Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-30, 09:28
  #1
Medlem
Hur ser lagen ut för att trycka upp och sälja produkter med ex. offentliga personers ansikten? Trycken och illustrationerna kommer jag själv göra, så ingen copyright kommer brytas.

Exempelvis t-shirt med Zlatans ansikte, kaffekopp med Stefan Löfven.

Kan någon stämma mig? Om det är mer kränkande illustrationer?

Det kommer inte vara ett aktiebolag, riskerar jag att sätta mig själv i trassel genom detta?

Tack!
Citera
2017-11-30, 09:31
  #2
Medlem
vadsadusadus avatar
Är det du som är fotografen till bilderna du kommer använda? Man får ju nämligen inte använda andras bilder utan lov, det är olagligt.
Citera
2017-11-30, 09:42
  #3
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Är det du som är fotografen till bilderna du kommer använda? Man får ju nämligen inte använda andras bilder utan lov, det är olagligt.

Man kan köpa bilder från en bildbyrå eller använda bilder där upphovsrätten inte gäller längre.
Citera
2017-11-30, 10:07
  #4
Medlem
PTHJs avatar
Om du trycker upp en omgång tröjor med Zlatan på och säljer dem lär du nog få reda på vad lagen säger ganska omgående.
Citera
2017-11-30, 10:11
  #5
Medlem
pillenottens avatar
Om man tänker på alla beslag med påföljande dryga böter hos T-shirt-försäljare som t.ex. sålt madonna eller Metallica tröjor, så skulle jag väl säga att det inte är någon bra idé
Citera
2017-11-30, 16:48
  #6
Medlem
borrizs avatar
Alternativet är att anställa en look-alike som sitter modell.
Citera
2017-11-30, 20:32
  #7
Medlem
NollFemNollFems avatar
Lag (1978:800) om namn och bild i reklam
Citera
2017-11-30, 22:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burgerping
Hur ser lagen ut för att trycka upp och sälja produkter med ex. offentliga personers ansikten? Trycken och illustrationerna kommer jag själv göra, så ingen copyright kommer brytas.

Exempelvis t-shirt med Zlatans ansikte, kaffekopp med Stefan Löfven.

Kan någon stämma mig? Om det är mer kränkande illustrationer?

Det kommer inte vara ett aktiebolag, riskerar jag att sätta mig själv i trassel genom detta?

Tack!

Du får inte använda annan persons namn eller bild utan tillåtelse.

EDIT:
Källa: Lag (1978:800) om namn och bild i reklam
1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person.
Vad i första stycket sägs om näringsidkare gäller även anställd hos näringsidkare och annan som handlar på näringsidkares vägnar.
__________________
Senast redigerad av Aramir2 2017-11-30 kl. 22:09.
Citera
2017-12-12, 15:34
  #9
Medlem
Tack för alla svar! Jag ber om ursäkt för sent svar. Bilderna, eller rättare sagt illustrationerna, kommer jag själv att göra. Det kommer alltså inte vara en exakt bild, utan mer karikatyrer. Man kommer förstå vem det är, men det kommer absolut inte vara någon verklighetstrogen illustration.

För att fortsätta exemplet om Zlatan (vilket jag inte kommer använda) så kan det vara en ett smalt ansikte med en förstorad näsa och samma ansiktsform, skägg och frisyr.

Tack!

EDIT: Exempel på hur det skulle kunna se ut.
https://i.pinimg.com/736x/f9/0c/85/f...caricature.jpg
https://www.toonpool.com/user/4260/f...vic_755075.jpg

Namnet behöver nödvändigtvis inte användas, om det skulle hjälpa.
__________________
Senast redigerad av burgerping 2017-12-12 kl. 15:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback