• 1
  • 2
2017-11-19, 09:17
Medlem
Linguass avatar
Använde Ubuntu förr men blev tvungen efter att gå tillbaka till Windows när jag köpte ny dator för att kunna köra program i arbetet. Jag hatar dock Windows, jag hatar deras automatiska uppdateringar och ständiga krascher etc. Jag vill tillbaka till ändra Ubuntu eller Linux men måste kunna köra Windows program. Jag funderade på att installera båda men är rädd att datorn då blir långsam.

Hur hade ni löst problemet? Någon som har två operativsystem installerade?
Citera
2017-11-19, 09:31
Medlem
knasen79s avatar
Vilka Windowsprogram?
Citera
2017-11-19, 09:57
Medlem
st0ckiss avatar
Kolla om du kan köra programmen i Wine
Citera
2017-11-19, 10:38
Medlem
sommarlovs avatar
Vad heter programmet?

Du kan söka här:
https://appdb.winehq.org/
Citera
2017-11-19, 11:32
Medlem
BNCs avatar
Om det inte går att köra i Wine, så ha både Windows och Linux installerat med dual-boot.

Blir inte långsammare på något sätt, mer än att det naturligtvis tar lite hårddiskutrymme.
Citera
2017-11-19, 12:25
Medlem
Linguass avatar
De huvudsakliga programmen som jag måste kunna köra är Word, Excel, PowerPoint inklusive SDL Trados (program för översättning). Det sista programmet verkar inte fungera i linux.

Jag tror jag gör såhär:

Jag installerar windows också men försöker att banta ner det så mycket som möjligt. Får se hyr det går med den saker. Bill Gates spyware tenderar att ta en del plats...
Senast redigerad av Linguas 2017-11-19 kl. 12:47.
Citera
2017-11-19, 13:22
Medlem
Man kan köra Windows virtuellt också, i Virtualbox.
Citera
2017-11-19, 13:29
Medlem
Snabbisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax

Och vmWare player, som är bra mycket mer anpassningsbart.
Citera
2017-11-19, 13:54
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
De huvudsakliga programmen som jag måste kunna köra är Word, Excel, PowerPoint inklusive SDL Trados (program för översättning). Det sista programmet verkar inte fungera i linux.

Jag tror jag gör såhär:

Jag installerar windows också men försöker att banta ner det så mycket som möjligt. Får se hyr det går med den saker. Bill Gates spyware tenderar att ta en del plats...
I och med det nya openXML-formatet office använder sig av borde du utan problem kunna använda opensource-varianter av dessa program och ändå ha fullständig kompatibilitet?

Det enda som skulle kunna vara bekymmersamt i sammanhanget är väl det där översättningsprogrammet.
Citera
2017-11-19, 19:38
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
I och med det nya openXML-formatet office använder sig av borde du utan problem kunna använda opensource-varianter av dessa program och ändå ha fullständig kompatibilitet?

Det enda som skulle kunna vara bekymmersamt i sammanhanget är väl det där översättningsprogrammet.

Jag blir veckovis tvingad att hålla på med massa jobba excel filer, jag använder libreoffice och får varje gång jag sparar en liten reminder om att det formatet möjligtvis inte stöds, men min erfarenhet dom senaste månaderna har varit klanderfria. Funktioner och sådant som skapats fungerar för mig, och för dom som öppnar den i excel senare. Mycket rekommenderat!
Citera
2017-11-19, 21:13
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax

Jag ändrade mig, din variant är bättre. Jag installerar Qubes imorgon och kör Windows virtuellt.
Citera
2017-11-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Jag ändrade mig, din variant är bättre. Jag installerar Qubes imorgon och kör Windows virtuellt.
Verkar vara en vettig combo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in