2025-02-22, 19:09
Medlem
joceks avatar
Nu fattas det bara en sak för att trumpeten skall bli "litarary hitler"; att komma med dekret att militären skall svära en ed att lyda trump personligen istället för konstitutionen.
Citera
2025-02-22, 19:13
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Det du saxat in säger bara att kongressen kan delegera ytterligare exekutiv makt till POTUS. Vilket är exakt vad som gjorts genom olika ”acts” sen 9/11 2001. Rätten att skriva XOs är inte kopplade till något krisläge. Det har du fått om bakfoten. Eller har USA befunnit sig i kris i närmare 250 år menar du?
Ge lite exempel på alla dessa presidentordrar och i vilket sammanhang dom gavs så kan du eventuellt motbevisa mig.
Annars blir det bara en teoretisk debatt.
Citera
2025-02-22, 19:17
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Ge lite exempel på alla dessa presidentordrar och i vilket sammanhang dom gavs så kan du eventuellt motbevisa mig.
Annars blir det bara en teoretisk debatt.

Jag har redan motbevisat dig med min wikipedialänk. Gör dig själv en tjänst och skäm inte ut dig mer nu.
Citera
2025-02-22, 19:21
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Jag har redan motbevisat dig med min wikipedialänk. Gör dig själv en tjänst och skäm inte ut dig mer nu.
Du kan alltså inte motbevisa mig.
En smiley gör knappast underverk för din trovärdighet.
Citera
2025-02-22, 19:22
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Det här låter ju som ett helt reguljärt sk. utanförskapsområde?

Gettona har ett vanligt hemvärnskompani insats kontroll på innan morgonkaffet. Jag vet gerillakrigföring osv, men packet är 100*% beroende av vatten, IT, värme, mat osv. Slå en järnring runt ett getto i januari och stäng av allt ovan så är de ute på nolltid. Bunkra mat och vatten och vara förutseende är intre deras grej. Ge det två veckor och sedan går man in nattetid genom luftlandsatt trupp och raider lägenhet efter lägenhet på sin väg nedåt.

300 getton kan vi lösa själva och i annat fall så kan säkert USA eller Polen/Ungern bistå oss.
Citera
2025-02-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vensterbliven
Jag vill klargöra att jag pratar om Adolf Hitler under åren 1928-1933.

Jag påstår inte att Donald Trump kommer utföra någon slags Långa Knivarnas Natt eller Kristallnatt eller öppna koncentrationsläger och mörda miljontals människor. Så ni kan lägga undan såna slags halmdockor direkt.

Det som jag däremot pratar om är den intensiva propaganda- och desinformationskampanj som Hitler bedrev, hans jakt på journalister och media, hans dröm om att vara enväldig ledare utan en riksdag med självständiga röster som lägger sig i, hans strävan efter en allsmäktig regim där hans ord är lag, en ordning där dissidenter fördrivs och absoluta lojalister tillsätts på alla positioner inom såväl domstolar som statliga institutioner, ett krigshetsande välde där självständiga utländska stater lever under hot om ockupation osv osv.

Om ni läser på om Adolf Hitlers tid mellan 1928 till 1933 så kommer ni bli chockade över den enorma mängd likheter som det finns mellan honom och Donald Trump. Både som personer och gällande politiska ambitioner. I båda fall handlar det i grund och botten om två manipulativa narcissister med storhetsvansinne vars personlighet präglas av brist på samvete, moral och empati.

Donald Trump har redan skrivit under en exekutiv order att hans ord är lag och gör sig för fullt av med alla icke-lojalister inom statliga institutioner. Hur länge tror ni att det kommer dröja innan Trump kommer försöka upplösa Senaten och Representanthuset så ingen riksdag längre kan utgöra någon spärr för hans maktutövande?

Har du funderat något över att en president inte kan upplösa ”The Constitution” själv?
Förstår ditt försök att sprida propaganda men det faller liksom på sin egen orimlighet.
En president själv har inte den makten som du menar.

Din jordnöt till Vänsteranhängare.
Citera
2025-02-22, 19:35
Medlem
3N37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Trump gillar att spela golf och har redan spenderat 10,7 miljoner dollar på resor till sina anläggningar. Ganska mycket för en månad.

https://www.huffpost.com/entry/trump-workers-golfing_n_67b6ee40e4b0cc5d7799a5a0

https://www.washingtonpost.com/opinions/2025/02/20/trump-second-term-golfing-resorts/
Under sin första period så spelade Trumpen golf i snitt var fjärde dag.
Citera
2025-02-22, 19:37
Medlem
Ja. Trump vill ha Grönland och Kanada, Europa struntar han i för här finns inga stora naturtillgångar, då tycker han att Ryssland kan få Europa så har de olika stormakterna så att säga delat upp territorium mellan sig. Norge med sin olja och Sverige med järnmalm och andra mineraler uppe i Norrland kan väl iof hamna på hans radar förr eller senare, men det verkar inte vara högsta prio. Som tur är hinner han nog inte rita om hela världskartan på 4 år.
Citera
2025-02-22, 19:39
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Gettona har ett vanligt hemvärnskompani insats kontroll på innan morgonkaffet. Jag vet gerillakrigföring osv, men packet är 100*% beroende av vatten, IT, värme, mat osv. Slå en järnring runt ett getto i januari och stäng av allt ovan så är de ute på nolltid. Bunkra mat och vatten och vara förutseende är intre deras grej. Ge det två veckor och sedan går man in nattetid genom luftlandsatt trupp och raider lägenhet efter lägenhet på sin väg nedåt.

300 getton kan vi lösa själva och i annat fall så kan säkert USA eller Polen/Ungern bistå oss.

Eller också locka ut dem med VIP-kort till tvättstugan, först till kvarn...
Citera
2025-02-22, 19:45
Medlem
Citat:
Trump är trots allt den första amerikanska president som anordnar massmöten och kallar dom rally, påminner en del om Hitlers "Nuremberg rallies".

Massmöten?
Herr Adolf hade väl besökare på sina möten, eller är det något jag missat?

Citat:
Den amerikanske presidenten har enbart rätt att styra med presidentdekret om landet är i kris vilket USA inte är.
Trump utfärdar sina dekret utan att rådgöra med kongressen och han har gett Elon ett eget departement DOGE trots att det inte godkänts av kongressen, alltså har Trump utfört en statskupp och saknar legitimitet.

Oj nu gjorde det lite ont i ögat.
Trump har inte skapat ett departement alls. Och inte gjort något statskupp då det inte, och aldrig har varit ett departement.

Trump snattade alltså United States Digital Service (USDS), som världens underbaraste Obama hade skapat, och gjorde genom ett presidentdekret om det till United States DOGE Services.

Ska vi låta sanning vara sanning även om Trump är en douchebag som bör spärras in på
Guantanamo Bay detention camp?
Citera
2025-02-22, 20:00
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Du kan alltså inte motbevisa mig.
En smiley gör knappast underverk för din trovärdighet.

Nu börjar du påminna om svarte riddaren i Monty Pythons ”Holy Grail”. Ditt ursprungliga påstående var alltså att det krävs krisläge för att POTUS ska få skriva XOs. Vilket jag motbevisade med wikipedialänken där det framgick att alla presidenter utom en sen 1789 skrivit XOs.
Citera
2025-02-22, 20:01
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Massmöten?
Herr Adolf hade väl besökare på sina möten, eller är det något jag missat?
Även Trump hade besökare, typ Kid Rock...

Citat:
Oj nu gjorde det lite ont i ögat.
Trump har inte skapat ett departement alls. Och inte gjort något statskupp då det inte, och aldrig har varit ett departement.

Trump snattade alltså United States Digital Service (USDS), som världens underbaraste Obama hade skapat, och gjorde genom ett presidentdekret om det till United States DOGE Services.

Ska vi låta sanning vara sanning även om Trump är en douchebag som bör spärras in på
Guantanamo Bay detention camp?
Det fungerar som ett departement och kallas ett departement, alltså är det ett departement.
Ordföranden för departementet ska godkännas av kongressen eller senaten vilket Elon inte blivit, detta enbart för att han ska slippa legala problem när en ny regim tar makten.
Trump påstår dessutom att Musk inte leder DOGE trots att det är tydligt för hela världen att han är det.
Allt för att slippa ta ansvar för kaoset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in