• 1
  • 2
2017-11-29, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Jag anser att västvärlden är extremt individualistisk och materialistisk. Detta är något som påhejas i allt. från media, reklam, utbildning, leverne, jobb, familj, vänner, normer, livsfilosofi. Och det är enormt skadligt. Människor blir ensamma, psykiskt sjuka, deprimerade och stressade.

Materialism leder till andlig död, meningslöshet och depression.
Individualism leder till ensamhet, psykisk sjukdom och stress.

Lösningen är kollektiv idealism. Att enas under ett gemensamt kollektivt idealistiskt/andligt/metafysiskt större mål.

Vad kan det vara?
Hur gör man det?
Vad är näst steg?

För att inte alltför mycket gå in på de problemen som finns med vårt nuvarande samhälle så tror jag att fler och fler människor känner att vi lever i en tid av en alltmer utbredd dekadens och själslig tomhet som kan kopplas till en extrem form av materialism. Vi har på många sätt förkastat den själsliga eller andliga aspekten av oss själva vilket leder oss in i en vilsenhet och tomhet. Jag tror jag att nyckeln till förändring ligger i inspiration. Ett ord som betyder i stil med "att andas in nya influenser" eller i min egen tolkning, att andas in ett nytt liv i människors sätt att se på sig själva och världen i stort. Detta är sedan grundstenen som gör en förändringsprocess möjlig.

Inspiration är enligt mig nyckeln till förändring, därför tänkte jag addera lite av detta till tråden.

You are the world - https://www.youtube.com/watch?v=0sQKlr40JCQ

Gnosis in a modern context - https://youtu.be/dtmeMH2X20c?t=12m6s
Jag tycker detta avsnitt förklarar ganska bra vad gnosis betyder - gnosis (knowsis) att veta - kan förstås som en slags direkt upplevelse av sanningen. Jag tycker det är ett bra avsnitt, med det sagt behöver inte det betyda att jag tar till mig allt som sägs till 100%. Ha ett öppet sinne och ta till dig det som känns rätt för dig.

Requim for One - https://youtu.be/AcUeQ2EBJTw?t=14m1s

"Vision without action is merely a dream. Action without vision just passes the time. Vision with action can change the world."
Senast redigerad av Priiicken 2017-11-29 kl. 14:54.
Citera
2017-11-29, 14:24
Medlem
Prylar och materiellt ägande är en droppe i havet . Kulturen är det som spökar här... urbaniseringen som leder till att folk sitter ensamma på en tisdagskväll ... det materiella är snarare det som gör att färre tar självmord ... 😁😁
Citera
2017-11-29, 15:47
Medlem
Helsnurrigs avatar
Citat:
Det finns något över det materiella och det är det rationella.
Nästa steg är rationalism.

Vi är inte en och samma, vi är olika, men en gång var allt ett och samma. Det är insikten om att allt har en gemensam logik som binder ihop allt och får allt att fungera.

Absolut rationalism är det som måste växa fram underifrån.

Utveckla gärna kring den gemensamma logiken. Tror jag förstår ungefär vad du menar men vill höra din beskrivning, det låter väldigt intressant.

Det jag menar när jag säger att vi är samma utgår ifrån detta (kopierat från ett av mina tidigare inlägg):
Citat:
* När materia formar sig i ett visst mönster blir den medveten om sig själv (liv). Det går i teorin att skapa en människa med minnen av ett helt liv från grunden. Vi är inte inplacerade i existensen av någon utomstående kraft. Vi är något som existensen "gör".

* Ett medvetande behålls intakt om så varje atom byts ut mot en helt ny så länge mönstret är detsamma, och detta sker just nu i din kropp. Vi levande varelser är inte separata mer än en våg i havet är en separat enhet. På samma sätt finns varken födsel eller död, bara förändring och omformning.
Citera
2017-11-29, 22:28
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvetaren79
Prylar och materiellt ägande är en droppe i havet . Kulturen är det som spökar här... urbaniseringen som leder till att folk sitter ensamma på en tisdagskväll ... det materiella är snarare det som gör att färre tar självmord ... 😁😁
Ja det är kulturen det är fel på, materialismen är ett symptom på det.

Kulturen idag är det ekonomiska systemet. Det måste finnas ständig kredittillväxt för att systemet inte ska gå under. Alla är skuldslavar i finanspyramiden. Det skapar en materialistisk kultur där det premieras och annonseras att man måste köpa, göra och självförverkliga sig själv. Din sociala ranking bestäms av ditt jobb, din bostad, dina saker, vart du reser, vem du är med, vad du äter och vad du har på dig. Som du sedan visar upp på sociala medier för att få narcissistiska likes. Det är en livsstil där ens val blir medel för att göda ens ego. Man lever för sig själv genom andra, man lever inte för andra genom sig själv.

Denna ytliga tävling för att jaga en tanke (pengar) som är status och makt är något inneboende mänskligt. Vi är ett hierarkiskt släkte, i synnerhet när vi lever i imperiska civilisationer. Då blir livet en egoistisk tävling. Men jag håller med TS att vi borde leva på annat sätt.
Citera
2017-11-30, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helsnurrig
* När materia formar sig i ett visst mönster blir den medveten om sig själv (liv). Det går i teorin att skapa en människa med minnen av ett helt liv från grunden. Vi är inte inplacerade i existensen av någon utomstående kraft. Vi är något som existensen "gör".
Detta låter dock som ett argument som härstammar från en reduktionistisk analys. Alltså att man först har reducerat ner allt till sina beståndsdelar och resonerar eller generaliserar sedan utifrån ett antagande om att föremålet och även andra föremål inte är något annat än summan eller en viss kombination av sina delar. Eller tar jag miste?

Hur som helst, reduktionism utgår ifrån en diskret analys av tillvaron. Varje sak som analyseras ses som ett eget föremål, nästan som ett eget universum. Det måste bli så eftersom reduktionismen alltid måste begränsa sitt synfält till enskilda objekt för att kunna ha något att sätta under luppen.

Vad detta synsätt missar är att alla föremål ingår i ett större system som de är helt beroende av. Exempelvis är levande varelser beroende av ekosystemet, luft, vatten, gravitation, mark, ljus, värme och så vidare. Man kan inte förstå vad liv är genom att studera dess beståndsdelar precis som att man inte kan förstå vad en bilnyckel är genom att enbart studera den i mikroskop. Man måste se till vad saker har för syfte och det kan man bara se om man förstår det större sammanhanget.

Jag påminns om filmen "Nightmare Before Christmas" där protagonisten Jack försöker att förstå vad julen är för något genom att analysera julgransdekoration i ett kemiskt labb. Det är såklart löjligt att tro att man kan förstå julen på det sättet, men Jack förstår inte vad det är han ser, han blir så förvillad av allt det nya att han tillgriper vetenskaplig reduktionism. Till sist så inser han dock att det inte handlar om sådan vetenskap, det handlar om en högre form av förståelse, det holistiska synsättet.

För att kunna förstå någonting alls måste man först se till sammanhanget, även för att kunna göra avgränsningar för teknisk reduktionistisk analys. Samtidigt så inser man då också att det är endast en väldigt begränsad form av kunskap man kan få av att analysera enskilda föremåls beståndsdelar.

Kolla gärna på länken jag postade i mitt inlägg om skillnaden mellan reduktionism och holism.
Senast redigerad av Heliarchos 2017-11-30 kl. 01:33.
Citera
2017-12-02, 22:49
Medlem
Citat:
Jag anser att västvärlden är extremt individualistisk och materialistisk. Detta är något som påhejas i allt. från media, reklam, utbildning, leverne, jobb, familj, vänner, normer, livsfilosofi. Och det är enormt skadligt. Människor blir ensamma, psykiskt sjuka, deprimerade och stressade.

Materialism leder till andlig död, meningslöshet och depression.
Individualism leder till ensamhet, psykisk sjukdom och stress.

Lösningen är kollektiv idealism. Att enas under ett gemensamt kollektivt idealistiskt/andligt/metafysiskt större mål.

Vad kan det vara?
Hur gör man det?
Vad är näst steg?

Du har rätt i några av dina punkter men samtidigt finns det också väldigt mycket gott i det västerländska samhället som alla människors lika värde, respekt för olika minoriteter osv. Lösningen tror jag mer handla om att försöka besvara livsfrågorna som liv efter döden, spöken, reinkarnation, karma osv. Om folk mer visste att dens handlingar får konsekvenser senare tror jag mycket skulle vara vunnet.
Citera
2017-12-02, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Du har rätt i några av dina punkter men samtidigt finns det också väldigt mycket gott i det västerländska samhället som alla människors lika värde, respekt för olika minoriteter osv. Lösningen tror jag mer handla om att försöka besvara livsfrågorna som liv efter döden, spöken, reinkarnation, karma osv. Om folk mer visste att dens handlingar får konsekvenser senare tror jag mycket skulle vara vunnet.
Det är helt och hållet en rationell process/rationell konsekvens, det vill säga, beter du dig egoistiskt utan rationell konsekvens analys så kommer du få skit för det.

Det dom kallade karma, är ett substitut, en metafor för den verkliga underliggande rationella strukturen.
Citera
2017-12-02, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Helsnurrig
Utveckla gärna kring den gemensamma logiken. Tror jag förstår ungefär vad du menar men vill höra din beskrivning, det låter väldigt intressant.

Det jag menar när jag säger att vi är samma utgår ifrån detta (kopierat från ett av mina tidigare inlägg):
Jag har velat göra det. Men det hela är komplicerat, och jag vet inte riktigt vart hag skall börja. Vad som är det bästa för att få någon att förstå hur verkligheten egentligen fungerar.

Just nu kan jag ge en massa olika videor om du vill, eller böcker om du vill.

Men det hela måste börja i dig själv.
Vad är det som ger dig förklaring
Förklarar känslor, intuition, sinnesupplevelser ditt liv?

Eller finns det något annat? Vad ger ditt liv mening?
Vad litar du på? Vad kan du falla tillbaka på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in