till själva frågan. Hur kan man på snabbast vis påverka dagens politik? Hur går man tillväga? Kontakter är allt, precis som inom alla branscher, men hur skapar man dessa?

Någon med insyn som vill dela med sig?

Börja med att anmäla ditt intresse till ett parti i din hemkommun.
Citera
2017-12-15, 18:24
  #11
Medlem
På gott och ont kan vem som helst bli politiker.

Det är bara att anmäla sig till valfritt kommunalt parti och ta det därifrån. De söker alltid nya politiker till kommunstyrelse och kommunfullmäktige eftersom få orkar med skiten. Visar du stort intresse har du halva inne.
Citera
2017-12-15, 18:56
  #12
Medlem
Bli medlem i ett parti som du tycker stämmer bäst överens med dina ideologier.
Var med på alla möten, ställ upp när det gäller att göra saker. Visa dina framfötter och hoppas på att få uppdrag, tex sitta i nämnder, vigselförättare, nämdeman osv.
Skicka röv för att få röster när det kommer till personval.
Easy peasy
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback