Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-04, 09:40
  #1
Medlem
JLDATAs avatar
Hej, jag har en Intel Core i7 860 @2.80Ghz och undrar hur jag vet ifall jag kan överklocka min cpu.
Tack på förhand
Mvh JLDATA
(Om denna tråd(?) ligger helt fel så får gärna en mod flytta på den)
Citera
2017-12-04, 10:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JLDATA
Hej, jag har en Intel Core i7 860 @2.80Ghz och undrar hur jag vet ifall jag kan överklocka min cpu.
Tack på förhand
Mvh JLDATA
(Om denna tråd(?) ligger helt fel så får gärna en mod flytta på den)

Om du inte ens vet om du kan överklocka så är det nog bäst att du skippar det. Istället kan du testa med att knega 40 timmar och köpa en ny dator.

Sen är för övrigt prestandaökningen du skulle få av eventuell överklockning minimal. Datorn är för gammal helt enkelt.
Citera
2017-12-04, 10:28
  #3
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Om du inte ens vet om du kan överklocka så är det nog bäst att du skippar det. Istället kan du testa med att knega 40 timmar och köpa en ny dator.

Sen är för övrigt prestandaökningen du skulle få av eventuell överklockning minimal. Datorn är för gammal helt enkelt.
Datorn är absolut väldigt gammal, men ha i åtanke att en 860 kan vridas upp till 4Ghz utan jättestore bekymmer. Det är en stor skillnad, ändå. Men, det är inte lika simpelt som ett knapptryck i en mjukvara, med dagens CPU:er/BIOS.
Citera
2017-12-04, 10:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Datorn är absolut väldigt gammal, men ha i åtanke att en 860 kan vridas upp till 4Ghz utan jättestore bekymmer. Det är en stor skillnad, ändå. Men, det är inte lika simpelt som ett knapptryck i en mjukvara, med dagens CPU:er/BIOS.

Så den kanske blir lika snabb som en vad? 2500k?
Alltså fortfarande rövlångsam

Och det är väl rätt enkelt? FSB * Multiplier gg.
Citera
2017-12-04, 10:32
  #5
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Så den kanske blir lika snabb som en vad? 2500k?
Alltså fortfarande rövlångsam

Och det är väl rätt enkelt? FSB * Multiplier gg.
Jo, men förmodligen vet inte ens TS hur man tar sig in i BIOS, om han inte förmågar att googla om hans CPU är överklockningsbar, eller ej. Ja, någonting i den stilen, men det beror ju helt på vad han använder sin dator till. Det är ju en "gratis", om än liten uppgradering.

TS: https://youtu.be/9Ix9ZqtEAEg
Vad har du för moderkort?
Citera
2017-12-04, 11:13
  #6
Medlem
ex69-dtrs avatar
Den ska allt gå att skrämma upp lite, men håll koll så att temperaturen inte blir allt för hög!

Jag undrar också vilket moderkort du har?

/Tor
Citera
2017-12-04, 12:12
  #7
Medlem
JLDATAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ex69-dtr
Den ska allt gå att skrämma upp lite, men håll koll så att temperaturen inte blir allt för hög!

Jag undrar också vilket moderkort du har?

/Tor

Det är ett asus p7p55d evo.
Jag har dock standard kylaren ifrån Intel på.

/JLDATA
__________________
Senast redigerad av JLDATA 2017-12-04 kl. 12:18.
Citera
2017-12-04, 12:43
  #8
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLDATA
Det är ett asus p7p55d evo.
Jag har dock standard kylaren ifrån Intel på.

/JLDATA
Det skall gå bra, men du behöver en bättre kylare. http://www.overclock.net/t/786555/ne...0#post10156145 Läs.
Citera
2017-12-04, 12:46
  #9
Medlem
JLDATAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Det skall gå bra, men du behöver en bättre kylare. http://www.overclock.net/t/786555/ne...0#post10156145 Läs.

Okej tack för snabbt svar!

/JLDATA
Citera
2017-12-04, 13:19
  #10
Medlem
JLDATAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Det skall gå bra, men du behöver en bättre kylare. http://www.overclock.net/t/786555/ne...0#post10156145 Läs.

Tror du/ni att Deepcool GAMMAXX GT skulle funka bra? Passar bra ihop deepcool tesseract sw-rd chassit stilmässigt iaf.

/JLDATA
Citera
2017-12-04, 21:10
  #11
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLDATA
Tror du/ni att Deepcool GAMMAXX GT skulle funka bra? Passar bra ihop deepcool tesseract sw-rd chassit stilmässigt iaf.

/JLDATA
Riktigt onödigt att lägga pengar på så gamla grejer.
Citera
2017-12-04, 22:48
  #12
Medlem
Winwords avatar
^^ Sluta grina nu, detta är inte Sweclockers. Forum är till för att hjälpa, och någon gång måste vara den första, eller hur?

Vilket märke är ditt moderkort? Har du ett moderkort som inte är OEM (alltså inte Dell, HP, Lenovo etc.) kan du nästan garanterat klocka, vilket givetvis är det bästa och överlägset prisvärdaste. Fan, jag kör fortfarande en i7-920 i 3.8GHz och gjort detta sedan 2013, inte ens Haswellriggar drar ifrån den. Onödigt och totalt efterblivet att uppgradera bara för konsumtionens skull. En fläktkylare för 300-500kr alt. sluten vattenlösning (dyrare men snyggare, ca 1000 kr) är vad du behöver; klocka sedan stegvis och håll koll på tempen. Busenkelt. Ska du ändå uppgradera i framtiden har du redan adekvat kylning för överklockning.

Den här guiden använde jag för klockning av min CPU, även om du kanske inte kommer upp i 4 GHz så lär principerna med Vcore, QPI/VTT, Uncore osv vara desamma. (Pallar CPU'n inte nämnvärd klockning alls, leta upp en x58-CPU med D0-revision som skall fixa detta bättre).

Hjälp när du kommit igång och klockat, och får blåskärmar: Common BSOD Error Code List for Overclocking
__________________
Senast redigerad av Winword 2017-12-04 kl. 22:59.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback