2018-01-14, 10:01
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Som någon skrev, Östersund är en konkurrent - inte en rival. Inte ens Giffarna kan se er som en riktig konkurrent, ni har ju fan knappt existerat i 20 år och majoriteten av er fanbase gick inte på matcher för 4-5 år sedan.

Synonymer till konkurrent:

medtävlare, medsökande, motståndare, rival.

Synonymer till rival:

medfriare, kärleksrival; medtävlare, medtävlande, motståndare, konkurrent; fiende, antagonist, ovän, avundsman.

Man tydligen använda båda orden.
2018-01-14, 10:12
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Tack, en vettig MFF-supporter.
Det är ju tydligen ett intern-skämt med sir väs men givetvis en syrlig pik samtidigt, precis som det ofta ges i alla kompisgäng.

Ah, jag tror att allt bottnar i avundsjuka. IFK:arna vill väl spela i MFF.
2018-01-14, 10:16
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Förstår.

Svårt det där med Bajen. Underpresterande sett till pengar, men gjorde sin bästa säsong på länge just senast. Å andra sidan såg spelet skit ut. Det blir sällan helt rätt för Bajen. Och inte fan såg det bra ut idag mot HJK heller, vad nu det säger en vecka in på den verkliga försäsongen.

Ja, det är svårt att dra för stora växlar av gårdagens försäsongspremiär men det enda som var bra var väl egentligen att vi lyckades få in 4 bollar. Annars kändes det som en dålig variant av en Häckenmatch för några år sedan. Mycket mål men med en känsla av att det kunnat sluta lite hursomhelst. Att det är mer tur vem som gör sista målet snarare än att man besitter förmågan att stänga en match.

Hammarby var iofs lite vassare i just avsluten matchen igenom men HJK fick sina lägen på grund av vår dåliga defensiv. Själv föredrar jag bra defensiv och sedan kontringar men man verkar vilja spela fröjdigt och offensivt för tillfället. Jag tror det kommer straffa sig när matcherna väl börjar betyda något.

Svårt att se någon speciell som utmärkte sig men det är såklart bra att Hamad och Pa Dibba får göra mål tidigt så att de kommer igång. Trist med känningar för både Bengtsson (som iofs inte är en startspelare) och viktiga Svendsen.
2018-01-14, 10:23
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Synonymer till rival:

medfriare, kärleksrival; medtävlare, medtävlande, motståndare, konkurrent; fiende, antagonist, ovän, avundsman.

Jo, men i en sportslig kontext klingar - i just detta fall - konkurrent bättre än rival. Rival innehållet en extra dimension (samma stad, kommun, lång rivalitet, osv) som konkurrent inte gör på samma sätt. Tycker jag.
Senast redigerad av Fred Friendly 2018-01-14 kl. 10:30.
2018-01-14, 10:25
Medlem
bagarn29s avatar
https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/ny-protest-mot-brottsmisstankte-mff-spelaren/

Citat:
I alla MFF-spelares kontrakt finns sedan tidigare en så kallad "Code of conduct", vilket är en uppförandekod, som ger klubben rätt att bryta spelares kontrakt om dessa brutit mot föreningens uppförandekod.

Undrar hur "Code of condukt" är formulerad för en sådan här situation?
2018-01-14, 11:20
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:

Synonymer till rival:

Rivalitet:

(om kärlek) medtävlare, konkurrent
Synonymer: fiende, konkurrent, konkurrerande.

(sport) motståndare man har särskild vilja att vinna mot.

Jag skulle säga att de flesta använder rival som ovan, rival och konkurrent är inte samma sak.
Faktiskt aldrig hört någon använda de orden som om de hade samma betydelse förut.
Nu ska AIK möta sin konkurrent Djurgården, låter svagt.
Nu ska AIK möta sin rival Djurgården, bättre spänst i den.
2018-01-14, 12:44
Medlem
feldgraus avatar
Citat:

Synonymer till rival:

Du vet att det inte riktigt är så språk, eller synonymlistor, fungerar?

När Rosenberg får ett guld kort för en armbåge, funkar det då även att säga att han får ett "meddelande om fara", eftersom det är en synonym till "varning"?

/feldgrau
2018-01-14, 12:44
Medlem
ItchyNScratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse

Åkesson är garanterat en hyllad person av Löfven i jämförelse med om armbågen kommer till oss...
Jag antar att ni syftar på Rosenberg? Hade ni verkligen tackat nej om Mackan hade visat intresset att gå till ifk? Att ta in en grym spelare som kan lyfta ens lag sportsligt är väl viktigare än hatet mot spelaren i fråga, så länge spelaren inte har gjort något grovt övertramp (jämförelsevis Safro).
2018-01-14, 12:48
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItchyNScratchy
Jag antar att ni syftar på Rosenberg? Hade ni verkligen tackat nej om Mackan hade visat intresset att gå till ifk? Att ta in en grym spelare som kan lyfta ens lag sportsligt är väl viktigare än hatet mot spelaren i fråga, så länge spelaren inte har gjort något grovt övertramp (jämförelsevis Safro).

Förutom att det så klart aldrig någonsin hade varit aktuellt från Rosenbergs sida, eftersom han inte är en Sir Väs till skillnad från Rieks, så hade det varit nästan otänkbart från Blåvit sida också. Det är klart att en klubbledning hade kunnat vara oklok nog att godkänna den övergången, men jävlar i min låda vad det hade blivit rabalder. Det var rätt hetsigt när Stahre blev ny tränare, men det hade nog inte varit någonting mot om Rosenberg gått till oss.

/feldgrau
2018-01-14, 12:55
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Du vet att det inte riktigt är så språk, eller synonymlistor, fungerar?

När Rosenberg får ett guld kort för en armbåge, funkar det då även att säga att han får ett "meddelande om fara", eftersom det är en synonym till "varning"?

/feldgrau

Om du inte inser skillnaden i ditt och mitt exempel så kan lika bra låta bli att svara på mina inlägg i fortsättningen. Tack på förhand.
2018-01-14, 13:06
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Om du inte inser skillnaden i ditt och mitt exempel så kan lika bra låta bli att svara på mina inlägg i fortsättningen. Tack på förhand.

Det är för mig uppenbart och självklart att det finns nyanser i ett språk som en synonymordlista inte klarar av, dessutom varierar de nyanserna beroende på kontext (som kan vara extremt snäv), alltså att något som är en synonym i en kontext ("varning" och "meddelande om fara" är absolut synonymer i en situation där någon skriker "akta dig för bilen som kör mot rött!", liksom "rival" och "konkurrent" kan vara det om man pratar om 100-meterslöpare) inte är det i en annan (båda exemplena i en fotbollskontext).

Du kan ju läsa denna artikel från tidningen Språkbruket som ges ut av finska institutet för de inhemska språken om du vill förstå mer (min fetning):
Med synonymer avses ord som har (nästan) samma betydelse. Fullständiga synonymer, dvs. att två eller flera ord har exakt samma betydelse i alla avseenden och kontexter, är ytterst ovanligt.
/feldgrau
2018-01-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItchyNScratchy
Jag antar att ni syftar på Rosenberg? Hade ni verkligen tackat nej om Mackan hade visat intresset att gå till ifk? Att ta in en grym spelare som kan lyfta ens lag sportsligt är väl viktigare än hatet mot spelaren i fråga

Den som talat om fotboll i Göteborg de senaste åren inser att det omöjligt hade kunnat bli av. Skall försöka mig på en liknelse igen. Inte ens Zlatan i sin bästa form hade varit välkommen till blåvitt(utifrån publiken på läktaren) om han hade haft samma känslomässiga igångsättande som armbågsmannen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in