Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-02, 08:03
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
fast vadå? varför ska man ha kvar sitt "billiga bolån" på handelsbanken och pynta avgifter för sina pensioner och sparkapital när man kan flytta över till ett billigare alternativ? jag flyttade en gammalt tjänstepension till avanza och slapp max matthisens depå och förvaltningsavgifter och kunde placera pengarna hur jag ville.

som jag förstått det är avanzas bolån med stabelo kopplat till någon fond som ger ut obligationer som institutionella aktörer investerar i, typ stabil ränta till låg risk och deras avkastningskrav är knuten till rådande marknadsräntor så 1,09%-räntan kommer sannolikt att höjas i relation till marknadsräntorna där även riksbankens reporänta påverkar. vill man hellre göda sin vanliga bank med ett "billigt bolån" fast höga övriga kostnader får man väl göra det om man tycker det är kul.

hade jag haft ett bolån hade jag tagit det billigaste, det går alltid att flytta.

Ja, det var ju det jag sa. Det finns ingen poäng med att sitta och göda storbankerna eftersom de ändå inte ger en något för lojaliteten man visar. Det kanske var så förr, men inte nu längre. Man ska ta det som blir billigast för en själv och skita i lojalitet. Om Avanza skulle smyghöja och bli dyrare än något annat så får man se till att byta till något annat. Men skulle tro att Avanza vill ha kvar sina kunder, så de kommer nog hålla sig relativt konkurrenskraftiga. Det viktigaste är att man håller koll på kostnaderna, precis som med försäkringar.
Citera
2018-12-05, 07:25
  #50
Medlem
Aktieklipparns avatar
En nackdel med Avanza är att man måste ha minst 500.000 i bolån

Nordnet har krav på 1 000.000 för att få bolån.
Dock mkt bra räntor i Nordnet för er som har pengar
Citera
2018-12-07, 15:43
  #51
Medlem
Har bolån hos Avanza, och gillar att de erbjuder låg ränta direkt utan förhandlingar.

De har insett att de som Bank skall sälja in sig och sina tjänster till sina kunder.

Inte som de stora drakarna när det kommer till banker där vi, skall komma med mössan i hand och böna och be för att få låna lite pengar.
Citera
2019-06-08, 17:00
  #52
Medlem
Bumpar tråden lite.

Har ett nuvarande bolån hos en av storbankerna som jag skulle vara intresserad av att flytta till Avanza.

Det jag undrar är:

Hur kinkiga är de på gällande marknadsvärdet på bostaden?
Min belåningsgrad är 85% om vi ser till priset när jag köpte bostaden (2013). Har dock fått en skriftlig kopia ifrån valueguard (2019) av vad marknadsvärderingen är på bostaden är just nu. Baserat på den värderingen så ska min belåning vara på 55%. Finns det risk för att detta inte accepteras?

Måste man amortera även om lånet är taget innan reglerna infördes?
Rubriken talar för sig. Just nu amorterar jag inget på lånet och undviker helst det om jag inte behöver givet dagens låga räntenivåer.

Ökar chanserna om man flyttar aktiesparandet?
Även om Avanza officiellt kanske inte uttrycker sig om att detta ska ge fördelar så kanske det är möjligt ändå.
Citera
2019-11-07, 19:42
  #53
Medlem
Tzar_xs avatar
Ni som kör Avanza som bonlån - är ni nöjda? Gick övergången smidigt?

Jag själv överväger nu att flytta över lånet dit. Numera ligger rörliga räntan på 1,27%. Sedan går det att få ytterligare 10 punkter rabatt om man har boende med energiklas A eller B (vilket vi har).
Citera
2019-12-23, 08:09
  #54
Medlem
Isnatts avatar
Funderar på att flytta mitt nuvarande bolån till Avanza, mest pga nordea har varit stelbenta mot mig.
Men jag skulle vilja passa på att öka lånet så jag kan köpa en bil också. Har bara drygt 200 000:- i bolån så tänkte låna minsta beloppet (500k).
Vet nån hur det går till när Avanza löser mitt bolån hos nordea, gör DOM det eller får jag pengar för att själv betala in (och därmed behåller bil-pengarna)?
Citera
2019-12-23, 10:02
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Funderar på att flytta mitt nuvarande bolån till Avanza, mest pga nordea har varit stelbenta mot mig.
Men jag skulle vilja passa på att öka lånet så jag kan köpa en bil också. Har bara drygt 200 000:- i bolån så tänkte låna minsta beloppet (500k).
Vet nån hur det går till när Avanza löser mitt bolån hos nordea, gör DOM det eller får jag pengar för att själv betala in (och därmed behåller bil-pengarna)?

När jag flyttat bolån så har bankerna fixat allt direkt. Men när du gör din ansökan till Stabelo kan du skriva att du även vill utöka lånet så hjälper de dig säkert. Det är inte alls ovanligt att man behöver utöka sina lån.

Tänk bara på att du inte får gå över 60% belåningsgrad hos Stabelo! Så din bostad måste vara värd minst 840t kr för att du ska få låna 500t.
Citera
2021-10-18, 12:23
  #56
Medlem
Skickade precis in en ansökan för avanzas bolån. Någon som vet om man kommer se sin aktuella skuld på avanzas börsskärm när de går igenom? Alltså bredvid där man ser ditt aktieinnehav?
Citera
2021-10-18, 12:30
  #57
Medlem
Kaustis avatar
Hur lång tid tar det att få igenom en flytt till Stabelo egentligen? Vi sökte i slutet av maj men fick nog i slutet av september och avbröt ansökan. Är det så här lång handläggningstid för alla deras lån eller var det bara något som gick snett med våran ansökan?
Fick aldrig någon feedback eller information om att komplettera ansökan så antar att allt var okej på den punkten, men orkade inte heller hålla på och jaga så kan ju vara något som som strulat men att kommunikationen inte fungerade av okänd anledning.
Citera
2021-10-18, 12:32
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamtheone
Skickade precis in en ansökan för avanzas bolån. Någon som vet om man kommer se sin aktuella skuld på avanzas börsskärm när de går igenom? Alltså bredvid där man ser ditt aktieinnehav?

På huvudsidan "Min Ekonomi" ser man en översikt över aktuellt sparande och bolån. Klickar man vidare på ett konto ser man bara det kontots information.
__________________
Senast redigerad av Gubeee 2021-10-18 kl. 12:36.
Citera
2021-10-18, 12:36
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Hur lång tid tar det att få igenom en flytt till Stabelo egentligen? Vi sökte i slutet av maj men fick nog i slutet av september och avbröt ansökan. Är det så här lång handläggningstid för alla deras lån eller var det bara något som gick snett med våran ansökan?
Fick aldrig någon feedback eller information om att komplettera ansökan så antar att allt var okej på den punkten, men orkade inte heller hålla på och jaga så kan ju vara något som som strulat men att kommunikationen inte fungerade av okänd anledning.

Jag ansökte i fredags, fick precis nu att de ville ha kopior på ID-handlingar och amorteringsunderlag från min nuvarande bank. Jag håller alltså på att flytta mitt bolån. Kom du inte ens så långt att de ville ha id etc?
Citera
2021-10-18, 12:44
  #60
Medlem
carle2s avatar
Mitt tog bara några dagar innan det var flyttat, inget man någonsin ångrat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback