2017-11-23, 23:00
Medlem
jonbonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
"Ledamöters döttrar" lär vara Per Wästbergs dotter Johanna Ekström.
Kuriosa: Johannas "styvmamma" Sofia Wästberg var 4 år då Johanna föddes. Ungt ska det va!
Citera
2017-11-23, 23:00
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur ska man tolka detta? Vilka av följande damer (förmodar jag att det gäller enbart damer.. ) har låtit sig kladdas på utan att anmäla:

Stol nr 1 Lotta Lotass, f. 1964 (invald 2009) (?)
Stol nr 2
Stol nr 3
Stol nr 4
Stol nr 5
Stol nr 6

Stol nr 7 Sara Danius, f. 1962 (invald 2013) (om ja,i så fall har hon vetat om övergreppen hela tiden)

Stol nr 8
Stol nr 9
Stol nr 10
Stol nr 11
Stol nr 12
Stol nr 13 Sara Stridsberg, f. 1972 (invald 2016). (?)
Stol nr 14 Kristina Lugn, f. 1948 (invald 2006) (?)
Stol nr 15 Kerstin Ekman, f. 1933 (invald 1978) (troligtvis inte)
Stol nr 16
Stol nr 17
Stol nr 18 Författaren Katarina Frostenson, f. 1953 (invald 1992) (med all säkerhet)

3st alternativ.

Och hur ska man tolka att dessa damer inte vågar anmäla? För att de känner sig "maktlösa"? För att de "stelnade till is" när detta ägde rum och inte kunde tala? Att de inte vågade ens tala med de andra kvinnliga ledamöterna i Akademien utan behöll sina erfarenheter för sig själva.

Tydligen anser gubbarna att deras fruar är tillräckligt emanciperade och jämställda att de får försvara sig själva. Men det VÄRSTA av allt är ändå att de inte ens försvarar sina DÖTTRAR!

Vilka fega och ryggradslösa människor.
Glöm inte stol nummer 9. Där sitter sedan i år den nya ledamoten Jayne Svennungsson, teolog, flickvän till debattören Göran Rosenberg, och tidigare älskarinna till Jean Claude Arnaut. Dessutom en person som innan hon tillträdde på stol no 9 har varit rikligt gynnad av Akademins olika priser och stipendier.
Citera
2017-11-23, 23:02
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonbono
Kuriosa: Johannas "styvmamma" Sofia Wästberg var 4 år då Johanna föddes. Ungt ska det va!

Jag tror inte hon är helt glad på pappan? Hon skrev väl en bok om den uppslitande skilsmässan i författarhemmet?
Citera
2017-11-23, 23:08
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
"Ledamöters döttrar" lär vara Per Wästbergs dotter Johanna Ekström.

Tveksamt - de är mycket goda vänner, enligt vad jag har hört. Men mina "informanter" kan ha fel.
Citera
2017-11-23, 23:10
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske Ali
Om det hade funnits lite stake kvar i de svenska männen hade detta stoppats för länge sedan. Vi behöver ett nytt krig för att återupprätta en sund nationalkaraktär där heder betyder något.

För att inte tala om kvinnorna. Nåväl, några av dem gjorde ett tappert försök för 20 år sedan och anmälde kulturprofilen för sextrakasserier.
De fick inget stöd av en enda feminist.
Citera
2017-11-23, 23:12
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Tveksamt - de är mycket goda vänner, enligt vad jag har hört. Men mina "informanter" kan ha fel.

Det stämmer, att de är goda vänner. Inget mer än så, tror jag.
Citera
2017-11-23, 23:14
Medlem
jonbonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Glöm inte stol nummer 9. Där sitter sedan i år den nya ledamoten Jayne Svennungsson, teolog, flickvän till debattören Göran Rosenberg, och tidigare älskarinna till Jean Claude Arnaut. Dessutom en person som innan hon tillträdde på stol no 9 har varit rikligt gynnad av Akademins olika priser och stipendier.
Var det hon som varit älskarinna till A Heberlein under Lundatiden?

Det är en kladdig ankdamm i detta land...
Citera
2017-11-23, 23:16
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Kungen har ju haft sina leverantörer av kaffeflickor. Varför skulle ledamöterna i SA ha det sämre?
Inte bara SA tror jag. Undrar vad som försigått i källaren Forum. Sexorgier ala markis de Sade?
Helt säkert Arnault haft skydd av typ polis politiker mm.
Citera
2017-11-23, 23:16
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det stämmer, att de är goda vänner. Inget mer än så, tror jag.

Jag har faktiskt ingen aning om hur deras familjerelationer ser ut idag, jag ville bara nämna att det antagligen är hon som åsyftas i akademiens pressmeddelande.
Citera
2017-11-23, 23:22
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Jag har faktiskt ingen aning om hur deras familjerelationer ser ut idag, jag ville bara nämna att det antagligen är hon som åsyftas i akademiens pressmeddelande.
Det finns väl flera än Wästberg av sittande och avlidna ledamöter som har döttrar.
Citera
2017-11-23, 23:24
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Han kommer från en ganska intressant familj, nämligen den fransk-judiska textilmagnatfamiljen Arnault. Klanen har varit framträdande i över 100 år och brukar finnas med på Forbes topplista över världens rikaste. Idag kontrollerar de LVMH-konsortiet, dvs Louis Vuitton, Moët & Chandon och Henessey. Jean Claude lär för övrigt tillbringa sin mesta tid i Paris."
https://parnassen.wordpress.com/2017...ty-levererar//

Hur länge ska denna skröna vandra i tråden!
Den kommer från en bloggare som litade för mycket på första Google matchning men som aldrig har träffat JC personligen. JC var född i Marseille men båda hans föräldrar är judiska flyktingar från Vitryssland som har emigrerat till Frankrike efter den ryska revolutionen. Punkt slut.
Det är ytterst osannolikt att han var född med det här namnet, kanske därför det är svårt att hitta hans spår i Frankrike.
Citera
2017-11-23, 23:27
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det finns väl flera än Wästberg av sittande och avlidna ledamöter som har döttrar.

Jo, naturligtvis, men jag har för mig hon har gett uttryck för hur illa hon tycker om Kladdet, därför är det ganska troligt att det dök upp under diskussionerna på deras möte idag. Dom skulle aldrig ha formulerat sig så om det inte var en specifik händelse och person som syftade på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in