Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-28, 23:45
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Det är generellt sätt väldigt många som fokuserar lite för mycket på avgifter idag. En fonds avgifter är absolut en viktig faktor att kolla på, tillsammans med en del andra parametrar. Vissa fonder är helt klart värda sin avgift och vissa fonder är absolut inte det.

Avkastningen som redovisas är efter avgifter, helt rätt. Jag tycker du gör rätt i att byta ut Swedbank robur Ip aktiefond. Även om den har gått starkt i år på grund av exponeringen mot teknik.

På tal om teknik. Vad är din syn på Swedbank robur ny teknik? Sugen på att stoppa in lite av den..
Citera
2017-11-29, 08:39
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robilibob11
På tal om teknik. Vad är din syn på Swedbank robur ny teknik? Sugen på att stoppa in lite av den..

Om du vill ha exponering mot teknik så är det antingen Robur ny teknik eller DNB Teknologi som jag skulle rekommendera.

Jag tycker Swedbank robur ny teknik är en bra fond, Carl Armfelt, som är en av förvaltarna på fonden, har jag träffat och fått ett väldigt bra intryck av. Så att använda den fonden som en krydda i portföljen är inte alls dumt tycker jag.
Citera
2017-11-29, 19:27
  #15
Medlem
Ok! Slänger in en slant i Swedbank ny teknik också!

Har läst mycket om Didner&Gerge idag och gillar verkligen deras idéer om hitta företag med bra ledning osv. Känner mig helt såld på dem! Som ett slags tecken så kom en video från deras andelsägarträff upp idag! Svalde hela direkt

https://youtu.be/Q9juhZeUliY

Tack igen för dina svar. Har nu satt ihop en portfölj rätt nära ditt förslag. Känns riktigt bra.
En sista fråga bara. Hur tänker du med Länsförsäkringar tillväxtnära framför Swedbank robur access asien som har lägre avgift och har väl presterat likvärdigt?
Citera
2017-12-17, 21:31
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Jag skulle inte köra några räntor och max 3-4 bra aktiefonder. Hon har 8 år kvar till pensionen och sedan ska hon ta ut denna summa pengar under minst 5 år vilket ger en lång investeringshorisont.

Jag skulle köra på:

Spiltan aktiefond investmentbolag 20 %
Didner & gerge Global 35 %
LF Tillväxtmarknad indexnära 15 %
Didner & Gerge Small & Microcap 30 %

Om jag var du skulle jag överväga lite räntor när hon är mellan 63-65 år, men då max 15-20 % av portföljen.
Jag får ett väldigt gott intryck av Didner & Gerge. Men är det motiverat att satsa på deras globalfond om man t.ex jämför med DNB global index? Tolkar jag det rätt så har D&G gått lite bättre men har också mycket högre avgift. Kollar man på Morningstar så är det väl egentligen bara Didner & Gerge Aktiefond som verkligen slagit index över tid? Vad är "kategori" och vad är "index" på morningstar?
Vilka index ska man jämföra med för att tolka om det är värt att satsa på en fond med högre avgift jämfört med en med lägre?
Citera
2017-12-18, 07:40
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorkuggla
Jag får ett väldigt gott intryck av Didner & Gerge. Men är det motiverat att satsa på deras globalfond om man t.ex jämför med DNB global index? Tolkar jag det rätt så har D&G gått lite bättre men har också mycket högre avgift. Kollar man på Morningstar så är det väl egentligen bara Didner & Gerge Aktiefond som verkligen slagit index över tid? Vad är "kategori" och vad är "index" på morningstar?
Vilka index ska man jämföra med för att tolka om det är värt att satsa på en fond med högre avgift jämfört med en med lägre?

Didner & Gerge har fem stycken fonder. Samtliga fem har slagit sitt index över tid efter avgift, du kan se avkastningen mot index i deras nyhetsbrev:

https://www.didnergerge.se/wp-conten...sbrevOkt17.pdf

Vilka index respektive fond följer kan du hitta på deras hemsida. Du får välja om du vill ha DNB Global Index eller D&G global, personligen har jag D&G för jag tror dom kommer lyckas slå index även framgent.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback