Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-19, 14:27
  #37
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Övre eller undre gränsen?

Undre gränsen. Spannet ska ligga mellan 500.000 och 10.000.000.
Citera
2018-04-04, 16:14
  #38
Medlem
NickShadows avatar
Blev inte beviljad att flytta mina lån till Avanza Bolån+. De uppgav inget skäl till varför de inte vill ha mig som kund. Aldrig hänt att en bank är ointresserad tidigare...blev rätt spak.
Tror inte jag kommer använda mig av Avanza för aktiehandel nåt mer...
Citera
2018-04-04, 20:14
  #39
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickShadow
Blev inte beviljad att flytta mina lån till Avanza Bolån+. De uppgav inget skäl till varför de inte vill ha mig som kund. Aldrig hänt att en bank är ointresserad tidigare...blev rätt spak.
Tror inte jag kommer använda mig av Avanza för aktiehandel nåt mer...
Hur stora är dina lån? Vad har du för bindningstider? Vad har du för belåningsgrad? Hur mycket pengar har du investerat via avanza?
Citera
2018-04-05, 11:25
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickShadow
Blev inte beviljad att flytta mina lån till Avanza Bolån+. De uppgav inget skäl till varför de inte vill ha mig som kund. Aldrig hänt att en bank är ointresserad tidigare...blev rätt spak.
Tror inte jag kommer använda mig av Avanza för aktiehandel nåt mer...
Har du testat att ringa Stabelo på 010-410 35 00? Även om de inte gett något skriftligt svar bör de kunna ge ett skäl om du ringer dem.
Citera
2018-04-06, 00:56
  #41
Medlem
NickShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figen
Har du testat att ringa Stabelo på 010-410 35 00? Även om de inte gett något skriftligt svar bör de kunna ge ett skäl om du ringer dem.

Jag gjorde det. Visade sig att jag råkat fylla i åt helvete fel summa i ett av fälten. Nu är jag beviljad lånet och kommer byta (om inte min nuvarande bank matchar 1,29% ränta).
Citera
2018-05-18, 09:29
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Det beror väl på vad du är för typ av kund. Behövde personligen aldrig förhandla om min ränta, jag fick tillräckligt bra villkor ändå

Så begränsat som erbjudandet är så blir det svårt att konkurrera, men jag förstår din tanke! På sikt kanske Avanza erbjuder fullservice på alla områden, och då upptäcker dem rätt fort att man behöver skruva på vissa avgifter för att få ihop verksamheten. Men det är en annan historia :-)


Jag kan berätta hur det var för oss, så förstår du varför Avanzas bolån lockar.

Vi har belåning under 50% på vår bostad, och låga lån i förhållande till våra inkomster. Vi har båda varit medlemmar i ”vår” storbank sedan vi föddes, har alltid skött oss, inga betalningsanmärkningar, aldrig missat en betalning eller haft tomt på kontot.

Vår storbank har en redovisad snittränta på 0,4 procentenheter lägre än den ränta vi har. Vi har genom åren lyckats förhandla oss till rabatter, men aldrig på mer än 0,3 procentenheter och de försvinner alltid utan besked från banken. I dagsläget ”kan” de bara erbjuda oss 0,2 procentenheters ränterabbat. Vi skulle alltså betala 0,2 procentenheter mer än snittkunden hos banken i fråga! Lojala kunder med 0 risk.

Så vi kommer flytta lånet till Avanza. Någon som vet hur lång tid det tar från ansökan till att man får hem papper i dagsläget?
Citera
2018-11-29, 20:48
  #43
Medlem
Jag fick mail idag om Avanza+ bolån. 1,09% ränta. Dags att gå över nu?
Citera
2018-12-01, 08:20
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twilightsparkle
Jag kan berätta hur det var för oss, så förstår du varför Avanzas bolån lockar.

Vi har belåning under 50% på vår bostad, och låga lån i förhållande till våra inkomster. Vi har båda varit medlemmar i ”vår” storbank sedan vi föddes, har alltid skött oss, inga betalningsanmärkningar, aldrig missat en betalning eller haft tomt på kontot.

Vår storbank har en redovisad snittränta på 0,4 procentenheter lägre än den ränta vi har. Vi har genom åren lyckats förhandla oss till rabatter, men aldrig på mer än 0,3 procentenheter och de försvinner alltid utan besked från banken. I dagsläget ”kan” de bara erbjuda oss 0,2 procentenheters ränterabbat. Vi skulle alltså betala 0,2 procentenheter mer än snittkunden hos banken i fråga! Lojala kunder med 0 risk.

Så vi kommer flytta lånet till Avanza. Någon som vet hur lång tid det tar från ansökan till att man får hem papper i dagsläget?

Vi sitter i exakt samma sits. Varit trogna banken sedan vi köpte vårt hus för 15 år sedan.
Men funderar nu helt på att hoppa av samarbetet med dem. Just för att vi fått detta erbjudande från Avanza och för att vi endast har vårt lån och lönekonto där. Inget privat sparande alls utan det har vi hos Avanza.
Frågan är bara gällande detta bolån hos Avanza, hur länge håller 1.09%?
Tills dem fått tillräckligt många kunder så kanske de börjar smyghöja utan att reporäntan går upp.
Det är ju heller inga problem att flytta vårt befintliga amorterings fria lån. För vad jag har förstått så är det bara krav att amortera på nya lån och inte befintliga som flyttas.
Citera
2018-12-01, 10:57
  #45
Medlem
Då är det väl bara att flytta lånet igen? Tvivlar starkt på att man tjänar något på att vara lojal nu för tiden. Det kanske var så för 20+ år sedan när ekonomin/samhället såg annolunda ut. Dessutom tror jag att deras bolån är ett sätt att rekrytera kunder till deras plattform (ungefär som Avanza zero), och det skulle inte förvåna mig om de räknar med att risken är lägre hos befintliga kunder då de åtminstone är lite intresserade av att spara och investera.

Har man lägre risk behöver man inte heller vara lika "girig" mot sina kunder.
Citera
2018-12-01, 13:57
  #46
Medlem
Isnatts avatar
Kommer det komma nåt lån för 'oss' med under 500 000:- i lån tro, eller är det för liten slant att göra avans för avanza på?
Citera
2018-12-01, 14:16
  #47
Medlem
Pudersockers avatar
Intressant det där att de inte vill låna ut för mycket så man inte ska hamna på obestånd (förståeligt) samtidigt som man inte får låna lite lagom så där. Minsta möjliga lån 250 000 på min bank. För min del har nu så lite lån så ingen större idé att byta.
__________________
Senast redigerad av Pudersocker 2018-12-01 kl. 14:19.
Citera
2018-12-02, 00:48
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 63CjeF
Då är det väl bara att flytta lånet igen? Tvivlar starkt på att man tjänar något på att vara lojal nu för tiden. Det kanske var så för 20+ år sedan när ekonomin/samhället såg annolunda ut. Dessutom tror jag att deras bolån är ett sätt att rekrytera kunder till deras plattform (ungefär som Avanza zero), och det skulle inte förvåna mig om de räknar med att risken är lägre hos befintliga kunder då de åtminstone är lite intresserade av att spara och investera.

Har man lägre risk behöver man inte heller vara lika "girig" mot sina kunder.

fast vadå? varför ska man ha kvar sitt "billiga bolån" på handelsbanken och pynta avgifter för sina pensioner och sparkapital när man kan flytta över till ett billigare alternativ? jag flyttade en gammalt tjänstepension till avanza och slapp max matthisens depå och förvaltningsavgifter och kunde placera pengarna hur jag ville.

som jag förstått det är avanzas bolån med stabelo kopplat till någon fond som ger ut obligationer som institutionella aktörer investerar i, typ stabil ränta till låg risk och deras avkastningskrav är knuten till rådande marknadsräntor så 1,09%-räntan kommer sannolikt att höjas i relation till marknadsräntorna där även riksbankens reporänta påverkar. vill man hellre göda sin vanliga bank med ett "billigt bolån" fast höga övriga kostnader får man väl göra det om man tycker det är kul.

hade jag haft ett bolån hade jag tagit det billigaste, det går alltid att flytta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback