Flashback bygger pepparkakshus!
2018-10-04, 14:33
Medlem
FedupFlorences avatar
Har följt er diskussion i några veckor, givande läsning av de resonemang som förts. Efter att ha läst domen känner jag mig ledsen över människan.

Uppfattar att målsägandes berättelse håller ihop och hennes historia har genom åren innehållit samma information när hon återkommande har berättat om händelsen (som JCA dömdes för) för andra. Däremot är hennes beteende i flera avseenden för mig inte ens begripligt men i beskrivningen av sitt eget handlande tycker jag att jag fått ett hum om hennes person och tycker att hon är trovärdig.

Den genomgående uppfattningen att JCA inte ska förargas då hon själv kunnat råka illa ut om han upprörs är ledsamt. Det är svårt att förstå varför hon efter det första tillfället inte kunde fortsätta att hålla sig undan, att misshaga någon genom att hålla sig undan borde vara den lättaste och rimligaste av alla vägar att ta och även talande om den man vägrar befatta sig med.
Citera
2018-10-04, 14:33
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Bonniers kände till misstankarna mot Arnault sedan minst i april 1997 genom Expressens journalist Niklas Svenssons artikel Sexterror i kultureliten. Bonniers kulturmedarbetare umgicks nära honom på Forum enligt många uppgifter det inte finns anledning att betvivla.

Åsa Lindeborgs artikel i Aftonbladet är belysande, både vad gäller Bonniermedarbetarnas nära band till Forum och vad gäller Helena Bobergs och målsägandens motsägelsefulla beteende: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...op-med-arnault

Det vore därför klädsamt om framför allt DN kunde erkänna att tidningen trots ryktesfloran år efter år har gett Forum en plats i solen. Att nu klämta i klockan utan ett uns självreflektion får symbolisera Metoo-opportunismens hyckleri.

I den enda förklaringen till varför så många kvinnor hamnat i Arnaults garn heter det att han är en sådan maktfaktor att man inte vågat säga nej. Det här är också tråden i målsägandes beskrivning. (...) Men den som tror att Forum är den enda vägen till framgång har ändå dålig koll på hur litteraturen fungerar. Det är inte Jean-Claude Arnault man i första hand behöver om man vill bli författare, det är ett bra förlag och imponerade recensenter.

Kvinnan, som vittnar att hon efter den första natten blev ”livrädd” för Arnault (ur förundersökningsprotokollet) och kände ”fysisk skräck” (ur domskälen), delar säng med honom en gång till. Då uppstod ytterligare en händelse som åklagaren rubricerade som våldtäkt, men som rätten ogillade. Efter dessa båda händelser låter sig kvinnan, tillsammans med sin dotter, bjudas ner till lägenheten som Arnault bebor i Paris.

För mig är agerandet gåtfullt, för att inte säga obegripligt, men kvinnor – människor – fungerar olika.

Ja, som både du och jag vet är utslaget i Hovrätten inte givet att gissa om, men jag tror han blir fälld även där.

Det är djupt motsägelsefullt både att målsäganden kryper ned frivilligt i Arnaults säng efter att han enligt henne begått grova övergrepp mot henne något tidigare och att hon åker med till Paris med medhavda barn efter ytterligare en våldtäkt, samt att Helena Boberg trots berättelser om grova övergrepp medverkar till att målsäganden skall bo i samma lägenhet som våldtäktsmannen och äta trivsamma middagar med honom. Du kan låtsas att det inte är motsägelsefullt och rättsväsendet kan bortse från det och varje form av sund bevisvärdering, men det förblir icke desto mindre sant.

Nej, moståndet mot våldtäktsdomar utan rim och reson beror inte på "känslan av att tappa makt eller ett konstigt resonemang gällande kvinnor" utan på att i längden är ingen betjänt av ett rättsväsende byggt på lögner och ohållbara resonemang.

Intressant text av Linderborg som pekar på flera bisarra saker, som att A-K ger sitt telefonnummer till Arnault, morgonen efter den förmenta våldtäkten. Hennes resonemang kan väl sammanfattas med följade mening som slår huvudet på spiken. "Metoo måste också börja betrakta kvinnor som myndiga personer."
Citera
2018-10-04, 14:36
Medlem
Jofs avatar
Noterar idag att min förmodan om att J Alcalás artikel om hovets muta till Frostenson var en ANKA, stämmer. SvD skriver d.d. att hovet förnekar allt. Beredd att tro på det också.
Citera
2018-10-04, 14:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Det är anmärkningsvärt om man tror att en våldtäktsman bara kan våldta och inte genomföra ett vanligt samlag, för att det är hans brutala och föraktfulla läggning.
Eller om man tror att våldtäktsmän är såna som inte kan få några kvinnor, att det är därför de våldtar. "Han behöver inte våldta" är ju en fras man hör ibland. Det är rent nonsens.

ELLER så är det anmärkningsvärt för att man tänker att kvinnor alltid är med på det och att de ljuger eller känslopjunkar. Titta, den där kvinnan har inte klagat alltså är brottsoffret överkänsligt, pjåskigt osv.
Ett extremt exempel är Hagamannen i Umeå som levde familjeliv en bit utanför stan och genomförde ett antal mycket grova överfallsvåldtäkter efter firmafester där han druckit med jobbarkompisarna och övernattade i stan. Ett utmärkt exempel på hur situationsberoende våldtäktsbeteende kan vara. En sköterska på BB tipsade polisen om att en nybliven far liknade fantombilden (det var han) men polisen avfärdade tipset för att han inte stämde med deras idé om en våldtäktsman. För att polisen inte förstod hur situationsberoende ett våldtäktsbeteende kan vara.

Så det är möjligt att KF aldrig sett den sidan av honom, för deras äktenskap är en annan situation.

Målsägaren i fallet undvek att upprepa samma situation. Därför upprepades aldrig samma sak igen. Bränt barn skyr elden, javisst, men det är skillnad på eld och eld.
Senast redigerad av outoftheblue 2018-10-04 kl. 14:56.
Citera
2018-10-04, 14:51
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Varför?

Och, de 18 skulle (eller är) tämligen enkelt kunna vara de 118, om man får tro allehanda vittnen genom åren.

Vilka vittnen tänker du på då? Varför är detta inte anmält tidigare?
Citera
2018-10-04, 14:52
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Det är ju så det låter när du snäser av användare?
På vilket sätt är detta relevant för topic, menar du?
För mig är det helt okej att du tycker illa om mig och mina inlägg.
Jag tycker inte illa om dig och dina inlägg på något sätt, även om jag inte alltid delar dina åsikter.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Målsägaren i fallet undvek att upprepa samma situation. Därför upprepades aldrig samma sak igen. Bränt barn skyr elden, javisst, men det är skillnad på eld och eld.
Ett väldigt viktigt påpekande när det gäller målet och förståelsen av händelseförloppet. Det finns en inre logik och den sätter du fingret på perfekt.
MÄ försökte parera JCA och hantera situationen efter bästa förmåga. Det tycker jag domen visar.
Därmed inte sagt att jag personligen kanske hade handlat på samma sätt i alla delar, men det hör egentligen inte hit eftersom det handlar om MÄ och ingen annan.
Senast redigerad av DoraF 2018-10-04 kl. 15:03.
Citera
2018-10-04, 14:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det är svårt att förstå varför hon efter det första tillfället inte kunde fortsätta att hålla sig undan, att misshaga någon genom att hålla sig undan borde vara den lättaste och rimligaste av alla vägar att ta och även talande om den man vägrar befatta sig med.
Det finns män som fortsätter sätta press på en, och i det här fallet stod hon i beroendeförhållande till sin handledare som var vän med JCA, jobbade för Forum och tycks ha varit mån om att hålla sig väl med JCA, och till och med försökt påverka en del av de 18 kvinnorna DNs artikel till JCAs fördel, och som inte trodde henne när hon berättade om JCAs övergrepp. Hon hade alltså två manipulativa äldre män att hantera och kunde inte så gärna förväntas avbryta sina doktorandstudier för att undvika dem båda.

Det handlar alltså om misogyni i den akademiska världen såväl som i den kulturella. Det blir mycket att kämpa mot för en ung ensamstående mor som håller på att doktorera i ett krävande ämne som filosofi.

Tror du det är lätt att undvika påstridiga klängiga efterhängsna äldre män så har du megafel!
Citera
2018-10-04, 14:56
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Vilka vittnen tänker du på då? Varför är detta inte anmält tidigare?

Av samma anledningar som de anmälningar som slutligen ramlade in (varav en fällde honom i Tingsrätten)?
Citera
2018-10-04, 15:00
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det finns män som fortsätter sätta press på en, och i det här fallet stod hon i beroendeförhållande till sin handledare som var vän med JCA, jobbade för Forum och tycks ha varit mån om att hålla sig väl med JCA, och till och med försökt påverka en del av de 18 kvinnorna DNs artikel till JCAs fördel, och som inte trodde henne när hon berättade om JCAs övergrepp. Hon hade alltså två manipulativa äldre män att hantera och kunde inte så gärna förväntas avbryta sina doktorandstudier för att undvika dem båda.

Det handlar alltså om misogyni i den akademiska världen såväl som i den kulturella. Det blir mycket att kämpa mot för en ung ensamstående mor som håller på att doktorera i ett krävande ämne som filosofi.

Tror du det är lätt att undvika påstridiga klängiga efterhängsna äldre män så har du megafel!

Hans Ruin har betett sig illa på många sätt efter det att MÄ gjorde sin polisanmälan.
Men det är trots allt inget som tyder på att han krävde att MÄ skulle fortsätta umgås med JCA. Hennes affär med kulturprofilen har nog inte mycket med hennes filosofiska studier att göra alls faktiskt, det var knappast en fördel för doktorandstudierna att hon gick till sängs med JCA, och det var inget Hans Ruin förväntade sig. Så visst hade hon kunnat dra sig undan utan att sabotera sin akademiska karriär.
Citera
2018-10-04, 15:30
Medlem
Xgenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Intressant text av Linderborg som pekar på flera bisarra saker, som att A-K ger sitt telefonnummer till Arnault, morgonen efter den förmenta våldtäkten. Hennes resonemang kan väl sammanfattas med följade mening som slår huvudet på spiken. "Metoo måste också börja betrakta kvinnor som myndiga personer."

Jag tycker det är mer graverande att män som Arnault inte kan bete sig myndigt och respektera kvinnors gränser. Känns som att han skulle behöva en god man som tar honom i örat när han kladdar och har sig.
Citera
2018-10-04, 15:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Hans Ruin har betett sig illa på många sätt efter det att MÄ gjorde sin polisanmälan.
Men det är trots allt inget som tyder på att han krävde att MÄ skulle fortsätta umgås med JCA. Hennes affär med kulturprofilen har nog inte mycket med hennes filosofiska studier att göra alls faktiskt, det var knappast en fördel för doktorandstudierna att hon gick till sängs med JCA, och det var inget Hans Ruin förväntade sig. Så visst hade hon kunnat dra sig undan utan att sabotera sin akademiska karriär.
Naturligtvis förväntade sig inte handledaren att hon skulle ha sex med honom, men han verkar själv inte ha blivit upprörd och avslutat kontakten med JCA för att han våldtog hans doktorand. Det hade väl varit normalt beteende. HR borde ha tagit avstånd från JCA.

Eller skulle du fortsätta fjäska för äldre män som våldtog dina studenter? Nä, kalla handen borde det ha varit, men för HR hade det varit som att säga nej till en chans till en plats i Akademien, så därför tolererade han att JCA våldtog hans student.
Senast redigerad av outoftheblue 2018-10-04 kl. 15:56.
Citera
2018-10-04, 15:55
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Jo, men varför sa inte hennes handledare upp kontakten med sin students våldtäktsman? Istället fortsatte han jobba på Forum som inget hänt.

JCA var ingen som man helt kunde undvika, han satt som spindeln i nätet, han kände alla. Ett telefonnummer är möjligtvis ett accepterande av ett samtal, kanske en ursäkt från Arnault. Att hon inte ville bli våldtagen av honom behöver kanske inte betyda att hon inte kunde tänka sig att prata, och att prata på telefon är ju rätt säkert eftersom man kan sitta flera kilometer från varann utan risk för fysiska övergrepp liknande det som redan skett.

Vad är din poäng? Myndiga kvinnor är fria att göra vad de vill (inom lagens gränser) men här kommer du och vill agera förmyndare för henne och diktera vad hon ska göra och inte göra, och du tror i din enfald att det är att göra kvinnor myndiga? Hur slår du knut på hjärnan med sån "logik"?
Senast redigerad av outoftheblue 2018-10-04 kl. 15:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in