Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-11-20, 18:59
  #97
Medlem
HugoHanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Jag tar för givet att du inte pensionssparar.

Du har så rätt. Att pensionspara är något av det mest meningslösa och dummaste man kan göra för även om man råkar leva efter 65, eller vad det nu är, så kommer staten givetvis bara äta upp allt. Sverige fungerar nämligen så att ingen ska ha mer.
Citera
2017-11-20, 19:12
  #98
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
För mig räcker den nästan att bara få se utvecklingen i världen framöver. Skitsamma om man sitter i en rullstol med en kopp kaffe livet är för värdefullt och fantastiskt för att avslutas i förtid.

Jo, det finns ju massor man är nyfiken på! Kom förresten osökt att tänka på en före detta språklärare som jag vårdade en gång, när jag arbetade på ett äldreboende. Han var närmare hundra år då, men fortfarande alldeles klar i hjärnan. Han sa: "den stora fördelen med att ha fått ett långt liv, är att jag har kunnat följa utvecklingen i användningen av prepositionerna".
Citera
2017-11-20, 19:15
  #99
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Gissar att TS är ganska ung. För 60 år sedan var 60 år en ganska hög ålder men i och med enorma medicinska framsteg, mindre slitsamt arbetsliv, bättre förebyggande vård etcetera så har den förväntade livslängden dragit iväg ordentligt. Även den generella livskvaliteten har förbättrats för äldre.

Med detta sagt så kan man ju fortfarande ställa frågor om existentiella värden i en tid där alltfler människor görs överflödiga i produktionen. Jag gissar att politikerna kommer att tvingas införa medborgarlön i något skede eftersom det helt enkelt inte kommer att finnas jobb nog för alla. Hur en sådan människas liv ska se ut, som kanske hela livet levt utan att egentligen bidra till samhället, kan man ju undra. Det beror väl lite på personlig disposition men jag tror många kommer att bli väldigt olyckliga. Att syssla med olika surrogataktiviteter tror jag inte täcker upp de existentiella behoven på långa vägar. De flesta människor strävar hela tiden efter ökad autonomi och det rimmar ju illa med vad som mest kan beskrivas som en dagistillvaro.

Håller med om dina funderingar. Det är nog svårast för män och för barnlösa kvinnor. Mammor kan alltid trösta sig med tanken, att de har ett värde för att de fött och vårdat den nya generationen människor... vad de sedan än har gjort eller inte gjort i yrkeslivet. Och det är svårt att slå det!
Citera
2017-11-20, 19:36
  #100
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoHansson
Du har så rätt. Att pensionspara är något av det mest meningslösa och dummaste man kan göra för även om man råkar leva efter 65, eller vad det nu är, så kommer staten givetvis bara äta upp allt. Sverige fungerar nämligen så att ingen ska ha mer.
Jag tänkte annars att eventuellt spara i lite fonder till den dagen exempelvis. Nu är du så pessimistisk att det kommer förkorta livet ca 20 år . Du verkar se varje individ över 60 som ett kolli och ungefär lika munter som dig själv? Tore Skogman skrev en låt som hette "Glad pensionär". Mycket inspirerande låt som borde passa dig.
Citera
2017-11-20, 20:04
  #101
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoHansson
Du har så rätt. Att pensionspara är något av det mest meningslösa och dummaste man kan göra för även om man råkar leva efter 65, eller vad det nu är, så kommer staten givetvis bara äta upp allt. Sverige fungerar nämligen så att ingen ska ha mer.

Måste du stanna i Sverige som pensionär? Det planerar jag inte att göra i alla fall.
Citera
2017-11-21, 17:38
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Har du inte förstått att vi svenskar säger tagit självmord? Vi är fler som skriver så och då borde du gå igenom din sheriffexamen en gång till. Man kan ju begå självmord också om det känns bättre för dig. Begå eller ta, berätta gärna hur du gjorde.

Med vi svenskar måste du mena dagens ungdom som inte lär sig svenska ordentligt . Vi andra säger som det heter i svenska språket . Antar att du öppnar upp också isf att öppna dig ?
Citera
2017-11-21, 17:42
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofoten2000
Det
Det finns många själ att leva vidare. Ålderdomshem är inte så hemskt heller. Vet många som hittat kärleken och så vidare under min tid och att det är inte så nattsvart som folk vill få det till

Ja din SJÄL lever vidare men det finns många SKÄL till att leva .
Citera
2017-11-21, 18:09
  #104
Medlem
HugoHanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stavpolisen
Ja din SJÄL lever vidare men det finns många SKÄL till att leva .

Finns det inte än fler skäl till att dö?
Citera
2017-11-21, 19:04
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoHansson
Finns det inte än fler skäl till att dö?

Bra att man på FB använder ordet dö för annars ska det ju vara så mycket omskrivningar som att man gått bort ( vartdå ) avlidit eller finns inte mer m m .
Om det finns fler skäl att dö än leva vidare beror ju helt på personen ifråga som brottas med den frågeställningen !
Citera
2017-11-21, 19:32
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postgrinder1
Man lever nog ett ganska ointressant liv om man inte kan tänka sig vad man kan göra när man är 60+. Allt handlar inte om "cummies".
Detta, tror inte som TS att allt handlar om fertilitet och skaffa barn. Många 60+ har redan barn och barnbarn och då trivs man, har dragit sitt strå till stacken och vill bara njuta av de sista åren. Är inte detta legitim motivation?

Sen kan man fråga TS; varför lever du och inte tar livet av dej. Verkar nämligen att du varken i närtid eller någonsin kommer att bidra med nåt.

PS. Såg nu att Jula har extrapris på nylonrep. Enligt spec "tål 500 kg tyngd rakt, momentära kraften vid normalkropp (80kg) är 810 newtonmeter vid hastigt hopp från pall"
Citera
2017-11-21, 21:03
  #107
Medlem
HugoHanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodoodoll
varför lever du och inte tar livet av dej. Verkar nämligen att du varken i närtid eller någonsin kommer att bidra med nåt.
PS. Såg nu att Jula har extrapris på nylonrep. Enligt spec "tål 500 kg tyngd rakt, momentära kraften vid normalkropp (80kg) är 810 newtonmeter vid hastigt hopp från pall"

Jag har bidragit med mycket ska du veta men det är verkligen inte därför jag lever nu.
Jag har långt till 60 och pungkraften är långifrån slut. Det är därför jag lever och det är det jag lever för. Nån annan mening finner jag dock inte men det räcker gott för mig.
Jag har ett hagelgevär, lagligt tom, så oroa dig inte.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback