2006-01-18, 13:11
Medlem
IMPlicits avatar
Nu är tycker jag det är dags att starta en tråd för sågningar av mobiltelefonerna ni använder. Det känns som att man ofta kan lita mer på någon som verkligen använt sin telefon en tid och är bekant med den. Skriv vad ni tycker är dåligt eller irriterande med den. Det är sådana saker man vill veta, men är svåra att hitta när man letar efter en intressant telefon.

Jag tänkte att man kunde lägga upp detta enligt följande mall:

Modell:
Pris vid inköp:
Egen info:
Betyg:
(1 till 5)

Tanken är att man senare ska kunna gå in i den här tråden och söka på mobiltelefonen man är intresserad av och se hur den är i en användares ögon.

Edit: Betyg är egentligen irrelevant, men vill ni så kan ni förstås ta med det.
Citera
2006-01-18, 13:11
Medlem
IMPlicits avatar
Jag kan börja med min senaste.

Modell: Samsung SGH-x480
Pris vid inköp: ca. 1000 kr utan abonnemang
Egen info: Den här mobiltelefonen köpte jag för att jag ville ha en billig rackare utan en massa extrafinesser och sådant tjosan. Den är helt fri från kamera, IR-sändare/mottagare och bluetooth. Kort och gott är det en mobiltelefon som är gjord för att användas som telefon och för all del till att skicka SMS eller använda WAP.

Så fort jag fick hem den satte jag i sim-kortet samt batteriet och började ladda telefonen. En bra sak med laddaren är att sladden klickar fast i mobiltelefonen och man måste trycka in två knappliknande saker på kontakten för att ta loss den. Det är finurligt på det sättet att man undviker att riskera att sladden hoppar ur när man laddar telefonen. Medan den laddas lyser den rött och växlar sedan över till grönt när den är klar. Det är trevligt att snabbt kunna se om den är färdigladdad.

När jag startade telefonen första gången var den full av små ljud så fort man gjorde något. Den gav ifrån sig en trudelutt när jag startade den, knapptonerna var på, varningstoner var på, toner vid uppkoppling och nedkoppling av samtal var på och även toner för öppning och stängning av luckan. Det var ganska mycket overkill enligt mig och jag stängde av det mesta. Här kommer den första saken jag stör mig på. När jag kollar upp mitt saldo för kontantkortet spelar en liten kort trudelutt upp då infon är hämtad. Jag har ännu inte hittat något sätt att stänga av det ljudet på, men jag upptäckte precis att det inte låter något då telefonen är i "vibrator/ljudlös"-läget, så det är möjligt att jag kanske har missat något. En annan sak som är riktigt irriterande är att alarmet inte låter någonting då telefonen är i vibratorläget. Då verkar den bara kunna vibrera. I övrigt har jag inte hittat så mycket irriterande. Den fungerar mycket bra och känns robust trots sin lätta vikt. Jag störde mig lite på att batteriet skevade lite och därmed knarrade efter några dagars användande. Det löste jag dock med att lägga en liten pappersbit bakom batteriet. Efter det kändes telefonen som ny igen och har gjort det sedan dess.
Jag saknar en funktion för att flytta över samtliga nummer man har på SIM-kortet till mobilens minne, men det är inget jag lider av att inte kunna göra.
Betyg: Jag ger den fyra poäng av fem eftersom den fungerar utmärkt och kostar otroligt lite.
Citera
2006-01-18, 13:12
Medlem
Livingstons avatar
Modell: Sony Ericsson T610i
Pris vid inköp: Vet ej, bytte till mig den av far
Egen info: Bra bruksmobil, håller i alla väder. Det är inga speciella finesser, förutom den ultradåliga "kameran".
Men jag är relativt nöjd med denna mobiltelefon. Sms och ringfunktion är det enda jag nyttjar i dagens läge.
Dock så klickar knappsatsen alldeles för mycket. Men det mest positiva med T610:an är att den aldrig krånglar. Jag kan inte minnas att den någonsin hängt sig eller liknande. Jag tror inte att denna finns kvar i handeln längre, då det är minst ett år sedan jag införskaffade den. Och alla vet ju hur fort det går i mobiltelefonsutvecklingen...
Betyg: 4 (mest för hållbarheten)

Edit: Som ni kan se på min "recension" så tillför den inte en eventuell köpare med information så värst mycket. En anledning till det är att jag mer eller mindre kan utesluta att någon skulle få för sig att köpa en ny T610i.
Citera
2006-01-18, 13:50
Medlem
ChristianXs avatar
Modell:
Qtek 8310, http://www.qtek.se/sweden/produkter/8310.aspx
Pris vid inköp:
Vetefan
Egen info:
Schysst lur med Windows Mobile 5 och WLAN, trots det i lagom storlek, ungefär som en SE T610.

Ska man ha den som företagstelefon så är den oslagbar ihop med Exchange 2003 när det ska synkas. Kalender, Kontakter, E-Post och uppgifter kan synkas över GPRS eller WLAN. Stöd för push. Kör man via ActiveSync i datorn kan man dessutom synka Favoriter och Media, man behöver alltså inget sunkigt synkprogram som med Ericsson eller Nokia, utan bara ActiveSync.

Bra mediaplayer. Plats för mini-SD, jag har 1GB. Kamera/Videokamera på 1,3 Mpixel som är rätt usel... Riktigt bra skärm. Lite odistinkt knappsats. MSN Messenger och Hotmail finns också i.
Betyg: (1 till 5)
4,5
Citera
2006-01-18, 14:01
Medlem
Solstolens avatar
Modell: SE W800i
Pris vid inköp: http://se.pricerunner.com/phones/mobile-phones/343856/prices?sort=8&noidx=1 - från 3600 kr och uppåt.
Egen info: Denna mobiltelefon fungerar väldigt bra, är hur nöjd som helst med den! Blev faktiskt lite förvånad över hur bra MP3-spelaren lät, hörlurarna var också över förväntan. Nu innebär inte detta att de var ultramegabra men helt okej! Tänker då inte byta i alla fall. Kameran är också rätt okej, om man ser till dagens kameror på alla de olika mobiltelefoner som finns. En bra sak med den är att den har ett litet linsskydd! Sen har den också ett roligt spel som man kan fördriva sin tid med om man nu skulle ha sådan över, nämligen "QuadraPop", ett Tetrisliknande spel som måste upplevas

Knapparna är också bra. Den har smarta knappar på sidorna som gör att du kan höja volymen smidigt eller byta låt om du skulle ha telefonen i jackfickan. Play/Pause finns också på sidan av telefonen, samt en knapp som du tar kort med.

I början var lite skeptisk till färgen på telefonen men tycker nu den är helt okej. Jag skulle dock föredra Svart/Vit (Kanske orange) istället för Vit/Orange. Men det kvittar nu faktiskt.

I övrigt är designen på telefonen mycket funktionell och riktig.

Betyg: Jag ger den 5/5, helt klart. Det finns inget jag saknar, är jättenöjd!
Citera
2006-01-18, 14:02
Medlem
20Qs avatar
Modell: SonyEricsson K750i

Pris vid inköp: Runt 4500 kr

Egen info: Jag köpte telefonen till stor del på grund av kameran. Det som skiljer denna telefons kamera från många andra samtida telefoners kameror är att man med denna faktiskt kan se vad man har tagit kort på. Autofokuseringen fungerar klanderfritt, även om det ibland finns en tendens till oskärpa i periferin. Kameran startar automatiskt när man drar undan linsskyddet, och blixten fungerar faktiskt riktigt bra på nära håll. Bilderna blir över lag väldigt bra, även i totalt mörker.

Knappsatsen är liten och snygg, och känns lite gummerad. Fast knapparna sitter väldigt tätt är det inga som helst problem med att trycka på rätt dylik. De känns gedigna, och har en hyfsat dyr "klickkänsla".

Ringa är inga som helst bekymmer. Telefonboken är ganska avancerad och det går att lägga in många nummer per person, med ikoner som visar om det är hemnummer, arbetsnummer, mobilnummer, personsökare eller dylikt. Ljudet när man ringer är klart och mellanregiserrikt, så det är lätt att tydligt höra vad den andra parten säger.

Med telefonen följer ett minneskort på 64 MB, och den har 32 MB inbyggt. Minneskortet räcker gott för att ha ett tiotal Mp3-or inlagda, och ljudet i headsettet är helt ok, även om telefonen inte är byggd för att vara en fullgod Mp3-spelare.

Telefonen känns tung och gedigen till en början, men jag hade inte haft den mer än någon vecka när det främre skalet började släppa på höger sida, och knarrar därför när man trycker på knapparna i närheten av det. Detta verkar vara något som K750i över lag har bekymmer med, för de flesta jag har känt på har tendenser till det. Min är för övrigt på lagning nu - för tredje gången- på grund av det här.

Betyg: 3/5. Den förtjänar mer eftersom den är så grymt bra, men kvaliteten är för dålig för att den ska få det. Jag rekommenderar w800i i stället, vilken känns klart mycket mer robust, och som har ungefär samma funktioner, men mer minne och bättre headset. Fast då får man stå ut med att den är så otroligt ful.
Citera
2006-01-18, 14:26
Medlem
kanske lite off-topic.
men folk verkar recensera sina mobilen alldeles för bra.
Citera
2006-01-18, 15:40
Medlem
IMPlicits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vejmar
kanske lite off-topic.
men folk verkar recensera sina mobilen alldeles för bra.
Jag håller med dig. Jag skulle nog kanske valt "Såga din mobiltelefon" istället för "Recensera din mobiltelefon" som ämne. De positiva sakerna är bra mycket enklare att hitta än de negativa smådetaljerna.
Citat:
Ursprungligen postat av 20Q
Telefonen känns tung och gedigen till en början, men jag hade inte haft den mer än någon vecka när det främre skalet började släppa på höger sida, och knarrar därför när man trycker på knapparna i närheten av det. Detta verkar vara något som K750i över lag har bekymmer med, för de flesta jag har känt på har tendenser till det. Min är för övrigt på lagning nu - för tredje gången- på grund av det här.
Detta är ett alldeles förträffligt exempel på vad jag hade tänkt mig tråden som. Det här problemet tas aldrig upp i "vanliga" recensioner eftersom telefonerna bara använts en liten stund i de fallen. Se så! Klaga på allt ni inte gillar med era mobiltelefoner nu
Citera
2006-01-18, 15:42
Medlem
bees avatar
Sharp 903

Modell: Sharp 903
Pris vid inköp: 4000-5000kr
Egen info:3.2megapixelkamera, 2.4" qvga skärm, inbyggd text scanner, Tv-out. m.m.

Är nog världens bästa mobil i dagsläget, grym kvalitet på skärm, kamera och tv-out.
Blixt snabb i menyerna. Den har alla småfinesser och program man behöver som standard.
64mb miniSD medföljer. Man kan ha upp till 2GB.
Knappsatsen är det bästa jag sett på en mobil. Gedigen, inte någon plastkänsla alls. =)
Saker som medföljer: 64mb miniSD, Laddare, Headset, Tv-out kabel och programvara.

Negativt: Batteritiden vid mp3spelning bara 6-7timmar.
Bara engelska menyer.
Storleken.

Betyg: 4 Hade gett den en femma om tjockleken varit mindre.
Batteri tiden för mp3 skulle legat på 10+ timmar också.
Iofs drar ju den utmärkta skärmen mycket batteri.
vid får se i sommar vad 904 (905) tillför.
Citera
2006-01-18, 16:19
Medlem
sveningmars avatar
Modell:SonyEricsson W550i
Pris vid inköp:2000:- med comviq i 3 månader
Egen info:
Skitbra mobil! Den Har inte krånglat det minsta!
Riktigt nice design, har inte sett någon snyggare mobil!
Det följde med 2 st skal , vilket var soft så man slipper den fula oranga.
Mp3 spelaren var riktigt bra ljud på! och supersköna hörlurar, så min mp3 lades på hyllan direkt. Det blir inte superbra bilder med kamran men jag begär inte digitalkamre kvalitet från en mobil. Skön att spela på ochså eftersom man kan vrida mobilen hur man vill.
Betyg:LÄTT 5/5!! pga priset! kunde vart mer minne och bättre kamera men va fan.. jävligt värd för 2 lax..

Det fins inget att såga den för..
Citera
2006-01-18, 16:56
Medlem
20Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMPlicit
Jag håller med dig. Jag skulle nog kanske valt "Såga din mobiltelefon" istället för "Recensera din mobiltelefon" som ämne. De positiva sakerna är bra mycket enklare att hitta än de negativa smådetaljerna.

Detta är ett alldeles förträffligt exempel på vad jag hade tänkt mig tråden som. Det här problemet tas aldrig upp i "vanliga" recensioner eftersom telefonerna bara använts en liten stund i de fallen. Se så! Klaga på allt ni inte gillar med era mobiltelefoner nu

Jag håller inte med om att den ska heta så. Om användarna har något att klaga på, gör de så klart det, oavsett om tråden heter "såga [...]" eller "recensera [...]". Jag tycker det kan vara intressant att veta vad folk tycker är bra med sina telefoner också, för även om det finns många professionella recensenter där ute, är det ju trevligt att ha en bunt samlade från vanliga användare, där både för- och nackdelar skrivs.
Citera
2006-01-18, 17:11
Medlem
wikros avatar
Modell:
Siemens c55

Pris vid inköp:
1200kr eller i den regionen.

Egen info:
Gammal telefon med två färger (svart och orange.), batteritiden ligger på ungefär 10 dagar vid nyköp, men ungefär 1,5 efter 3 års tid. Den har såna där äckliga polyfoniska ringsignaler, och även förmågan att spela in röstmeddelanden (inte för mycket sånt dock, utrymmet i telefonen ligger på 650 kb.) Den är långsam eftersom den är javabaserad, och segar ner sig ännu mer om den blir kall.

Däremot tål den här lilla rackaren otroligt mycket stryk. Jag har tappat den mot nästan alla typer underlag på denna planet, kastat den i väggar, vattenpölar, haft den i munnen, åkt moppe med den i en ytterficka i flera minusgrader och en hel del annat destruktivt.

Det går att ringa med den, gprs, sms, egna ringsignaler, miniräknare och annat sånt trams finns också, men inte till den grad som det finns i dagens lite mordernare telefoner.

Kort och gott: en billig telefon med det mest nödvändiga, och bara lite trams.

Betyg:
3, för att den duger och håller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här