2017-11-20, 15:44
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
I Göteborg där jag för tillfället bor så har det under den senaste tiden varit en massiv kampanj för vad som får spolas ned i toan, att stekflott skall torkas ut och längas och inte spolas ned i vasken m.m.

Jag undrar om inte detta problem, som så många andra av dagens problem, kan härledas till en stor andel hushåll med mellanöstern/afrika-kultur. Mkt fet mat, dunkar med matolja, många personer i varje lgh , samt helt avsaknad av varje tanke om avfallssortering.

Tänkte samma sak när jag i förra veckan läste att Malmö är den stad där folk "fulspolar" mest. Vad är Malmös demografi känd för?

http://24malmo.se/2017/11/15/malmobor-fulspolar-mest-ett-miljonproblem/
Citera
2017-11-20, 15:46
Medlem
http://www.friatider.se/malm-borna-v-rst-p-fulspolning

Är på mobilen så citerar inte från länken. Men där står det att Malmö är värst i Sverige, och vad finns det gott om av i Malmö?

Edit: Vaftrudner var inne på samma spår som mig!
Citera
2017-11-20, 16:01
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Underhållet är eftersatt i förorten. Slumvärdarna fyller sina fickor genom att låta bostäderna förfalla samtidigt som de tar ut ockerhyra för otjänliga lägenheter. Detta är förklaringen.

Man underhåller inte avloppsrör.

Dom fyller sin funktion perfekt om inte patrasket spolar ned olja, kycklingben och annan skit.

Märker du inte att skiten staplar sig i din husvagn?

Edit till besserwissers... jo, dom springer läck etc ibland och då får man byta ja ja. Men i t ex Göteborg så finns det vattenledningar av TRÄ som fortfarande fungerar...
Senast redigerad av Bluekeeper 2017-11-20 kl. 16:06. Anledning: Edit
Citera
2017-11-20, 16:05
Medlem
Fris avatar
Avloppet i MENA är så föredömligt att Stefan Löfvén lovade FN att investera svenska skattebetalares mångmiljardbelopp i toaletter som gåva åt dem där hemma. Och nu när MENA kommer hit så blir ju Sverige extremt snabbt på samma sätt som MENA är. Med samma avloppskvalitet.
Citera
2017-11-20, 16:07
Medlem
Det är mycket möjligt att många invandrare inte har så stor koll på källsortering och vad man får och inte får spola i toaletterna, därav kampanjen. En bidragande orsak kan vara att hela Sveriges VA-system är på väg att kollapsa då stora delar byggdes på 50/60-talet och dess livslängd börjar ta slut. Därav känsliga system man inte vill riskera stopp i. Kommunerna kommer ha stora utgiftsposter kommande år för att byta ut dessa ledningar.
Citera
2017-11-20, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Underhållet är eftersatt i förorten. Slumvärdarna fyller sina fickor genom att låta bostäderna förfalla samtidigt som de tar ut ockerhyra för otjänliga lägenheter. Detta är förklaringen.

Du är för fan efterbliven. VA-ñätet ägs av kommunen, inte av fastighetsägarna.
Citera
2017-11-20, 16:52
Medlem
HugoHanssons avatar
Jag tror detta handlar om bindor och blöjor. Kvinnor och toaletter är främsta orsaken. För mig personligen spelar det dock ingen roll. Låt dom spola ner, Sverige är ju bett fritt land, så blir det stopp i svenskens VA. Kanske vaknar dom då, om det förstås varför det är stopp dvs. Men det går ju såklart inte förvänta sig av idioter.
Citera
2017-11-20, 17:10
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Du är för fan efterbliven. VA-ñätet ägs av kommunen, inte av fastighetsägarna.

Nja, det är väl så att kommunen äger en viss del. Den del som är dragen fram till fastigheten. Resten är fastighetsägaren ansvarig för dvs de ledningar som går in under fastigheten, villan osv. Det har då åtminstone jag fått bittert erfara :-)
Citera
2017-11-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Nja, det är väl så att kommunen äger en viss del. Den del som är dragen fram till fastigheten. Resten är fastighetsägaren ansvarig för dvs de ledningar som går in under fastigheten, villan osv. Det har då åtminstone jag fått bittert erfara :-)

Det stämmer i allmänhet. Dock uppstår de flesta större problem i nätet och inte i servisledningen.

Jag har tidigare i livet arbetat inom VA, både uppströmsarbete och på verk.
Du anar inte vad somalier och annat pack använder toaletterna till...
Citera
2017-11-20, 17:19
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Det stämmer i allmänhet. Dock uppstår de flesta större problem i nätet och inte i servisledningen.

Där håller jag med dig fullständigt Woodsmoke!
Citera
2017-11-20, 17:32
Medlem
Citat:

Berätta!
Citera
2017-11-20, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Vad steker svenskar i? Torkar alla svenskar ur sina stekpannor innan de diskar dem? Trycker svenskar inte ner matrester genom diskhon och spolar ner allt möjligt i toan?

Sanningen är väl snarare, som någon var inne på, att underhållet i miljonprogrammen ofta är undersatt och dessutom byggdes de på 60-70-talet så avloppen börjar väl sjunga på sista versen nu får man tro.

Stambyten och relining i miljonprogrammet har pågått i åratal och är nog snart avslutat.
Problemen beror nog numera på det ökenklientel som överbefolkar lägenheterna.

När vi nu är inne på VA är det faktiskt så att färskvattenförsörjningen och färskvattenledningarna inte är dimensionerade för de plötsliga oförutsedda befolkningsökningar i städerna som vi nu ser.

Invasionen av kebabtekniker till storstäderna innebär en oplanerad belastning på VA-nätet som kommer att märkas för alla. Både fysiskt och skattemässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in