2006-01-16, 19:27
Medlem
BigFatCones avatar
En minifaq om amfetamin.

I väntan på den riktiga och mer omfattanden FAQen kommer här en minifaq som täcker det mest grundläggande.

Vad är amfetamin?

Amfetamin är en centralstimulerande drog som ökar produktionen och upptagningsförmågan av dopamin och i viss utsträckning seratonin och adrenalin. Andra centralstimulanter är nikotin, koffein, MDMA och kokain.

Utseende, smak och lukt?

Allt från ett vitt klägg som stinker "blommor" till ett gult/vitt/rosa pulver som kan lukta allt från eter till bara allmänt kemiskt.

Kan jag genom utseende, smak eller lukt veta om det är bra eller inte?

Nej, glöm det. Oavsett vad din kran eller dina polare säger. Jag personligen har fått bra och dåligt tjack i alla former.

Vad kostar det då?

Det kostar allt från 100:- per gram till nånstans runt 300:-, allt beroende på vem man köper av, när och var. Medelpriset brukar ligga på ungefär en tvåhundring.

Vad händer med mig?

Dopamin har vi alla känt av, det är det som utsöndras när man är nöjd och belåten till skillnad från seratonin (Ecstasy, MDMA) som utsöndras när man är lycklig. Jämnför känslan att vara mätt på din favoriträtt med att vara löjligt nykär så förstår du skillnaden. Du kommer att må fruktansvärt bra, bekymmer kommer inte finnas på kartan och du är jävligt glad. Troligtvis kommer du att känna rysningar gå som elektriska stötar genom kroppen. Allt du gör kommer att gå väldigt fort, framför allt tankar och prat. Amfetamin stänger dessutom av vissa av kroppens varningssignaler så som hunger, törst och trötthet.

Hur mycket ska jag ta?

En mycket svår fråga, som nybörjare så rekommenderar jag dig att ta c:a 0,1 - 0,3 gram. Två linor á 0,1 gram eller en bomb på 0,2 är en bra start. För att få en ännu bättre start så tar du en bomb på 0,2 gram och väntar tills den börjar slå på och sen tar du en lina på 0,1. Det påminner lite om att växla ner från 5:an till 3:an - Vrrooooom!
För rusets skulle så är det faktiskt bäst att ta mycket på en gång men där gör man som man vill.

Hur gör jag då?

Här finns det lite olika skolor. Du kan snorta, bomba eller injicera. Vad som är vanligast ska jag inte gissa på men bland partyknarkare så är snortning eller bombning vanligast. Injicering kan ske intravenöst eller rektalt. Rektal injektion verkar stiga i populäritet.

Hur snortar jag?

Häll ut lagom mängd pulver på ett cd-fodral/spegel/nåt hårt, torrt och rent. Troligtvis kommer det vara en del stenar som du nu ska krossa, det gör du lättast genom att ta ett plastkort (bankomat, körkort, ica-kortet eller whatever) och lägger platt över högen och gnuggar. Skrapa av pulvret som fastnar på kortet och dela upp i linor. Om du vill, och det kommer du att vilja, så kan du hacka lite mer med kortet. Ser linan alldeles för stor ut så är det bara att ta bort önskad mängd. Ta ett avklippt sugrör, en rullad sedel( jag föredrar tjugor på grund av deras optimala storlek), håll för ena näsborren och andas in genom röret. Dra inte för hårt, det ska inte ner i halsen utan det ska stanna i slemhinnorna.

Hur bombar jag då?

Enklast är att ta en bit toapapper och lägga lagom mängd pulver i, vik/snurra ihop och svälj. Det är dock inte att rekommendera då toapapper tenderar att gå upp i munnen. Istället ska du ta ett rizla av vanlig storlek, slicka på limmet och vika den lim mot lim. Du har nu fått ett litet "kuvert" som du kan lägga ditt tjack i. Sen är det bara att vika eller snurra tills det håller tätt, klippa eller dra av överflödigt papper och svälja.

Hur injicerar jag?

Oj då, läser du denna FAQ så ska du nog låta bli, men jag lovar att återkomma i den stora om hur du ska göra.

Hur länge håller det i sig?

Det beror lite på kvalité och skiljer sig från person till person. Räkna med 8-10 timmar från att du tog sista dosen.

Vad händer efter ruset då?

Du kommer att känna dig trött, hungrig, tom och troligtvis en smula deprimerad. Det kallas avtändning och som alla vet så ju högre du har flugit desto hårdare kommer du att krascha.

Vad ska jag göra åt AT:n då?

Försök äta lite, gärna nåt salt och fett. Drick mycket vatten eller liknanade. En grogg kan lugna ner nerverna en smula men tänk på att alkohol, koffein och juice är vätskedrivande och du vill heslst inte bli av med vätska eftersom du troligtvis inte har kommit ihåg att dricka så mycket som du borde. Ta ett par benzos, rök en spliff och försök att varva ner. Mår du väldigt dåligt så försök tänka på att det går över, det beror enbart på drogen du har tagit och att det inte är farligt.

Jag har hört att man kan få psykos?

Visst kan du det, om kroppen och hjärnan har varit igång för länge utan energi och vila så kommer hjärnan att spela dig väldigt verkliga och otrevliga spratt. I detta stadie är det bäst att försöka äta något lugnande och framför allt TA DET LUNGT, det kommer att gå över och framför allt så kommer du inte fastna i din psykos.

Det dåliga då?

Förutom att kroppen verkligen inte gillar att gå utan mat så är den största risken troligtvis att du gör nåt korkat under ruset. Njurarna tar givetvis en hel del stryk och hjärtat som får jobba extra mycket kommer att bli en smula trött. Som helgknarkare så är de medicinska riskerna inte helt enorma.

Nåt mer att tänka på?

Kan du äta under ruset så gör det. Banan brukar gå ner, en del godis och proteinshakes kan också funka. Försök komma ihåg att dricka också, ofta har man så mycket att göra och att säga så man glömmer det.

Och kom ihåg: Ta det lugnt och när man är bäng får man göra det man vill.

Detta är bara en miniFAQ i väntan på den stora som tar upp sånt som hur man injicerar, en del kemi, lite historia och medicinsk användning. Jag hade gärna kommit med en källhänvisningar men det mesta kommer från mig själv, vänner och bekanta.

Edit av mod: En del av inlägget är borttaget på begäran av trådskaparen. Det har ingen effekt på innehållet av denna FAQ. /Ett Hund - Moderator
Senast redigerad av Ett Hund 2008-04-25 kl. 21:47.
2006-01-16, 19:38
Medlem
miraculixXxs avatar
bra där

en tjack faq, kan behövas här. bra initiativ.
2006-01-16, 19:41
Medlem
Fordies avatar
najs najs iniativ.
2006-01-16, 19:45
Medlem
h0azs avatar
Bra att den äntligen kommit ut.

Keep up the good work
2006-01-16, 20:04
Medlem
Kul att läsa och som vanligt när man läser en FAQ så blir man sugen på JUST den drogen
2006-01-16, 20:04
Medlem
Härligt, fick svar på en del av mina frågor.
En sak jag undrar, varför kan man inte äta när man är hög på amfetamin?
2006-01-16, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretending.
Härligt, fick svar på en del av mina frågor.
En sak jag undrar, varför kan man inte äta när man är hög på amfetamin?

Klart du kan äta, men det kan va svårt eftersom du garanterat inte blir hungrig.
2006-01-16, 20:37
Medlem
Tjacktorskens avatar
Bra initiativ conen. Har längtat efter en FAQ ganska länge nu, är kul att sitta och läsa om sin älskling. Sen är det bra att minimera riskerna för folk som tänker prova. Great!
2006-01-16, 20:46
Medlem
TomiXs avatar
"Rektalt verkar stiga i populäritet" hmm får en känsla av att jag finns med där någonstans i bilden, nästan bara jag som skriver i trådar om amfetamin rektalt.

För att tillföra FAQen något så kan jag ge lite tips angående lindring av AT:

The basics är att äta något fast det inte är gott(i värsta fall en nutrilett-milkshake eller liknande), om du planerar på att bli missbrukare så kan du lugna dig med att det går att äta under ruset då... Ät gärna någon multivitamintablett under eller mot slutet av tjackruset.

För att bli av med AT totalt rekommenderar jag opiater eller starkare benzo, dock är det ju eg inte att rekommendera eftersom risken för beroende osv ökar.

Sist men inte minst så drick gärna vatten speciellt om du dricker alkoholhaltigt också, så ta ett glas vatten var timme ivarfall.
2006-01-16, 20:57
Medlem
Rokos avatar
Satan vad sugen man blev nu då.. :/

Bra skriven, längtar till den större kommer..
2006-01-16, 21:00
Medlem
flowss avatar
Bra initiativ - men tänk på att FAQ:er alltid måste vara så korrekta som möjligt och gärna mycket övertydliga, även om det "bara" är en "miniFAQ".

Citat:
Vad ska jag göra åt AT:n då?

Försök äta lite, gärna nåt salt och fett. Drick mycket vatten eller liknanade. En grogg kan lugna ner nerverna en smula men tänk på att alkohol, koffein och juice är vätskedrivande och du vill heslst inte bli av med vätska eftersom du troligtvis inte har kommit ihåg att dricka så mycket som du borde. Ta ett par benzos, rök en spliff och försök att varva ner. Mår du väldigt dåligt så försök tänka på att det går över, det beror enbart på drogen du har tagit och att det inte är farligt.
Ät vitaminer! Frukt, brustabletter whatever. Sen kanske man inte ska uppmuntra att ta andra droger för att klara av AT:n. Det är absolut inget man måste göra och man utsätter sig för onödiga risker.

Citat:
Jag har hört att man kan få psykos?

Visst kan du det, om kroppen och hjärnan har varit igång för länge utan energi och vila så kommer hjärnan att spela dig väldigt verkliga och otrevliga spratt. I detta stadie är det bäst att försöka äta något lugnande och framför allt TA DET LUNGT, det kommer att gå över och framför allt så kommer du inte fastna i din psykos

Det tråkiga är väl att det är precis det man kan göra. Om det nu inte är det vanligaste som händer tycker jag man gör amfetaminbrukaren en björntjänst genom att säga något annat.

Citat:
Det dåliga då?[/b]

Förutom att kroppen verkligen inte gillar att gå utan mat så är den största risken troligtvis att du gör nåt korkat under ruset. Njurarna tar givetvis en hel del stryk och hjärtat som får jobba extra mycket kommer att bli en smula trött. Som helgknarkare så är de medicinska riskerna inte helt enorma.
Ganska luddigt, varför inte ta upp biverkningarna som faktiskt är det dåliga?
  • increased aggressiveness
  • paranoia
  • dry mouth
  • headache
  • increased heart rate (tachycardia)
  • increased breathing rate
  • increased blood pressure
  • rise in body temperature
  • fever and sweating
  • diarrhea or constipation
  • blurred vision
  • impaired speech
  • dizziness
  • uncontrollable movements (twitching, jerking, tremors, etc...)
  • insomnia
  • numbness
  • irregular heartbeat (palpitations, arrhythmia)
  • impotence / inability to achieve erection in men (high dose or chronic use)
  • convulsions (high dose)
  • dry, itchy skin (chronic use)
  • acne, sores (chronic use)
  • pallor (high dose or chronic use)
  • psychotic episodes (rare except in overdoses or after chronic use)
(från erowid)

Missförstå mig rätt, du har börjat något bra men en FAQ som är haltande är för mig inte en bra FAQ - men så är jag perfektionist också.
2006-01-16, 21:03
Medlem
Tjacktorskens avatar
Ville bara säga att jag tyckte rizlakuvertet var en riktig fin uppfinning. Kanske inte så storslagen egentligen, men en fin grej så att man slipper göra på det söliga sättet när man försöker peta i pulvret i "skålen" som man har försökt få till.

Testade att göra ett kuvert, blev riktigt fint. Ska pröva det här efter uppehållet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in