2017-11-25, 11:31
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
Elgiganten har väll prisgaranti, så är det priset som diffar så behöver du bara hänvisa till det nya priset.

Tänkte köpa den på just elgigante igen, för att slippa vara jobba hemifrån när den levereras. Den verksr finnas på lager i stan.
Citera
2017-11-25, 11:32
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Jag skulle tolka det som att du får tillbaka frakten för utskicket, men returen får du stå för själv.

Någon på kundtjänst måste kunna stoppa ordern då den inte är skickad ännu, låter bra krångligt att du som kund ska behöva vänta in en produkt som du inte vill ha för att sedan returnera.

Å andra sidan kanske ordern gått så pass långt att det inte går ?

Spelar det någon roll hur långt ordern har gått? Stucket saxat från deras köpvillkor säger inte att återbetalningen av ursprunglig frakt bara gäller under vissa förutsättningar.
Citera
2017-11-25, 11:36
Medlem
Har varan börjat levererats, dvs. lämnat centrallager eller leverantör eller dylikt, så får du stå för återfrakten till dem oavsett om du fått hem varan eller inte. Den kostnaden är ofta densamma som ursprungsfrakten. Tekniskt sett får du alltså tillbaka varans kostnad och ursprungsfrakten, och betala återfrakten, vilket blir samma belopp tillbaka som varans kostnad.
Citera
2017-11-25, 11:41
Medlem
von_Tratts avatar
Enligt distansavtalslagen så ska dom betala tillbaka allt du betalat till dem. Däremot ska du stå för returfrakten, men här verkar det inte finnas någon sådan. Man bör dock uppmärksamma följande;

15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
1. förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod,

Alltså, valde du någon speciell leveransmetod som inte är standard?

However, det ovanstående är mest som en parantes i upplysningssyfte i detta fall. Det står ju klart och tydligt i deras villkor att dom bekostar ursprungliga frakten när man ångrar ett köp. Villkor som är förmånligare för konsumenten gäller framför distansavtalslagen. Ring upp igen och läs upp köpvillkoren för dom.
Det enda jag kan tänka mig att dom invänder är att varan redan är skickad och att det därför kommer bli en returfraktkostnad som de vill att du står för. Tror dock att en domstol skulle döma till din fördel vid tvist och att dom knappast orkar bråka alltför mycket om du bara står på dig
Citera
2017-11-25, 11:45
Medlem
https://www.elgiganten.se/cms/elgiga...st/kundtjanst/

Under punkten "Ångra köp" Elgigantens villkor.

Får jag tillbaka pengar för frakt och tjänster om jag ångrar köpet?

Vi betalar inte tillbaka pengar för utförda tjänster. Exempel på tjänster kan vara frakten själv men också "klart för start" och installationer. För köp på Elgiganten.se får du tillbaka fraktkostnaden för frakten ut från oss till dig om du ångrar hela ditt köp och skickar tillbaka varan till oss. Däremot bekostar du själv frakten tillbaka till oss.

Märk att de har lagt till ordet "hela" ditt köp. (Och sen skriver de singular "varan". Inte så jättebra formulering kan jag tycka.)

Kan ju tolkas som att om du köper en TV och en tandborste så får du inte tillbaka fraktkostnaden för TV:n om du inte också ångrar köpet av tandborsten. (bara ett exempel Helge med tandborsten)

Men har du bara köpt en TV och returnerar den menar jag att du ska ha tillbaka fraktkostnaden men får själv stå för kostnaden att skicka tillbaka den.

Kan det vara så att du fått en retursedel för retur och att dessa två frakter tar ut varandra och du inte får krediterat frakten?
Citera
2017-11-25, 11:45
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt
Enligt distansavtalslagen så ska dom betala tillbaka allt du betalat till dem. Däremot ska du stå för returfrakten, men här verkar det inte finnas någon sådan. Man bör dock uppmärksamma följande;

15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
1. förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod,

Alltså, valde du någon speciell leveransmetod som inte är standard?

However, det ovanstående är mest som en parantes i upplysningssyfte i detta fall. Det står ju klart och tydligt i deras villkor att dom bekostar ursprungliga frakten när man ångrar ett köp. Villkor som är förmånligare för konsumenten gäller framför distansavtalslagen. Ring upp igen och läs upp köpvillkoren för dom.
Det enda jag kan tänka mig att dom invänder är att varan redan är skickad och att det därför kommer bli en returfraktkostnad som de vill att du står för. Tror dock att en domstol skulle döma till din fördel vid tvist och att dom knappast orkar bråka alltför mycket om du bara står på dig

Jag valde hemleverans och arr den skulle bli levererad på kvällen, så betalde lite extra för det ja.
Citera
2017-11-25, 11:46
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
https://www.elgiganten.se/cms/elgiga...st/kundtjanst/

Under punkten "Ångra köp" Elgigantens villkor.

Får jag tillbaka pengar för frakt och tjänster om jag ångrar köpet?

Vi betalar inte tillbaka pengar för utförda tjänster. Exempel på tjänster kan vara frakten själv men också "klart för start" och installationer. För köp på Elgiganten.se får du tillbaka fraktkostnaden för frakten ut från oss till dig om du ångrar hela ditt köp och skickar tillbaka varan till oss. Däremot bekostar du själv frakten tillbaka till oss.

Märk att de har lagt till ordet "hela" ditt köp. Men sen skriver de singular varan. Inte så jättebra formulering kan jag tycka.

Kan ju tolkas som att om du köper en TV och en tandborste så får du inte tillbaka fraktkostnaden för TV:n om du inte också ångrar köpet av tandborsten. (bara ett exempel Helge med tandborsten)

Men har du bara köpt en TV och returnerar den menar jag att du ska ha tillbaka fraktkostnaden men får själv stå för kostnaden att skicka tillbaka den.

Kan det vara så att du fått en retursedel för retur och att dessa två frakter tar ut varandra och du inte får krediterat frakten?

Jag vill ju helst slippa få TVn då de inte hunnit skicka den, så någon retursedel får jag isåf inte.
Citera
2017-11-25, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Jag valde hemleverans och arr den skulle bli levererad på kvällen, så betalde lite extra för det ja.

Kan inte se att Elgiganten gör en skillnad på det i sina villkor under punkten Ångra köp.

Men har du fått en retursedel för skicka tillbaka TV:n?
Citera
2017-11-25, 11:47
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youarewhoiam
Har varan börjat levererats, dvs. lämnat centrallager eller leverantör eller dylikt, så får du stå för återfrakten till dem oavsett om du fått hem varan eller inte. Den kostnaden är ofta densamma som ursprungsfrakten. Tekniskt sett får du alltså tillbaka varans kostnad och ursprungsfrakten, och betala återfrakten, vilket blir samma belopp tillbaka som varans kostnad.

Vid utövandet av ångerrätten ska varan återsändas till Elgiganten inom 14 dagar från att meddelande om utövandet av ångerrätten lämnades. Du kan även lämna tillbaka produkten i något av våra varuhus. Returfrakten behöver du själv bekosta, vi rekommenderar att du använder Posten företagspaket för detta. För snabbare hantering av din retur så rekommenderar Elgiganten även att du sänder in produkten tillsammans med returschemat som du hittar på sidan två i orderbekräftelsen eller på länken nedan.

Jag kan ju välja att återfrakta den till butik som kostar mig 0kr?
Citera
2017-11-25, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Jag vill ju helst slippa få TVn då de inte hunnit skicka den, så någon retursedel får jag isåf inte.

Självklart utifrån deras villkor ska du ha krediterat frakten. Hänvisa till deras egna villkor på deras hemsida.

Edit:
Med mindre de hade några särskilda villkor när du klickade "Beställ" i varukorgen för bara TV apparater.
Citera
2017-11-25, 11:50
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Kan inte se att Elgiganten gör en skillnad på det i sina villkor under punkten Ångra köp.

Men har du fått en retursedel för skicka tillbaka TV:n?

Nej, jag har inte fått TVn och de har inte hunnit debitera den för mig. Den är inte skickad till mig ännu.
Om jag avbokar TVn idag så blir jag inte debiterad för den alls enligt EGs support, men frakten kan de inte betala tillbaka.

Jag ringde de för att jag ville veta ifall jag behövde ligga ute med pengar för två TVn en kort stund. Men det slipper jag då de kan avbryta ordern och ej debitera mig.
Citera
2017-11-25, 11:52
Medlem
Artygs avatar
För att förtydliga betalade jag extra för en hemleverans som levereras på kvällen, detta är alltså frakten av TVn.
Jag kunde ha betalat mindre för frakten men då hade den levererats under arbetstider jag vanligtvis har möten under.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in