Citat:
Ursprungligen postat av
MrOrdonnee
Fast det finns väl en tydlig nyans mellan derby och norrlandsderby? Där tycker jag ursprungsskribenten betonade att det inte var ett derby som åsyftades utan ett norrlandsdebacle. Det som stör sig får klassas som petimetrerar, med mindervärdeskomplex.
Sak samma.
Han skrev ju derby. Det är mao vad han kallade det. Jag köper att det finns en rivalitet mellan Giffarna och ÖFK men det är, oavsett tilläggsord, inget derby det finns ju inga nyanser i ordet derby.
Citat:
Ursprungligen postat av
feldgrau
Vad skulle nyansen vara? Derby betyder en match mellan lag från samma stad. Norrlandsderby skulle i så fall innebära Division 1-matchen mellan Umeå FC och Team TG, vilket är det enda derby som spelas i Norrland i någon av de fyra högsta divisionerna.
Sen kan jag acceptera att man lite slentrian kallar t.ex. Ljungskile–Oddevold för derby när det bara är en dryg mil mellan ställena.
/feldgrau
Ska man vara petig är ju iaf Ljungskile och Oddevold från samma kommun om än olika orter så även om det inte är samma ort är det mer accepterat. Givetvis är det inte vettigt att likt när vi mött dessa gäng i allsvenskan kalla det derby dock.
Beträffande IKO så hade dom sveriges genom tiderna virrigaste speaker där när dom var uppe minns jag, undrar om han är kvar?
Citat:
Ursprungligen postat av
ZlatanMania
Håller med till 100%. Fast undantaget clickbaitande media och Boråsare är det väl ingen som kallar Elfsborg-Göteborg derby?
Derbyt imorgon är iaf otroligt viktigt för båda lagen. Vid vinst har Bajen alltså 9 (!) poäng ned till tvåan och vid vinst för oss skiljer det bara tre poäng och en bra chans att va vid serieledning inför VM-uppehållet. Kryss skulle absolut glädja Bajen mer än oss.
Sen har vi många på skadelistan men en fullgod trupp eller åtminstone startelva, tack och lov drog ingen varningsbelastad spelare på sig ett gult kort mot Östersund. Det är väl endast Jeppe Andersen som är avstängd hos bajen samtidigt som Kennedy & Zengin är på skadelistan eller har jag missat nån?
I Borås kallar en hel del det för "västkustderby" alt "västderby" vilket givetvis är helt tokigt. Här i Göteborg kallar ingen det för derby utan ser det på sin höjd som ett rivalmöte även om det också gått ner senaste tiden när det inte är toppmöten längre.
Hela derbydebatten är ju egentligen död härinne, det finns ju bara en enda skribent som hävdar att derbyn kan vara annat än lag från samma stad.
Intressant derby idag ja, lite har jag känslan att bajen behöver fortsätta vinna matcherna alt iaf inte förlora innan uppehållet för att diverse spelare som är intressanta för andra gäng skall stanna efter vm. Börjar det komma tvivel kan det gå fort. Man har givetvis en fördel i att "slippa" europa i sommar med även om lagen som deltar där har lagt några matcher nu under våren för att minska trycket på truppen i sommar när cl/el-kvalet börjar.
Även MFF-Häcken är ju intressant idag, MFF har ju haft rätt svårt för ö-borna och vinner skärgårdsgänget idag så blir det intressant att se hur snacket går...