Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-04, 22:54
  #13
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winword
^^ Sluta grina nu, detta är inte Sweclockers. Forum är till för att hjälpa.

Vilket märke är ditt moderkort? Har du ett moderkort som inte är OEM (alltså inte Dell, HP, Lenovo etc.) kan du nästan garanterat klocka, vilket givetvis är det bästa och överlägset prisvärdaste. Fan, jag kör fortfarande en i7-920 i 3.8GHz och gjort detta sedan 2013, inte ens Haswellriggar drar ifrån den. Onödigt och totalt efterblivet att uppgradera bara för konsumtionens skull. En fläktkylare för 300-500kr alt. Sluten vattenlösning (dyrare men snyggare, ca 1000 kr) är vad du behöver; leta sedan upp guider och klocka stegvis. Busenkelt.

(Pallar den inte klockning, leta upp en x58-CPU med D0-revision som skall palla klockning bättre).

Common BSOD Error Code List for Overclocking
Men varför lägga pengar på en så gammal standard? Vad får man av en ny CPU, utöver mycket högre FPS? USB 3.1, m.2 nvme, DDR4, komplett stöd för Windows 10 m.m. För 1000kr kan man nästan köpa ett bättre begagnat uppgraderingspaket, speciellt om du tycker att han skall lägga pengar på x58 och t.ex. en i7-920. Helt onödigt, om man inte kan komma över det i princip gratis.

En 4770k drar utan tvivel iväg från en 920 på 3.8Ghz.
Citera
2017-12-04, 23:25
  #14
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Men varför lägga pengar på en så gammal standard?
Varför köpa nytt när man har gammalt som fungerar, speciellt om man vill prova på överklockning som man tidigare inte testat? Menar du att det är bättre att passa på att uppgradera sin setup så man kan börja så dyrt som möjligt, ifall det skulle gå sönder? Tramsfasoner.

Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Vad får man av en ny CPU, utöver mycket högre FPS? USB 3.1, m.2 nvme, DDR4, komplett stöd för Windows 10 m.m.
Och vem i helvete bryr sig? Om en ny dator har diskettstation med 1024 Tbps överföringshastighet och enbart höghastighets-parallellportar som du aldrig någonsin kommer att använda, köper du det ändå bara för att det är nyast och snabbast? Knappast. Ifall TS nu vore i så väldigt akut behov av USB 3.1, m.2 nvme, DDR4 och Wormdows 10, skulle det förmodligen nämnas i topic. Istället för att konsumera i onödan kan TS spara en hacka tills hans dator blivit rejält utdaterad och sedan lägga alltihop på en ännu bättre dator, som även den kommer utdateras i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
För 1000kr kan man nästan köpa ett bättre begagnat uppgraderingspaket, speciellt om du tycker att han skall lägga pengar på x58 och t.ex. en i7-920. Helt onödigt, om man inte kan komma över det i princip gratis.
"Lägga pengar"? Man, are you serious? Vad kostar en 8-9 år gammal Bloomfield-CPU, 200 spänn? Inte fan får du något komplett Haswellpaket med nytt moderkort för under det femdubbla iallafall. Förmodligen knappt ens det tiodubbla (sålde min skrotfärdiga i7-4700 Haswellaptop för 2.500 nyligen).

Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
En 4770k drar utan tvivel iväg från en 920 på 3.8Ghz.
Nu körde jag visserligen i7-920:an i 4.2 GHz när jag benchade den, således var den instabil; polarens i5-4670k drog dock inte ifrån, och 4770k är om något långsammare i spel pga hyperthreading.
Citera
2017-12-05, 14:03
  #15
Medlem
JLDATAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winword
^^ Sluta grina nu, detta är inte Sweclockers. Forum är till för att hjälpa, och någon gång måste vara den första, eller hur?

Vilket märke är ditt moderkort? Har du ett moderkort som inte är OEM (alltså inte Dell, HP, Lenovo etc.) kan du nästan garanterat klocka, vilket givetvis är det bästa och överlägset prisvärdaste. Fan, jag kör fortfarande en i7-920 i 3.8GHz och gjort detta sedan 2013, inte ens Haswellriggar drar ifrån den. Onödigt och totalt efterblivet att uppgradera bara för konsumtionens skull. En fläktkylare för 300-500kr alt. sluten vattenlösning (dyrare men snyggare, ca 1000 kr) är vad du behöver; klocka sedan stegvis och håll koll på tempen. Busenkelt. Ska du ändå uppgradera i framtiden har du redan adekvat kylning för överklockning.

Den här guiden använde jag för klockning av min CPU, även om du kanske inte kommer upp i 4 GHz så lär principerna med Vcore, QPI/VTT, Uncore osv vara desamma. (Pallar CPU'n inte nämnvärd klockning alls, leta upp en x58-CPU med D0-revision som skall fixa detta bättre).

Hjälp när du kommit igång och klockat, och får blåskärmar: Common BSOD Error Code List for Overclocking

Tack för alla tips, skönt att det är någon som förstår att man inte är en "erfaren datorbyggare".

Detta är mina specs:
CPU: Intel Core i7 860 @ 2.80Ghz
Ram: 16gb Corsair Vengeance DDR3
Moderkort: Asus P7P55D EVO
Grafikkort: KFA2 GeForce GTX 580
PSU: Corsair TX 650W 80+
Chassi: Deepcool Tesseract
Chassi fläktar: 2st (stora men tysta)
CPU Fläkt: Standard Intel
250gb ssd (samsung)
500gb hdd (samsung)
500gb hdd (samsung)

Uppgradering gör jag när det behövs (byter ut moderkort, processor(?), ram osv).

/JLDATA
Citera
2017-12-08, 23:14
  #16
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLDATA
Tack för alla tips, skönt att det är någon som förstår att man inte är en "erfaren datorbyggare".

Detta är mina specs:
CPU: Intel Core i7 860 @ 2.80Ghz
Ram: 16gb Corsair Vengeance DDR3
Moderkort: Asus P7P55D EVO
Grafikkort: KFA2 GeForce GTX 580
PSU: Corsair TX 650W 80+
Chassi: Deepcool Tesseract
Chassi fläktar: 2st (stora men tysta)
CPU Fläkt: Standard Intel
250gb ssd (samsung)
500gb hdd (samsung)
500gb hdd (samsung)

Uppgradering gör jag när det behövs (byter ut moderkort, processor(?), ram osv).

/JLDATA
Inga problem för min del, detta blev första datorn jag själv klockat också; förutom en gammal Athlon XP-rigg som inte gick att klocka mer än 10 MHz innan den gick varm (stockkylning, innan man fattade bättre)

Ditt moderkort fixar garanterat överklockning från vad jag kan se på Google. Tror Asus har F2 för att komma in i BIOS-menyn vid uppstart för att hitta inställningarna. Exempel på vettig kylare för några hundralappar som du även kan använda i framtida bygge, glöm inte att byta kylpasta oxå

Själva slitgörat handlar egentligen inte om överklockningen i sig, utan om tålamodet att hitta balansen mellan prestanda och spänning. Detta leder till en del testande med stegvis justeringar, eftersom för låg spänning resulterar i instabilitet, och för hög spänning leder till onödig värmeutveckling.

När du efter klockning kommer in i Windows, kör Prime95 Stresstest till du får blåskärm, och justera associerad spänning ett steg i taget. Håll koll på temperaturen med t ex Core Temp (maxtemp runt 75-80ºc är helt OK, inte ovanligtvis under arbetstemp för många laptops, och som sagt, en temp vid maximal belastning under flera timmar). Får du inte blåskärm inom 3-4 timmar är datorn användbart stabil, men räkna ändå med blåskärm några gånger under de första månaderna. Jag gjorde iallafall så och korrigerade därefter, nu är det nog fasen tre år sedan jag hade en bluescreen i 3.8 GHz sist. Vilket faktiskt händer då och då om jag återgår till fabriksinställningar (!)
Citera
2017-12-10, 23:25
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winword
Istället för att konsumera i onödan kan TS spara en hacka tills hans dator blivit rejält utdaterad och sedan lägga alltihop på en ännu bättre dator, som även den kommer utdateras i framtiden.

Jag instämmer, beroende på användarens behov kan överklockning förlänga en dators användbara livslängd med något eller flera år. Min dator har hängt med i nästan tio år. Core 2 duo 3,16 Ghz. 4 Gb ram.

Jag använder den mest för surfande men den började bli lite trög i takt med att webbsidorna blir alltmer krävande/bloatade. Har ofta många flikar öppna och även några andra program.

Överklockad till 4 Ghz så känns den som ny igen.

Till TS: Prova att överklocka den dator du har i dagsläget innan du köper en ny, om det räcker för dina behov så har du som Winword påpekat sparat en slant till en bra dator i framtiden.
__________________
Senast redigerad av Tabulator 2017-12-10 kl. 23:30. Anledning: Rättat felskrivning
Citera
2017-12-11, 04:28
  #18
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLDATA
Hej, jag har en Intel Core i7 860 @2.80Ghz och undrar hur jag vet ifall jag kan överklocka min cpu.
Tack på förhand
Mvh JLDATA
(Om denna tråd(?) ligger helt fel så får gärna en mod flytta på den)

Överklockning är att betrakta som en hobby. Det är inte värt pengarna och de potentiella problemen om du bara vill göra det för att snåla ur lite extra hastighet ur en befintlig processor.
Citera
2017-12-14, 12:19
  #19
Medlem
JLDATAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winword
Inga problem för min del, detta blev första datorn jag själv klockat också; förutom en gammal Athlon XP-rigg som inte gick att klocka mer än 10 MHz innan den gick varm (stockkylning, innan man fattade bättre)

Ditt moderkort fixar garanterat överklockning från vad jag kan se på Google. Tror Asus har F2 för att komma in i BIOS-menyn vid uppstart för att hitta inställningarna. Exempel på vettig kylare för några hundralappar som du även kan använda i framtida bygge, glöm inte att byta kylpasta oxå

Själva slitgörat handlar egentligen inte om överklockningen i sig, utan om tålamodet att hitta balansen mellan prestanda och spänning. Detta leder till en del testande med stegvis justeringar, eftersom för låg spänning resulterar i instabilitet, och för hög spänning leder till onödig värmeutveckling.

När du efter klockning kommer in i Windows, kör Prime95 Stresstest till du får blåskärm, och justera associerad spänning ett steg i taget. Håll koll på temperaturen med t ex Core Temp (maxtemp runt 75-80ºc är helt OK, inte ovanligtvis under arbetstemp för många laptops, och som sagt, en temp vid maximal belastning under flera timmar). Får du inte blåskärm inom 3-4 timmar är datorn användbart stabil, men räkna ändå med blåskärm några gånger under de första månaderna. Jag gjorde iallafall så och korrigerade därefter, nu är det nog fasen tre år sedan jag hade en bluescreen i 3.8 GHz sist. Vilket faktiskt händer då och då om jag återgår till fabriksinställningar (!)

Okej tack, jag ska nog köpa en sån där kylare fram mot jul och sedan testa mig fram med hjälp utav tutorials!

(lite sent svar)
Citera
2017-12-15, 01:09
  #20
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Överklockning är att betrakta som en hobby. Det är inte värt pengarna och de potentiella problemen om du bara vill göra det för att snåla ur lite extra hastighet ur en befintlig processor.
Pengarna? Att överklocka kostar inte en spänn, förutom lite kylpasta och en kylare du kan använda till nästa processor för att få ner temperaturen och därmed förlänga livslängden/klocka igen. Du har dock rätt i att det är lite som en hobby, man lär sig en del på vägen.

Smarta personer lägger inte 10k på en top-of-the-line CPU, utan köper den billigaste i serien och klockar upp till likvärdig eller högre hastighet. Detta sparar åtskilliga tusenlappar som man kan lägga på något roligare istället.

Citat:
Ursprungligen postat av JLDATA
Okej tack, jag ska nog köpa en sån där kylare fram mot jul och sedan testa mig fram med hjälp utav tutorials!

(lite sent svar)
Titta gärna på lite andra modeller också om du vill, ska funka bara de passar 1366-sockeln. Lycka till!
Citera
2017-12-16, 20:23
  #21
Medlem
JLDATAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winword
Pengarna? Att överklocka kostar inte en spänn, förutom lite kylpasta och en kylare du kan använda till nästa processor för att få ner temperaturen och därmed förlänga livslängden/klocka igen. Du har dock rätt i att det är lite som en hobby, man lär sig en del på vägen.

Smarta personer lägger inte 10k på en top-of-the-line CPU, utan köper den billigaste i serien och klockar upp till likvärdig eller högre hastighet. Detta sparar åtskilliga tusenlappar som man kan lägga på något roligare istället.


Titta gärna på lite andra modeller också om du vill, ska funka bara de passar 1366-sockeln. Lycka till!

Jad tror dessvärre att mitt moderkort endast klarar av 1156-sockeln :/
Citera
2017-12-17, 05:09
  #22
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLDATA
Jad tror dessvärre att mitt moderkort endast klarar av 1156-sockeln :/
Oj fan, hade helt missat att det inte är samma sockel som på i7 9xx. Då vet du iaf vad du behöver Kylaren jag tipsade om passade 1156 med, såg jag nu.
Citera
2017-12-20, 16:27
  #23
Medlem
JLDATAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winword
Oj fan, hade helt missat att det inte är samma sockel som på i7 9xx. Då vet du iaf vad du behöver Kylaren jag tipsade om passade 1156 med, såg jag nu.

Tack för hjälpen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback