• 1
  • 2
2017-12-06, 23:29
Medlem
PiusXIIIs avatar
En fjortonårig pojke har blivit påkörd av en bil och dödad. Detta hände efter att han klivit av en buss. Larmet om olyckan kom 19.45. Det finns fortfarande inte många uppgifter om olyckan.

Är det någon som vet mer om detta?

https://www.expressen.se/gt/person-s...arligt-skadad/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...varligt-skadad
Citera
2017-12-07, 00:08
Följde detta ärende när jag såg att pojken var allvarligt skadad. Hemskt för samtliga inblandade...
Gissningen är att det liknar detta: https://www.youtube.com/watch?v=YDrB4p8rtvE (barnen som springer bakom bussen) om det är en mindre väg.

Alternativt att pojken gått/sprungit framför bussen som stod parkerad för att korsa gatan?
Detta har alltid varit min farhåga när jag är ute och kör. Ligger oftast helst i motsatt körfält om möjligt pga denna risk när jag åker förbi en buss, även om stor bussficka finns.
Citera
2017-12-07, 00:28
Medlem
Sorgligt,lider med familjen.
Citera
2017-12-07, 00:37
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Följde detta ärende när jag såg att pojken var allvarligt skadad. Hemskt för samtliga inblandade...
Gissningen är att det liknar detta: https://www.youtube.com/watch?v=YDrB4p8rtvE (barnen som springer bakom bussen) om det är en mindre väg.

Alternativt att pojken gått/sprungit framför bussen som stod parkerad för att korsa gatan?
Detta har alltid varit min farhåga när jag är ute och kör. Ligger oftast helst i motsatt körfält om möjligt pga denna risk när jag åker förbi en buss, även om stor bussficka finns.

Tänkte på precis den videon när jag läste om nyheten.
R.I.P. till fjortonåringen
Citera
2017-12-07, 10:20
Medlem
Fy fan vad tragiskt. Vila i frid unga pojke. Vad som än ligger bakom detta ska inte föräldrarna skuldfördelas i detta fallet.
Citera
2017-12-07, 10:35
Medlem
Cholas avatar
Vägen i fråga är en relativt smal landsväg helt utan belysning. Då det finns relativt få ställen där man kan köra om en buss på de omkring fyra mil det rör sig om så är det inte ovanligt att man kör om bussen vid hållplatser. Hållplatser som för det mesta enbart är en skylt i kanten, alltså inget utrymme där bussen kör in.

Nu kommer folk säga att jag lägger ansvar på andra hit och dit men det gör jag inte. Det är förbannat tragiskt när unga ska dö på det här sättet. Men jag tror en kombination av saker orsakat detta.

För det första det dåliga vädret igår med regn och mörker som gjorde sikten nästan obefintlig. Pojken har förmodligen gått ut framför bussen istället för att vänta till den har åkt, vilket man bör. Föraren har kört om utan att ha haft full koll på vad som kan hända. Förmodligen med en, för situationen, alltför hög hastighet vilket är standard på vägen i fråga. Sist men inte minst skulle jag, utifrån erfarenhet, säga att killen inte haft någon som helst reflex eller liknande.

Oavsett är det synd att allt det här knyts samman i en dödsolycka. Fast på en väg som Romelandavägen är det bara en tidsfråga.
Citera
2017-12-07, 15:16
Medlem
carminaburanas avatar
Men seriöst, vad Fan är det med folk? Ser jag en buss stanna vid vägen så väntar jag på att den ska köra iväg, speciellt om det inte finns utrymme för den att köra in. Om jag ska köra förbi den så är det fanimej snigelfart. Man är ju som förare extra uppmärksam vid sådana ställen? Är inte ni det?
Citera
2017-12-07, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Men seriöst, vad Fan är det med folk? Ser jag en buss stanna vid vägen så väntar jag på att den ska köra iväg, speciellt om det inte finns utrymme för den att köra in. Om jag ska köra förbi den så är det fanimej snigelfart. Man är ju som förare extra uppmärksam vid sådana ställen? Är inte ni det?
Låter som att du skuldbelägger föraren här? Ärligt talat är detta inget annat än en tragisk olycka. Tror du inte att såväl pojkens familj som bilisten redan mår tillräckligt skit som dom gör? Bara dumt att spekulera.
Citera
2017-12-07, 15:49
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:

Ställer du dig på fullt allvar och väntar på att en buss ska lämna av och plocka upp folk, när det finns utrymme och möjlighet att köra om den? Då är du i så fall en jävla trafikfara. Jag förstår inte vad det är med folk som du, som inte begriper att deras "försiktighet" i trafiken är direkt farlig eftersom det stressar upp alla andra trafikanter.

Att däremot anpassa farten när man kör förbi en buss, och i synnerhet en skolbuss, är sunt förnuft. Exakt vad som hänt i det här fallet är ju svårt att säga, men ligger ju nära till hands att tro att både pojken och bilisten har brustit i uppmärksamhet.
Citera
2017-12-07, 16:26
Medlem
Cholas avatar
Citat:

Självfallet är man som förare extra uppmärksam men nu vet vi inte exakt hur det gått till. Är det dålig sikt och det vill sig illa så kan du köra ihjäl någon i 25 kilometer med.

Nu hör det också till saken att dom kör med överdimensionerade bussar på vägen i fråga varför bussarna kör runt 50 merparten av vägen (som är en 70-väg) varför de flesta är måna att komma om bussarna när tillfälle väl ges då antalet rena omkörningsmöjligheter är kanske fyra-fem.
Citera
2017-12-07, 17:39
Medlem
Reflexer! Kan folk börja använda dessa?

Jag säger inget om vem som gjort fel eller om det ens hjälpt i detta fall men folk verkar inte fatta hur dåligt man syns utan.

Köp ett par jävla reflexer och dela ut till nära och kära.
Citera
2017-12-07, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Reflexer! Kan folk börja använda dessa?

Jag säger inget om vem som gjort fel eller om det ens hjälpt i detta fall men folk verkar inte fatta hur dåligt man syns utan.

Köp ett par jävla reflexer och dela ut till nära och kära.
Inte för att jag ifrågasätter din frågeställning men olyckor kan väl hända ändå eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in