2017-12-12, 22:44
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Om han inte visat på just listighet, så vet jag inte vad han gjort? KF har jag ingen åsikt om. Det finns en person som dragit allt till sin sista gräns innan han blev påkommen, JCA.

Ja visst har han visat på listighet, fast även nåt slags totalt öppen skamlöshet. Typ stöta på Åsa Linderborg och Sara Danius, kladda på tjejer när alla kan se osv. Hans vänner borde ha krävt att han sändes till ett rehab för längesen, han är helt uppenbart en sexmissbrukare.
Men nu? Tror du att han kommer att klara sig med list nu, och i så fall hur?
Citera
2017-12-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Ja visst har han visat på listighet, fast även nåt slags totalt öppen skamlöshet. Typ stöta på Åsa Linderborg och Sara Danius, kladda på tjejer när alla kan se osv. Hans vänner borde ha krävt att han sändes till ett rehab för längesen, han är helt uppenbart en sexmissbrukare.
Men nu? Tror du att han kommer att klara sig med list nu, och i så fall hur?
Senast jag tittade på ett program om JCA på tv dvs Opion live så har han en som försvarar honom dvs Stig Larsson. Min bedömning är att SL gör det med äkthet och inte för att skydda sig själv. Det är min uppfattning och Stig är inte alls tappad bakom flötet så han har ingen anledning att ta den position han tar i frågan. https://www.svtplay.se/video/1619853...=auto&tab=2017
Citera
2017-12-12, 22:57
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Senast jag tittade på ett program om JCA på tv dvs Opion live så har han en som försvarar honom dvs Stig Larsson. Min bedömning är att SL gör det med äkthet och inte för att skydda sig själv. Det är min uppfattning och Stig är inte alls tappad bakom flötet så han har ingen anledning att ta den position han tar i frågan. https://www.svtplay.se/video/1619853...=auto&tab=2017

Vet inte om jag förstår din poäng här. Tror du inte Stig Larsson är lika mycket psykopat som JCA, i så fall?
Jag tror också att Stig L gör det med äkthet på så vis att han misstror kvinnorna som anklagat JCA. Han säger att han tror att de ljuger, och det menar han säkert.
Men jag kan inte hålla med om att Stig L inte är tappad bakom flötet - idag. Han verkar rätt trött i huvudet.
Hur som, Stig Larsson har ingenting att förlora längre. Hans drev kom väl för en femton, tjugo år sen redan och det kan nog inte bli så mycket skriverier mot honom längre.
Citera
2017-12-12, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Vet inte om jag förstår din poäng här. Tror du inte Stig Larsson är lika mycket psykopat som JCA, i så fall?
Jag tror också att Stig L gör det med äkthet på så vis att han misstror kvinnorna som anklagat JCA. Men kan inte hålla med om att han inte är tappad bakom flötet. Hur som, Stig Larsson har ingenting att förlora längre. Hans drev kom väl för en femton, tjugo år sen redan och det kan nog inte bli så mycket skriverier mot honom längre.
Ja, kanske han inte har så mycket att förlora längre men att ställa upp på en "vän" som han gör är, enligt min mening, inte något som psykopater gör. De drar fortare än kvickt när sanningen uppdagat sig och hoppas på bättre betesmarker...
Citera
2017-12-13, 02:28
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Det där kommer från en artikel i sydsvenskan från 2012 om Peter Englunds arbete som ständig sekreterare, vilken finns att tillgå här. Englund verkar där för övrigt dementera historien om att Svenska Akademien ska ha använt "Harry Potter" som kodnamn för Harold Pinter:
Så Potter skulle i sådant fall vara EWBs "kodnamn", så att säga. Verkar lite underligt.
Här är en artikel specifikt om kodnamnen: https://www.dn.se/dnbok/detta-var-modianos-kodnamn/ Tydligen så hade de ganska lätta kodnamn ett tag men Peter Englund förbättrade dem.
Citera
2017-12-13, 02:41
Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur
Här är en artikel specifikt om kodnamnen: https://www.dn.se/dnbok/detta-var-modianos-kodnamn/ Tydligen så hade de ganska lätta kodnamn ett tag men Peter Englund förbättrade dem.

Ok, coolt, då torde den saken vara avklarad. Förvisso en smärre detalj. Sättet det formulerades på i den artikel jag citerade var också långt från solklart. Där fick man ju nämligen snarast intrycket att de aldrig haft lätta kodnamn, och att Potter var EWBs påhitt.

Sedan vet jag inte om jag helt ser behovet av kodnamn, men det är naturligtvis en annan sak.
Citera
2017-12-13, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Haha, nu kan bettingfirmorna börja ge odds på vilken nations ambassad paret kommer att flytta in på.

Skämt åsido så har jag också funderat på det där presumtiva självmordet. Man kan nog påstå att
hela historien är en tragedi, för alla inblandade även de utsatta kvinnorna, utan att förminska någonting.
Vilken oändlig nesa, från nobelmiddagar och kulturaftnar till paria. Det är helt klart ohälsosamt med
slutna sällskap.

Visst var DNs upplägg parodiskt, särskilt fotografierna med en massa ryggtavlor etcetera. Men i sak är
det fantastiskt och jag hoppas och tror på ett slags paradigmskifte i o m #metoo

Jag var inne på och fantiserade om det när jag började skriva i tråden. (Det blev nog lite väl OT då jag mest försökte roa mig själv med scenarier) Tänkte på Ryssland eller med Ryssland allierad stat.
JCA är dock ingen Assange eller Snowden utan en total antihjälte.
Det finns väl en liten chans att de flyr men största sannolikhet är väl att om de lämnar Sverige blir det Frankrike dit JCA har anknytning.
Senast redigerad av Shapoklyak 2017-12-13 kl. 07:55.
Citera
2017-12-13, 07:54
Medlem
Citat:
Ja, kanske han inte har så mycket att förlora längre men att ställa upp på en "vän" som han gör är, enligt min mening, inte något som psykopater gör. De drar fortare än kvickt när sanningen uppdagat sig och hoppas på bättre betesmarker...

Stig har nog nån annan diagnos. Svårt att veta med tanke på hur uttröttade hans receptorer i hjärnan kan ha blivit av för mycket tjack och alkohol.

Han kan väl fortsätta försvara sin vän in i döden, vi vet ändå var vi har honom i den här frågan. Han är en parasit som lever på statlig inkomstgaranti för konstnärer utan krav på motprestation. Våra skattepengar finansierar Stigs tramsande på bekostnad av annat. Urk och blä....jag vill inte betala för Stig...

Förstår inte varför media måste uppmärksamma Stigs åsikt överhuvudtaget i den här affären.
Citera
2017-12-13, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shapoklyak
Det finns väl en liten chans att de flyr men största sannolikhet är väl att om de lämnar Sverige blir det Frankrike dit JCA har anknytning.
Och där kommer de inte att fatta någonting.

Vadå, i landsflykt för att ha klappat damer på rumpan, men det är ju normalt!
Citera
2017-12-13, 08:35
Medlem
Citat:

Problemet med Stig Larssons försvar är väl att han inte på något sätt är i en position där han har haft möjlighet att se JCA:s rätta ansikte. Han är man, han är en vän till honom, han tycker förmodligen om JCA vilket gör honom mindre benägen att se tecken på att JCA är en förövare.

Om ett flertal kvinnor som känner JCA hade tagit honom i försvar hade det definitivt varit något att bry sig om. Men en gubbsjuk alkoholskadad manlig författarvän?
Citera
2017-12-13, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neiland123
Om ett flertal kvinnor som känner JCA hade tagit honom i försvar hade det definitivt varit något att bry sig om. Men en gubbsjuk alkoholskadad manlig författarvän?
Vad är det man brukar säga? Med såna vänner behöver man inga fiender.
Citera
2017-12-13, 12:17
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neiland123
Problemet med Stig Larssons försvar är väl att han inte på något sätt är i en position där han har haft möjlighet att se JCA:s rätta ansikte. Han är man, han är en vän till honom, han tycker förmodligen om JCA vilket gör honom mindre benägen att se tecken på att JCA är en förövare.

Men alltså, Stig skriver om en anal våldtäkt i sin självbiografi.
Egentligen lite konstigt att Opinion Live bjuder in honom att försvara JCA. Stig Larsson var själv en paria för cirka femton, tjugo år sen.
Dreven kommer och går men alla måste äta, som någon skrev...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in