• 1
  • 2
2017-11-30, 15:09
Medlem
Hej!

Jag ska försöka fatta mig både sakligt och kort.

2017-11-01 skrev jag tentamen, min första tentamen nånsin efter ha tagit paus i studierna sedan 8 år (gymnasium). Jag läser första året på civilekonomprogrammet.

Värt att notera är att inför höstens tentaskrivningar fanns ett seminarium som man kunde delta på där det beskrevs hur man skriver en tenta och vad som är bra att tänka på. Denna var full så jag tillsammans med vänner släpptes ej in och fick istället förklarat att det kommer släppas en video på hur det går till.

I alla fall så vid tentamen den 1/11 så var jag milt sagt extremt nervös, värre än körprov eller liknande. Utanför salen så är det en äldre man (provvakt) som säger åt mig att lägga ifrån mig både analog klocka samt telefon, jag stänger av telefonen, tar av mig klockan och lägger i respektive ficka.

Inne i salen så ser jag konstigt nog flera som fortfarande har sina klockor på sig var vid jag frågar min bordsgranne om det inte var förbjudet, han svarar att det troligen inte spelar någon större roll. Jag släpper det då jag vet med mig om att klockan ligger i fickan.

Nervositeten gjorde att jag blev förvirrad, alltså känslan när man drömmer sig bort, inte lyssnar till 100% på vad som sägs. Jag kommer ihåg att jag uppfattar samma provvakt som vid dörren säga att telefonerna ska vara avstängda helt och hållet och inte bara ljudlöst på grund av att vibrationssignal kan störa. Jag visste ju vid det här laget om att min telefon var undanlagd i min ficka och tänkte att det var lugnt.

Hur som helst så börjar provet, efter ca 2 timmar behöver jag gå på toaletten, framme hos provvakten, denna gången en äldre kvinna, ber mig tömma mina fickor. Sagt och gjort så gjorde jag detta då jag såg det som en naturlig del för att förhindra fusk, jag trodde att mina tillhörigheter skulle hållas medans jag var på toaletten. När hon får syn på min avstängda telefon och min klocka så brister hon ut "Telefon?" Ja den är där svarar jag. "Telefon och klocka får du inte ha, detta måste jag skriva en rapport om"

Jag förklarar att den är avstängd, att jag inte uppfattat att det ska ligga bland väskor och jackor som hon sa åt mig när dessa påträffades. Hela situationen stjäl både energi och fokus, väl när täntan är över så ber jag den äldre kvinnan om att få tillbaka mina tillhörigheter och att få läsa rapporten, hon svarar ej på mitt tilltal utan ger mig endast mina tillhörigheter var på jag säger "Hallå?", innan jag hinner få ett svar så kommer en annan provvakt fram och förklarar att inget kommer hända mig utan detta endast är formellt för att dom måste, jag slappnar av, släpper det och åker hem.

Förra veckan fick jag mail från skolans studievägledare som vill höra min version via mail, jag berättar liknande det som jag skriver nu var på hon bestämmer möte med mig två dagar senare och vi pratar i cirka trettio minuter där jag ger samma men mer detaljerad beskrivning om händelseförloppet. Hon skriver ner och ger detta vidare till rektorn, idag fick jag samtal om att dom ej kommer släppa detta utan jag kommer få stå till svars inför skolan disciplinnämnd om anklagelserna gällande vilseledande vid skriftlig tentamen. Studievägledaren förklarade att dom ser mycket allvarligt på att jag haft tillgång till otillåtna hjälpmedel oavsett om jag fuskat eller inte.

Jag känner mig milt sagt kränkt och helt tömd på energi, mår så extremt dåligt och vet inte hur jag ska kunna förklara mig bättre. Jag fuskade inte på tentan, jag har aldrig haft som avsikt att göra det, det enda beviset dom har är att jag har haft tillgång till otillåtna hjälpmedel men jag har ju inte använt det.

Har även bevis på att 0 samtal samt 0 sms skickats under tiden jag skrev provet, väntar även på besked från min mobiloperatör om jag kan få begärt ut aktuell datatrafik under tiden som jag skrev provet, med andra ord 0 megabyte!

Kommer jag bli avstängd? Snälla hjälp!
Citera
2017-11-30, 15:28
Medlem
Till att börja med, kränkt har du absolut ingen rätt att vara. Det är helt och hållet ditt eget fel att du hamnat i den här situationen.

Vidare har jag viss erfarenhet från diciplinnämnden vid mitt tidigare hemuniversitet, även om jag aldrig stått inför prövning själv.

Huruvida du faktiskt fuskat eller inte är föga relevant, det räcker gott med att du berett dig möjlighet att fuska.

Däremot är chansen för faktiska repressalier ganska låg, du kommer sannolikt fällas och få en varning. Avstängning är dock väldigt osannolikt sett till omständigheterna.

Tillägg: Det är även möjligt att du helt frias om de bedömmer att uppsåt saknas. Vidare, varför i helvete menar de att ni inte får ha klocka på er..?
Senast redigerad av Nulb 2017-11-30 kl. 15:31. Anledning: Tillägg
Citera
2017-11-30, 15:36
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacob.M

Jag känner mig milt sagt kränkt och helt tömd på energi, mår så extremt dåligt och vet inte hur jag ska kunna förklara mig bättre. Jag fuskade inte på tentan, jag har aldrig haft som avsikt att göra det, det enda beviset dom har är att jag har haft tillgång till otillåtna hjälpmedel men jag har ju inte använt det.

Har även bevis på att 0 samtal samt 0 sms skickats under tiden jag skrev provet, väntar även på besked från min mobiloperatör om jag kan få begärt ut aktuell datatrafik under tiden som jag skrev provet, med andra ord 0 megabyte!

Kommer jag bli avstängd? Snälla hjälp!

lol
släpp det
erkänn bara att du var slarvig och be om ursäkt
"förklara" positionen hjälper inte
kanske hjälpte på dagis
Citera
2017-11-30, 15:38
Medlem
Citat:
Hej!

Utanför salen så är det en äldre man (provvakt) som säger åt mig att lägga ifrån mig både analog klocka samt telefon, jag stänger av telefonen, tar av mig klockan och lägger i respektive ficka.

Studievägledaren förklarade att dom ser mycket allvarligt på att jag haft tillgång till otillåtna hjälpmedel oavsett om jag fuskat eller inte.

Jag fuskade inte på tentan, jag har aldrig haft som avsikt att göra det, det enda beviset dom har är att jag har haft tillgång till otillåtna hjälpmedel men jag har ju inte använt det.

Hej, du är ju anklagad för att ha haft tillgång till otillåtna hjälpmedel och ignorerat aviseringar från tentavakter. Du är inte anklagad för fusk, då är utdraget av mobildatan irrelevant.

Det sades inget i videon om var man skulle placera sin telefon och klocka? Ni har inte tillgång till tentamenregler online på något vis och skyldiga att känna till reglerna innan en tentamen?

Du kan mycket väl bli avstängd men mest troligt bara att tentan förklaras ogiltigt för dig, det finns ju ändå en chans att någon lyckas vara så enfaldig och det är definitivt inte första gången det händer.
Hur som haver, lycka till och försök hålla ditt fokus på studierna!
Citera
2017-11-30, 16:03
Medlem
storytellers avatar
Har studerat i åtta år och aldrig varit med om något liknande på en tentamen. Idiotisk regel. Dyra värdesaker såsom smart telefon förvaras naturligtvis avstängt i den egna fickan, det säger sig självt. Man lämnar inte mobil och plånbok med ett totalvärde på 10 000 i någon diffus jackficka man inte har visuell uppsikt över, på krokar precis vid en olåst dörr i en öppen universitetsmiljö. Såsom det åtminstone sett ut på mina tentor som regel. Med provvakter som sitter och halvsover i något hörn och har noll koll på om någon utomstående kommer in och "hittat fel tentasal" och smidigt rycker en jacka på vägen ut.

Eller, som jag varit med om på ett tiotal tentor, att man skriver i en jättesal med sex andra kurser (150+ skrivande) från andra program och sedan finns det krokar i något hörn i gympasalen och man har absolut noll kontroll över vem som tar vems jacka eller gräver i andras jackor när olika personer lämnar tentamenssalen 18, 34, 36, 42, 67 och 75 minuter in på tentamen. Stryker runt kopiösa mängder yttre tjuvar på svenska universitet, lycka till att lämna en laptop i en tyst läsesal inne på något institutionsbibliotek i Uppsala/Lund medans du går på toa fem minuter, gör du det tre gånger så har du ingen dator mer.

Har dörren in till tentamen varit låst och du har kunnat ha uppsikt över jackan får du nog svårt att bevisa din sak men annars tror jag det kan vara värt att bestrida juridiskt.
Senast redigerad av storyteller 2017-11-30 kl. 16:05.
Citera
2017-11-30, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Har studerat i åtta år och aldrig varit med om något liknande på en tentamen. Idiotisk regel. Dyra värdesaker såsom smart telefon förvaras naturligtvis avstängt i den egna fickan, det säger sig självt. Man lämnar inte mobil och plånbok med ett totalvärde på 10 000 i någon diffus jackficka man inte har visuell uppsikt över, på krokar precis vid en olåst dörr i en öppen universitetsmiljö.
Men ta inte med saker för tiotusen i så fall då. Självfallet fattar jag att du inte vill lämna så dyra saker utan uppsikt, men det är ju helt frivilligt att ta med telefonen dit.
Citera
2017-11-30, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Till att börja med, kränkt har du absolut ingen rätt att vara. Det är helt och hållet ditt eget fel att du hamnat i den här situationen.

Vidare har jag viss erfarenhet från diciplinnämnden vid mitt tidigare hemuniversitet, även om jag aldrig stått inför prövning själv.

Huruvida du faktiskt fuskat eller inte är föga relevant, det räcker gott med att du berett dig möjlighet att fuska.

Däremot är chansen för faktiska repressalier ganska låg, du kommer sannolikt fällas och få en varning. Avstängning är dock väldigt osannolikt sett till omständigheterna.

Tillägg: Det är även möjligt att du helt frias om de bedömmer att uppsåt saknas. Vidare, varför i helvete menar de att ni inte får ha klocka på er..?

Nej visst har jag ingen rätt att vara kränkt då det är självförvållat, men likväl så är det ingen tröst att må bättre i en sådan här situation.

Jag mottog precis rapporten via mail där det står följande: "Av tentamensvaktens rapport framgår det att studenten mobilinnehav samt klocka uppdagades först efter ca 2.5timma efter tentamen start när studenten skulle uppsöka toaletten."

Även om det inte handlar om att jag inte har fuskat utan endast har haft tillgång så bör väl ändå en utskriven och påskriven (av mobilrapport) styrka att jag inte använt telefonen under dessa 2.5 timmar?

Edit: Fick precis samtal från mobiloperatören och tydligen går det inte att få ut datatrafik för en specifik dag eller timma utan endast månadsvis, dock får jag hemskickat påskrivet ett utdrag där man kan se att jag ej ringt eller smsat under denna tiden.

Något som jag glömde skriva med är ett klasspolaren som stod bredvid mig även han kan intyga att vakten vid dörren bad mig stänga av telefon och ta av mig klocka och lägga dessa i fickorna.

Jag har försökt googla, har läst det någonstans att det är tillåtet med en vän som stöd vid ev. besök hos disciplinnämnden, jag undrar om denne i fråga får yttra sig isåfall för att intyga de som sades vid ingången till klassrummet?

Gällande klocka så var motiveringen att provvakterna inte kan urskilja vad som är en smartklocka eller analog..

Citat:
Ursprungligen postat av saso
lol
släpp det
erkänn bara att du var slarvig och be om ursäkt
"förklara" positionen hjälper inte
kanske hjälpte på dagis

Ja om en ursäkt räckte så..

Citat:
Ursprungligen postat av Picquaito
Hej, du är ju anklagad för att ha haft tillgång till otillåtna hjälpmedel och ignorerat aviseringar från tentavakter. Du är inte anklagad för fusk, då är utdraget av mobildatan irrelevant.

Det sades inget i videon om var man skulle placera sin telefon och klocka? Ni har inte tillgång till tentamenregler online på något vis och skyldiga att känna till reglerna innan en tentamen?

Du kan mycket väl bli avstängd men mest troligt bara att tentan förklaras ogiltigt för dig, det finns ju ändå en chans att någon lyckas vara så enfaldig och det är definitivt inte första gången det händer.
Hur som haver, lycka till och försök hålla ditt fokus på studierna!

Hej! Jag är medveten om det, dock är det diffust då det inte någonstans står att man kan vara anklagad för fusk (ordagrant) utan isåfall verkar de hänvisa till "Misstanke om vilseledande vid examination". Det står i min rapport att jag har haft tillgång till otillåtna hjälpmedel i form utav klocka samt mobil. Även om det finns noll bevis på att jag har använt dom så har jag fått förklarat att det är allvarligt ändå.

Jag har försökt läsa lite om liknande situationer på nätet, jag har inte funnit någon som har blivit avstängd och då tycker jag trots allt att mina omständigheter kan vara förmildrande då det var min första tenta och att jag dessutom inte tog med mig telefonen in på toaletten eller liknande.

Men som sagt, jag vet inte, är väldigt orolig och allt känns upp och ner, hur befogat det är att jag får eller inte får känna det.

Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Har studerat i åtta år och aldrig varit med om något liknande på en tentamen. Idiotisk regel. Dyra värdesaker såsom smart telefon förvaras naturligtvis avstängt i den egna fickan, det säger sig självt. Man lämnar inte mobil och plånbok med ett totalvärde på 10 000 i någon diffus jackficka man inte har visuell uppsikt över, på krokar precis vid en olåst dörr i en öppen universitetsmiljö. Såsom det åtminstone sett ut på mina tentor som regel. Med provvakter som sitter och halvsover i något hörn och har noll koll på om någon utomstående kommer in och "hittat fel tentasal" och smidigt rycker en jacka på vägen ut.

Eller, som jag varit med om på ett tiotal tentor, att man skriver i en jättesal med sex andra kurser (150+ skrivande) från andra program och sedan finns det krokar i något hörn i gympasalen och man har absolut noll kontroll över vem som tar vems jacka eller gräver i andras jackor när olika personer lämnar tentamenssalen 18, 34, 36, 42, 67 och 75 minuter in på tentamen. Stryker runt kopiösa mängder yttre tjuvar på svenska universitet, lycka till att lämna en laptop i en tyst läsesal inne på något institutionsbibliotek i Uppsala/Lund medans du går på toa fem minuter, gör du det tre gånger så har du ingen dator mer.

Har dörren in till tentamen varit låst och du har kunnat ha uppsikt över jackan får du nog svårt att bevisa din sak men annars tror jag det kan vara värt att bestrida juridiskt.

Jag förstår att de vill motverka fusk, men visst ligger det något i det du säger att det är dyra saker. Vi första års elever har redan blivit av med någon macbook osv då man lämnat salar olåst och ej under uppsikt vid kortare raster osv.

Vi var nog säkerligen 60-70 stycken som skrev.

Nu när man läst en hel del så har jag förstått att provvakter INTE får muddra ens fickor? Hade man vetat om detta hade jag ju självklart inte tagit upp något ur fickorna och där troligen eliminerat risken för disciplinnämnd osv..
Citera
2017-11-30, 18:50
Medlem
Avstängd? Du kan inte bli avstängd helt, lagligt har de rätt att stänga av dig i upp till ett halvår. Men såvitt jag förstår sker detta aldrig, skulle tänka mig att du kommer undan med varning eller eventuellt avstängningar i några få veckor.

Citat:
Nej visst har jag ingen rätt att vara kränkt då det är självförvållat, men likväl så är det ingen tröst att må bättre i en sådan här situation.

Jag mottog precis rapporten via mail där det står följande: "Av tentamensvaktens rapport framgår det att studenten mobilinnehav samt klocka uppdagades först efter ca 2.5timma efter tentamen start när studenten skulle uppsöka toaletten."

Även om det inte handlar om att jag inte har fuskat utan endast har haft tillgång så bör väl ändå en utskriven och påskriven (av mobilrapport) styrka att jag inte använt telefonen under dessa 2.5 timmar?

Edit: Fick precis samtal från mobiloperatören och tydligen går det inte att få ut datatrafik för en specifik dag eller timma utan endast månadsvis, dock får jag hemskickat påskrivet ett utdrag där man kan se att jag ej ringt eller smsat under denna tiden.

Något som jag glömde skriva med är ett klasspolaren som stod bredvid mig även han kan intyga att vakten vid dörren bad mig stänga av telefon och ta av mig klocka och lägga dessa i fickorna.

Jag har försökt googla, har läst det någonstans att det är tillåtet med en vän som stöd vid ev. besök hos disciplinnämnden, jag undrar om denne i fråga får yttra sig isåfall för att intyga de som sades vid ingången till klassrummet?

Gällande klocka så var motiveringen att provvakterna inte kan urskilja vad som är en smartklocka eller analog..

Ja om en ursäkt räckte så..

Hej! Jag är medveten om det, dock är det diffust då det inte någonstans står att man kan vara anklagad för fusk (ordagrant) utan isåfall verkar de hänvisa till "Misstanke om vilseledande vid examination". Det står i min rapport att jag har haft tillgång till otillåtna hjälpmedel i form utav klocka samt mobil. Även om det finns noll bevis på att jag har använt dom så har jag fått förklarat att det är allvarligt ändå.

Jag har försökt läsa lite om liknande situationer på nätet, jag har inte funnit någon som har blivit avstängd och då tycker jag trots allt att mina omständigheter kan vara förmildrande då det var min första tenta och att jag dessutom inte tog med mig telefonen in på toaletten eller liknande.

Men som sagt, jag vet inte, är väldigt orolig och allt känns upp och ner, hur befogat det är att jag får eller inte får känna det.

Jag förstår att de vill motverka fusk, men visst ligger det något i det du säger att det är dyra saker. Vi första års elever har redan blivit av med någon macbook osv då man lämnat salar olåst och ej under uppsikt vid kortare raster osv.

Vi var nog säkerligen 60-70 stycken som skrev.

Nu när man läst en hel del så har jag förstått att provvakter INTE får muddra ens fickor? Hade man vetat om detta hade jag ju självklart inte tagit upp något ur fickorna och där troligen eliminerat risken för disciplinnämnd osv..

Ursäkta?? I ditt första inlägg skriver du att vakten sa åt dig att lägga ifrån dig mobil o klocka och att det var du som var nervös o tänkte fel o struntade i det. Inte att vakten sa att det var okej att lägga mobil i fickan. Hur ska du ha det egentligen?
Senast redigerad av TheStriptease 2017-11-30 kl. 18:59.
Citera
2017-11-30, 19:51
Medlem
miikoss avatar
Där jag har studerat så har informationen alltid varit tydlig om att telefoner inte får finnas i kläder som man har på sig.

Oftast så har jag fått tillåtelse av tentavakt att låta telefonen vara framme på vaktens disk eller att jag har den avstängd synlig på golvet under min.

Svårt att veta vad rektor/nämnd beslutar, ibland så kan man klara sig undan med en varning, man kan även underkännas av examinator oavsett om vad nämnden tycker.
Citera
2017-11-30, 20:33
Medlem
schuberts avatar
Fan, det låter som en riktigt jobbig situation. Sjukt lätt hänt att bara stänga av telefonen och lägga den i fickan. Har själv varit nära att göra detta flera gånger och kan tänka mig hur dåligt jag hade mått i din sits. Har tyvärr inget att tillägga utifrån egna erfarenheter eller dylikt, men jag hoppas det löser sig på bästa sätt!
Citera
2017-11-30, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Där jag har studerat så har informationen alltid varit tydlig om att telefoner inte får finnas i kläder som man har på sig.

Oftast så har jag fått tillåtelse av tentavakt att låta telefonen vara framme på vaktens disk eller att jag har den avstängd synlig på golvet under min.

Svårt att veta vad rektor/nämnd beslutar, ibland så kan man klara sig undan med en varning, man kan även underkännas av examinator oavsett om vad nämnden tycker.

Jag förstår, det är svårt för mig att säga hur tydliga dom var då jag ärligt talat inte uppfattade det. Skillnad var det under dagens tenta skrivning då det (för mig i alla fall) berättades väldigt tydligt att innehav av mobil eller klocka rapporteras som fusk.

Skulle jag klara mig undan med en varning så ser jag det som en lättnad även om tentan underkänns, det är en piss i havet för min del jämfört med en avstängning.

Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Fan, det låter som en riktigt jobbig situation. Sjukt lätt hänt att bara stänga av telefonen och lägga den i fickan. Har själv varit nära att göra detta flera gånger och kan tänka mig hur dåligt jag hade mått i din sits. Har tyvärr inget att tillägga utifrån egna erfarenheter eller dylikt, men jag hoppas det löser sig på bästa sätt!

Tack för stödet! Oavsett vad som händer så har man ju lärt sig nu, skrev ytterligare en tenta idag och öronen var totalt spetsade gällande alla instruktioner som sades i början, självklart var även telefon och klocka undanstoppat i väskan.

Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Avstängd? Du kan inte bli avstängd helt, lagligt har de rätt att stänga av dig i upp till ett halvår. Men såvitt jag förstår sker detta aldrig, skulle tänka mig att du kommer undan med varning eller eventuellt avstängningar i några få veckor.

Ursäkta?? I ditt första inlägg skriver du att vakten sa åt dig att lägga ifrån dig mobil o klocka och att det var du som var nervös o tänkte fel o struntade i det. Inte att vakten sa att det var okej att lägga mobil i fickan. Hur ska du ha det egentligen?

Gällande avstängning så tycker jag det verkar så otydligt och icke konsekvent när man läser om andra fall, i både forum samt tidningar. Hittar exempel där folk har konstaterats vara inne på toaletten i omgångar med telefon men sluppit undan avstängning i brist på bevis att fusk verkligen har tillämpats.

Det blev felformulerat, för att göra det tydligt. Den äldre mannen säger till mig när jag står utanför salen, i kön till tentan, att stänga av min telefon som jag för tillfället då använde och ta av mig klockan och lägga det i mina fickor. Jag hade jacka på mig så eventuellt kanske han menade det men jag la mina tillhörigheter i vardera jeansficka.
Citera
2017-11-30, 20:51
Medlem
Tråkigt läge men du kan nog inte göra mycket åt detta. Tvivlar på att de ens godkänner 0 Mb datatrafik som bevis för att du ej kan ha fuskat, du kan lika gärna ha haft en pdf på mobilen med anteckningar. Vad är det för universitet som ej tillhandahåller värdeskåp i större skrivsalar? I mindre klassrum känns det föga troligt att någon skulle börja rota runt i folks väskor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in