Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-13, 15:20
  #1
Medlem
DD:s hemsida är dåligt uppdaterad och det verkar allmänt dött.
Dock skriver man att man satsar på valet 2018.

Hur går det till att få ett DD system i vårt nuvarande?
Hur många väljare behövs för att man ska kunna komma in I Riksdagen?
Vem och med vilka frågor väljer man? Typ sjukvård, miljö, familjefrågor mm.

Vilka faror och fördelar ser ni med ett DD system? Det vi har funkar sådär för många, då man inte är speciellt intresserade. Valdeltagandet har minskat och politikerföraktet ökat. Samtidigt verkar politiker vara allt mer styrda av lobbyister och organisationer. Man är även väldigt dåligt bildade, och då kan man lätt fångas upp och påverkas i icke demokratisk riktning.

DD verkar på pappret vara något som kan få medborgarna att bli mer medvetna och engagerade i politiska frågor.
Citera
2017-12-13, 15:32
  #2
Medlem
WWHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godakrafter
DD:s hemsida är dåligt uppdaterad och det verkar allmänt dött.
Dock skriver man att man satsar på valet 2018.

Hur går det till att få ett DD system i vårt nuvarande?
Hur många väljare behövs för att man ska kunna komma in I Riksdagen?
Vem och med vilka frågor väljer man? Typ sjukvård, miljö, familjefrågor mm.

Vilka faror och fördelar ser ni med ett DD system? Det vi har funkar sådär för många, då man inte är speciellt intresserade. Valdeltagandet har minskat och politikerföraktet ökat. Samtidigt verkar politiker vara allt mer styrda av lobbyister och organisationer. Man är även väldigt dåligt bildade, och då kan man lätt fångas upp och påverkas i icke demokratisk riktning.

DD verkar på pappret vara något som kan få medborgarna att bli mer medvetna och engagerade i politiska frågor.

hej
Det närmaste direktdemokrati jag känner till är Schweiz med stort självstyre i kantonerna med röstning på torget. De sista vet jag inte om det är en myt eller ej.
Citera
2017-12-13, 15:33
  #3
Medlem
Jellohs avatar
Just i Sverige skulle det vara förkrossande majoriteter åt ena eller andra hållet beroende på vad man skall tycka vid ett visst tillfälle. Svesnkar är flockdjur med utpräglad koncensuskultur. Lite som ett fiskstim eller svärm med småfåglar.
Citera
2017-12-13, 15:37
  #4
Medlem
WWHs avatar
När väl infrastrukturen är utbyggd till 100 % skulle det vara möjligt att delegera vissa frågor till folket direkt. Frågan är om det blir effektivare än nuvarande system, då kravet måste vara att folket är upplysta med en neutral bakgrundsinformation till de beslut som vi skall rösta om.
Citera
2017-12-13, 16:42
  #5
Medlem
Det skulle ju definitivt fungera bättre än nu i denna pseudo-demokrati.
Citera
2017-12-13, 19:40
  #6
Medlem
Svår fråga. Vissa saker borde mer kunniga och smarta personer bestämma om, tyvärr finns det inte så många sådana. Särskilt inte i regeringen. Men det finns ju risk att folket röstar ogenomtänkt om viktiga saker, samt kanske saker som inte går ihop, typ lägre skatt och samtidigt bättre samhällsservice. Det ideala hade varit om någon riktigt smart person med goda intentioner styrde, men sådana är mycket sällsynta som sagt. Synd att ledare med mer auktoritära drag tenderar att förtrycka sitt folk på ett våldsamt sätt och bara se efter sina egna personliga ekonomiska intressen och inte landets. Om någon bara kunde motstå det där maktmissbruket.
Citera
2017-12-13, 20:08
  #7
Medlem
Kan någon förklara hur det ska gå till?
Vad jag förstått ska det nuvarande systemet vara kvar mellan rött och blått.
Man tillför en exponent direktdemokrati, dvs. en form av folkligt medbestämmande, eller
en form av närmre demokrati än vi har idag.

När detta implementerats i Riksdagen kan man börja komma med förslag som t.ex. mer glass gratis till alla barn, eller alla föräldrar ska 4 v. extra betald semester för att umgås med sina barn.

Jag har också förstått enl. förslagen att man ska ha 100 dagar på sig att få ut information om för ocj emot för att kunna diskutera frågorna.

Därefter har man en nedladad app där man identifierar sig med bankID och kan rösta.
Man kan också lämna över frågan till representant om man inte vill rösta. Man erbjuder då sin röst på det parti som man valt i grunden. Men kan närsomhelst logga in på sitt konto och enbart rösta på sakfrågor om man nu vill det.

Har jag missuppfattat något?
Citera
2017-12-13, 22:07
  #8
Moderator
Strix m/94s avatar
Trådstarten tolkas som att det är styrelseprincipen direktdemokrati som är i fokus, och således flyttas tråden till delforum Valsystemet och statsskicket.

Partier -> Valsystemet och statsskicket

Strix/Mod
Citera
2017-12-14, 02:50
  #9
Medlem
Vem0ths avatar
Hur jag ser att DD ska kunna fungera.

En myndighet som sköter processen skulle behövas. Medborgare loggar in med bank-id eller besöker myndigheten personligen med legitim id kontroll, där man får pricka in sitt ställningstagande i huvudfrågor och skriva in egna motionsförslag. Om låt oss säga 1% av befolkningen har skrivit in samma förslag så kommer även den finnas med att rösta ställningstagande på. Allt ska gå anonymt och inga namn eller personnummer ska kunna läckas.

Såg tv-serien The Orville där de skapade en planet som fungerade likt Reddit, lite väl extremt men väl illustrerat.
Citera
2017-12-14, 05:40
  #10
Medlem
Fris avatar
Hur fungerar en folkomröstning?
Vad är det som skulle vara svårt? Jag förstår inte ens hur frågan kan ställas.
Citera
2017-12-15, 10:52
  #11
Medlem
Tanken att vi demokratiskt skulle rösta i alla frågor är spontant väldigt tilltalande. Tyvärr tror jag ändå inte ett ögonblick på idén. Det skulle öppna för diverse populism, bara en ytterligt liten bråkdel skulle läsa lagrådsremisser, utredningsunderlag och liknande som ligger till grund för politiska beslut.

Det är sådant vi avlönar politiker för att göra och väljer personer vars grundvärderingar liknar våra egna så att de skall ta tillvara våra intressen.
Citera
2017-12-15, 17:30
  #12
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Tanken att vi demokratiskt skulle rösta i alla frågor är spontant väldigt tilltalande. Tyvärr tror jag ändå inte ett ögonblick på idén. Det skulle öppna för diverse populism, bara en ytterligt liten bråkdel skulle läsa lagrådsremisser, utredningsunderlag och liknande som ligger till grund för politiska beslut.

Det är sådant vi avlönar politiker för att göra och väljer personer vars grundvärderingar liknar våra egna så att de skall ta tillvara våra intressen.
Och du tycker att det funkar bra, att vi avlönar PK att läsa vad de själva skriver? Rycker du att det är bättre än om människor tilläts bestämma över sina egna liv? Folk har faktiskt viktiga saker för sig, som barnuppfostran och karriär, och har inte tid med att det finns det där med PK och staten som plundrar och förbjuder hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback