2018-05-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det stör mig med, måndagens möte med Ellos är det närmaste i förväxlingen för vår del. Det har benämnts derby mången gång men är (på sin höjd) ett rivalmöte.

Man skall inte urvattna begreppen utan skilja dessa åt. Ett rivalmöte är en sak där t.ex. matcherna mot MFF och AIK är sådana. Derbyn har vi bara två denna säsong och det är föga heta möten med Häcken.

Sedan att det finns virrpannor (när hörde ni det ordet senast?) som hävdar att att derbyn kan vara matcher mellan Blåvitt och Kalmar för att båda ligger i Götaland är mer ett tecken på att Lillhagen borde öppnas upp igen.
Fast det finns väl en tydlig nyans mellan derby och norrlandsderby? Där tycker jag ursprungsskribenten betonade att det inte var ett derby som åsyftades utan ett norrlandsdebacle. Det som stör sig får klassas som petimetrerar, med mindervärdeskomplex.

Sak samma.

Jag tyckte att botten i år är förvånande dåliga. 5 poäng räcker till kvalplats.
14. Elfsborg 5p (8 matcher)
15. Sirius 5p (9)
16 Dalkurd (9)

Jag kikar dock på fjolåret efter tionde omgången.
14. Halmstad 6p
15. Kalmar 5p
16. AFC 4p

Efter 30 omgångar
14. Jönköping 30p
15. Halmstad 24p
16. AFC 20p

Säsongen är lång.
2018-05-19, 20:13
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Fast det finns väl en tydlig nyans mellan derby och norrlandsderby? Där tycker jag ursprungsskribenten betonade att det inte var ett derby som åsyftades utan ett norrlandsdebacle. Det som stör sig får klassas som petimetrerar, med mindervärdeskomplex.

Sak samma.

Jag tyckte att botten i år är förvånande dåliga. 5 poäng räcker till kvalplats.
14. Elfsborg 5p (8 matcher)
15. Sirius 5p (9)
16 Dalkurd (9)

Jag kikar dock på fjolåret efter tionde omgången.
14. Halmstad 6p
15. Kalmar 5p
16. AFC 4p

Efter 30 omgångar
14. Jönköping 30p
15. Halmstad 24p
16. AFC 20p

Säsongen är lång.
I Sundsvalls media pratas det mest om derby, jag tar mitt samhällsansvar och påpekar felaktigheten.

Och som vanligt missar jag giffarnas match, inte sett en enda på plats i år(I allsvenskan)...
2018-05-19, 20:43
Medlem
feldgraus avatar
Citat:

Vad skulle nyansen vara? Derby betyder en match mellan lag från samma stad. Norrlandsderby skulle i så fall innebära Division 1-matchen mellan Umeå FC och Team TG, vilket är det enda derby som spelas i Norrland i någon av de fyra högsta divisionerna.

Sen kan jag acceptera att man lite slentrian kallar t.ex. Ljungskile–Oddevold för derby när det bara är en dryg mil mellan ställena.

/feldgrau
2018-05-19, 21:06
Medlem
Jaha då fick man vända hem besviken ikväll då. Östersund vinner tyvärr helt rättvist. Sett över 90 minuter är vi för ojämna och vi får inte tag i Östersunds offensiva spelare. Vi verkar ha svårt mot tekniska lag dessvärre. Det positiva är dock att vi trots allt jobbar och sliter hela matchen och inte ger upp. Helt klart har laget en helt annan inställning denna säsong. Fortsätter vi visa samma karaktär hela säsongen kommer vi att ställa till det för många lag. Tyvärr var försvarsspelet för svajigt idag. Dock ska det sägas att Östersund gjorde det jobbigt för oss. Sedan kändes det som att vi hade bortaplan idag. Jäklar vilket läktartryck ÖFK hade. Man får ge dom att oavsett vad man tycker om dom som klubb att dom har fantastiska fans.
2018-05-19, 21:16
Medlem
LiNUs587s avatar
Tydligen en väldigt offensiv elva imorgon för AIKs fel. Får bära eller brista. Tror det blir en överkörning för nåt av lagen, nåt kommer lyckas med allt och nån kommer misslyckas på alla punkter, tror inte på en jämn tillställning.
2018-05-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiNUs587
Tydligen en väldigt offensiv elva imorgon för AIKs fel. Får bära eller brista. Tror det blir en överkörning för nåt av lagen, nåt kommer lyckas med allt och nån kommer misslyckas på alla punkter, tror inte på en jämn tillställning.

Ser fram emot läktarna med. Inte nog med att det är ett Stockholms derby men både är i toppen och oslagna. Kommer vara riktigt fett tryck.
2018-05-19, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
I Sundsvalls media pratas det mest om derby, jag tar mitt samhällsansvar och påpekar felaktigheten.

Och som vanligt missar jag giffarnas match, inte sett en enda på plats i år(I allsvenskan)...
Av ren nyfikenhet. Hur kommer det sig att du missar så många matcher? Taskiga arbetstider, ekonomiskäl eller helt enkelt bristande engagemang?
2018-05-19, 21:54
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Av ren nyfikenhet. Hur kommer det sig att du missar så många matcher? Taskiga arbetstider, ekonomiskäl eller helt enkelt bristande engagemang?
Arbete och för mycket egen fotboll.
Har man som jag 6-7 lag man försöker följa live, fotbollsträningar 4 gånger i veckan och sedan några/Någon match på det så blir det inte mycket tid att följa Gif.
Giffarnas hemmamatcher prioriteras högt men är det bortamatch så har jag andra lag jag "måste" följa.
2018-05-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Arbete och för mycket egen fotboll.
Har man som jag 6-7 lag man försöker följa live, fotbollsträningar 4 gånger i veckan och sedan några/Någon match på det så blir det inte mycket tid att följa Gif.
Giffarnas hemmamatcher prioriteras högt men är det bortamatch så har jag andra lag jag "måste" följa.
Då är du förstås förlåten. Det är tråkigt att publiken i Sundsvall aldrig kommer förutom när det är derby. Dom höga biljettpriserna kan förstås vara en orsak till det men som allsvenskt lag och med en så fin start av serien så förtjänar dom mer publik. Hoppas det blir bättre efter uppehållet.
2018-05-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Då är du förstås förlåten. Det är tråkigt att publiken i Sundsvall aldrig kommer förutom när det är derby. Dom höga biljettpriserna kan förstås vara en orsak till det men som allsvenskt lag och med en så fin start av serien så förtjänar dom mer publik. Hoppas det blir bättre efter uppehållet.
Erkänn att du skrev det för att retas!🤔

Vad kostar era plåtar?
2018-05-19, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Skrev aldrig att jag avskyr honom. Bara att han är en väldigt osympatisk människa som jag är glad att jag slipper i min klubb.

Billborn är Stockholmare, ödmjuk och en bättre tränare än Nanne. Så jag är inte bitter om jag nu gav det intrycket.

Nanne är som sagt en jäkligt tråkig människa.

Billborn är, trots sin ringa erfarenhet som huvudtränare för seniorer, sjukt proffsig och en fotbollstränare av rang. Fullkomligt älskar när han och Axén börjar samtala efter matcher! Han har stenkoll.
2018-05-19, 22:04
Medlem
Citat:
Erkänn att du skrev det för att retas!🤔

Vad kostar era plåtar?
Varför skulle jag det för? Jag är alltid ärlig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in