2018-05-19, 22:23
Medlem
Snorkelbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Vi hade inte fog för att gnälla i torsdags, enligt mig. Visst var det ett par situationer, men inget utöver det vanliga och då ska man rakryggat kunna säga att domare är människor som gör misstag, vi förlorade för att vi var det sämre laget, DOCK var det såklart delvis på grund av avstängningarna.
Mot Hammarby var situationen en helt annan. Det domaren gjorde var med mycket stor sannolikhet matchavgörande, och sättet han hanterade media var under all kritik. Det är i de lägena vi supportrarna ska höja rösten och göra det ordentligt, men om vi gnäller efter varje match så gör det att när väl katastrofer inträffar blir det lättare att vifta bort supportrars åsikter med argumentet ” ni gnäller efter varje match ” eller liknande.

Jag håller med att det inte var uteslutande Brorssons fel, men som jag ser det har han ett tydligt läge att riva ner Tino och ta ett gult, men väljer istället att falla tillbaka. Typ vid 1.23-1.24 här https://youtu.be/Ec5TY0pR4oo

Jag håller med dig helt och hållet om att jag hade velat se Granlund från start. Jag hoppas, men tror tyvärr inte, att han kommer starta mot Kalmar(om Mårtenssons avstängning kvarstår). Jag tycker dock inte att Ring är så usel som du vill få det till. Under perioder har jag tyckt det, men i år tycker jag faktiskt att han varit ok. Han är inte superstark defensivt, men han är relativt trygg med boll, har ett hyfsat skott och tar ibland bra löpningar. Visst filmar han väl ibland, men så jävla farligt är det inte. Jag tyckte faktiskt att situationen mellan honom och hans bror mycket väl kunde varit straff.

Mjaa, att ha åsikter modell starkare i 2 av 9 matcher anser jag väl inte vara allt för farligt. Men visst, jag förstår tanken. Och vad gäller ring så har vi helt enkelt olika åsikter. Vi får hoppas på Granlund helt enkelt
Senast redigerad av Snorkelben 2018-05-19 kl. 22:27.
2018-05-19, 23:45
Medlem
321js avatar
Sirius och Dalkurd kan åka ur. Kan klubbarna fusioneras och bli Siriuskurd då? Eller det kommer aldrig att hända?
Senast redigerad av 321j 2018-05-20 kl. 00:01.
2018-05-19, 23:49
Medlem
LiNUs587s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Sirius och Dalkurd kan åka ur. Kan klubbarna fusioneras och bli Siriuskurd då? Eller det kommer aldrig att hända?

De får nog bromsa den där mega-arenan i Uppsala.
2018-05-19, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Inte för att jag har något emot Sirius som klubb, men deras jävla matta borde fan leda till tvångsdegradering.
2018-05-20, 00:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Eh, AIK har väl bra snitt på konstgräs. Vilken period har du räknat på?

2017: "Att jämföras med AIK som toppar konstgrästabellen. Laget tog under säsongen 21 poäng på nio konstgräsmatcher. Malmö FF, som vann totaltabellen, kommer först på tredje plats om bara konstgräsmatcherna räknas."
Baserat på att Aik inte vunnit på konstgräs i år. Dvs kryss mot Elfsborg och Örebro.

Varför plocka upp statistik från föregående år som inte är färsk när det finns ny att tillgå?
2018-05-20, 03:31
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det stör mig med, måndagens möte med Ellos är det närmaste i förväxlingen för vår del. Det har benämnts derby mången gång men är (på sin höjd) ett rivalmöte.

Man skall inte urvattna begreppen utan skilja dessa åt. Ett rivalmöte är en sak där t.ex. matcherna mot MFF och AIK är sådana. Derbyn har vi bara två denna säsong och det är föga heta möten med Häcken.

Sedan att det finns virrpannor (när hörde ni det ordet senast?) som hävdar att att derbyn kan vara matcher mellan Blåvitt och Kalmar för att båda ligger i Götaland är mer ett tecken på att Lillhagen borde öppnas upp igen.
Håller med till 100%. Fast undantaget clickbaitande media och Boråsare är det väl ingen som kallar Elfsborg-Göteborg derby?

Derbyt imorgon är iaf otroligt viktigt för båda lagen. Vid vinst har Bajen alltså 9 (!) poäng ned till tvåan och vid vinst för oss skiljer det bara tre poäng och en bra chans att va vid serieledning inför VM-uppehållet. Kryss skulle absolut glädja Bajen mer än oss.

Sen har vi många på skadelistan men en fullgod trupp eller åtminstone startelva, tack och lov drog ingen varningsbelastad spelare på sig ett gult kort mot Östersund. Det är väl endast Jeppe Andersen som är avstängd hos bajen samtidigt som Kennedy & Zengin är på skadelistan eller har jag missat nån?
2018-05-20, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Håller med till 100%. Fast undantaget clickbaitande media och Boråsare är det väl ingen som kallar Elfsborg-Göteborg derby?

Derbyt imorgon är iaf otroligt viktigt för båda lagen. Vid vinst har Bajen alltså 9 (!) poäng ned till tvåan och vid vinst för oss skiljer det bara tre poäng och en bra chans att va vid serieledning inför VM-uppehållet. Kryss skulle absolut glädja Bajen mer än oss.

Sen har vi många på skadelistan men en fullgod trupp eller åtminstone startelva, tack och lov drog ingen varningsbelastad spelare på sig ett gult kort mot Östersund. Det är väl endast Jeppe Andersen som är avstängd hos bajen samtidigt som Kennedy & Zengin är på skadelistan eller har jag missat nån?

Det finns tyvärr en skara människor som gillar att kalla det Västkustsderby.
2018-05-20, 04:02
Medlem
Citat:

Borges missar, absolut en viktig pjäs för oss.

Är inte nervös än. Kanske kan det vara för att jag varit full de senaste 48h och inte hunnit tänka på matchen. Underbart.
2018-05-20, 04:42
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YungSosa
Det finns tyvärr en skara människor som gillar att kalla det Västkustsderby.
Västkust? Borås är väl fan ingen kuststad?
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Borges missar, absolut en viktig pjäs för oss..
Enligt FK och Hamarbyfotboll sitter Neto Borges på bänken?
Citat:
Är inte nervös än. Kanske kan det vara för att jag varit full de senaste 48h och inte hunnit tänka på matchen. Underbart
Själv är det 50/50 mellan nervositet och spänning. Kan dock tilläggas att jag också är full (plus lite annat...)
2018-05-20, 07:15
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Att Bajen-supporten är full och glad kan man ana för hela deras värdegrund är fest och glädje, att AIK-supportern försöker ta efter kan ju vara ett tecken på nervositet inför morgondagen, deras värdegrund är nog annars hata, hata....

Vad har Djurgården för filosof/värdegrund?

Eftersom man är påtvingad en grön tröja idag så kommer jag ha en annan med mig, vem vill få stryk fysiskt av hataklubben om dom förlorar, utgår från torsk för AIK idag.
2018-05-20, 07:25
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Fast det finns väl en tydlig nyans mellan derby och norrlandsderby? Där tycker jag ursprungsskribenten betonade att det inte var ett derby som åsyftades utan ett norrlandsdebacle. Det som stör sig får klassas som petimetrerar, med mindervärdeskomplex.

Sak samma.

Han skrev ju derby. Det är mao vad han kallade det. Jag köper att det finns en rivalitet mellan Giffarna och ÖFK men det är, oavsett tilläggsord, inget derby det finns ju inga nyanser i ordet derby.

Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Vad skulle nyansen vara? Derby betyder en match mellan lag från samma stad. Norrlandsderby skulle i så fall innebära Division 1-matchen mellan Umeå FC och Team TG, vilket är det enda derby som spelas i Norrland i någon av de fyra högsta divisionerna.

Sen kan jag acceptera att man lite slentrian kallar t.ex. Ljungskile–Oddevold för derby när det bara är en dryg mil mellan ställena.

/feldgrau

Ska man vara petig är ju iaf Ljungskile och Oddevold från samma kommun om än olika orter så även om det inte är samma ort är det mer accepterat. Givetvis är det inte vettigt att likt när vi mött dessa gäng i allsvenskan kalla det derby dock.
Beträffande IKO så hade dom sveriges genom tiderna virrigaste speaker där när dom var uppe minns jag, undrar om han är kvar?

Citat:

I Borås kallar en hel del det för "västkustderby" alt "västderby" vilket givetvis är helt tokigt. Här i Göteborg kallar ingen det för derby utan ser det på sin höjd som ett rivalmöte även om det också gått ner senaste tiden när det inte är toppmöten längre.

Hela derbydebatten är ju egentligen död härinne, det finns ju bara en enda skribent som hävdar att derbyn kan vara annat än lag från samma stad.

Intressant derby idag ja, lite har jag känslan att bajen behöver fortsätta vinna matcherna alt iaf inte förlora innan uppehållet för att diverse spelare som är intressanta för andra gäng skall stanna efter vm. Börjar det komma tvivel kan det gå fort. Man har givetvis en fördel i att "slippa" europa i sommar med även om lagen som deltar där har lagt några matcher nu under våren för att minska trycket på truppen i sommar när cl/el-kvalet börjar.

Även MFF-Häcken är ju intressant idag, MFF har ju haft rätt svårt för ö-borna och vinner skärgårdsgänget idag så blir det intressant att se hur snacket går...
2018-05-20, 07:41
Medlem
eternussermos avatar
Känns som ett misstag från orutinerade Billborn att publicera startelvan i förtid, det kommer allsvenskans bäste tränare garanterat att utnyttja. Han har ju hittills lyckats koka soppa på en spik, med tanke på alla skador som solnalaget har, imponerande, obesegrade!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in