2018-02-27, 13:52
Medlem
448s avatar
Det är la som att jobba på Ica.

Frågan är hur man skall hitta 100-200 läskunniga i Örebros förorter? - tror allt kommer falla på grund av det
Citera
2018-02-27, 14:02
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Vad är arbetsuppgifterna?

Man skulle korrekturläsa uppgifterna på följesedeln som satt på paketet. Och så skulle man se till så att det var rätt tull från rätt land, i stora drag.
Citera
2018-02-27, 14:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 252life
Snart kommer rubrikerna i kvällstidningarna. "Kaos på post nord när dom försöker lagra 100 tusentals kina paket"
Helt säker på att dom skiter på sig just nu och dom kommer inte kunna hantera detta på ett smidigt sätt.
Det som händer är väl att paketen blir 2-3 veckor försenade innan dom trimmat in rutinerna och sedan kommer ju antalet paket att minska i antal då man inte beställer saker med ringa värde som man behöver lösa ut med 75 kr...
Citera
2018-02-27, 14:19
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför besvarade du inte frågan, vad är det PostNord vill ta 125 kr för som inte går att automatisera menar du, har du ens funderat på frågan?

Jag är helt förbluffa att Postnord nu anställer massor med personal att manuellt läsa på
paketen och registrera uppgifterna för att kunna tullklarera dom korrekt.

Du skulle ju automatisera detta utan assistans eller inblandning av Kinesiska tullen ?
Hur gick det ? Fick du aldrig jobbet på McKinsey ?
Jävla pajas.
Citera
2018-02-27, 14:22
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gris1
Man skulle korrekturläsa uppgifterna på följesedeln som satt på paketet. Och så skulle man se till så att det var rätt tull från rätt land, i stora drag.

Risken är stor för feldebiteringar, misstänker jag. På etiketterna brukar texten vara finstilt. Ofta skrivs värdet med en massa decimaler.

På ett av mina paket står det under Value: 1.620

Den lilla punkten är knappt synlig. Det ska alltså vara 1,62 US$

Själv betalade jag 38 kronor för detta och då var frakten inräknad.

Hur lätt är det inte att läsa fel, debitera moms på 1620 $, om man anställer en massa folk som inte jobbat med dessa paket tidigare och inte vet vad som är rimligt?
Citera
2018-02-27, 14:22
Medlem
kickikotts avatar
Bara ett paket i dag - oroande...(fick 10 i går och har varit ett antal varje dag senaste dryga veckan)
Undrar om dom redan styrt om till Örebro
Citera
2018-02-27, 14:31
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickikott
Bara ett paket i dag - oroande...(fick 10 i går och har varit ett antal varje dag senaste dryga veckan)
Undrar om dom redan styrt om till Örebro

Kan det bero på snökaoset i går på Arlanda? Jag fick ett paket i går, inget i dag. Väntar på några.
Citera
2018-02-27, 14:34
Medlem
kickikotts avatar
Man vet ju inte, men dom borde ha längre omloppstid än en dag på arlanda.
Jag fick ett Paket från Storbritanien och det ankom i gå och dök upp redan
i dag. Känns lite oroande som sagt, man har ju ingen insyn

(köpte lite billiga saker i en jämn ström fram tills dom meddelade sitt beslut den 16:e
och hittils har det senast postade varit från 3:e Feb)
Citera
2018-02-27, 14:35
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Då har varan alltså skickats från Holland?

Jag fick ett litet paket med handskar från Estland förra året, trots att jag hade beställt från
Kina via Ebay. Landade direkt i brevlådan.

Har sparat omslaget. På den gula etiketten står det

Vet inte om säljaren får problem efter denna varning.

(FB) Fått gul lapp från tullen på beställning från Wish. Vad innebär det?

Enligt detta så kommer nog Postnord ta ut avgifter på det jag fick...efter 1 mars
Citera
2018-02-27, 14:38
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Då har varan alltså skickats från Holland?

Jag fick ett litet paket med handskar från Estland förra året, trots att jag hade beställt från
Kina via Ebay. Landade direkt i brevlådan.

Har sparat omslaget. På den gula etiketten står det

Vet inte om säljaren får problem efter denna varning.

Den gula lappen betyder att paketet skickats från ett land utanför EU och inte uppfyller kraven för momsfrihet innom unionen.

Ie, hade det kommit efter 1a mars så hade du åkt på moms och avgift för det.
Citera
2018-02-27, 14:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag är helt förbluffa att Postnord nu anställer massor med personal att manuellt läsa på
paketen och registrera uppgifterna för att kunna tullklarera dom korrekt.

Du skulle ju automatisera detta utan assistans eller inblandning av Kinesiska tullen ?
Hur gick det ? Fick du aldrig jobbet på McKinsey ?
Jävla pajas.

Du är mer än lovligt dum om du inte tror att detta går att automatisera utan inblandning från Kina, helt eller delvis. Och varför ljuger du, räcker inte dina argument annars? Annars kan du citera mig där jag sa att just jag skulle ordna detta. Jävla nolla som står där helt utan argument och bara ljuger!
Citera
2018-02-27, 14:49
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Den gula lappen betyder att paketet skickats från ett land utanför EU och inte uppfyller kraven för momsfrihet innom unionen.

Ie, hade det kommit efter 1a mars så hade du åkt på moms och avgift för det.

Det är inte säkert. Om värdet är lägre än 22€ utgår ingen moms i de flesta andra EU-länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in