• 1
  • 2
2017-11-25, 10:25
Medlem
Artygs avatar
Hej! Jag köpte en TV via nätet för black friday. Jag funderar på att köpa den i en lokal butik istället idag. Ringde upp kedjan som jag köpt den via nätet på, och de säger ifall jag avbokar TVn idag så kommer jag inte bli debiterad för TVn men jag kommer fortfarande bli debiterad för frakten.

Hur fungerar ångerrätten på 14 dagar? Min TV har inte levererats ännu och de har knappast börja köra ut den, varför får jag inte frakten återbetald? Betalde 600kr i frakt..

Butiken är elgiganten.

Såhär står det på deras hemsida:
”Det belopp som du betalat för varan inklusive ursprunglig fraktkostnad återbetalas senast inom 14 dagar ifrån mottagandet av ditt meddelande om utövande av ångerrätten, förutsatt att Elgiganten inom denna tid fått varan i retur, eller ett kvitto på att varan sänts tillbaka. Återbetalning kan komma att göras på annat sätt än på det sätt som betalningen erlades.”
Senast redigerad av Artyg 2017-11-25 kl. 10:38.
Citera
2017-11-25, 10:31
Medlem
Det brukar stå i köpvillkoren.

Oftast drar logistiken igång redan vid genomfört köp och då är extern firma inblandad.

Du vet ju inte om den redan gått iväg från centrallager.
Citera
2017-11-25, 10:37
Medlem
Artygs avatar
Såhär står det på nätet:

”Det belopp som du betalat för varan inklusive ursprunglig fraktkostnad återbetalas senast inom 14 dagar ifrån mottagandet av ditt meddelande om utövande av ångerrätten, förutsatt att Elgiganten inom denna tid fått varan i retur, eller ett kvitto på att varan sänts tillbaka. Återbetalning kan komma att göras på annat sätt än på det sätt som betalningen erlades.”
Citera
2017-11-25, 10:59
Medlem
Det kan ju vara så att frakten redan bokad via DHL, därför så är det en utgift de har, som du helt enkelt får stå för.
Citera
2017-11-25, 11:10
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Det kan ju vara så att frakten redan bokad via DHL, därför så är det en utgift de har, som du helt enkelt får stå för.

Men stycket ur avtalet jag tog från deras köpvillkor säger annat? Läste du det?
Citera
2017-11-25, 11:10
Medlem
Tvonds avatar
Köparen står för frakten om inget annat avtalats.
Citera
2017-11-25, 11:13
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Köparen står för frakten om inget annat avtalats.

Det belopp som du betalat för varan inklusive ursprunglig fraktkostnad återbetalas senast inom 14 dagar ifrån mottagandet av ditt meddelande om utövande av ångerrätten, förutsatt att Elgiganten inom denna tid fått varan i retur, eller ett kvitto på att varan sänts tillbaka. Återbetalning kan komma att göras på annat sätt än på det sätt som betalningen erlades.

Hur tolkar du detta då?
Nu pratar vi om ursprunlig fraktkostnad och inte returfrakten. Jag har inget att skicka tillbaka då TVn är hos de.
Citera
2017-11-25, 11:18
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Det belopp som du betalat för varan inklusive ursprunglig fraktkostnad återbetalas senast inom 14 dagar ifrån mottagandet av ditt meddelande om utövande av ångerrätten, förutsatt att Elgiganten inom denna tid fått varan i retur, eller ett kvitto på att varan sänts tillbaka. Återbetalning kan komma att göras på annat sätt än på det sätt som betalningen erlades.

Hur tolkar du detta då?
Nu pratar vi om ursprunlig fraktkostnad och inte returfrakten. Jag har inget att skicka tillbaka då TVn är hos de.

Är det där saxat så står det ju svart på vitt att du ska återfå fraktkostnaden som fanns med vid beställning. Hänvisade du till stycket?
Citera
2017-11-25, 11:22
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Är det där saxat så står det ju svart på vitt att du ska återfå fraktkostnaden som fanns med vid beställning. Hänvisade du till stycket?

Nej, morgontrött som jag var hade jag inte läst köpvillkoren innan jag ringde de. Men visst kan de inte gå ifrån det saxade stycket oavsett om speditörern krediterat de eller inte?
Citera
2017-11-25, 11:25
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Nej, morgontrött som jag var hade jag inte läst köpvillkoren innan jag ringde de. Men visst kan de inte gå ifrån det saxade stycket oavsett om speditörern krediterat de eller inte?

Nej inte om det inte finns en tidsbegränsning förklarat någonstans. Jag hade ringt igen och hänvisat till stycket.
Citera
2017-11-25, 11:25
Medlem
Tvonds avatar
Citat:

Hur tolkar du detta då?

Jag skulle tolka det som att du får tillbaka frakten för utskicket, men returen får du stå för själv.

Någon på kundtjänst måste kunna stoppa ordern då den inte är skickad ännu, låter bra krångligt att du som kund ska behöva vänta in en produkt som du inte vill ha för att sedan returnera.

Å andra sidan kanske ordern gått så pass långt att det inte går ?
Citera
2017-11-25, 11:28
Medlem
Citat:
Hej! Jag köpte en TV via nätet för black friday. Jag funderar på att köpa den i en lokal butik istället idag. Ringde upp kedjan som jag köpt den via nätet på, och de säger ifall jag avbokar TVn idag så kommer jag inte bli debiterad för TVn men jag kommer fortfarande bli debiterad för frakten.

Hur fungerar ångerrätten på 14 dagar? Min TV har inte levererats ännu och de har knappast börja köra ut den, varför får jag inte frakten återbetald? Betalde 600kr i frakt..

Butiken är elgiganten.

Såhär står det på deras hemsida:

Elgiganten har väll prisgaranti, så är det priset som diffar så behöver du bara hänvisa till det nya priset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in