Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-21, 10:52
  #1
Medlem
Det kan vara bra att känna till ungefär vad man kan förvänta sig om man blir föremål för SÄPO:s intresse, så jag tänkte vi kunde samla våra erfarenheter av dem i den här tråden. Det finns visserligen en del böcker, t ex Under Cover, som behandlar SÄPO:s arbetsmetoder, men de är för inriktade på statistik o dyl och är inte särskilt användbara för den som blir granskad av dem. Jag går inte in på varför jag blir granskad av dem här, det kommer att bli ämnet för en ny tråd. De flesta som blir granskade av SÄPO tillhör vänstern, så jag anser att tråden passar bäst i det här forumet.

Ni väljer själva hur mycket av det jag skriver här som ni vill tro på, men jag kan säga att det mesta av det jag fått reda på kommer från SÄPO själva, via en person de informerat som inte tagit sin tystnadsplikt på särskilt stort allvar. Genom hans försummelser har jag bland annat fått veta vem som var SÄPOs ursprungliga källa/informatör, vad jag var misstänkt för, vilka medel för övervakning de använde sig av osv.

Det mesta av det jag skriver här om deras arbetsmetoder etc är därför att betrakta som helt säkert, men det är ingen ide att ställa krav på bevis eller dylikt. Sådana är för det första svåra att få fram, och för det andra är jag inte intresserad av att övertyga någon om att jag är föremål för SÄPOs granskning, eller om att de metoder etc jag beskriver är riktiga. Jag vore därför tacksam om moderatorn rensade tråden från irrelevanta inlägg av typen ”du är bara paranoid”.

Rättsstaten sedd i en skrattspegel
SÄPO definierar hotfulla grupper som sådana som ”är beredda att använda våld, hot eller tvång för att … hindra enskilda individer från att utöva sina grundlagsfästa fri- och rättigheter.” Det är en rimlig definition, den täcker de grupper som vanligen avses, men inom definitionen ryms också den största aktören, nämligen SÄPO själva. Det finns ingen annan organisation i Sverige som genom sina arbetsmetoder och sin ställning utgör ett lika stort hot mot demokrati och yttrandefrihet.

Ändamålet helgar medlen, menar de, vilket gör att de anser sig ha rätt att tillgripa odemokratiska metoder för att skydda demokratin. I det avseendet skiljer de sig inte nämnvärt från de grupper de övervakar. Glöm alla regelverk som reglerar SÄPO:s verksamhet. Glöm in dubio pro reo och alla andra grundläggande rättsprinciper. Bevisbördan ligger på dig, och kan du inte bevisa att du är oskyldig är vilka rättsliga övergrepp som helst tänkbara. Buggning och liknande åtgärder är visserligen olagliga men är rena rutinåtgärder från SÄPO:s sida. Ingen skulle tro mig om jag sa vilka maffiametoder jag sett prov på under den granskning de gjort av mig.

”Det drabbar inte mig”
SÄPO intresserar sig framförallt för grova brott som t ex allmänfarliga brott, vapenbrott, politiskt motiverade brott, industrispionage m.m. Detta får många att tro att SÄPO aldrig skulle intressera sig för dem, eftersom de inte håller på med grova brott och eftersom de inte är extremister. Den här uppfattningen förutsätter att SÄPO är kompetenta nog att kunna avgöra vem som är grov brottsling respektive extremist. Det är det skillnad på vad SÄPO intresserar sig för och vad de jobbar med. De jobbar i ganska stor omfattning med just småbrott, brott som kommer fram vid hemlig telefonavlyssning. Detta i syfte att använda som utpressningsmedel.

Det räcker med att känna någon som misstänks för brott, och vem som helst kan misstänkas, även dina vänner (långt fler åsikter än du tror betraktas som ”subversiva”, och det krävs i princip ingenting för att en brottsmisstanke ska uppstå). Det finns definitivt anledning till oro om de misstänker att du har kunskaper de vill åt. Det kan ge dem en anledning att samla information att använda i utpressningssyfte mot dig. Och om du tror att de inte kommer åt dig på grund av att du inte begår några brott kommer du att bli brutalt överraskad.

För det första har du inte rent mjöl i påsen. För det andra är SÄPO i praktiken även en dömande instans, vilket innebär att de kan verkställa något av de straff de förfogar över även utan att du begått något brott. Jag tänker då framförallt på smutskastning, vilket når nivån av karaktärsmord när det kommer från SÄPO. Deras ord väger mycket tungt och får i många fall långt värre följder än en fällande dom.

Arbetsmetoder
Man kan fråga sig varför SÄPO försöker vara så hemliga, det mesta är ändå redan känt om hur de arbetar. Personligen tror jag att det beror på att de inte vill avslöja att de egentligen inte använder sig av så särskilt avancerade metoder. De är påfallande enkla. De vill gärna ge sken av att ha tillgång till raffinerade utredningsresurser, men i själva verket är de ganska bakbundna av sina arbetsvillkor. De är i stort sett hänvisade till informatörer och avlyssning. Detta gäller visserligen min egen erfarenhet men jag är övertygad om att det kan generaliseras.

Min erfarenhet av dem gäller tre av deras fem verksamhetsområden, nämligen kontraterrorism, författningsskydd och säkerhetsskydd. Jag kan därför inte säga säkert vilket verksamhetsområde som ger upphov till respektive insats från deras sida, men den ekonomiska granskningen hör säkert mest ihop med säkerhetsskyddet. Här gör jag en mycket grov kategorisering av vad de granskar och hur deras arbetsinsatser ser ut om du misstänks för brott (samtliga åtföljs naturligtvis av analys etc):

SÄPO-registret och övriga register
SÄPO får enligt lag inte bedriva åsiktsregistrering, men detta kommer de undan genom att föra anteckningar på s.k. arbetspapper. SÄPO-registret skiljer sig från polisens misstankeregister genom att det är mycket lättare att få en notering där än i misstankeregistret. Med tanke på hur många som finns registrerade hos dem kan man nog säga att om du tror att du finns där så finns du där.

Har du väl hamnat i något av polisens eller SÄPO:s register finns du kvar där för all framtid. Glöm allt prat om gallring och liknande. SÄPO tillämpar försiktighetsprincipen. De arkiverar inaktuellt material för att få ett bättre uppdaterat och mer funktionellt register, men de slänger aldrig något som skulle kunna vara till nytta för dem i framtiden. Samma sak gäller för alla kontakter du har haft med polisen. Har du en gång hamnat i deras register så finns informationen kvar där någonstans till den dagen du dör, och troligen ännu längre då information om dig kan vara relevant för att bedöma personer i din närhet.

Har du varit misstänkt för politiskt motiverade brott eller deltagit i något annat politiskt sammanhang som inte är helt rumsrent kan du räkna med att finnas registrerad. De jag känner till som hamnat där har varit misstänkta för (och i några fall skyldiga till) bland annat följande: vapenbrott, hotat folk av politiska orsaker (direkt eller indirekt), beställt saker i andras namn, haft kontakt med kända kriminella personer, drivit in skulder med hjälp av hot, lurat till sig hemligt telefonnummer osv; brott som till sin natur stämmer överens med SÄPO:s definition på hotfulla grupper, helt enkelt. Det är dessa grupper de vill ha kontroll över, och de lägger ner stora ansträngningar på att identifiera de mest framträdande medlemmarna i dem.

De videofilmar extrema gruppers demonstrationer och försöker på olika sätt kartlägga vilka som deltar i dem. Sådana demonstrationer är rena julaftonen för SÄPO. Glöm program för ansiktsigenkänning, röstanalysdatorer eller dylikt. Sånt förfogar de säkert också över, men SÄPO föredrar enkla metoder. De låter informatörer peka ut och namnge vilka de känner igen från videofilmerna.

Förmodligen har de även polismän utklädda i lämplig utstyrsel som går runt i folkhavet och småpratar med demonstranter: ”Hej, jag heter Kalle från Örebro. Vilka är ni?” Väl inne i demonstrationshavet tänker ingen på att det kan vara en polisman de presenterar sig för. Om han/hon har en bandspelare som är tidsmässigt synkroniserad med videoövervakningen behövs det inte många kontroller mot pass- och körkortsbilder för att identifiera Kalle från Ljungskile, Anders från Gränna osv.

Vill de kartlägga militanta djurrättsaktivister behövs det egentligen inte mer än en vänlig ungdom i demonstrationståget: ”Hej! Vill ni skriva på den här protestlistan mot plågsamma djurförsök?” Den underskriften kan sätta stopp för din karriär 20 år senare.
Dina fotspår
SÄPO hittar mycket information om dig i vanliga offentliga databaser och kollar bland annat upp vem du köpte din bil av/vem du sålde den till, din sociala status, om du eller någon närstående befinner sig i några tvister osv. Se t.ex. www.fgj.se om du vill veta hur mycket som kan grävas fram om dig utan tillgång till några hemliga arkiv el dyl. Du lämnar fotspår överallt: du syns i de nya digitala trafikkamerorna, dina surfvanor är lätta att kontrollera, du fotograferas när du hämtar ut pengar i en bankomat osv.

Har du sökt olika jobb inom t ex offentlig tjänst där ditt CV sparas kan du räkna med att SÄPO försöker få tag i dem. De försöker få tag i så många som möjligt från olika tidpunkter för att jämföra dem med varandra och mot offentliga register etc. De letar efter lögner eller bristande samstämmighet och hoppas kunna hitta svagheter hos dig genom att dra slutsatser om vad du försöker skyla över.

SÄPO läser dessutom av allt att döma igenom samtliga landets nyhetstidningar för att samla information om olika händelser som kanske aldrig når polisen men som kan vara värda att notera ändå. I samband med deras utredning frågar de även ut vanliga poliser från din hemort om dig, även om du inte är straffad. De vill se om du är känd av dem, vilket du troligen är om du har läst så här långt.
Citera
2017-11-21, 10:53
  #2
Medlem
SÄPO har ett mycket nära samarbete med försäkringsbolag, och har tillgång till alla försäkringsärenden du varit inblandad i, vilket inkluderar listor med allt du sökt ersättning för, förteckning över alla olyckor du och dina familjemedlemmar varit med om etc. De utnyttjar detta samarbete mycket flitigt. Det går att hitta en hel del personlig information om dig i dessa listor (och har du haft många försäkringsärenden blir du genast misstänkt för försäkringsbedrägeri).

De läser även sjukjournaler. Inte bara din utan dina närståendes. De har bara rätt att göra det om du misstänks kunna utgöra ett hot mot ledande politiker eller medlemmar av kungahuset, men i praktiken räcker det med att du betraktas som farlig och har uttalat dig negativt om någon politiker.

För övrigt ska man inte fästa någon vikt vid vad de har rätt att begära ut för handlingar. De har ett gott kontaktnät och är det något de vill komma åt kan de antyda för de rätta personerna att de skulle behöva viss information. Om dessa personer sen ger dem informationen så säger de naturligtvis inte nej. Däremot använder de inte informationen i en rättsprocess om de inte har fått den på ett lagligt sätt. De flesta vanliga människor blir överförtjusta om de kan vara till nytta för polisen eller SÄPO, vilket de inte är sena med att utnyttja.

Övervakning
Har de dragit slutsatsen att du behöver övervakas kan du räkna med att de fått igenom ett domstolsbeslut om tvångsmedel. Antingen den (i sammanhanget) mindre integritetskränkande varianten hemlig teleövervakning (tekniska uppgifter kring vem du har haft kontakt med, hur länge samtalet pågick, positionering, tidpunkter osv) eller hemlig telefonavlyssning (vilket inkluderar Internetavlyssning). All information från telefonavlyssningen diarieförs med tid och datum, vilket hjälper dem att slå hål på sammanhangslögner i ett senare skede.

Det är känt att de öppnar brev, men det är troligtvis inte lika vanligt som telefonavlyssning eftersom det kräver en mer komplicerad arbetsinsats. De öppnar dem däremot när de vet att den misstänkte kommer att få ett brev från någon person som de av någon anledning betraktar som intressant. Det är också känt att de antecknar bilnummer utanför politiska extremgruppers möteslokaler. Om du utsätts för bevakning av det intensiva slaget kan du räkna med att de också använder sig av GPS-spårning av din mobiltelefon. Det är enkelt gjort, och avslöjar precis var du befinner dig vid varje tidpunkt.

För några år sedan gick SÄPO ut med en varning riktad till högre industritjänstemän, där de uppmärksammade dessa på faran med att högtalaren i nya mobiltelefoner kunde fjärraktiveras och fås att sända ut signaler även när mobiltelefonen var avstängd. Detta kunde användas till industrispionage, menade SÄPO, eftersom vanliga rumssamtal kunde avlyssnas. Om det stämmer eller inte vet jag inte, men förmodligen hade SÄPO goda skäl till att gå ut med varningen. Har du otur kan de alltså höra vad du pratat om med dina närmaste vänner bara genom att någon av er haft sin mobiltelefon i närheten.

Vill SÄPO avlyssna din lägenhet använder de sig av en ännu enklare metod: de hyr lägenheten intill din, och fäster känsliga mikrofoner på väggarna, vilket fångar upp allt du pratar om i lägenheten. Det är förmodligen detta som är bakgrunden till de uppmärksammade kontakterna mellan SÄPO och kommunala bostadsbolag; de vill samarbeta med dem för att lättare kunna spana på misstänkta, och det hjälper att ha goda kontakter med fastighetsskötare om man vill kunna ta sig in i en lägenhet utan husrannsakningstillstånd.

Om hyresvärden behöver ta sig in i din lägenhet för att installera brandvarnare, kontrollera avlopp etc kan någon från SÄPO följa med in och snoka. SÄPO har visserligen rätt att göra hemliga husrannsakningar, men domstolarna är av allt att döma mer restriktiva med tillstånd till dessa än de är med övriga tvångsmedel.

En vanlig variant om de vill bevaka dig är att vara ute och gå med hunden. Det ger dem möjlighet att stanna till och ”rasta hunden” en längre stund på en plats och även gå mycket långsamt förbi ett område och se sig omkring utan att väcka misstankar, vilket naturligtvis ger fördelar ur spaningssynpunkt. De är inte särskilt diskreta så om du har ögonen öppna upptäcker du dem (de är ganska självlysande).
Informatörer
Informatörer är utan tvekan kärnan i SÄPO:s verksamhet. De behövs som vittnen mot den som är misstänkt, och i de fall vittnesmål inte är aktuellt fungerar de som kompass, dvs visar var de ska leta och hjälper dem att skaffa fram bevis på olika sätt genom sina kunskaper om och kontakter med den misstänkte.

I samband med att de fått igenom ett domstolsbeslut om telefonavlyssning påbörjar de en intensiv kartläggning av din bekantskapskrets för att hitta potentiella informatörer. Varje person du pratar med får en egen akt och all information som kan användas som utpressning antecknas ivrigt ned.

De letar efter fel, brister och lagöverträdelser hos dina vänner. Deras utgångspunkt är att alla har något att dölja, ingen har rent mjöl i påsen. Tyvärr har de rätt. Alla har någon gång brutit mot någon lag, eller betett sig illa i något sammanhang som de helst vill slippa ta konsekvenserna av. SÄPO gräver fram det, och kommer om så behövs att använda det för att hitta en informatör i din närhet också.

Att rekrytera en informatör är ett vågspel. De kan inte fråga snällt; om personen säger nej och sedan tipsar den misstänkte är deras utredning förstörd. Därför kan de bara rekrytera informatörer när de har samlat tillräckligt med bevis mot personen. De måste vara helt säkra på att personen inte har något annat val än att samarbeta.

Detta kan man använda för att dra slutsatser om vem i din närhet SÄPO kommer att angripa. Om någon är mottaglig för utpressning, har mycket att förlora etc, är sannolikheten stor att han/hon kommer att kontaktas av SÄPO. Ha därför alltid koll på när dina vänner är mest sårbara. Står de inför omförhandlingar av sina anställningsvillkor? Har de nyligen köpt en bil men låtit den stå skriven på sina föräldrar för att få lägre försäkringspremie? Osv. SÄPO har av förklarliga skäl mycket kontakter i den teknikintensiva industrin. Om någon av dina vänner arbetar där är de lättare att komma åt.

Den första informatören SÄPO använde mot mig hade tidigare använts som informatör av narkotikapolisen, steget var därför inte så långt till att bli informatör åt SÄPO. De andra fick däremot tvingas till samarbete genom utpressning. Här är några brott SÄPO konfronterat mina vänner med för att få dem att bli informatörer: En av dem hade skenförsäkrat bilen (bedrägeri), en pratade om företagshemligheter på en avlyssnad telefon (företagsbrott), en fuskade med bidrag (bedrägeri, bodde på en adress men fick bidrag på en annan).
Citera
2017-11-21, 10:54
  #3
Medlem
Några av de här sakerna är vad man normalt brukar kalla ”småbrott”, men de är tillräckligt allvarliga i juridiskt hänseende för att SÄPO ska kunna inleda förundersökning baserat på överskottsinformation från telefonsamtalen. Dessutom har de kombinerats med hot om avsked om de inte samarbetar i och med att SÄPO kontaktat deras arbetsgivare.

Med undantag av den första informatören betraktade jag samtliga dessa som mycket hederliga. Hederlighet är med andra ord ingen garanti för att inte SÄPO ska komma åt dem. Ohederliga personer är visserligen oftast mer mottagliga för utpressning pga de brott de begår, men hederliga personer har mycket att förlora om jobb och karriär hotas, de är dessutom ovana vid kontakter med polisen. De vet inte sina rättigheter och är därmed lätta att skrämma till samarbete.

Hur de värvar informatören: utpressning och skrämseltaktik
I ett avseende har SÄPO psykologiska färdigheter, och det är när det gäller att skrämma den de ska rekrytera som informatör. Förutom att de ser till att ha hållhakar skapar de lojalitet genom att uppträda hotfullt och sätta skräck i sitt offer när de ska rekryteras. Det tvingar fram det beteende som gör att offret försöker vara dem till lags. Jag tror det går till ungefär så här (och här vore jag mycket tacksam för andras erfarenheter):

De söker upp personen de ska rekrytera på jobbet och meddelar att de upptäckt att denne har begått vissa brott, och talar om att de sannolikt måste åtala personen. I det läget har de redan samlat in så mycket information att de kan presentera en lång lista med anklagelser. Ingen förseelse är för liten för att kunna användas i sådana sammanhang, det gäller att slå till med full kraft för att skapa den rädsla som är förutsättningen för att tvinga till sig samarbete. Därför kan anklagelserna i stort sett vara allt från att ha begått grova narkotikabrott till att ha åkt båt utan flytväst. Allt som kan användas används.

I samband med det här säger de sannolikt att det inte är någon ide att prata med en advokat ännu, eftersom det inte är bestämt om åtal ska väckas eller inte. Förmodligen låtsas de som att det ser mörkt ut då de har åtalsplikt, men kanske, kanske, kan de se om det finns något utrymme för att släppa åtalet: ”Vi får se vad åklagaren säger. Vi får höras av om några dagar, men ingenting får yppas om det här under tiden.” De smutskastar också den huvudmisstänkte ordentligt, för att på alla sätt minska lojalitetsbanden till denne.

Under dessa dagar får den som ska rekryteras svettas lite och se sitt liv spolas ner i toaletten. Skräcken inför ett fängelsestraff och eventuellt skadestånd mjukar upp motståndet mot att svika en vän och ser till att man blir psykologiskt mottaglig för svaga argument: du sviker honom inte, du hjälper oss bara att rentvå honom osv

Därefter hör de av sig med ett erbjudande: ”Vi kanske kan få åklagaren att blunda för det du gjort, men då vill vi ha din hjälp med några saker. Vi behöver få veta vissa saker om din vän, och vi vill att du försiktigt leder in samtalen på dessa ämnen när du pratar med honom/henne nästa gång. Dessutom vill vi att du berättar allt du vet om honom/henne för oss.” Genom att låtsas som att de lagt ner möda på att övertala åklagaren att släppa åtalet får de den blivande informatören att tro att de gjort honom en stor tjänst.

Skräm vettet ur dem alltså, låt dem kallsvettas, men erbjud dem samtidigt en utväg: ”Om du bara samarbetar ska vi se om vi inte kan övertala åklagaren att blunda för dina försyndelser.” På så sätt tvingar de fram information du gett dina vänner i förtroende. Det är ett riktigt smutsjobb, eftersom den enda lärdomen någon kan dra av deras verksamhet är att aldrig lita på någon.

Du kan räkna med att dina vänner aldrig någonsin kommer att avslöja för dig att de varit SÄPO:s informatörer. Det har de alldeles för starka hållhakar på dem för, sedan spelar förmodligen skamkänslan en viss roll också. SÄPO är uppenbarligen mycket skickliga på att tvinga fram lojalitet. Vill de komma åt dig använder de vilka medel som helst. De tvekar inte att angripa din familj, din flickvän eller dina kompisar. De skyr inga medel om de tror att du är terrorist eller om de tror att du har information som kan vara värdefull för dem. Är du egen företagare är det lätt för dem att sätta din affärsverksamhet ur spel, de kan skrämma dina underleverantörer och kunder och sabotera för dig på alla möjliga sätt.
Hur de använder informatören
Efter att ha försett SÄPO med all kunskap informatören kan tänkas ha om dig, kommer han/hon också till användning genom sin vänskap med dig. Är du tillräckligt intressant ur SÄPO:s synvinkel för att de ska ha tvingat till sig informatörer i din närhet, finns det ingen tvekan om att din telefon är avlyssnad. Därför kan det vara bra att känna till ungefär hur SÄPO använder sina informatörer för att locka dig att prata om sådant de är intresserade av.

SÄPO har två prioriteringar som de inte kan kompromissa med och som gör att man med mycket stor grad av säkerhet kan förutse hur de kommer att försöka få dig att ge ifrån dig känslig information. Deras första prioritering är att de inte får bli avslöjade. Den misstänkte ska inte ana att det pågår en förundersökning, och om han (det är oftast en han) gör det så ska han inte kunna ana vad han är misstänkt för. Deras andra prioritering är att de vill få fram information med ett högt bevisvärde.

Båda dessa prioriteringar gör att de försöker få den misstänkte att själv komma in på de samtalsämnen SÄPO är intresserade av. Detta gör de genom att låta informatören leda in samtalet på något närliggande ämne, som de hoppas att den misstänkte ska associera till det ämne de vill få information om. Därför går de aldrig rakt på sak, de går alltid försiktigt på tå runt de ämnen de vill få information om.

Exempel:
SÄPO vet att du ska åka till Malmö under helgen och vill veta vad du ska göra där. De låter informatören ringa upp dig. Efter att ha småpratat lite grann börjar informatören berätta om vad han ska göra i helgen, i förhoppningen om att du ska svara med att berätta om dina planer. Gör du inte det fortsätter informatören med att nämna att han precis avslutat ett samtal med en person han känner, men nämner också att det är svårt att höra vad den här personen säger eftersom han är skåning, närmare bestämt från Malmö. Osv. Förr eller senare gör du kopplingen: ”Malmö, det är ju dit jag ska åka i helgen.” Därefter börjar du förmodligen prata om vad du ska göra där.

Ett annat exempel:
SÄPO vet att du har köpt tårgas, och vill få dig att prata om det. De börjar då låta informatören prata om hur mycket våldsbrott det har varit den sista tiden, och att han är rädd för att gå hem själva på kvällarna numera: ”Man skulle haft något att skydda sig med.”

Och om din telefon är avlyssnad är processen interaktiv. SÄPO-tjänstemannen lyssnar på samtalet mellan dig och informatören och styr samtalet genom att ge instruktioner till informatören. Med stor sannolikhet går det till på så sätt att informatören har en telefonsnäcka i ena örat där han får feedback från SÄPO-tjänstemannen, samtidigt som han pratar med dig på telefonen i andra örat.

De låter ganska ofta informatören prata om brott han/hon själv begått för att du inte ska bli misstänksam och för att du ska svara med samma förtroende till informatören. Och om du i efterhand funderar över varför du och informatören började prata om resan till Malmö och allt du skulle göra där, kommer du inte att misstänka att informatören haft något syfte att snoka. För det var ju du som inledde samtalet på Malmöresan, eller hur?

Ekonomisk utredning
Misstänker de dig för inblandning i brottslig verksamhet kan du räkna med att de gör en noggrann utredning av dina ekonomiska förhållanden. De försöker ta reda på om du och den du eventuellt lever med har gemensam ekonomi för att få fram de rätta inkomst- och utgiftsposterna. De skaffar grundläggande information om era löner, bolagsengagemang, eventuella extrainkomster och vanliga utgiftsposter (medlemskap i någon förening, hobbies, etc).
Citera
2017-11-21, 11:01
  #4
Medlem
Några av de här sakerna är vad man normalt brukar kalla ”småbrott”, men de är tillräckligt allvarliga i juridiskt hänseende för att SÄPO ska kunna inleda förundersökning baserat på överskottsinformation från telefonsamtalen. Dessutom har de kombinerats med hot om avsked om de inte samarbetar i och med att SÄPO kontaktat deras arbetsgivare.

Med undantag av den första informatören betraktade jag samtliga dessa som mycket hederliga. Hederlighet är med andra ord ingen garanti för att inte SÄPO ska komma åt dem. Ohederliga personer är visserligen oftast mer mottagliga för utpressning pga de brott de begår, men hederliga personer har mycket att förlora om jobb och karriär hotas, de är dessutom ovana vid kontakter med polisen. De vet inte sina rättigheter och är därmed lätta att skrämma till samarbete.

Hur de värvar informatören: utpressning och skrämseltaktik
I ett avseende har SÄPO psykologiska färdigheter, och det är när det gäller att skrämma den de ska rekrytera som informatör. Förutom att de ser till att ha hållhakar skapar de lojalitet genom att uppträda hotfullt och sätta skräck i sitt offer när de ska rekryteras. Det tvingar fram det beteende som gör att offret försöker vara dem till lags. Jag tror det går till ungefär så här (och här vore jag mycket tacksam för andras erfarenheter):

De söker upp personen de ska rekrytera på jobbet och meddelar att de upptäckt att denne har begått vissa brott, och talar om att de sannolikt måste åtala personen. I det läget har de redan samlat in så mycket information att de kan presentera en lång lista med anklagelser. Ingen förseelse är för liten för att kunna användas i sådana sammanhang, det gäller att slå till med full kraft för att skapa den rädsla som är förutsättningen för att tvinga till sig samarbete. Därför kan anklagelserna i stort sett vara allt från att ha begått grova narkotikabrott till att ha åkt båt utan flytväst. Allt som kan användas används.

I samband med det här säger de sannolikt att det inte är någon ide att prata med en advokat ännu, eftersom det inte är bestämt om åtal ska väckas eller inte. Förmodligen låtsas de som att det ser mörkt ut då de har åtalsplikt, men kanske, kanske, kan de se om det finns något utrymme för att släppa åtalet: ”Vi får se vad åklagaren säger. Vi får höras av om några dagar, men ingenting får yppas om det här under tiden.” De smutskastar också den huvudmisstänkte ordentligt, för att på alla sätt minska lojalitetsbanden till denne.

Under dessa dagar får den som ska rekryteras svettas lite och se sitt liv spolas ner i toaletten. Skräcken inför ett fängelsestraff och eventuellt skadestånd mjukar upp motståndet mot att svika en vän och ser till att man blir psykologiskt mottaglig för svaga argument: du sviker honom inte, du hjälper oss bara att rentvå honom osv

Därefter hör de av sig med ett erbjudande: ”Vi kanske kan få åklagaren att blunda för det du gjort, men då vill vi ha din hjälp med några saker. Vi behöver få veta vissa saker om din vän, och vi vill att du försiktigt leder in samtalen på dessa ämnen när du pratar med honom/henne nästa gång. Dessutom vill vi att du berättar allt du vet om honom/henne för oss.” Genom att låtsas som att de lagt ner möda på att övertala åklagaren att släppa åtalet får de den blivande informatören att tro att de gjort honom en stor tjänst.

Skräm vettet ur dem alltså, låt dem kallsvettas, men erbjud dem samtidigt en utväg: ”Om du bara samarbetar ska vi se om vi inte kan övertala åklagaren att blunda för dina försyndelser.” På så sätt tvingar de fram information du gett dina vänner i förtroende. Det är ett riktigt smutsjobb, eftersom den enda lärdomen någon kan dra av deras verksamhet är att aldrig lita på någon.

Du kan räkna med att dina vänner aldrig någonsin kommer att avslöja för dig att de varit SÄPO:s informatörer. Det har de alldeles för starka hållhakar på dem för, sedan spelar förmodligen skamkänslan en viss roll också. SÄPO är uppenbarligen mycket skickliga på att tvinga fram lojalitet. Vill de komma åt dig använder de vilka medel som helst. De tvekar inte att angripa din familj, din flickvän eller dina kompisar. De skyr inga medel om de tror att du är terrorist eller om de tror att du har information som kan vara värdefull för dem. Är du egen företagare är det lätt för dem att sätta din affärsverksamhet ur spel, de kan skrämma dina underleverantörer och kunder och sabotera för dig på alla möjliga sätt.
Hur de använder informatören
Efter att ha försett SÄPO med all kunskap informatören kan tänkas ha om dig, kommer han/hon också till användning genom sin vänskap med dig. Är du tillräckligt intressant ur SÄPO:s synvinkel för att de ska ha tvingat till sig informatörer i din närhet, finns det ingen tvekan om att din telefon är avlyssnad. Därför kan det vara bra att känna till ungefär hur SÄPO använder sina informatörer för att locka dig att prata om sådant de är intresserade av.

SÄPO har två prioriteringar som de inte kan kompromissa med och som gör att man med mycket stor grad av säkerhet kan förutse hur de kommer att försöka få dig att ge ifrån dig känslig information. Deras första prioritering är att de inte får bli avslöjade. Den misstänkte ska inte ana att det pågår en förundersökning, och om han (det är oftast en han) gör det så ska han inte kunna ana vad han är misstänkt för. Deras andra prioritering är att de vill få fram information med ett högt bevisvärde.

Båda dessa prioriteringar gör att de försöker få den misstänkte att själv komma in på de samtalsämnen SÄPO är intresserade av. Detta gör de genom att låta informatören leda in samtalet på något närliggande ämne, som de hoppas att den misstänkte ska associera till det ämne de vill få information om. Därför går de aldrig rakt på sak, de går alltid försiktigt på tå runt de ämnen de vill få information om.

Exempel:
SÄPO vet att du ska åka till Malmö under helgen och vill veta vad du ska göra där. De låter informatören ringa upp dig. Efter att ha småpratat lite grann börjar informatören berätta om vad han ska göra i helgen, i förhoppningen om att du ska svara med att berätta om dina planer. Gör du inte det fortsätter informatören med att nämna att han precis avslutat ett samtal med en person han känner, men nämner också att det är svårt att höra vad den här personen säger eftersom han är skåning, närmare bestämt från Malmö. Osv. Förr eller senare gör du kopplingen: ”Malmö, det är ju dit jag ska åka i helgen.” Därefter börjar du förmodligen prata om vad du ska göra där.

Ett annat exempel:
SÄPO vet att du har köpt tårgas, och vill få dig att prata om det. De börjar då låta informatören prata om hur mycket våldsbrott det har varit den sista tiden, och att han är rädd för att gå hem själva på kvällarna numera: ”Man skulle haft något att skydda sig med.”

Och om din telefon är avlyssnad är processen interaktiv. SÄPO-tjänstemannen lyssnar på samtalet mellan dig och informatören och styr samtalet genom att ge instruktioner till informatören. Med stor sannolikhet går det till på så sätt att informatören har en telefonsnäcka i ena örat där han får feedback från SÄPO-tjänstemannen, samtidigt som han pratar med dig på telefonen i andra örat.

De låter ganska ofta informatören prata om brott han/hon själv begått för att du inte ska bli misstänksam och för att du ska svara med samma förtroende till informatören. Och om du i efterhand funderar över varför du och informatören började prata om resan till Malmö och allt du skulle göra där, kommer du inte att misstänka att informatören haft något syfte att snoka. För det var ju du som inledde samtalet på Malmöresan, eller hur?
Citera
2017-11-21, 11:18
  #5
Medlem
Ekonomisk utredning
Misstänker de dig för inblandning i brottslig verksamhet kan du räkna med att de gör en noggrann utredning av dina ekonomiska förhållanden. De försöker ta reda på om du och den du eventuellt lever med har gemensam ekonomi för att få fram de rätta inkomst- och utgiftsposterna. De skaffar grundläggande information om era löner, bolagsengagemang, eventuella extrainkomster och vanliga utgiftsposter (medlemskap i någon förening, hobbies, etc).

De granskar MedMera-kort och liknande för att ta reda på hur mycket pengar ni normalt lägger ner på mat, kläder etc. De försöker bedöma hur mycket du förbrukar av en viss produkt genom att mäta intervallen mellan inköpstillfällena. Inköp av 10 inspelningsbara CD-skivor varannan månad ger en ungefärlig förbrukning på 5 CD-skivor i månaden. På samma sätt bedömer de annan förbrukning. De granskar t ex besiktningsprotokoll för att ta reda på hur många mil ni kört mellan besiktningstillfällena, och får på så sätt reda på ungefär hur mycket pengar ni lägger ned på bilresor. De kontrollerar om ni betalar TV-licens, vilka tidningar ni prenumererar på m.m.

Eftersom transaktioner mellan familjemedlemmar ofta inte går att spåra, görs en utvidgad granskning där du och dina övriga närstående granskas som en enhet. Den viktigaste komponenten i den ekonomiska utredningen är era bankkontoutdrag. Dessa är i regel ryggraden i en persons liv och innehåller väldigt mycket information om livsstil, vanor och intressen. Det innehåller också information om var du befunnit dig vid en viss tidpunkt, särskilt om du handlar med kreditkort.

Därefter görs en ekonomisk kalkyl som är skräddarsydd för er, men de delar de inte känner till baseras på normalförbrukning. Om kalkylen inte går ihop eller om någon avviker för mycket eller för litet från normen så utgår de från att det beror på brottslig verksamhet. Stora uttag kan tyda på narkotikaberoende, spelmissbruk etc. Om personen inte spenderar tillräckligt undrar de hur han eller hon får ekonomin att gå ihop. Kan tyda på att någon säljer droger, jobbar svart el dyl.

Glöm inte att det inte krävs några som helst faktiska omständigheter för att misstanke om brott ska uppstå. Inga konstiga transaktioner, inga kriminella kontakter, inga underliga beteenden etc. Det räcker med att SÄPO inte förstår alla sammanhang för att en brottsmisstanke ska uppstå.
Citera
2017-11-21, 11:19
  #6
Medlem
Brottsmisstanke som medel
Brottsmisstanken är deras svar på allt de inte förstår (vilket är en hel del). Enligt Rättegångsbalken får inte avlyssning etc ske enbart i syfte att samla information. Det måste finnas en skälig misstanke om brott bakom varje avlyssningsbeslut. Finns det något de vill veta om dig ser de därför till att samla ihop tillräckligt med indicier mot dina vänner eller närstående för att kunna bedriva en förundersökning mot dem i syfte att samla information och avlyssna telefoner. En brottsmisstanke är därför inte bara ett nödvändigt ont utan till och med en arbetsmetod för dem.

Verifiering
SÄPO är medvetna om att deras arbetsvillkor tvingar dem att i mycket hög utsträckning förlita sig på ensidig information och andrahandskällor. Detta försöker de då kompensera för genom att utsätta informationen de samlar in för någon form av källkritik. Informatörers trovärdighet måste t ex bedömas mycket noggrant, eftersom de kan ha personliga motiv för att ljuga. För att bedöma hur mycket av en informatörs uppgifter de ska våga lita på måste de därför utsätta informationen för tester.

Viss information de får kan verifieras genom att göra motkontroller mot register och liknande. Om informationen däremot gäller någons åsikter eller liknande är det svårare. De kan i och för sig ringa upp under förevändningen att de är från t ex SIFO, men i normalfallet kan de inte gärna ringa upp den de utreder och be om andra sidan av saken. Då måste de ta till andra medel. Det kan gå till så här:

En av deras informatörer uppger att du är kriminell. SÄPO försöker verifiera informationen genom att testa din hederlighet. De kanske låter dig hitta en plånbok med några hundralappar i för att se hur du reagerar. Lämnar du den till polisen eller ringer upp innehavaren har du klarat testet. Behåller du pengarna betraktar SÄPO det som ett bevis på att informatörens uppgifter är korrekta. De kan då även lita på andra uppgifter informatören lämnat.

Flera tester kan genomföras, beroende på hur viktigt det är att verifiera uppgiften. Tester av liknande slag är ett mycket väsentligt inslag i SÄPO:s verksamhet, och genomförs inte bara för att värdera informatörers trovärdighet utan för att bedöma om de misstankar som kan ha uppstått genom deras analyser är välgrundade eller inte.

Tyvärr finns det tusentals tänkbara felkällor i sådana situationer, och SÄPO klarar oftast inte av att förstå bakomliggande motiv då de i allt väsentligt saknar psykologisk begåvning. Trots alla sina tester är det nämligen uppenbart att SÄPO ofta låter sig luras, och ibland till och med låter sig utnyttjas för att tillfredställa informatörers personliga hämndmotiv.

Ett test kan genomföras var som helst och när som helst, men sannolikheten är större om du råkar befinna dig på platser där SÄPO normalt håller till: på politiska möten, inom den högteknologiska industrin, på flygplatser osv.

Bevistvätt & hemlighetsmakeri
Det finns en inlärd skepsis beträffande allt som rör SÄPO och tvångsmedel hos de flesta människor. Förtroendet för rättsväsendet är mycket högt i Sverige, vilket bara kan förklaras med allmänhetens bristande kännedom om SÄPO:s verksamhet. Nämner man telefonavlyssning eller SÄPO får man en blick som om man hade börjat prata om flygande tefat.

Från SÄPO:s sida är det en mycket gynnsam reaktion. Den spelar dem rakt i händerna, och det är inte för mycket sagt att reaktionen är ett resultat av en medveten strategi från deras sida. Det finns framförallt två skäl till det: Ju mindre de syns desto större handlingsutrymme har de; ingen oroar sig för sånt de aldrig ser eller hör. Och om det blev känt vilket inflytande SÄPO har skulle det genast leda till krav på legitimitet, vilket de naturligtvis inte kan uppfylla. Bättre att verka i bakgrunden alltså.

Ställ dig själv följande fråga: Om nu SÄPO aldrig under några omständigheter granskar någon, vilka är då de cirka 100 000-250 000 svenskar som enligt oberoende forskning finns i SÄPO:s register?

SÄPO är mycket aktiva, men vill inte gärna skylta med det. Faktum är att hemlighetsmakeriet har så hög prioritet att det till och med tillåts gå ut över resultatet av deras förundersökningar. De gör hellre ett dåligt men hemligt polisarbete än ett bra och öppet. Det här är kanske förståeligt så länge förundersökningen är hemlig, men detta pågår även långt efter att den misstänkte har insett att han/hon är föremål för en utredning.

De kallar aldrig till förhör innan de har tillräckligt med bevis för att få dig fälld, eftersom det skulle innebära att de avslöjar vilka misstankar de har mot dig. När de väl nått dit blir du häktad eller kallad till förhör, men det blir inte SÄPO som häktar dig. De vill inte skylta med sin existens, därför är det den vanliga polisen som står för alla gripanden som deras utredningar föranleder.

De låter också andra myndigheter stå för utredningsinsatserna. Har de stött på något de inte förstår i sin ekonomiska utredning av dig kan de t ex tipsa Skattemyndigheten om det, och låta dem begära in de nödvändiga handlingarna. På så sätt slipper de själva synas, samtidigt som de ser till att ett eventuellt brott kan beivras.

Inte bara det faktum att SÄPO ligger bakom insatsen döljs, utan även vilka medel som använts vid insatsen, nämligen telefonavlyssning.

Det är en vanlig missuppfattning att telefonavlyssning enbart sker i undantagsfall. I själva verket är det ren rutin att misstänkta personers telefoner avlyssnas, åtminstone när SÄPO är inblandat. Det är ungefär lika svårt för SÄPO att få tillstånd till telefonavlyssning som det är för en vanlig person att beställa en pizza. Domstolarna säger i praktiken aldrig nej till deras begäran, men frågan är naturligtvis känslig. Stora ansträngningar görs därför för att ”tvätta” bevis som kommit fram i samband med telefonavlyssning för att låtsas som att det enbart förekommer i undantagsfall och då enbart mot mycket grova brottslingar.

Polisingripanden baserade på telefonavlyssning maskeras i media enligt alla konstens regler. Det heter att ”polisen fick ett anonymt tips”, ”grannarna hörde bråk och larmade polisen”, eller ”förbipasserande såg något misstänkt”. Några andra klassiker är ”en polisman som inte var i tjänst råkade befinna sig på platsen och tyckte att personerna uppträdde misstänkt” och ”bilen stoppades i samband med en rutinkontroll”. Det brukar följas av ”väl på plats upptäckte polisen ett större narkotikaparti” eller ”i samband med gripandet påträffades också en vapengömma” etc.

Eftersom de vill kunna använda samma metoder i framtiden måste de låtsas att det är mycket svårt för polisen och SÄPO att få tillstånd till tvångsmedel som telefonavlyssning. Detta innebär att de i stort sett bara använder sig av bevis från telefonavlyssning om brottet är grovt och de inte kan låtsas att de fått det från något annat håll. Det är därför inte troligt att du blir åtalad bara för att du har pratat på telefon om att du jobbat svart eller liknande. Om de däremot vill få dig att bli informatör ligger du illa till.

Den öppna polisen redovisar hur många telefoner de avlyssnar varje år, men SÄPO håller av förklarliga skäl statistiken hemlig. Avsikten med allt detta är att sänka din garde så att du tänker: Telefonavlyssning? Äh, jag heter väl inte Tomas Möller. Det är mycket vanligare än folk tror, men om det spred sig skulle deras främsta vapen bli oanvändbart.

Så långt är det inget konstigt. Även om de ljuger om hur vanligt det är så är metoden med telefonavlyssning ändå laglig. Värre är att de även tvättar bevis som de fått fram via olagliga metoder som t ex buggning. De skaffar informationen olagligt, och har på så sätt ett övertag när det gäller var de ska leta efter lagliga bevis
Citera
2017-11-21, 11:19
  #7
Medlem
Några enkla tips
Det mesta av det jag skriver är sådant som är användbart först när du vet att du är föremål för deras uppmärksamhet. Det svåra är att upptäcka det. Den som håller på med brott el dyl inser förmodligen att det är bäst att vara vaksam, men eftersom även oskyldiga ofta hamnar i deras klor är det svårt att vara förberedd. Så hur undviker respektive upptäcker man dem? God slutledningsförmåga, normal psykologisk begåvning och sunt förnuft räcker långt.

Huvudregeln är: Prata inte om känsliga saker i telefonen. Med känsliga menar jag inte bara olagliga saker utan hemligheter i största allmänhet. Lyssnar de kan de använda informationen för att utpressa dig eller dina vänner och tvinga till sig informatörer. De är mycket skickliga på utpressning.

Av någon anledning är det här med telefonen mycket svårt att förstå för de flesta. De tror att det räcker med att byta kontantkort någon gång ibland för att de ska vara på den säkra sidan, vilket det knappast gör. Här är några saker man bör tänka på om man ändå måste använda telefonen:

Det är möjligt att de pejlar av samtliga aktiva mobilsignaler i ditt bostadsområde i början av utredningen för att fånga upp eventuella kontantkortstelefoner du kan tänkas använda dig av. Har du en extra telefon så använd den inte i närheten av din bostad eller bil. Avlyssnar de din lägenhet (vilket inte är lika ovanligt som du tror) och hör dig prata kan de snabbt lista ut vilket telefonnummer din ”hemliga” telefon har. Ha den inte ens på i bostaden eller bilen. Gå utomhus om du ska prata i den, och ring inte till dina föräldrar eller liknande från den. Köp inte påfyllning till dina olika mobiler på samma ställe.

Tänk på att SÄPO har rätt att göra hemliga husrannsakningar vid misstankar om grova brott. Göm telefonen på en plats där den inte kan kopplas till dig. Byter du telefonnummer så använd inte din gamla telefon med det nya kontantkortet och ha aldrig mer än en telefon med dig åt gången.

Alla försiktighetsåtgärder till trots finns det ändå inget bättre råd än detta: Prata inte om känsliga saker i telefonen! Löst snack kan leda till mycket allvarliga trakasserier från SÄPO. I praktiken har vi nämligen inte yttrandefrihet i Sverige. Din största fördel är att du själv bestämmer vad du vill säga och till vem. Om du någon gång hamnar i knipa kommer det att bero på att du inte hållit din tunga i styr. Det viktiga är vad du pratar om, inte vad du gör.

Det är även mycket olämpligt att prata om preskriberade brott. För det första vet sannolikt SÄPO-tjänstemannen som lyssnar inte om när den händelse du beskriver begicks. En förundersökning kan därför inledas även baserat på preskriberade brott. Naturligtvis kan du inte bli fälld för det, men det kan leda till att din telefon avlyssnas längre än nödvändigt, vilket inte är särskilt trevligt. Dessutom gör det dig mycket mottaglig för utpressning, eftersom de kan använda informationen till smutskastning.

Underskatta inte SÄPO:s dumhet. SÄPO visar i sällsynta fall prov på en viss förslagenhet, men överlag saknar de precis all förmåga att göra rimlighetsbedömningar, och det är inte precis laserprecision i deras analyser. Faktum är att den vanligaste invändningen jag får när jag berättar om SÄPO:s misstankar mot mig och andra i min närhet är: Äh, så dumma kan de ju inte vara.

SÄPO är förutsägbara. Begränsningarna i SÄPO:s arbetsmetoder och –villkor gör att man kan dra vissa slutsatser om hur deras arbetsinsats kommer att se ut. Eftersom de i 99 fall av hundra använder informatörer ska man alltid ha ett vakande öga på sina vänner. Försök att identifiera informatörer genom att notera om någon ofta leder in samtalen på ämnen som är närliggande till sådant du tror SÄPO kan vara intresserade av. Vem eller vilka det är kan variera, men ju mer brottsbenägna de är och ju mer mottagliga de är för utpressning, desto större chans att de hamnat i SÄPO:s klor. Bortse framförallt inte från s.k. småbrott, och se upp med de av dina vänner som visat prov på falskhet eller dålig karaktär.

När du väl identifierat informatören ska du inte avslöja att du känner till att han/hon är informatör. Gör du det skaffar de bara en ny. De är mycket skickliga på att rekrytera informatörer. Det bästa du kan göra är därför att spela med. Glöm hämnd, du skulle förmodligen ha gjort samma sak i hans/hennes situation. Förse istället SÄPO med den information du vill att de ska ha.

Har du väl identifierat informatören är det du som har övertaget, men kom ihåg att du går på minerad terräng. SÄPO gör lite tester då och då; de låter informatören ställa frågor som de redan vet svaret på för att kontrollera din trovärdighet. De vet förmodligen ganska mycket om dig vid det här laget, så om du ljuger får de reda på att du avslöjat deras informatör. Försök ta reda på vad SÄPO är intresserade av genom att analysera vad informatören vill få dig att prata om.
Citera
2017-11-21, 11:20
  #8
Medlem
Vidare:

Undvik alla kontakter med polisen. Har du råkat ut för något brott och vill göra en anmälan mot någon, kan det vara bra att känna till att det ur SÄPO:s synvinkel betraktas som en ”koppling” mellan dig och den här personen. SÄPO granskar inte bara anmälningar som riktats mot dig utan anmälningar du gjort mot andra. Jag föreslår inte att man ska ta lagen i egna händer, men försök så långt det är möjligt att lösa alla dispyter utan att blanda in polisen.

Har du blivit utsatt för brott där gärningsmannen är en känd kriminell person så anmäl inte brottet till polisen! Att göra sin medborgerliga plikt kan vara mycket kostsamt. Enligt polisen och SÄPO kan det aldrig vara så enkelt att gärningsmannen angrep dig av enkla, uppenbara orsaker. Det måste finnas något större, bakomliggande motiv. Kanske är du eller någon i din familj involverad i brottslighet på något sätt?

Inga ansträngningar sparas för att hitta något mer passande motiv, och i processen kan både du som anmälare och dina närstående få sina telefoner avlyssnade och bli smutskastade bortom alla gränser. Än en gång: en brottsmisstanke är ett medel för dem. Kan du inte lösa en konflikt på något annat sätt än att involvera polisen så var medveten om att uppgifterna sparas och kan användas för att misstänkliggöra dig i andra sammanhang.

Detsamma gäller alla tipslämnare. Får du veta att någon begår grova våldsbrott eller liknande kan du tänkas vilja informera polisen om saken. Det är något man bör vara mycket försiktig med. Det finns en risk att de tror att det är du som är skyldig och försöker leda bort misstankarna från dig. Vill du ändå lämna information till polisen så gör det anonymt och gör det inte från någon telefon som kan kopplas till dig. Ring en vanlig polisstation och lämna tipset, aldrig 112 då alla samtal som rings dit bandas. Kom också ihåg att SÄPO och polisen är urdåliga på att skydda sina källor. Det finns en stor risk att den du tipsar om får veta att det är du som lämnat tipset om du inte ser till att vara anonym.

Tänk på:

Det är mycket svårare att övervaka någon som har oregelbundna vanor och rutiner.

Se till att dina vänner inte sparar sina MSN-konversationer med dig. SÄPO begär ut dem när de väl rekryterar dem som informatörer.

Se till att alltid ha olika användarnamn på Internetsidor där du yttrar dig i politiska frågor och alla andra sidor, t ex Torrentleech.

Använd alltid pseudonym om du åker på demonstrationer, t ex Johan Karlsson från Stockholm, Göteborg eller Malmö (aldrig någon småstad). Använd samma pseudonym även när du pratar med någon ”likasinnad” bland meddemonstranterna eller när du skriver på en protestlista el dyl. Åker du på demonstrationer är det en bra ide att inte visa ansiktet för mycket.

Använd inte trådlösa tangentbord till din dator. Signalerna är lätta att fånga upp om de har en mottagare i närheten, t ex i en angränsande lägenhet eller i en bil på utsidan. De snappar då upp varenda tangent du trycker på. Jag har bara indikationer och inga bevis för att de använder sig av den här metoden, men försiktighetsprincipen bör gälla när man har med SÄPO att göra.

Spara aldrig dokument som kan vara besvärande för dig på din hårddisk.

SÄPO har begränsade resurser och är ganska lätta att vilseleda. Jag förutsätter att du är oskyldig men ändå tycker att det är obehagligt med deras uppmärksamhet. Locka dem då att slösa sina resurser på att leta efter svagheter där det inte finns några, t ex genom att på lämpligt sätt låta dem få höra godbitar som ”Om någon får veta vad jag gjorde i Eskilstuna förra veckan ligger jag risigt till.”

På samma sätt kan du se till att bli lämnad ifred om du ska åka bort genom att söka i Eniro på en vägbeskrivning till t ex Nils Augustsson på Drottninggatan 2 i staden du ska åka till. Om de avlyssnar din Internetförbindelse kommer de att hårdbevaka den adressen tills du kommer dit, vilket du aldrig gör. Var försiktig när du vilseleder dem så att inte utredningen eskalerar.

Det största misstaget du kan göra om du råkar ut för SÄPO är att försöka skydda ditt privatliv. SÄPO anser att om man inte har något att dölja så har man ingen anledning att vilja undvika snokande (vilket är en ganska anmärkningsvärd åsikt för att komma från en så hemlig myndighet som SÄPO). Om du hatar storebrorsamhället och försöker undvika uppmärksamhet leder det istället till en sjuklig fixering vid dig. Du måste ju ha något att dölja. Därför betraktar de sådant som hemligt telefonnummer eller att du uppger falsk adress på hitta.se och liknande med extremt stor misstänksamhet.

Handlar du mycket med kontanter för att undvika att någon ska kunna spåra dina transaktioner betraktas det som ett säkert tecken på brottslig verksamhet. Hur mycket du än hatar att myndigheterna och andra snokar i vad du gör får du helt enkelt acceptera att i Sverige har du inte rätt till ett privatliv; varje åtgärd du vidtar för att skydda ditt privatliv leder till att du blir ännu hårdare granskad.

Det blir vanligare och vanligare att folk söker skyddade personuppgifter för att slippa synas i offentliga databaser som t ex Ratsit.se. Undvik detta för helvete! Skattemyndigheten konsulterar polisen i samband med ansökningar, och polisen gör i varje enskilt fall en utredning om hotbilden mot den som söker. De tar extremt allvarligt på varje ansökan om skyddade personuppgifter. Har du aldrig tidigare hamnat i deras blickfång gör du det nu. Presumtionen är att den som inte har något att dölja ska inte heller få dölja något. Om du ändå i din enfald anser att du har rätt till ett privatliv får du finna dig i att din telefon kan bli avlyssnad enbart av denna orsak.

Nitroglycerin
Det finns vissa ämnen och beteenden som är högexplosiva när man har med SÄPO att göra. Visar du upp något av dem ringer alla deras varningsklockor och orsakar ren kalabalik i aphuset:

Polisförakt. Du bör vara medveten om att all kritik – oavsett hur berättigad – av polisen betraktas som personlig kritik mot dem (55 % av dem har polisutbildning). Övertygade som de är om sin egen förträfflighet betraktar de varje tecken på polisförakt som ett tecken på extremism. Är du t ex vegetarian och tycker att polisen beter sig som svin? Då kan du räkna med att de betraktar dig som en militant vegan. Poliser tar sig själva på blodigt allvar, du gör säkrast i att låtsas beundra dem. Gör du inte det är du per definition ond.

Brutal och vulgär humor. SÄPO tolkar allt bokstavligt.

Inkonsekvent eller komplext beteende. Snackar du strunt eller ändrar uppfattning då och då? Blir du uttråkad av prat om väder och annat torrt vardagssnack och föredrar radikala eller
kontroversiella samtalsämnen? Hatar du fega, politiskt korrekta ställningstaganden och föredrar tillspetsade argument och åsikter? Då passar du in på SÄPO:s profil över hot mot rikets säkerhet. Allt som inte är konsekvent, rutigt och förutsägbart betraktas som suspekt och subversivt.

Intresse för underground. Om du är intresserad av undergroundrelaterade ämnen har du all anledning att vara orolig: ”Varför läser han sidor om hur man tillverkar kokain om han inte själv håller på med det? Det är väl inget normalt intresse?”

Sammanträffanden. Har du t ex haft många spelvinster i en följd? Kan tyda på penningtvätt (att fejka spelvinster är en metod som ibland används av kriminella ligor för att tvätta pengar).

Slutligen:

Tro inte att brottsutredningen upphör i första taget.

Det mest obehagliga med SÄPO är att så länge de tror att du har någon information de vill åt kommer de att hålla misstankarna mot dig vid liv för att få material att tvinga fram den, vare sig du har någon eller inte. De fastnar därför i evighetsutredningar. När förundersökningen väl är igång kan i praktiken inget få den att upphöra, inte ens om du bevisar bortom allt rimligt tvivel att det saknas grund för deras misstankar. De lägger aldrig ner en förundersökning mot dig om de väl inlett den, åtminstone inte förrän preskriptionstiden för brottet gått ut. Inte ens när alla skäl för att inleda den blivit helt bortsopade och inget nytt tillkommit. SÄPO låter inte fakta stå ivägen för sina misstankar.

Detta är extra obehagligt eftersom de orsakar så oerhört stor skada genom sina utredningar. Istället för att kalla någon till förhör och låta personen få försvara sig mot deras misstankar fortsätter de med den ”hemliga” utredningen i all oändlighet. De föredrar att utreda via ombud, vilket innebär att de kontaktar din arbetsgivare, din hyresvärd m.m. och talar om för dessa att de har misstankar mot dig, och att de behöver all information de kan få om dig. De låter sina ombud/informatörer ställa plumpa frågor, och även i de fall de försöker vara försiktiga blir folk ändå misstänksamma när de får frågor som t ex ”Vet du om NN håller på med narkotika?”

Därmed blir du snart misstänkliggjord både på din arbetsplats och i ditt bostadsområde, vilket är mycket värre än en rättsprocess eftersom misstankar inte går att bemöta. Idealsituationen för SÄPO är att den misstänkte inte ska märka av deras utredning, men det gör man definitivt, även om man kanske inte förstår vad det beror på att grannar blir otrevliga, kunder slutar handla och bekanta slutar höra av sig. SÄPO bryr sig inte ett dugg om vilka negativa effekter deras utredningar har på oskyldiga.

Den mest utmärkande egenskapen hos dem är deras feghet. De smutskastar dig bakom ryggen, de uttalar sig tvärsäkert om din åsikt i frågor där du kanske inte ens själv vet var du står, de utsätter inte bara dig utan din familj för smutskastning om de vill åt dig, de förstör precis allt som kommer i deras väg om de utreder dig; allt baserat på vansinniga slutsatser de dragit genom sina undermåliga arbetsmetoder och brännvinsanalyser. Är du skyldig blir du fälld, är du oskyldig får du finna dig i att det förtal de initierat pågår långt efter att deras utredning är över.
Citera
2017-11-21, 11:21
  #9
Medlem
(FB) Om du råkar ut för SÄPO bekräftar tidigare inlägg allt stämmer in av egen upplevelse och erfarenhet
Citera
2017-11-21, 11:23
  #10
Medlem
Finns nu på huddinge sjukhus avdelning m68 på grund av att de anser att jag avslöjar deras verksamhet och har som bakgrund till detta sagt att jag har religösa van förestälningar på grund av att jage religös
Citera
2017-11-21, 11:25
  #11
Medlem
( filedropper.com/vlademir ) ljudinspelningar med överläkare samt dommare/ korruption
Citera
2017-11-21, 14:03
  #12
Medlem
tarjaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolipiop
Finns nu på huddinge sjukhus avdelning m68 på grund av att de anser att jag avslöjar deras verksamhet och har som bakgrund till detta sagt att jag har religösa van förestälningar på grund av att jage religös


OK
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback