Jag har tidigare talat om antalet stjärnor och planeter i universum, och så har jag gått över till att tala om förutsättningarna för liv på jorden. I mitt förra inlägg beskrev jag solen, som är en ovanligt stor, het och ljus stjärna, och som dessutom är "snäll" eftersom den varierar väldigt lite i sin ljusstyrka, och dessutom får den få och ganska små utbrott. Och tack vare att solen är så het och ljus, så kan jorden ligga så långt som 150 miljoner kilometer bort från solen och slippa få bunden rotation och ändå få tillräckligt mycket värme från solen för att genomsnittstemperaturen på jorden ska vara 16 grader.
I det här inlägget ska jag säga något om solsystemet.
Solsystemet
Det är svårt att säga hur ovanligt vårt solsystem är, eftersom vi hittills har hittat så få solsystem. Vi har dock hittat några, till exempel det märkliga planetsystemet
TRAPPIST-1, där sju planeter som allesammans är ungefär lika stora som jorden kretsar kring en liten svag röd stjärna. Samtliga planeter befinner sig så nära sin lilla röda sol att de skulle ha befunnit sig innanför solsystemets innersta planet, Merkurius, ifall vi hade transporterat hit dem. (Men det är allt en väldigt tur att vi inte kan göra det.)
Men nu går vi över till vårt solsystem. Det viktiga med vårt solsystem är att alla planeter utom den innersta, Merkurius, och den som tidigare räknades som den yttersta planeten (Pluto, som numera är klassificerad som en småplanet), kretsar kring solen i ganska runda banor. Jordens medelavstånd till solen är 149,6 miljoner kilometer. När jorden är som närmast solen, vilket sker i januari, är avståndet mellan jorden och solen 147,1 miljoner kilometer, och när avståndet mellan jorden och solen är som störst, vilket sker i juli, är avståndet 152,1 miljoner kilometer.
Det är viktigt att jordens bana är rund och inte alltför avlång, för det betyder att jordens medeltemperatur kan hålla sig relativt konstant. Om jorden i stället hade kretsat kring solen i en väldigt avlång bana - låt oss säga att jordens avstånd till solen hade varierat mellan 50 miljoner kilometer när den var som närmast, och 250 miljoner kilometer när den var längst bort - så skulle oceanerna ha kokat när jorden var som närmast solen, och oceanerna skulle ha frusit ända ner till botten när jorden var som längst bort. Det skulle ha varit mycket, mycket dåligt för livet på jorden. I själva verket skulle jorden ha varit obeboelig ifall dess bana runt solen hade varit alltför avlång.
En annan viktig sak med solsystemet är att Jupiter, den tyngsta av planeterna som väger drygt 300 gånger så mycket som jorden, ligger på ett behörigt avstånd från jorden. Jupiter ligger fem gånger längre bort från solen än vad jorden gör. Det betyder att Jupiter med sin väldiga massa inte stör jordens bana runt solen.
Astronomerna har hittat planeter som är lika tunga som Jupiter och som kretsar väldigt nära sin egen sol. Astronomerna tror att dessa "hot Jupiters", som de kallas på engelska, bildades mycket längre ut i sina egna solsystem och sedan rörde sig närmare och närmare in mot sin sol. På sin väg in mot solen måste dessa "hot Jupiters" ha drivit planeter av jordens storlek framför sig och till slut tvingat in dem i solen. Så det är tur att den Jupiter som finns i vårt solsystem har stannat kvar en bra bit ifrån solen, så långt ut att den inte stör jordens bana.
Kan inte motstå att visa er
den här fantastiska skalmodellen av vårt solsystem. Den visar hur stora avstånden är mellan planeterna och hur stora planeterna är i förhållande till avstånden mellan sig. Varning: Avstånden är så gigantiska att det tar många minuter (kanske 10 minuter, kanske en kvart?) att scrolla igenom hela bilden. Och man måste scrolla sakta, annars missar man planeterna när de plötsligt dyker upp och försvinner lika snabbt igen.