Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-24, 16:50
  #1
Medlem
Ascendancys avatar
Tjena!

Jag har en gammal, liten ugn. Närmare bestämt en Elektro Helios SN 400. Den är smal och har bara två plattor.

Det är så, har jag märkt, att om man har ugnen igång så funkar bara en av spisplattorna.

Jag ringde min hyresvärd och han säger till mig att han har frågat runt och det "ska vara så för annars bränner man säkringarna". Jag accepterar tvivelaktigt hans svar och lägger på för att höra mig omkring. Jag pratade med min far som är en allmänt kunnig jävel. Han kan tamejfan allt. Han delar min åsikt att det låter som rent skitsnack.

Sen har jag även precis talat med två andra som har likadana lägenheter fast inte i samma hus (3 olika hus).
Den första säger att om ugnen är igång funkar båda plattorna men den ena tar lite längre tid att bli varm.
Den andra säger att om ugnen är igång funkar bara den lilla plattan.
Här, om ugnen är igång, funkar bara den stora plattan.

Så nu undrar jag om någon kunnig människa här med kött på benen känner igen detta.
Är det verkligen rimligt att man har tillverkat en spis som inte klarar driva alla funktioner samtidigt.
Tänk om jag hade en kyl/frys där man fick välja mellan kyl eller frys, för om båda var igång samtidigt skulle man "bränna säkringarna".

Elektriker? Är det min hyresvärd som medvetet har kopplat det så? Varför?

Vad har jag för rättigheter här? Jag känner ju att jag måste kunna laga en riktig middag på min spis...
Citera
2017-11-24, 17:02
  #2
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Vilka jävla säkringar? Spisen egna (om den har sådana?)?

Det låter riktigt orimligt att tillverka en spis med så begränsad funktion, det köper jag inte.

En googling på din spis var svårare än jag trott, fan vet vilken modell det är egentligen.

Spisarna kanske helt enkelt passerat bäst före-datum? Låter som en riktig snåljåp till mongo-värd du har, tyvärr.

Vår hyresvärd bytte spis och kyl/frys rakt av utan annan grund än bekvämlighetsproblem.
Citera
2017-11-24, 17:06
  #3
Avstängd
mazedazes avatar
Din hyresvärd har nog rätt.
Har bott i två lägenheter med sådan spis där endast en platta fungerar om ungen är på.
Samma sak för min kompis.
Citera
2017-11-24, 17:07
  #4
Medlem
Bara ring och klaga så ska du se till att du får det bytat. Klart att man vill att allt ska fungera samtidigt.

Jag hade iaf legat på hyresvärden och beklagat om hur jobbigt det är bla bla osv.
Med tanke på att det verkar som att fler i husen har liknande problem.
__________________
Senast redigerad av valerishura 2017-11-24 kl. 17:10.
Citera
2017-11-24, 17:11
  #5
Medlem
Ascendancys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Vilka jävla säkringar? Spisen egna (om den har sådana?)?

Det låter riktigt orimligt att tillverka en spis med så begränsad funktion, det köper jag inte.

En googling på din spis var svårare än jag trott, fan vet vilken modell det är egentligen.

Spisarna kanske helt enkelt passerat bäst före-datum? Låter som en riktig snåljåp till mongo-värd du har, tyvärr.

Vår hyresvärd bytte spis och kyl/frys rakt av utan annan grund än bekvämlighetsproblem.

Jag resonerade likadant, men jag vill inte ställa till en scen förren jag har kött på benen. Jag är fullständigt okunnig inom området.

Försökte också googla på den innan jag gjorde denna trådstarten men utan framgång.

När jag hade klagomål på min (asgamla) kyl kom dom och bytte den direkt utan vidare. Inget krux alls.
Inte alls som den kontakten jag fick med dom idag.

Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Din hyresvärd har nog rätt.
Har bott i två lägenheter med sådan spis där endast en platta fungerar om ungen är på.
Samma sak för min kompis.

Okej. Tack så mycket för det. Mycket talar just nu för att det han sa till mig kanske stämmer ändå? Men för en okunnig som mig inom området så låter det som rent humbug.
Citera
2017-11-24, 17:15
  #6
Medlem
Ascendancys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valerishura
Bara ring och klaga så ska du se till att du får det bytat. Klart att man vill att allt ska fungera samtidigt.

Jag hade iaf legat på hyresvärden och beklagat om hur jobbigt det är bla bla osv.
Med tanke på att det verkar som att fler i husen har liknande problem.

Jo. Oftast brukar jag inte använda ugnen så jag brukar alltid klara mig på två plattor genom att taktiskt flytta runt kastrullerna och stekpannan (mina maträtter är oftast: Kött - Potatis/Ris/Makaroner - Sås - Grönsaker. Så det är 4 saker till 2 plattor). Men om jag använder ugnen för Kött eller potatis har jag bara en platta som fungerar. Det känns inte rimligt.

Måste jag skaffa mig en portabel kokplatta för att kunna laga mat?
Citera
2017-11-24, 17:20
  #7
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
helt möjligt.

hade ett kök där om jag satte igång 2 plattor och mikron samtidigt så gick säkringen.
testade dock aldrig med ungen.

men det var ett gammalt kök, som inte varit renoverat på ett par år, och då kan det vara för klen ström som är ut till köket då det inte behövdes mera ström till köken förr i tiden.

dagens kök drar mera ström och säkringarna går lätt då.

så det är helt klart troligt, och med tanke på att det är 2 plattor så lär det vara en billig lägenhet, och då är även standarden därefter

och har du sådant behov av 2 plattor och ung samtidigt att det är värt att kriga över det?
det är den stora frågan.
och ja man får vad man betalar för, sånt är livet, det suger, allting är inte alltid som man vill, men inteligens är ens förmåga att anpassa sig efter nya hinder.

skål!
Citera
2017-11-24, 17:25
  #8
Medlem
Ascendancys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
helt möjligt.

hade ett kök där om jag satte igång 2 plattor och mikron samtidigt så gick säkringen.
testade dock aldrig med ungen.

men det var ett gammalt kök, som inte varit renoverat på ett par år, och då kan det vara för klen ström som är ut till köket då det inte behövdes mera ström till köken förr i tiden.

dagens kök drar mera ström och säkringarna går lätt då.

så det är helt klart troligt, och med tanke på att det är 2 plattor så lär det vara en billig lägenhet, och då är även standarden därefter

och har du sådant behov av 2 plattor och ung samtidigt att det är värt att kriga över det?
det är den stora frågan.
och ja man får vad man betalar för, sånt är livet, det suger, allting är inte alltid som man vill, men inteligens är ens förmåga att anpassa sig efter nya hinder.

skål!

Det är en billig lägenhet, definitivt, och helt klart är det så att man får vad man betalar för. Den läxan är lärd.

Det är en gammal lägenhet som inte blivit renoverad på minst 12 år (dom har renoveringsintervall på 12 år och den kom upp nyligen).

Inte sånt pass behov att det är värt att kriga över UTAN vetskap om rättigheter osv. Men jag är en extremt principfast irriterande jävel, så om jag vet att min hyresvärd har fel här kommer jag kämpa tills jag får en ny spis, oavsett om jag hade behövt den eller ej.

Skål!
Citera
2017-11-24, 17:29
  #9
Medlem
Finns 1 fas spisar och 3 fas spisar. Har för mig att 1 fas spisar har den begränsningen. Handlar inte bara om att inte bränna proppen. Handlar också om att inte bränna kablarna i väggen.
Citera
2017-11-24, 17:38
  #10
Medlem
Ascendancys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Finns 1 fas spisar och 3 fas spisar. Har för mig att 1 fas spisar har den begränsningen. Handlar inte bara om att inte bränna proppen. Handlar också om att inte bränna kablarna i väggen.

Jag googlade lite snabbt och hittade ett inlägg där det påstods att om man har en 1-fas spis så begränsas användningen lite om man har allting igång samtidigt.

Kan någon elektriker, eller någon med lite kunskap om området, bekräfta eller förneka?
Citera
2017-11-24, 17:47
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ascendancy
Jag googlade lite snabbt och hittade ett inlägg där det påstods att om man har en 1-fas spis så begränsas användningen lite om man har allting igång samtidigt.

Kan någon elektriker, eller någon med lite kunskap om området, bekräfta eller förneka?

Så är det, med enfas så kan man ha på typ två, kanske tre plattor samtidigt. De flesta/många spisar går att koppla om mellan enfas och trefas. Tror aldrig det har gått en endaste propp för mig på mina spisar på 40 år. (3x10A säkringar, eller om det tom. är 3x16A). Att bara ha enfas i köket är fjuttigt.
(Hade enfas-spis i sommarstugan ett kort tag, orkade inte, skaffade trefas relativt omgående)
Citera
2017-11-24, 17:52
  #12
Medlem
Ascendancys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Så är det, med enfas så kan man ha på typ två, kanske tre plattor samtidigt. De flesta/många spisar går att koppla om mellan enfas och trefas. Tror aldrig det har gått en endaste propp för mig på mina spisar på 40 år. (3x10A säkringar, eller om det tom. är 3x16A). Att bara ha enfas i köket är fjuttigt.
(Hade enfas-spis i sommarstugan ett kort tag, orkade inte, skaffade trefas relativt omgående)

Okej då tackar jag så hjärtligt för hjälpen allihop!

Jag har ju klarat mig hittills så det ska nog klara sig ett tag till.

Ha en trevlig helg allihop!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback