Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
Autism har framförts tidigare i tråden. När det gäller hat och förmågan att göra vansinnigheter när man känner sig som ett offer har diagnoserna många likheter. Men eftersom hon är utvecklingsstörd låter det mer troligt med just autism. Men jag kan ha fel.
Ja någonting inom autismspektrat låter troligare. Jag vet att när hennes barn placerades så klagade hon högljutt i en facebookgrupp över att soc påstod att hon inte hade tillräckligt minspel, ögonkontakt och ansiktsmimik i samspel med barnen. Hon påstod att de ljög.
Jag har träffat Terese. Även om det är mycket länge sedan nu. Hon hade då då svårt med ögonkontakt och hon har ett ytterst begränsat minspel. Normalt gullar en förälder väldigt mycket med sin bebis och barnet lär sig minspel och mimik i det nära sammanhanget med mycket ögonkontakt. Fixar inte en förälder detta så uppstår snabbt en anknytningsstörning som kan vara svår att reparera.
En del adopterade människor har haft just detta problem, då det saknat den första viktiga anknytningen, men det GÅR att reparera med mycket jobb och kärlek från adoptivföräldrar, eller som i Tereses barns fall, familjehemmen.