2017-11-25, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Jag vill ju helst slippa få TVn då de inte hunnit skicka den, så någon retursedel får jag isåf inte.

Om varan hunnit skickas från ett lager så måste du betala returfrakten oavsett om den kommit hem till dig eller inte. De kan ju liksom inte lämna varan halvvägs.

Dessutom har du valt ett dyrare fraktaltetnativ, vilket du alltid får betala för. Var alltså glad att du inte får betala båda frakterna.
Citera
2017-11-25, 11:55
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youarewhoiam
Om varan hunnit skickas från ett lager så måste du betala returfrakten oavsett om den kommit hem till dig eller inte. De kan ju liksom inte lämna varan halvvägs.

Dessutom har du valt ett dyrare fraktaltetnativ, vilket du alltid får betala för. Var alltså glad att du inte får betala båda frakterna.

Jag förstår ditt resonemang. Men så står det inte på deras köpvillkor vilket är det jag utgår från.
Deras köpvillkor gäller och där läser jag inget av det du nämner.
Citera
2017-11-25, 11:55
Medlem
Citat:
Jag kan ju välja att återfrakta den till butik som kostar mig 0kr?

Ja, men det gör du ju inte. Du väljer att avbryta frakten och låta någon annan ska den biten. Någon annan ska därför ha betalt.
Citera
2017-11-25, 11:58
Medlem
Citat:
Jag förstår ditt resonemang. Men så står det inte på deras köpvillkor vilket är det jag utgår från.
Deras köpvillkor gäller och där läser jag inget av det du nämner.

Vi läser villkoren olika. Är du också jurist? Vore intressant att ha en diskussion om detta faktiskt, jag är öppen för att lära nytt.
Citera
2017-11-25, 12:01
Medlem
Artygs avatar
Citat:

Vi läser villkoren olika. Är du också jurist? Vore intressant att ha en diskussion om detta faktiskt, jag är öppen för att lära nytt.

Nej, jag är inte jurist. Men utifrån logiskt resonemang utifrån köpvillkoren och att TVn inte rört på sig 1mm från någon av deras lager är det svårt att tolka det som att jag måste betala de pengar för någon frakt som inte skett.

Någon annan som tolkar detta på något annat sätt?
Citera
2017-11-25, 13:04
Medlem
Citat:

Påstår du att du är jurist? Vad är där att läsa olika?

Elgigantens hemsida ångra köp:

Fråga:
Får jag tillbaka pengar för frakt och tjänster om jag ångrar köpet?

Svaret:
Vi betalar inte tillbaka pengar för utförda tjänster. Exempel på tjänster kan vara frakten själv men också "klart för start" och installationer. För köp på Elgiganten.se får du tillbaka fraktkostnaden för frakten ut från oss till dig om du ångrar hela ditt köp och skickar tillbaka varan till oss. Däremot bekostar du själv frakten tillbaka till oss.

Hur kan du tolka det på annat sätt när de skriver det i klartext?

Sen tycker jag formuleringen har en slamkrypare. "hela ditt köp". Om jag bara ångrar delar av det? Skickar tillbaka en av tre varor?

Medvetet luddigt eller bara amatörmässigt skrivet?
Citera
2017-11-25, 13:13
Medlem
Citat:

Om man anger det i villkoren till konsumenten vid köpet eller innan. Om man inte angett det är det inte självklart.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
11 § andra stycket

Näringsidkaren får inte kräva betalning enligt första stycket, om näringsidkaren
1. har underlåtit att lämna information enligt 3 § första stycket 8 om vad konsumenten kan komma att få betala vid utövande av ångerrätten, eller
2. utan begäran från konsumenten har påbörjat fullgörandet av avtalet innan ångerfristen har löpt ut. Lag (2014:14).

Om du vore jurist borde kunna lagen eller åtminstone läsa på den innan du uttalar dig.
Citera
2017-11-25, 13:19
Medlem
Citat:
Någon annan som tolkar detta på något annat sätt?

Nej. Har den dessutom inte skickats kan det dessutom vara oskäligt villkor att man behåller pengarna för frakt som inte är utförd, även om man hade skrivit det i sina villkor.
Citera
2017-11-25, 13:20
Medlem
Citat:
”[i]
Jag kan ju välja att återfrakta den till butik som kostar mig 0kr?

Enligt Elgigantens villkor kan du det.

Så här står det på deras hemsida under ånga köp:

Kan jag returnera en produkt i en butik istället för att skicka tillbaka den?

Ja, det går bra! Du måste inte skicka tillbaka produkten bara för att du har handlat online. Ta med dig produkten med alla tillbehör och emballage (om du har det kvar) till närmaste butik så hjälper de dig. Glöm inte kvittot!

https://www.elgiganten.se/cms/elgiga...st/kundtjanst/
Citera
2017-11-25, 14:00
Medlem
Har inte Elgiganten fri frakt på många produkter, inklusive TV-apparater? Det är inte så att TS har valt Expessleverans och möjligen tillvalstjänster som installation?

Rekommenderar att TS kontaktar Elgigantens kundtjänst på nytt, man kan få helt olika svar beroende på individen som svarar i en kundtjänst. Om inte packning och leverans har påbörjats så borde det gå att avboka ordern och få alla pengar tillbaka.

Ponera att leveransen ändå är på väg till dig. Ifall du inte ville ha någon TV-apparat alls så skulle du kunna ta emot varan hemmavid, lämna tillbaka den i din lokala Elgigantenbutik och (enligt avtalet) få igen pengarna inklusive själva fraktkostnaden till dig. Lämnar man igen i butik så sparar man givetvis in returfrakten.

Nu ska du ju ändå ha en sådan TV som du har beställt. Smidigast är kanske om du tar konsekvenserna av ditt handlande(!) och inväntar hemleveransen av din nya, fina apparat? Då behöver du inte åka till butiken och köa för att till sist släpa hem ett jättepaket. Varför gå över ån efter vatten?

Risken finns ju dessutom att modellen säljer slut i den lokala butiken eller att lagersaldot inte stämmer och då blir du helt utan. Flera gånger så har jag bokat varor i närliggande Elgigantenbutiker, produkter som har funnits i butikens lager enligt uppgift på hemsidan men som inte har existerat i verkligheten.

Får jag fråga viken TV-modell som du har beställt?
Senast redigerad av godanli 2017-11-25 kl. 14:03. Anledning: Förtydligande om butiker och lagersaldo.
Citera
2017-11-25, 14:03
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godanli
Har inte Elgiganten fri frakt på många produkter, inklusive TV-apparater? Det är inte så att TS har valt Expessleverans och möjligen tillvalstjänster som installation?

Rekommenderar att TS kontaktar Elgigantens kundtjänst på nytt, man kan få helt olika svar beroende på individen som svarar i en kundtjänst. Om inte packning och leverans har påbörjats så borde det gå att avboka ordern och få alla pengar tillbaka.

Ponera att leveransen ändå är på väg till dig. Ifall du inte ville ha någon TV-apparat alls så skulle du kunna ta emot varan hemmavid, lämna tillbaka den i din lokala Elgigantenbutik och (enligt avtalet) få igen pengarna inklusive själva fraktkostnaden till dig. Lämnar man igen i butik så sparar man givetvis in returfrakten.

Nu ska du ju ändå ha en sådan TV som du har beställt. Smidigast är kanske om du tar konsekvenserna av ditt handlande(!) och inväntar hemleveransen av din nya, fina apparat? Då behöver du inte åka till butiken och köa för att till sist släpa hem ett jättepaket. Varför gå över ån efter vatten?

Risken finns ju dessutom att modellen säljer slut i den lokala butiken eller att lagersaldot inte stämmer och då blir du helt utan. Flera gånger så har jag bokat varor i närliggande Elgigantenbutiker som har funnits i lager enligt uppgift hemsidan men inte existerat i verkligheten.

Får jag fråga viken TV-modell som du har beställt?

Den lokala butiken är elgiganten. Det är inte så att jag snuvar EG på pengar utan jag hämtar hellre ut den idag än att jobba hemifrån då den levereras.
Citera
2017-11-25, 14:11
Medlem
Citat:
Den lokala butiken är elgiganten. Det är inte så att jag snuvar EG på pengar utan jag hämtar hellre ut den idag än att jobba hemifrån då den levereras.

Visst vet jag att den lokala butiken är Elgiganten - läs mitt inlägg på nytt, är du snäll*. Har aldrig påstått att du snuvar Elgiganten på pengar. Kontakta nu Elgigantens kundtjänst på nytt istället för att ödsla tid på Flashback.

Vilken TV beställde du och vilket fraktalternativ och eventuella tillval valde du?

* jag skrev visserligen endast "den lokala butiken" längst ner i mitt inlägg men menade "den lokala Elgigantenbutiken". Detta kunde misstolkas, jag ber om ursäkt.
Senast redigerad av godanli 2017-11-25 kl. 14:18. Anledning: Ännu ett förtydligande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in