Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-06, 07:45
  #1
Medlem
adamnows avatar
När en medelsvensson går i pension, hur mycket i pension totalt i genomsnitt har en 65-åring?

Dvs hur mycket pegar finns i "pensionsotten'?
Citera
2017-12-06, 07:48
  #2
Medlem
Pripps3.5s avatar
Vet inte riktigt vad du menar. Men en genomsnittspensionär får ut mellan 10-15 000.
Vissa med bostadstillägg.
Citera
2017-12-06, 07:49
  #3
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Skulle tippa på att en normal jobbarsvensson har runt 60% av vad de hade i lön.
Citera
2017-12-06, 07:53
  #4
Medlem
Folk bör lära sig använda den statistik som faktiskt finns

http://www.scb.se/hitta-statistik/st...liminara-data/
Citera
2017-12-06, 07:56
  #5
Medlem
adamnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Vet inte riktigt vad du menar. Men en genomsnittspensionär får ut mellan 10-15 000.
Vissa med bostadstillägg.

Jag menar hur mycket en vanlig person i 65-års åldern med svenssonlön lyckats spara ihop i pension?

1 miljon, 2 miljoner 5 miljoner?
Citera
2017-12-06, 08:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adamnow
Jag menar hur mycket en vanlig person i 65-års åldern med svenssonlön lyckats spara ihop i pension?

1 miljon, 2 miljoner 5 miljoner?

Menar du privat eller?
Citera
2017-12-06, 09:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Folk bör lära sig använda den statistik som faktiskt finns

http://www.scb.se/hitta-statistik/st...liminara-data/

Vad visar den då?
Citera
2017-12-06, 09:53
  #8
Medlem
Gabriel2017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adamnow
När en medelsvensson går i pension, hur mycket i pension totalt i genomsnitt har en 65-åring?

Dvs hur mycket pegar finns i "pensionsotten'?

2-3 miljoner, den som också har tjänstepension, ligger på gränsen till fattigpension, de övriga blir fattigpensionärer, mindre än 11900:- att leva på i månaden, efter skatt.
Har man jobbat tex heltid som vårdbiträde, enklare industrijobb, c:a 2 milj sparat. Dela 2000 000:- med 20år / 12 mån = 8 400 mån före skatt, dvs några hundra mer per månad än tex en asylpensionnär som får garantipension.
De som jobbat deltid, etc får lägre än garantipensionen. 40 år av arbete, pensionsinbetalningen på det, delas med c:a 20 år. Många som har vart projektanställda, timanställda etc saknar tjänstepension.
Citera
2017-12-06, 22:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Folk bör lära sig använda den statistik som faktiskt finns

http://www.scb.se/hitta-statistik/st...liminara-data/

Jaha, SCB säger att för män 65-69 är genomsnittlig pension 268 papp (allmän pension, tjänstepension och privat pension), dvs 22 300 per månad.

Minpension.se ger en enkel prognos vid olika åldrar. Jag är 54. I mitt fall, i åldern 65-69 får jag:
-42,7 % av min nuvarande lön i allmän pension
-29,5 % av min nuvarande lön i tjänstepension (tas oftast ut på 5 år)
-19,3 % av min nuvarande lön i privat pension (tas ut på 5 år i exemplet)
-Sammanlagt får jag 91,5 % av nuvarande lön

I åldern 70-ff gäller:
-43,0 % av min nuvarande lön i allmän pension (livslångt)
- 8,5 % av min nuvarande lön i tjänstepension (livslångt)
-Sammanlagt får jag 51,5 % av nuvarande lön.

Kapitalet i min allmänna pension är i nuläget 2 065 493 (inkomstpension=1 643 154 och premiepension=422 339). Räkna med en minst miljon till när jag är 65. Det är inte mycket av detta man får ut. Det går väl till andra som inte jobbat tillräckligt, eller inte alls.

Vad jag förstår får jag bara 51,5 % av min nuvarande lön i pension från 70 och framåt. Många medelinkomsttagare kommer att få svårt att klara sig när de är 70. Så mitt tips är att spara och få lite avkastning. Jag har gjort det (i div fonder) i många år. Men jag vet att många inte gjort det. Tycker synd om er. Men det är aldrig försent. Man kan öppna ett sparande när man är 60 och spara kanske 3 papp i månaden eller 10 % på inkomsten efter skatt kanske? Dessa får ligga till sig tills man är 70. Då har det växt och kan bli en ersättare för tjänstepension som då upphör. Det är ju bättre med typ 20 papp än 15 papp även om båda är fattigt. Räkna inte med att det finns så mycket bidrag och såna grejor om 15 år.
Citera
2017-12-06, 22:53
  #10
Medlem
Mitt tips är att lägga lite mer krut på de tio första åren efter pensionsdagen. Ta ut delar av tjänstepensionen på tio år, liksom det privata sparandet. Visst blir det lägre pension senare, men hur mycket kul orkar man göra när man har fyllt 75? Bara man klarar hyra, mat och kläder räcker det långt.
Till alla som har ett antal år kvar i yrkeslivet är rådet att omedelbart börja spara, t ex i en ISK-fond eller liknande, och inte röra dessa pengar förrän efter pensionsdagen. Annars kan det bli väldigt kärvt ekonomiskt.
Citera
2017-12-07, 12:26
  #11
Moderator
RostigHinks avatar
Idag har jag 70% av sista lönen i form av en avgångspension fram till 65. Därefter statlig + tjänste + kompensation för lägre statlig pension pga avgångspensionen blir 68% an samma lön. I dagens penningvärde och livslångt.

Kapital inkomst + ppm c:a 3,4 miljoner. Tjänstepensioner c:a 800 tusen + c:a 11 tusen per månad i förmånsbeständ pension. Eget sparande i miljonklassen.

Ni som får pension nära brytpunkten för statlig skatt, tänk på det om ni tänker ta ut tjänstepension på kortare tid. Med nuvarande kapital ligger jag strax under brytpunkten så jag kan kanske ta ut lite grann på kort tid.

Om inte inflationen skenar kommer jag att leva gott på detta. Lever ju redan nu gott på avgångspensionen.
Citera
2017-12-08, 15:01
  #12
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Mitt tips är att lägga lite mer krut på de tio första åren efter pensionsdagen. Ta ut delar av tjänstepensionen på tio år, liksom det privata sparandet. Visst blir det lägre pension senare, men hur mycket kul orkar man göra när man har fyllt 75? Bara man klarar hyra, mat och kläder räcker det långt.
Till alla som har ett antal år kvar i yrkeslivet är rådet att omedelbart börja spara, t ex i en ISK-fond eller liknande, och inte röra dessa pengar förrän efter pensionsdagen. Annars kan det bli väldigt kärvt ekonomiskt.

En som är en högre chef på bank i närheten berättade att många pensionärer har kommit in och beklagat sig att de gjorde som du skrev. De gick i pension vid 62-63 år och körde ut alla tjänstepension på 8-10 år. Nu är de friska 72-73 åringar som inte har råd att göra en massa saker då pensionen sjönk som en sten.

Jag vill hävda att man som ung idag, bör tänka på att man antagligen kommer vara en relativt frisk 80-åring i framtiden. Då bör man även planera ekonomin utifrån det.

Därför bör man, så fort man kommit till insikt att man inte kommer dö vid 27 års ålder, ha en plan för pensionen. Mitt tips är är först och främst att hålla utgifterna låga, samt att spara själv vid sidan av systemet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback