2018-01-20, 12:47
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag mailade vatten- och avloppsbolaget frra veckan och frgade om jag har kommunalt avlopp, men de bemdade sig inte att svara.

Nu har jag lyft p luckan i trdgrden och den r helt fylld till brdden av ckligt skit och fett. Det var visst det som var problemet, ven om jag fortfarande inte vet om det r meningen att det jag spolar ned i fast form ska samla sig dr eller inte. Ngon fr komma och tmma.
Har man inte full koll s ska man ta hjlp.
En tusenlapp fr en spolfirma r smpengar fr att slippa huvudvrk. Skicka ett pm om du bor i Stockholm och behver tips p en bra firma.
Citera
2018-01-20, 12:51
Medlem
Citat:
Jag mailade vatten- och avloppsbolaget frra veckan och frgade om jag har kommunalt avlopp, men de bemdade sig inte att svara.

Nu har jag lyft p luckan i trdgrden och den r helt fylld till brdden av ckligt skit och fett. Det var visst det som var problemet, ven om jag fortfarande inte vet om det r meningen att det jag spolar ned i fast form ska samla sig dr eller inte. Ngon fr komma och tmma.

Fast det fr du ordna med s rkna inte med att ngon kommer automatiskt.
Du mste vl veta om du har kommunalt vatten eller ej?
Du fr vl faktura p vatten-avlopp? Dr ser du vem det kommer ifrn.

Eller har du enskilt avlopp?

Du har ansvar fr avloppet p din tomt s ring till ngon spolfirma snarast som kommer och spolar.
Och du fr betala den ocks.
Citera
2018-01-20, 13:11
Medlem
Citat:
Frra garen till huset nmnde att han slamsugit under brunnslocket i trdgrden i samband med stambytet.
Citat:
Nu har jag lyft p luckan i trdgrden och den r helt fylld till brdden av ckligt skit och fett.

Om det var slamsugning, och du har brunnen inne p din mark, snarare n vid tomtgrnsen, r det nog s att du har egen avloppsanlggning och behver slamsugning med jmna intervall. Kommunen ska helt enkelt transportera bort din korvproduktion.

r det kommunalt avlopp r det snarare en spolbil man vanligen vill ha, eftersom man d vill f bort ett stopp, medan fekalierna letar sig till reningsverket via avloppsrret. Kan mjligen vilja ha en sugbil nr man inte upptckt att det r stopp frrn man fyllt kllaren med jordfrbttringsmedel och det r svrt att komma t att rensa.
Citera
2018-01-23, 15:34
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Fast det fr du ordna med s rkna inte med att ngon kommer automatiskt.
Du mste vl veta om du har kommunalt vatten eller ej?
Du fr vl faktura p vatten-avlopp? Dr ser du vem det kommer ifrn.

Eller har du enskilt avlopp?

Du har ansvar fr avloppet p din tomt s ring till ngon spolfirma snarast som kommer och spolar.
Och du fr betala den ocks.

Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Om det var slamsugning, och du har brunnen inne p din mark, snarare n vid tomtgrnsen, r det nog s att du har egen avloppsanlggning och behver slamsugning med jmna intervall. Kommunen ska helt enkelt transportera bort din korvproduktion.

r det kommunalt avlopp r det snarare en spolbil man vanligen vill ha, eftersom man d vill f bort ett stopp, medan fekalierna letar sig till reningsverket via avloppsrret. Kan mjligen vilja ha en sugbil nr man inte upptckt att det r stopp frrn man fyllt kllaren med jordfrbttringsmedel och det r svrt att komma t att rensa.

Gtan har ftt sin lsning. Jag ringde hit en sugbil som fick suga bort allt bajs ur brunnen i trdgrden. Gubben i bilen sade att jag har en tvkammarbrunn som kommunen troligtvis inte knner till eftersom de inte hr av sig en gng om ret och krver tmning. Han gav mig ocks tipset att aldrig bertta fr kommunen om brunnen eftersom tvkammarbrunnar inte r godknda avloppsanlggningar och att kommunen kommer krva att anlggningen byggs om ifall de fr veta om den.
Jag kommer sledes ringa sugfirman vartannat r i all evighet och lta dem suga upp brunnens innehll. Kostnaden fr idag blev ungefr 1500 kr fre ROT.
Citera
2019-12-26, 19:11
Medlem
NightWalker1s avatar
jag bor i en hyreslgenhet och vattnet rinner inte undan s bra i badkaret.
har en golvbrunn utan vattenls fr det r en ldre lgenhet.

skulle rensa golvbrunnen men dr fans inget ggg/hr eller annat som tpper till s d borde det vll sitta i rret frn badkaret till golvbrunnen eller?

frskte skruva loss plastrret under badkaret dr vattnet rinner ner men det satt som berget och jag fick sr i handen s det var bara att lgga ner.

vgar man ta en vaskrensare och testa suga upp det som sitter i rret frn hlet i badkaret eller kan det bli vrre d s att vattnet rinner ut p golvet frn golvbrunnen?
Citera
2019-12-26, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
jag bor i en hyreslgenhet och vattnet rinner inte undan s bra i badkaret.
har en golvbrunn utan vattenls fr det r en ldre lgenhet.

skulle rensa golvbrunnen men dr fans inget ggg/hr eller annat som tpper till s d borde det vll sitta i rret frn badkaret till golvbrunnen eller?

frskte skruva loss plastrret under badkaret dr vattnet rinner ner men det satt som berget och jag fick sr i handen s det var bara att lgga ner.

vgar man ta en vaskrensare och testa suga upp det som sitter i rret frn hlet i badkaret eller kan det bli vrre d s att vattnet rinner ut p golvet frn golvbrunnen?

r vl skrast att ringa hyresvrden/vaktmstaren kan jag tycka.

EDIT: Lste lite snabbt. r det mellan badkar och golvbrunnen s vgar du nog gra det sjlv.
Senast redigerad av Kyozoku 2019-12-26 kl. 20:34.
Citera
2019-12-26, 20:35
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyozoku
r vl skrast att ringa hyresvrden/vaktmstaren kan jag tycka.
jo jag ska snacka med dom imorgon. jag har hrt att min hyresvrd har brjat ta betalt fr att tgrda "enkla" saker i bostaden. allts snt som man ltt kan fixa sjlv men nu gick det ju inte s dom borde ju fixa det kan man tycka. alternativt sga hur man ska gra
Citera
2019-12-26, 20:36
Bannlyst
Hll i citronsyra och balsam och allt fettlsande du ger och spola skollhett vatten i skiten! Om det ej fungerar fr du brja plocka upp allt
Citera
2019-12-26, 20:56
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zodiaksnapper401
Hll i citronsyra och balsam och allt fettlsande du ger och spola skollhett vatten i skiten! Om det ej fungerar fr du brja plocka upp allt
tror det r hr s det behver plockas bort.
dessutom s kanske det fastnar lngre ner i golvbrunnen om jag hller i din hxbrygd :P
Citera
2019-12-26, 21:01
Medlem
Revejs avatar
Citat:
tror det r hr s det behver plockas bort.
dessutom s kanske det fastnar lngre ner i golvbrunnen om jag hller i din hxbrygd :P
Lgg genast upp ett foto!
r brunnen inte tkomlig menar du p?
Citera
2019-12-26, 21:02
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Lgg genast upp ett foto!
r brunnen inte tkomlig menar du p?
jod klart den r, varfr frgar du?
Citera
2019-12-26, 21:04
Medlem
Revejs avatar
Citat:
jod klart den r, varfr frgar du?
Mste vara ngon gammal modell eller s har du felmonterat den d hrstoppet ska samlas i brunnen frmst och frst.
Lgg upp bilden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in