2018-08-10, 16:38
Medlem
Tack och lov att mina 2 kinapaket tog vägen via Holland och Tyskland, slapp avgift på båda

Kan vara att föredra alltså...
Citera
2018-08-10, 17:09
Medlem
postnord suger verkligen. de skiter i att ge en sms-avisering eller spårningsnummer på saker från usa. istället får man ett UBxxxx nummer och får vänta på den klassisska 70'tals brev-avin som tar flera dagar extra. Postnord, vi lever på 2000-talet, vakna för helvete.

Och sen fick jag faktiskt betala moms+import från ett annat eu-land. Dem vet att dem gjort fel... mycket dåligt.
Senast redigerad av fonzen 2018-08-10 kl. 17:13.
Citera
2018-08-10, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Köpte 4 st tshirt från kina, fick betala 140 spänn extra

3 st Tshirt var dessutom dyra, betalde 350 kr för dem, så fick istället sammanlagt betala 490..

Ringde till kundtjänst "Vi vill att europeer ska köpa sin skit i EU inte någon annanstans"

Hahahhaha

Ut ur EU 2018 #SD2018
Ringde du Kinas kundtjänst?
Citera
2018-08-11, 12:00
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rollepolle
Tack och lov att mina 2 kinapaket tog vägen via Holland och Tyskland, slapp avgift på båda

Kan vara att föredra alltså...
Det hjälper inte alltid, hade ett paket som skickades via Holland men postnord sa att det inte hade tullklarerats där och att det bara var ett transitland, säljaren hade inte klistrat över det kinesiska spårningsnummret som kan ha påverkat.
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
istället får man ett UBxxxx nummer och får vänta på den klassisska 70'tals brev-avin som tar flera dagar extra. Postnord, vi lever på 2000-talet, vakna för helvete.
La du in UBxxxx nummret i postnords app? I så fall borde du inte behöva vänta på avin.
Citera
2018-08-11, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Det hjälper inte alltid, hade ett paket som skickades via Holland men postnord sa att det inte hade tullklarerats där och att det bara var ett transitland, säljaren hade inte klistrat över det kinesiska spårningsnummret som kan ha påverkat.

La du in UBxxxx nummret i postnords app? I så fall borde du inte behöva vänta på avin.

UBxxx nummer har ingen elektronisk spårning, eftersom idioterna på postnord bestämt det,
så den där skiten fungerar inte ens i appen.
Citera
2018-08-11, 18:45
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
UBxxx nummer har ingen elektronisk spårning, eftersom idioterna på postnord bestämt det,
så den där skiten fungerar inte ens i appen.
Jo jag menar inte att du skall kunna spåra men när ditt postombud registrerar paketet så borde det synas i appen eftersom personalen scannar UBxxx nummer så slipper man vänta på pappersavin.
Citera
2018-08-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Jo jag menar inte att du skall kunna spåra men när ditt postombud registrerar paketet så borde det synas i appen eftersom personalen scannar UBxxx nummer så slipper man vänta på pappersavin.

"Paketet är inte registrerat eller inte ett postnord-paket" kommer upp. Moms betalades den 7:e via internetbanken. Brukar få mina paket dagen efter inbetalning av moms.
Citera
2018-08-11, 19:17
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
"Paketet är inte registrerat eller inte ett postnord-paket" kommer upp. Moms betalades den 7:e via internetbanken. Brukar få mina paket dagen efter inbetalning av moms.
För mig har det tagit ca en vecka efter att momsen är betald och läser man i tråden har vissa fått vänta längre för momspaket prioriteras inte som inrikespost har kundtjänst informerat mig om.
Citera
2018-08-12, 17:25
Medlem
kickikotts avatar
Nja, Tullverket brydde sig inte, och inte Postnord heller. Det var efter att en hög vänster/Miljövridna journalist-grisar startade ett mediadrev och började jaga finansministern med jobbiga frågor som allt kantrade och gick åt helvete! så tacka journalisterna för deras fina "granskning"...

Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Ja så var det ju tänkt att vara. Att privatpersoner skulle betala moms och tull självmant. Men det var väl det som inte funkade, ingen betalade för sakerna man beställt via typ Wish. Tullverket ledsnade på det och ställde krav på Postnord att se till så det betalades. Det är samma för alla leveransföretag att de måste se till så att tull och moms sköts enligt lag. Så det är inte bara Postnord som tar betalt. Det som stör alltihop är att kineserna envisas med att skicka allt via statliga postbolag så att kineserna får subventionerat porto.
Citera
2018-08-13, 02:58
Medlem
Finns det något sätt jag kan beställa grejer från kinesiska säljare på Ebay.com utan att postnord kräver pengar?
Citera
2018-08-13, 08:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoBrunfis
Finns det något sätt jag kan beställa grejer från kinesiska säljare på Ebay.com utan att postnord kräver pengar?
Använd en forwardtjänst som ligger i ett EU land som inte tar ut moms och avgifter från Kina
t.ex. https://www.forward2me.com/services/ (det finns fler om du letar lite)
Citera
2018-08-13, 17:27
Medlem
janne3196s avatar
Postnord kräver mig på pengar för detta paket från Estland. bild: https://i.imgur.com/qWxZrVr.jpg

Gör PostNord rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in