Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-28, 18:22
  #1
Medlem
Rcmannens avatar
Hej!
Det är så att jag har 2 routers som jag har tänkt använda mig av.

Router NR1 : Ska endast ha internet till en dator ( spel dator ).
Router NR2: Har jag konfiguerat openvpn på så att den kopplar upp sig mot VPN.

Har även bytt 192.168.1.1 till 192.168.2.1 på router NR 2 så att dem inte har samma.

Problemet är att jag får detta att fungera till och från. Jag ser att vpn fungerar på router NR2 och vanliga internet på router NR1 men jag tappar internet på båda routers titt som tätt. Att router NR2 skulle tappa internet förstår jag ju eftersom den får sitt internet genom router NR1 men att Router NR1 tappar internet förstår jag mig inte riktigt på. Att det beror på detta är självklart då om jag kopplar bort router NR2 så fungerar det hur bra som helst, som innan.


Har kopplat samman router 1 & 2 såhär :
https://support.hidemyass.com/hc/en-...utersetup0.png


Någon som kan hjälpa mig med detta? Har jag glömt något som också behöver göras?
__________________
Senast redigerad av Rcmannen 2017-11-28 kl. 18:57.
Citera
2017-11-28, 19:07
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rcmannen
Hej!
Det är så att jag har 2 routers som jag har tänkt använda mig av.

Router NR1 : Ska endast ha internet till en dator ( spel dator ).
Router NR2: Har jag konfiguerat openvpn på så att den kopplar upp sig mot VPN.

Har även bytt 192.168.1.1 till 192.168.2.1 på router NR 2 så att dem inte har samma.

Problemet är att jag får detta att fungera till och från. Jag ser att vpn fungerar på router NR2 och vanliga internet på router NR1 men jag tappar internet på båda routers titt som tätt. Att router NR2 skulle tappa internet förstår jag ju eftersom den får sitt internet genom router NR1 men att Router NR1 tappar internet förstår jag mig inte riktigt på. Att det beror på detta är självklart då om jag kopplar bort router NR2 så fungerar det hur bra som helst, som innan.


Har kopplat samman router 1 & 2 såhär :
https://support.hidemyass.com/hc/en-...utersetup0.png


Någon som kan hjälpa mig med detta? Har jag glömt något som också behöver göras?

Varför blandar du in olika subnät? Lägg den ena på 192.168.1.1 och den andra på 192.168.1.2 eller ännu bättre, ställ in den högra routern att få sitt ip via DHCP.

Eller ännu bättre använd inte WAN porten alls på den högra.

Eller ännu bättre. Köp en riktig router såsom en Mikrotik eller liknande så,lovar jag att du klarar sig med en.
Citera
2017-11-28, 19:38
  #3
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rcmannen
Hej!
Det är så att jag har 2 routers som jag har tänkt använda mig av.

Router NR1 : Ska endast ha internet till en dator ( spel dator ).
Router NR2: Har jag konfiguerat openvpn på så att den kopplar upp sig mot VPN.

Har även bytt 192.168.1.1 till 192.168.2.1 på router NR 2 så att dem inte har samma.

Problemet är att jag får detta att fungera till och från. Jag ser att vpn fungerar på router NR2 och vanliga internet på router NR1 men jag tappar internet på båda routers titt som tätt. Att router NR2 skulle tappa internet förstår jag ju eftersom den får sitt internet genom router NR1 men att Router NR1 tappar internet förstår jag mig inte riktigt på. Att det beror på detta är självklart då om jag kopplar bort router NR2 så fungerar det hur bra som helst, som innan.


Har kopplat samman router 1 & 2 såhär :
https://support.hidemyass.com/hc/en-...utersetup0.png


Någon som kan hjälpa mig med detta? Har jag glömt något som också behöver göras?

Du tappar alltså anslutningen på bägge två samtidigt. Då kan knappast VPN ha något med saken att göra. Det är naturligtvis något i router 1 som spökar. Enligt följande webbsida så har du gjort som man ska. Företaget rekommenderar att man använder Asus och Linksys routrar (det antar jag att du har?).

https://support.hidemyass.com/hc/en-...t-two-routers-


Personligen så skulle jag inte använda mig av dubbla NAT (seriekoppling av två routrar).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback