• 1
  • 2
2017-11-28, 21:52
Bannlyst
Jag anser att västvärlden är extremt individualistisk och materialistisk. Detta är något som påhejas i allt. från media, reklam, utbildning, leverne, jobb, familj, vänner, normer, livsfilosofi. Och det är enormt skadligt. Människor blir ensamma, psykiskt sjuka, deprimerade och stressade.

Materialism leder till andlig död, meningslöshet och depression.
Individualism leder till ensamhet, psykisk sjukdom och stress.

Lösningen är kollektiv idealism. Att enas under ett gemensamt kollektivt idealistiskt/andligt/metafysiskt större mål.

Vad kan det vara?
Hur gör man det?
Vad är näst steg?
Citera
2017-11-28, 22:11
Medlem
Du har läst för mycket av konspiratoriskt propaganda och är fortfarande naiv nog att tro på dess propaganda. Påminner om idioten från Two and a Half Man barnet som kom ut och snackade skit om en komedi sitcom och predikade religion istället för serien.

Vi provade att leva utan något för 200+ år sedan, i vissa fall 50 år sedan, och i vissa fall medan vi slösar EL här så finns det 1+ miljard människor som äger inget. Kanske ska du ge upp allt, för att sedan uppskatta vad du hade. Inget fel att vi vill ha saker, om vi kan tillverka/skapa dom varför ska vi inte ha dom.

Du är för mätt!
Citera
2017-11-28, 22:12
Medlem
Jag vill bara tillägga att materialismen i sin tur kommer från ett reduktionistiskt synsätt på tillvaron. Främst atomismen tror jag leder in människor i det reduktionistiska tänkandet och faran i det reduktionistiska tänkandet ligger i att man ignorerar det kvalitativa. Varje gång man gör en reduktionistisk analys så avlägsnar man det kvalitativa sammanhanget.

Exempelvis om man tar en bil och tänker reduktionistiskt så frågar man vad en bil är gjord av och kommer fram till att den är tillverkad av plåt, plast, glas, gummi och så vidare. Problemet med ett ensidigt reduktionistiskt synsätt är att man då kanske kommer att beskriva bilen som "endast en hög med plåt, plast, glas och gummi" och ignorerar det kvalitativa sammanhanget. Jag tror vi alla när vi ser en bil så ser vi först det kvalitativa, hur snygg bilen är, vad den är för modell, hur välgjord den är, e.t.c.

Det är först när man börjar applicera reduktionism som det konstnärliga hantverket och bilens egentliga syfte ignoreras och i slutändan har man bara en hög med atomer. Jag skulle vilja kalla det för det reduktionistiska misstaget i att man efter att ha gjort en analys av ett föremål konstaterar att föremålet är "inget annat än" en hög med mindre delar. Skulle man applicera samma tänkande på människan så skulle det vara djupt omoraliskt, för skulle man säga att människan är "inget annat än" en hög med kemikalier då kan man också behandla människan som om man hanterade en hög med kemikalier.

Så det reduktionistiska synsättet behöver balanseras med det holistiska. Hittade en video på Youtube som förklarar väldigt bra vad skillnaden består i:

https://www.youtube.com/watch?v=h_kbt7h1YRw
Citera
2017-11-28, 22:16
Medlem
Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila.
Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat.
Då ska ni finna ro för era själar, för mitt ok är milt och min börda är lätt."
Citera
2017-11-28, 22:28
Medlem
Håller med. Tror det är i huvudsak den individualistiska modellen som gör att så många idag mår psykiskt dåligt. I väst har vi den bästa materialistiska standarden, ändå mår allt fler dåligt, det säger ju något.

Tror att religion/andlighet kommer bli viktigare för folk i framtiden. Jag talar av egen erfarenhet, har börjat gå till kyrkan för att filosofera och bara få en lugn stund. Inte för att jag är just religiös, utan för att det är som motsatsen till samhället där utanför. Jag har även en del kommunistiska värderingar som är i princip döda i dagens samhälle, kommunism och kyrkan går inte ihop säger många, men i grunden är det samma sak.

Det ideala målet för min del skulle vara ett samhälle med gemenskap, där kärnfamiljen står i centrum och där man inte ägnade sig åt att tjäna så mycket som möjligt, konsumera så mycket som möjligt (både produkter och andra människor) och försöka tävla med varandra. Där alla har egendomar så att de klarar sig, inte mer eller mindre. Där folk inser att livet handlar om gemenskap och att hjälpa varandra, inte självförverkligande. Alltså att man arbetar för ett gemensamt mål, inte för att endast gagna sig själv. Man ska inte vara fri och ha en massa valfriheter, man ska vara trygg.

När jag berättar om min filosofi blir folk ofta frågande och tror att jag är dum i huvudet, har nog aldrig fått någon form av medhåll. ''Vadå, ska jag inte få göra precis det jag vill?''. Men de är bara förblindade av statusjakt, sociala medier och konsumtion samt den farliga tron om att allt blir svart efter döden. Det får folk att glömma moral till fördel för att roffa åt sig så mycket som möjligt.
Citera
2017-11-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrasnajaLuna
Håller med. Tror det är i huvudsak den individualistiska modellen som gör att så många idag mår psykiskt dåligt. I väst har vi den bästa materialistiska standarden, ändå mår allt fler dåligt, det säger ju något.

Svenskarna (världens ensammaste folk) mår dåligt, ha det klart för dig, depressiva behöver inga kontakter med någon i eller utanför familjen...

Det är pga depressionen ni/du köper grejer, inte så att grejer gör er depressiva.
I Frankrike, speciellt på sydkusten så hittar man damm på TV-apparaterna när man går in i en TV-affär ingen bryr sig om prylar där. Där varar en middag i 2+ timmar med familjen och lite vin. Fundera på det. Svenskarna är fucking definitionen av slavar, och så undrar ni varför ni mår dåligt.
Senast redigerad av Retro-Cool 2017-11-28 kl. 23:19.
Citera
2017-11-28, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retro-Cool
Det är pga depressionen ni/du köper grejer, inte så att grejer gör er depressiva. I Frankrike, speciellt på sydkusten så hittar man damm på TV-apparaterna när man går in i en TV-affär ingen bryr sig om prylar där. Där varar en middag i 2+ timmar med familjen och lite vin. Fundera på det. Svenskarna är fucking definitionen av slavar, och så undrar ni varför ni mår dåligt.
Att det ligger damm på TV apparater behöver ju inte tyda på att man är mindre materialistiska. Sedan ser jag inte logiken i att köpa saker för att stilla en depression. När man är deprimerad då vill man inte göra nånting annat än att ligga och sova hela dagen. Sedan så tror jag inte det är så ovanligt med långa middagar i Sverige heller, eller fester.
Citera
2017-11-28, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Att det ligger damm på TV apparater behöver ju inte tyda på att man är mindre materialistiska. Sedan ser jag inte logiken i att köpa saker för att stilla en depression. När man är deprimerad då vill man inte göra nånting annat än att ligga och sova hela dagen. Sedan så tror jag inte det är så ovanligt med långa middagar i Sverige heller, eller fester.

Vem bryr sig vad du tycker fakta är fakta, sedan kan du vara helt galen person jag pratar med här, fortfarande förändrar inte fakta och att du hoppade över citatet över att svenskarna är världens ensammaste folk.
Citera
2017-11-28, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retro-Cool
Vem bryr sig vad du tycker fakta är fakta, sedan kan du vara helt galen person jag pratar med här, fortfarande förändrar inte fakta och att du hoppade över citatet över att svenskarna är världens ensammaste folk.
Jag ställde endast upp ganska rimliga tvivel mot vad du påstod. Du påstod att damm på TV-apparater är ett tecken på en mindre materialistisk kultur. Men jag kan inte se den logiska kopplingen. Den logiska kopplingen skulle kunna vara att de inte bryr sig om renlighet eller att det är ett fattigt företag som inte har råd att anlita några städare eller att de är lata och tycker att kunderna själva får torka av prylarna. Frankrike är ändå Europas näst största ekonomi efter Tyskland. Jag ser heller inte kopplingen mellan depression och köphysteri och då informerade jag dig om att jag inte kunde se hur du resonerade, men vad fick jag för det?
Citera
2017-11-29, 01:46
Medlem
Helsnurrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Lösningen är kollektiv idealism. Att enas under ett gemensamt kollektivt idealistiskt/andligt/metafysiskt större mål.

Denna uppslutning mot ett gemensamt mål måste komma underifrån utifrån riktiga insikter. Ett påtvingat mål för sakens egna skull är vad diktaturer och auktoritära religioner ägnar sig åt. De lägger gärna fram "materialistisk dekadens" (oftast syftande på väst) som en avskräckande motsats till deras system, ungefär som att det inte fanns ett tredje alternativ.

Jag är övertygad om att det finns ett tredje alternativ. Hur paradigmskiftet skulle se ut rent praktiskt kan jag inte uttala mig om. Det kommer dock att handla om insikten att vi alla är en och samma. För vi är alla samma, det är ingen hippie-fras utan ett, egentligen, självklart faktum.
Citera
2017-11-29, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Helsnurrig
Denna uppslutning mot ett gemensamt mål måste komma underifrån utifrån riktiga insikter. Ett påtvingat mål för sakens egna skull är vad diktaturer och auktoritära religioner ägnar sig åt. De lägger gärna fram "materialistisk dekadens" (oftast syftande på väst) som en avskräckande motsats till deras system, ungefär som att det inte fanns ett tredje alternativ.

Jag är övertygad om att det finns ett tredje alternativ. Hur paradigmskiftet skulle se ut rent praktiskt kan jag inte uttala mig om. Det kommer dock att handla om insikten att vi alla är en och samma. För vi är alla samma, det är ingen hippie-fras utan ett, egentligen, självklart faktum.

Det finns något över det materiella och det är det rationella.
Nästa steg är rationalism.

Vi är inte en och samma, vi är olika, men en gång var allt ett och samma. Det är insikten om att allt har en gemensam logik som binder ihop allt och får allt att fungera.

Absolut rationalism är det som måste växa fram underifrån.
Citera
2017-11-29, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Jag vill bara tillägga att materialismen i sin tur kommer från ett reduktionistiskt synsätt på tillvaron. Främst atomismen tror jag leder in människor i det reduktionistiska tänkandet och faran i det reduktionistiska tänkandet ligger i att man ignorerar det kvalitativa. Varje gång man gör en reduktionistisk analys så avlägsnar man det kvalitativa sammanhanget.

Exempelvis om man tar en bil och tänker reduktionistiskt så frågar man vad en bil är gjord av och kommer fram till att den är tillverkad av plåt, plast, glas, gummi och så vidare. Problemet med ett ensidigt reduktionistiskt synsätt är att man då kanske kommer att beskriva bilen som "endast en hög med plåt, plast, glas och gummi" och ignorerar det kvalitativa sammanhanget. Jag tror vi alla när vi ser en bil så ser vi först det kvalitativa, hur snygg bilen är, vad den är för modell, hur välgjord den är, e.t.c.

Det är först när man börjar applicera reduktionism som det konstnärliga hantverket och bilens egentliga syfte ignoreras och i slutändan har man bara en hög med atomer. Jag skulle vilja kalla det för det reduktionistiska misstaget i att man efter att ha gjort en analys av ett föremål konstaterar att föremålet är "inget annat än" en hög med mindre delar. Skulle man applicera samma tänkande på människan så skulle det vara djupt omoraliskt, för skulle man säga att människan är "inget annat än" en hög med kemikalier då kan man också behandla människan som om man hanterade en hög med kemikalier.

Så det reduktionistiska synsättet behöver balanseras med det holistiska. Hittade en video på Youtube som förklarar väldigt bra vad skillnaden består i:

https://www.youtube.com/watch?v=h_kbt7h1YRw

Jag instämmer till fullo!
Vi behöver en balans mellan de två olika perspektiven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in