2018-08-07, 17:17
Medlem
Så. hur blir det om Kina paketen tar omväg via Nederländerna-Tyskland-Sverige?

Tull och moms-skit där också eller undkommer man då paketet "kommer från ett EU-land" till Sverige?

Citera
2018-08-07, 18:28
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rollepolle

Tull och moms-skit där också eller undkommer man då paketet "kommer från ett EU-land" till Sverige?

Det är omöjligt att svara på skulle tro att det är 50% chans att slippa avgiften beroende på vilken etikett länderna sätter på vid deras "tullklarering"
Citera
2018-08-08, 16:54
Medlem
kukflashs avatar
”Kingdom of Sweden Sesestoa, Arrival at sorting center” 2 Augusti....

Har varken fått paket eller någon inbetalning för tull/Postnord. Vad händer??
Citera
2018-08-08, 18:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
”Kingdom of Sweden Sesestoa, Arrival at sorting center” 2 Augusti....

Har varken fått paket eller någon inbetalning för tull/Postnord. Vad händer??
Har du uppgett mobilnummer vid beställningen får du ett sms om en 2-3 veckor med instruktioner om hur du skall betala och när du betalat tar det ytterligare 3-4 veckor innan du får paketet om du har tur...
Citera
2018-08-08, 18:58
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du uppgett mobilnummer vid beställningen får du ett sms om en 2-3 veckor med instruktioner om hur du skall betala och när du betalat tar det ytterligare 3-4 veckor innan du får paketet om du har tur...
Härligt... bara att vänta då
Citera
2018-08-08, 19:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradoxumb
Det blev ju en massa skit angående wish och sedan hörde man att de skulle ändra det.

Vissa paket har jag inte behövt betala för (dock var det tydligen från england) men resterande var ifrån kina och med tanke på att det drogs ytterligare avgifter när man väl skulle checka ut så tänkte jag att det är moms och skit som redan lagts upp på varan så tänkte att man inte ska behöva betala för det när det väl kommer till Sverige och postnord.

Låt det vara lika för alla -.-

Wish, ja. Men eBay är inte Wish.

Wish betalar in momsen åt dig så att posten inte behöver göra det.
Citera
2018-08-09, 15:47
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rollepolle

Det funkar. Jag har köpt från en kines på eBay nyligen. Jag var helt inställd på att betala 75 kr + moms för brevet men han skickade det till Tyskland där han hade en kontakt som skickade det vidare till Sverige.

På eBay säljer allt fler kineser via EU på samma sätt. Antingen står det "shipment from China" eller så står det "shipment from Germany" t ex. Tillvägagångssättet är detsamma.
Citera
2018-08-09, 15:57
Medlem
kukflashs avatar
Fick brev idag från postnord att mitt paket har kommit till Sverige. 22kr moms (helt rätt enligt mig) men 75kr i administrationsavgift är helt åt helvete fel. Ringde upp till postnord och ifrågasatte varför jag ska betala extra för att dom ska sköta sitt jobb men fick bara till svar att jag inte kunde slingra mig undan..

Det står såhär i brevet "Ditt paket med kolli-id ----- har kommit till Sverige. Tullverket har gett PostNord i direktiv att säkerställa att moms är betald innan försändelsen levereras. Därför behöver du betala 97kr i moms och hanteringsavgift innan PostNord kan leverera försändelsen till dig"

Varför kan inte Tullverket ha ett bankgiro där man betalar in momsen och så slopar man 75krs avgiften helt och hållet?
Citera
2018-08-09, 17:15
Medlem
BeachBobs avatar
Är det inte dags att vi börjar och trakassera Postnord precis som dom som bekämpade pälsbärare gjorde. Djuren rätt eller vad dom hette. Dom var ju framgångsrika inte en jävel som bär pälskläder längre. Eller skall vi bara sitta här och beklaga oss och bli rövknullade av Postnord.
Citera
2018-08-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Fick brev idag från postnord att mitt paket har kommit till Sverige. 22kr moms (helt rätt enligt mig) men 75kr i administrationsavgift är helt åt helvete fel. Ringde upp till postnord och ifrågasatte varför jag ska betala extra för att dom ska sköta sitt jobb men fick bara till svar att jag inte kunde slingra mig undan..

Det står såhär i brevet "Ditt paket med kolli-id ----- har kommit till Sverige. Tullverket har gett PostNord i direktiv att säkerställa att moms är betald innan försändelsen levereras. Därför behöver du betala 97kr i moms och hanteringsavgift innan PostNord kan leverera försändelsen till dig"

Varför kan inte Tullverket ha ett bankgiro där man betalar in momsen och så slopar man 75krs avgiften helt och hållet?
Ja så var det ju tänkt att vara. Att privatpersoner skulle betala moms och tull självmant. Men det var väl det som inte funkade, ingen betalade för sakerna man beställt via typ Wish. Tullverket ledsnade på det och ställde krav på Postnord att se till så det betalades. Det är samma för alla leveransföretag att de måste se till så att tull och moms sköts enligt lag. Så det är inte bara Postnord som tar betalt. Det som stör alltihop är att kineserna envisas med att skicka allt via statliga postbolag så att kineserna får subventionerat porto.
Citera
2018-08-10, 09:26
Medlem
Kakap0s avatar
Köpte 4 st tshirt från kina, fick betala 140 spänn extra

3 st Tshirt var dessutom dyra, betalde 350 kr för dem, så fick istället sammanlagt betala 490..

Ringde till kundtjänst "Vi vill att europeer ska köpa sin skit i EU inte någon annanstans"

Hahahhaha

Ut ur EU 2018 #SD2018
Citera
2018-08-10, 15:27
Medlem
Kebabsugers avatar
paket 4 kronor, fri frakt från kina
https://i.imgur.com/bEynzWT.jpg

nazisterna från danska privatägda företaget vill ha 80 kronor för hämta ut det...

vet att i Sverige kan företag bryta all regler som finns, skicka ut betalnings anmärkningar utan anledning och liknande 100% utan konsekvens, men vem har gjort dom konsekvens fria ?
är som när dom bötfällde tv 4 för ha för lång reklam, 50 000 i böter.... uuhm ok, per reklam paus då eller? nä totalt 50 000:- fis i rymden ju, klart dom fortsätter bryta mot det när det inte kostar dom något, 5 miljoner så kanske dom börjat böja sig för makten, men inte 50papp ffs

man måste ju kunna anmäla postnord någonstans? eu domstol ? regeringen ? va fan ?
kommer så klart låta dom skicka tillbaka detta och få mina 4 kronor tillbaka av affären i kina, men har 150 paket på väg, 5 eller 6 är viktiga och dyrare, men allt är betalt i frakten, som är gratis, tills det kommer till sverige or privat personer vill lägga på nazist avgift.

vet man kan ta privat bolag som p bolag till rätten utan det kostar mig något som småmål för att hindra företag att hota med rättegång, vet det inte går med statliga, men staten sålde posten ju, så borde väl gå mot postnord med ?

postnord stå för retur kostnaden och även produktkostnaden till mig om inte kinesen tar tillbaka den ?

är det håkan som bor på månvägen 1 i lidingö som är bossen på postnord ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in