2017-11-20, 17:43
Medlem
En blandning mellan massa frityrfett och att folk spolar ned våtservetter är en stor anledning att ledningsnätet har större problem nuförtiden.
Våtservetter är ett helvete för mindre pumpar i pumpstationerna.

Men folk är verkligen helt efterblivna när dom spolar ner saker i avloppet, hela disktrasor och skurtrasor spolas ner och kan sätta sig fast i pumparna. Dom svenska pumpstationerna är inte utformade likt dom amerikanska där man kan i stort sett spola ned vad som helst i avloppet.
Citera
2017-11-20, 17:50
Medlem
ronken82s avatar
Då jag har jobbat med just spolning/rensning av avlopp, så kan jag meddela er att det är flera orsaker till problemen, men dom vanligaste är:1: Slumområden med gamla, ej bytta eller relinade stammar och stick i ihoprostat gjutjärn, som iom ihoprostning och ”skrovlighet” i ledningarna gör att det mycket lättare blir stopp. 2: Folk ifrån länder där man använder jävligt mycket matolja till matlagningen (har av egen personlig erfarenhet upplevt att asiater är värst på just det).
Citera
2017-11-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Då jag har jobbat med just spolning/rensning av avlopp, så kan jag meddela er att det är flera orsaker till problemen, men dom vanligaste är:1: Slumområden med gamla, ej bytta eller relinade stammar och stick i ihoprostat gjutjärn, som iom ihoprostning och ”skrovlighet” i ledningarna gör att det mycket lättare blir stopp. 2: Folk ifrån länder där man använder jävligt mycket matolja till matlagningen (har av egen personlig erfarenhet upplevt att asiater är värst på just det).

Det var ju en flera ton stor fettpropp i London nyligen, och där bor väl nästan bara asiater numera.
Citera
2017-11-20, 18:32
Medlem
ronken82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det var ju en flera ton stor fettpropp i London nyligen, och där bor väl nästan bara asiater numera.

Stämmer bra det.
Citera
2017-11-20, 18:38
Medlem
Det är nog en annan mentalitet också hos många av de som bor i lägenhet, främst MENA folk. De betalar hyra och skiter högaktningsfullt i om det blir stopp i avloppet, för det är inte deras problem att åtgärda. Jag som bor i eget hus med enskilt avlopp får själv bekosta högtrycksspolning/slamsugning om jag får stopp i avloppet, därför är jag djävligt noga med att inte hälla ut fett i avloppet och inte spola ner annat än skithuspapper i toan.
Citera
2017-11-20, 18:39
Medlem
Skogsvattes avatar
Självklart är dessa problem blatterelaterade, liksom de flesta andra problem som på senare tid introducerats till vårt land. Kampanjer på blattespråk är lönlöst. Blattar bryr sig inte om avfalls- och sanitetsfrågor överhuvudtaget, vilket är varför deras egna bajsbruna skitländer är bokstavliga soptippar -- och dessutom finns väldigt få sociala incitament till att hålla hus, hem och omnejd rent och snyggt. Dumsvenskarna tar ju hand om det.

Det är av precis samma anledning som blattar kan driva runt och råna och våldta utan sociala konsekvenser. Släkt och vänner är normalt själva kriminella eller bryr sig inte.
Citera
2017-11-20, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Du slår antagligen huvudet på spiken! Vissa kulturer har aldrig haft rinnande vatten hemma och WC. De ser det som ett sopnedkast, precis som balkongen fungerar en del länder.

Det troliga är att ansvaret ligger hos invandrarna, speciellt om det visar sig att problemen är störst i parallellsamhällena men en teori är också att många unga bidrar. Den curlade generationen har aldrig fått lära sig hur saker fungerar. Deras föräldrar har torkat dom i arschlet, bytt tamponger, rullat av kondomer och så vidare åt ungarna och placerat dessa i rätt kärl. Nu bor de ensamma och skall sköta allt själva. De röstar grönt men det är alltid någon annan som skall ta ansvar för miljön.

Sista är bara en relevant teori men de flesta problem i samhället går att härleda till invandringen så det är huvudteorin, precis som TS skriver.

+1

Haha! Klockrent svar.
Citera
2017-11-20, 18:53
Medlem
Har arbetat med VA. Mina erfarenheter är att MENA är helt hopplösa när det gäller avlopp. Minns hur jag var på ett avloppstopp i en lägenhet. Såklart hos Somalier. Rinkeby.

När vi börjar spola så kommer det upp kycklingklubbor, hela tomater, äppelskrutt osv. Fram kommer en klanledare och är arg på mig. Jag bryr mig inte om honom och det blir lite stökigt när flera Somalier kommer, det skriks lite och så vilket är normalt med flera Somalier i klunga. Man ska ringa Aftonbladet för att det hela tiden är stopp i avloppet. Vi spolar vidare och det kommer upp äggskal och massa skit... Somalierna börjar prata med varandra på sitt språk och det intressanta är att dom använder ett svenskt ord i sin harang av Somaliska. Ordet är AVLOPP. Det finns inget ord på Somaliska (åtminstone inte som dom kunde). Avloppet är det magiska hålet man kan slänga ner allt man inte behöver.
Citera
2017-11-20, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Stämmer bra det.

"""""""""""asiater"""""""""""""". Säg Indier, Pakistanier eller arab så att vanliga människor förstår. Asiat är i folkmun Kines & co.
Citera
2017-11-20, 19:41
Medlem
happilappis avatar
Sen läser man artiklar lite då och då att bakterien e.coli blir vanligare i Sverige och i dricksvattnet.. Tror inte jag vill veta vad det beror på
Citera
2017-11-20, 19:42
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Gunnar Sträng sa en gång att Sverige behövde en rörmokare. Det sitter nämligen skit i ledningen.

Tyvärr är det roligare nu, 2017, än när han sa det nån gång på 70-talet.
Citera
2017-11-20, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanserPoes
Berätta!

Har dragit loss allt från påslakan till dammsugarslangar ur pumpstationer.
I rensgaller sitter dockor, gummiödlor, mobiltelefoner, schalar, trosor och en hel jävla negerunderarm.

Åkt ut på pumpstationer eller fördelningsbtunnar i blatteområden. Varenda jävla gång sitter där en kaka av allsköns skit; skurmopp med huvud, blöjor, div köksredskap och fan och hans moster.

Längesen nu men de som är kvar i branschen som jag känner har tröttnat på skiten. De flesta vill jobba nere på verken och slippa uppströmsarbetet.

Jag vet dem som blivit hotade och fått fly från platsen för att de vart ute och lyft brunnslock i "fel" områden.
En spolkille fick springa från platsen och återvända dagen efter med polisbeskydd. Då var det lugnt men spolbilen hade vandaliserats.

Hörde om en tjej på vattensidan i ett område som blev hotad och nästan våldtagen när hon var ute och motionerade ventiler enligt schema. Rykte som sagt, men troligen sant.

Är i en helt annan bransch idag där man slipper dessa jävla apor och deras beteende.
Senast redigerad av Woodsmoke 2017-11-20 kl. 19:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in