Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-15, 04:41
  #1
Medlem
Hej! Tänkte att ni flitiga på Flashback kanske skulle kunna ge mig lite råd när det gäller vad man ska välja för grejer när man ska bygga en speldator som ligger inom min budget som är 15-20 000kr. Det finns ju en hel uppsjö med grejer att välja mellan när det gäller grafikkort, moderkort, processor m.m. Sen ska ju alla grejer ”passa” ihop med varandra också. Så har ni några tips man kan få vad man ska köpa?
Citera
2017-11-15, 04:56
  #2
Medlem
Freebss avatar
Vad ska du spela?
Citera
2017-11-15, 05:25
  #3
Medlem
Hade jag byggt en dator idag och hade 20k att lägga på en dator så hade det blivit detta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10863006/

En dator som kommer att klara 1080p spel i ultra (med minst 60fps):

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10863009/
Citera
2017-11-15, 20:51
  #4
Medlem
Okej! Tack, det var till stor nytta. Men varför valde du en mekanisk hårddisk? Är inte en SATA SSD snabbare och bättre?
Citera
2017-11-15, 20:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebs
Vad ska du spela?

Vill spela allt från Battlefield och Farcry till Minecraft. Allt i högsta grafik utan fps drops eller lagg. Har tröttnat på sånt nämligen.
Citera
2017-11-15, 21:30
  #6
Medlem
Vart ligger dina prioriteringar? Ska datorn vara tyst, ska det se bra ut? Viktigt med mycket lagringsutrymme eller räcker några 100 GB SSD?
Citera
2017-11-16, 01:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnTillSko
Vart ligger dina prioriteringar? Ska datorn vara tyst, ska det se bra ut? Viktigt med mycket lagringsutrymme eller räcker några 100 GB SSD?

Jag skiter fullständigt i ljudnivå och utseende. Det ska fungera och det ska fungera bra. Minne är alltid bra. Men det räcker nog med 500GB i SSD och två st 16GB (32GB) i ram minne.
Citera
2017-11-16, 01:22
  #8
Medlem
Här har jag satt ihop en lista från Dustin på saker till en dator. Kan detta fungera kombinationsmässigt? Och är det bra? Jag har typ bara plockat det jag tycker verkar bra. Inget chassi än dock.

https://www.dustinhome.se/favorites/index/8192856?
Citera
2017-11-16, 08:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icenberg
Här har jag satt ihop en lista från Dustin på saker till en dator. Kan detta fungera kombinationsmässigt? Och är det bra? Jag har typ bara plockat det jag tycker verkar bra. Inget chassi än dock.

https://www.dustinhome.se/favorites/index/8192856?

Jag kan direkt skala bort 5k och du får en lika bra rigg. Jag kan ytterligare skala bort 2.5k och du kommer inte att märka någon skillnad. Mao så kastar du bort 7.5k som du skulle kunna lägga på ett bättre grafikkort och en högklassig skärm.
Citera
2017-11-16, 11:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icenberg
Här har jag satt ihop en lista från Dustin på saker till en dator. Kan detta fungera kombinationsmässigt? Och är det bra? Jag har typ bara plockat det jag tycker verkar bra. Inget chassi än dock.

https://www.dustinhome.se/favorites/index/8192856?

Du ska köpa en 8700K i stället. Alternativt kan du köpa en 8600K som än så länge är lika bra för gaming. Moderkortet onödigt dyrt.
Citera
2017-11-16, 11:09
  #11
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icenberg
Jag har typ bara plockat det jag tycker verkar bra.
Nätagg, processor (välj K-modell), grafikkort, ssd, helt ok, bra val.

Förutom chassiet saknas också (till K-processor) processorkylare. Föreslår någon av noctuas modeller.

Moderkortet behöver inte kosta 2250.- annat än det är nån alldeles speciell egenskap det måste ha. Föreslår i första hand gigabytes kort pga asus alltför ofta är besvärliga/störiga/har buggar.

Minnen behöver inte vara mer än 2666 mhz. De flesta behöver f.ö inte mer än 16 gig heller, det är oftast för multimediaredigering av det lite större slaget man kan behöva mer. Med 2x8 gig går det lätt att i efterhand sätta i 2x8 till om det senare visar sig behövas.

Windows 10 finns i en usb-version för 100.- mer och då kanske inte dvd-läsaren behövs?

Dustin är vanligen dyrare än andra, så om priset är intressant, gör jämförelser och se om du kan komma billigare undan hos konkurrenter som inet, komplett, webhallen, netonet, proshop m.fl, kör en prisjakt och handla från renommerade ställen där du får fraktfritt. Det går givetvis handla från flera olika källor om man bygger datorn själv, spelar väl ingen större roll om grejorna kommer i ett paket eller tre.
Citera
2017-11-16, 14:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Nätagg, processor (välj K-modell), grafikkort, ssd, helt ok, bra val.

Förutom chassiet saknas också (till K-processor) processorkylare. Föreslår någon av noctuas modeller.

Moderkortet behöver inte kosta 2250.- annat än det är nån alldeles speciell egenskap det måste ha. Föreslår i första hand gigabytes kort pga asus alltför ofta är besvärliga/störiga/har buggar.

Minnen behöver inte vara mer än 2666 mhz. De flesta behöver f.ö inte mer än 16 gig heller, det är oftast för multimediaredigering av det lite större slaget man kan behöva mer. Med 2x8 gig går det lätt att i efterhand sätta i 2x8 till om det senare visar sig behövas.

Windows 10 finns i en usb-version för 100.- mer och då kanske inte dvd-läsaren behövs?

Dustin är vanligen dyrare än andra, så om priset är intressant, gör jämförelser och se om du kan komma billigare undan hos konkurrenter som inet, komplett, webhallen, netonet, proshop m.fl, kör en prisjakt och handla från renommerade ställen där du får fraktfritt. Det går givetvis handla från flera olika källor om man bygger datorn själv, spelar väl ingen större roll om grejorna kommer i ett paket eller tre.


Tack! Mycket bra tips! Men behövs det verkligen K-modeller? Klarar jag mig inte bra långt utan att överklocka ändå?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback