2019-01-20, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara777
Hallåj, har någon handlat på gearbest på sistone? Har hört att de skickarr sina paket från Holland o dyl. så man slipper betala moms mm d v s att det inte tillkommer några avgifter i Sverige.
Om paketen skickas inom EU blir det ingen tillagd moms eller hanteringsavgift. Notera att efter Brexit lär det nog bli hanteringsavgift från paket som kommer från England (beror på Brexitavtal).
Citera
2019-01-20, 02:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Hallåj, har någon handlat på gearbest på sistone? Har hört att de skickarr sina paket från Holland o dyl. så man slipper betala moms mm d v s att det inte tillkommer några avgifter i Sverige.
Det är nog bäst att kolla med Gearbest direkt tror jag. Men vad är det som dom har som inte finns på Banggood?
Citera
2019-01-20, 17:15
Medlem
Spelar ingen roll vilken frakt man väljer på AliExpress till Sverige. Man får alltid betala avgifter till PostNord i vilket fall.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
ali express fick ju erbjudande om att använda samma lösning men anslöt sig inte då antal paket som går till sverige är så få att det inte lönade sig... Gnäll inte på Postnord gnäll på ali express.

Vill du slippa avgift på ali express välj ett annat fraktalternativ än standard så slipper du avgiften där med.

Amazon finns ju redan bara att handla från Tyskland så slipper du avgift :-)
Citera
2019-01-20, 18:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eltax
Spelar ingen roll vilken frakt man väljer på AliExpress till Sverige. Man får alltid betala avgifter till PostNord i vilket fall.
Inte om du väljer DHL t.ex.
Citera
2019-01-21, 06:20
Medlem
Citat:

Jag läste i forumet Swedroid att man slipper PostNord med "Belgium Registered" samt "EU Express". Det påstods också att man slipper tull och moms.
Citera
2019-01-21, 11:09
Medlem
swebarbs avatar
då jag väntar sen 28:e december så mailade jag posten varför det tar sån tid, fick detta svar..

Jag kan se att försändelsen är under tullbehandling, och du ska inom kort få en avisering om betalning. Jag ber om ursäkt för att det tar tid, men momsen har nämligen inte blivit fastställd ännu och vi jobbar så snabbt vi kan för att det ska ske

vad är problemet, värdet är långt under 1500kr, då är det väl bara o slå den standard avgiften, va i helvete är det dom måste fundera på i flera veckor då värdet säkert står på paketet.. vill bara betala o få mitt paket har lust o göra en paypal claim snart för detta är ju löjligt bara...

aliexpress ska ni inte handla ifrån, fick vänta sist exakt 55 dagar från beställning till att det kom hem, men det skickas ju med sämsta china air mail så ser ni det så köp inte för då får ni vänta länge och betala avgifter som sagt..
Citera
2019-01-21, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
då jag väntar sen 28:e december så mailade jag posten varför det tar sån tid, fick detta svar..

Jag kan se att försändelsen är under tullbehandling, och du ska inom kort få en avisering om betalning. Jag ber om ursäkt för att det tar tid, men momsen har nämligen inte blivit fastställd ännu och vi jobbar så snabbt vi kan för att det ska ske

vad är problemet, värdet är långt under 1500kr, då är det väl bara o slå den standard avgiften, va i helvete är det dom måste fundera på i flera veckor då värdet säkert står på paketet.. vill bara betala o få mitt paket har lust o göra en paypal claim snart för detta är ju löjligt bara...

aliexpress ska ni inte handla ifrån, fick vänta sist exakt 55 dagar från beställning till att det kom hem, men det skickas ju med sämsta china air mail så ser ni det så köp inte för då får ni vänta länge och betala avgifter som sagt..
Det verkar som ditt paket blivit slumpviss utvalt av Tullen för att kontrollera att deklarationen av värdet på varan är korrekt. Det är fullt möjligt att leverantören fuskat med deklarationen och då måste Tullen begära att leverantören korrigerar deklarationen vilket kan ta några veckor. I vanliga fall brukar postnord bara kräva moms på det deklarerade värdet + 75 kronor i hanteringsavgift. Här har Tullen stoppat paktet för ytterligare kontroll, vilket är väldigt sälsynt. Beställde du möjligtvis något olagligt som var deklarerat som något helt annat?

Du väljer leveranstiden på aliexpress och om du tar det billigaste alternativet blir det 20-30 arbetsdagar. Det är samma sak med leveransen om du beställer från Wish. Hanteringsavgifterna är Postnords fel och drabbar en även om man beställer skit från USA och snart Storbrittanien.
Citera
2019-01-21, 17:42
Medlem
Köper Du någon småsak blir det billigare att betala till PostNord.
DHL kostar $20 och uppåt.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Inte om du väljer DHL t.ex.
Citera
2019-01-21, 18:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eltax
Köper Du någon småsak blir det billigare att betala till PostNord.
DHL kostar $20 och uppåt.
Ja men du behöver inte betala till Postnord o vänta på deras hantering.
Citera
2019-01-21, 20:52
Medlem
Någon som.fått paket nyligen o vet hur lång tid det tar från man betald postnord avgiften tills man får paketet ?
Citera
2019-01-21, 20:54
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteRhino
Någon som.fått paket nyligen o vet hur lång tid det tar från man betald postnord avgiften tills man får paketet ?
Upp till tre veckor.
Citera
2019-01-21, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Upp till tre veckor.

Men va fan .. helt sjukt ju .. Hur fan resonerar dom där ?

Innan när man skulle betala moms på saker betalde man antigen när man hämtade ut eller innan o så hade man paketet några dagar efter ..

Så nu implementerar dom en bullshit avgift för att konstatera att det inte finns tullvärde på en försändelse o då ska det ta upp till 3v extra .. sjuka människor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in