2017-12-08, 12:43
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inteisrael
Så du tycker det skall bli skoj?

Jag måste göra dig besviken i det avseendet. Anmälda brott som är äldre än fem år och inte definieras som våldtäkter skrivs inte ens ut på papper.
Än mindre utreds.

Det är intressant att ta del av det hyenabeteende som DN skapat med sin konstruktion av 18 kvinnoberättelser om JCA.
Varför var det antalet så viktigt och varför inte ta med de 19:e och 20:e kvinnornas berättelser? Blev det inte lika bra rubrik då?
DN vill sälja digitala prenumerationer och detta tycks överordnat #metoo.
Har du helt missat att Katarina Frostenson sitter på stol nr 18?
Citera
2017-12-08, 12:51
Citat:
Varför var det antalet så viktigt och varför inte ta med de 19:e och 20:e kvinnornas berättelser? Blev det inte lika bra rubrik då?
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Har du helt missat att Katarina Frostenson sitter på stol nr 18?

Det hade jag missat. Tog siffran 18 helt enkelt som en referens till akademien, vilket kändes mest närliggande.

Håller dock med om att det ger ett något unket intryck att de har just 18 vittnesberättelser. Ger ju verkligen intrycket att de styrt historien lite i det avseendet för att få till en snärtig poäng. Vilket jag tycker är ovärdigt med tanke på ämnets allvar. De är ju ändå öppna med att det handlar om Svenska Akademien.

Så om de nu hade fler vittnesmål som varit värda att inkludera borde de ha gjort det. Men ok, det är en fråga om plats också.
Citera
2017-12-08, 13:08
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Det hade jag missat. Tog siffran 18 helt enkelt som en referens till akademien, vilket kändes mest närliggande.

Håller dock med om att det ger ett något unket intryck att de har just 18 vittnesberättelser. Ger ju verkligen intrycket att de styrt historien lite i det avseendet för att få till en snärtig poäng. Vilket jag tycker är ovärdigt med tanke på ämnets allvar. De är ju ändå öppna med att det handlar om Svenska Akademien.

Så om de nu hade fler vittnesmål som varit värda att inkludera borde de ha gjort det. Men ok, det är en fråga om plats också.
Unket? Nej, ett sätt för DN att tala om vem det handlar om utan att nämna namn. Det förekommer säkert att liknande artiklar också innehåller ledtrådar till vem det handlar om utan att namnet röjs.

Som tidigare skrivits här ( minns inte vem som skrev) tror jag att det är den ständiga sekreteraren tillsammans med några andra ledamöter som ligger bakom artikeln i DN. De har helt enkelt fått nog av JCA :s anhängare och deras framfart i och utanför Akademien. Jag tycker att Sara Danius reaktioner och handlingar efter avslöjandet visar på att hon inte alls togs på sängen. Lyssna bara på vad hon säger i SVT:s "Min sanning".
Det hela är alldeles för prydligt för att inte vara planerat för maximal effekt.
Citera
2017-12-08, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severus
För att rädda din nattsömn.Englund har aldrig sagt att läckorna var värre än de eventuella obs detta eventuella våldtäkterna.

Jorå. Det har han visst, genom sitt lite speciella vis att uttrycka sig. När de sexuella övergreppen initialt kommer på tal säger han inte mycket men signalerar tydligt att han är stressad för att han nu saknar möjligheter att fortsätta lägga på dasslocket och dölja skiten i tunnan.
När läckorna kommer på tal blir han däremot helt hysterisk och yttrar klassikern ”den jäveln”.
Det är tydligt vad som har prioritet och är viktigt i den Englundska hjärnan.

(Detta påverkar naturligtvis inte hur vi ska betrakta hans enorma, grandiosa insats som historiker och hans gärning med att kartlägga det förflutna på ett sanningsenligt och trovärdigt sätt).
Citera
2017-12-08, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Unket? Nej, ett sätt för DN att tala om vem det handlar om utan att nämna namn. Det förekommer säkert att liknande artiklar också innehåller ledtrådar till vem det handlar om utan att namnet röjs.

Som tidigare skrivits här ( minns inte vem som skrev) tror jag att det är den ständiga sekreteraren tillsammans med några andra ledamöter som ligger bakom artikeln i DN. De har helt enkelt fått nog av JCA :s anhängare och deras framfart i och utanför Akademien. Jag tycker att Sara Danius reaktioner och handlingar efter avslöjandet visar på att hon inte alls togs på sängen. Lyssna bara på vad hon säger i SVT:s "Min sanning".
Det hela är alldeles för prydligt för att inte vara planerat för maximal effekt.

Tror iofs inte att Danius idag tycker att tidpunkten för att avpollettera Forum Jean Claude Arnault Handelsbolag är den bästa men #metoo gick ju inte att förutse.

Likväl. I stort är detta inget alarmerande för SA.
Citera
2017-12-08, 13:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Tror iofs inte att Danius idag tycker att tidpunkten för att avpollettera Forum Jean Claude Arnault Handelsbolag är den bästa men #metoo gick ju inte att förutse.

Likväl. I stort är detta inget alarmerande för SA.
Gissar att Danius övervägt olika möjligheter under lång tid. Vilken tidpunkt hade varit bättre enligt dig?

SA kommer att överleva Det som nu sker är en oundviklig anpassning till utvecklingen. Statschefsämbetet har reformeras sedan Gustavs dagar och det måste även Akademien göra till sist.
Citera
2017-12-08, 14:16
Medlem
Svenska Akademien har köpt nio bostadsrätter i det som beskrivs vara det mest attraktiva huset i Gamla Stan, efter Slottet och Tessinska Palatset. Lägenheterna är värda mångmiljonbelopp och används som arbetslokaler och övernattningslägenheter av Akademiens ledamöter.
Källa: https://www.svt.se/kultur/kopte-bost...600-talspalats

Svenska Akademiens ledamöter slipper stå i bostadskön och SVT har ställt frågan till Akademien om varför man köper exklusiva bostadsrätter till sina ledamöter. Men hittills har inte fått något svar utan ledningen hänvisar istället till den pågående advokatutredningen.
Citera
2017-12-08, 14:25
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Svenska Akademien har köpt nio bostadsrätter i det som beskrivs vara det mest attraktiva huset i Gamla Stan, efter Slottet och Tessinska Palatset. Lägenheterna är värda mångmiljonbelopp och används som arbetslokaler och övernattningslägenheter av Akademiens ledamöter.
Källa: https://www.svt.se/kultur/kopte-bost...600-talspalats

Svenska Akademiens ledamöter slipper stå i bostadskön och SVT har ställt frågan till Akademien om varför man köper exklusiva bostadsrätter till sina ledamöter. Men hittills har inte fått något svar utan ledningen hänvisar istället till den pågående advokatutredningen.

Jag undrar bara, var i ligger skandalen eller tveksamheten med det? Så långe ledamöterna skattar för den förmånen så är det väl OK?

Kanske strider med deras egna stadgar?
Citera
2017-12-08, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Jag undrar bara, var i ligger skandalen eller tveksamheten med det? Så långe ledamöterna skattar för den förmånen så är det väl OK?

Kanske inte olagligt men det visar bara på kulturelitens "snille och smak" för gräddfiler till bostadsmarknad och andra förmåner.
Citera
2017-12-08, 15:18
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:

SvT kanske menar att det är onödigt att köpa så dyra övernattningslägenheter? Fast det är ju inte skattebetalarnas pengar, utan Nobelstiftelsen. Så det är nog inget olagligt eller kanske ens oetiskt med det.
Citera
2017-12-08, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
SvT kanske menar att det är onödigt att köpa så dyra övernattningslägenheter? Fast det är ju inte skattebetalarnas pengar, utan Nobelstiftelsen. Så det är nog inget olagligt eller kanske ens oetiskt med det.

Inte olagligt men oetiskt.

Förvaltningen ska ju syfta till god avkastning. Det andra är att den ska präglas av hög integritet. Om ledamöterna förvaltar sina egna pengar är de fria att göra vad de vill med dem. Men så är det inte. De förvaltar ett kapital i form av bostäder och andra värden som ska gynna olika föremål som motiverat att Akademin fått de tillgångarna. Vilket innebär att de inte bör gynna sig själva eller sina släktingar.
Källa: https://www.svt.se/kultur/professor-...t-ar-olampligt
Citera
2017-12-08, 15:30
Medlem
Citat:
Och så som bostadsmarknaden har utvecklats i Stockholm är det förmodligen en väldigt bra investering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in