2018-04-05, 17:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Källa på det påståendet, tack!

Är det bara din åsikt eller vad du tror får du se till att börja inlägget med: "Jag tycker..." eller "Jag tror..."
https://www.skyscanner.se/nyheter/ti...a-flygskatten/
Citera
2018-04-05, 17:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mina3grabbar
Vad är det som håller betalda paket?? Trots betalning säger texten på söksidan att "försändelsen tullklareras av oss"! Är det Svea ekonomi som tjuvhåller på pengarna? Hela den här historien är obehaglig! Jag vill ha en uppdatering av någon ansvarsfull representant för Pn! (Inte papegojan i tråden)
https://www.sydsvenskan.se/2018-03-2...-man-far-vanta
Citera
2018-04-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
https://www.skyscanner.se/nyheter/ti...a-flygskatten/
Ja. Enligt den sidan betalar man 400 kr per resenär ÖVER två år. För små paket, som resenären har i sina väskor, för dem betalar man inget. Men OM det skulle vara en hel svart säck full med småpaket, Då skulle man nog vara tvungen att boka en extra stol och betala 400 kr för den också. Man betalar alltså fortfarande för stolen, inte för själva "lasten" som sitter på stolen. Och två-åringen räknas vara så liten "last" att vikten underskrider gränsen för skatt.

Jag menar alltså att vikten och volymen ska vara det som påverkar skatten, också när det gäller flygresenärer. Men av praktiska skäl, så kan man inte väga varje resenär för sig. Men m man skulle beräkna skatten på kinapaketen på samma sätt, så skulle det inte vara skatt per paket. (Nu får man ju inte ha en svart säck med paket på flygplansstolen heller, men OM man fick det, så skulle nog skatten vara 400kr, vare sig det är ett jättestort paket, eller tvåhundra små.
Senast redigerad av tuv 2018-04-05 kl. 18:08. Anledning: tillägg
Citera
2018-04-05, 18:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Ja. Enligt den sidan betalar man 400 kr per resenär ÖVER två år. För små paket, som resenären har i sina väskor, för dem betalar man inget. Men OM det skulle vara en hel svart säck full med småpaket, Då skulle man nog vara tvungen att boka en extra stol och betala 400 kr för den också. Man betalar alltså fortfarande för stolen, inte för själva "lasten" som sitter på stolen. Och två-åringen räknas vara så liten "last" att vikten underskrider gränsen för skatt.
Ja vad bra då är vi överens
Citera
2018-04-05, 18:09
Medlem
Citat:
Ja vad bra då är vi överens

Ja, paket under tvååringens vikt och volym skulle slippa skatt. Fint att vi är överens om det!
Citera
2018-04-05, 18:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Jurist förklarar avgiften, varför och lagligheten i att ta ut den "retroaktivt" https://juridiktillalla.se/fraga/201...a-paket-laglig
Citera
2018-04-05, 18:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ja, paket under tvååringens vikt och volym skulle slippa skatt. Fint att vi är överens om det!
Ja om samtliga paket väger mindre än en 2-åring så slipper dom skatt men får betala avgift.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-04-05 kl. 18:19.
Citera
2018-04-05, 18:19
Medlem
Citat:
Ja om samtliga paket väger mindre än en 2-åring så slipper dom skatt men får betala avgift.
Hur så slipper skatt? Moms ÄR ju skatt!
Citera
2018-04-05, 18:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Hur så slipper skatt? Moms ÄR ju skatt!
Ja fundera på det du...
Citera
2018-04-05, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mina3grabbar
Vad är det som håller betalda paket?? Trots betalning säger texten på söksidan att "försändelsen tullklareras av oss"! Är det Svea ekonomi som tjuvhåller på pengarna? Hela den här historien är obehaglig! Jag vill ha en uppdatering av någon ansvarsfull representant för Pn! (Inte papegojan i tråden)

De scannar ditt paket och slänger in det på lagret bland en miljon andra paket. När de scannar paketen nästa gång kollar de om du har betalt och skickar vidare paketet.

Det kan ta tid och evigheter tills nästa scanning sker så våra paket kan ligga i botten på högen i Örebro svinlänge om man har otur.

De har inte 1 miljon fina sorterade hyllplatser där de kan hämta ditt paket när du har betalt.
Citera
2018-04-05, 18:41
Medlem
Citat:
Jurist förklarar avgiften, varför och lagligheten i att ta ut den "retroaktivt" https://juridiktillalla.se/fraga/201...a-paket-laglig

Den juristen kan ju förklara för postnord att det är olagligt att inte specificera vad man tar betalt för och att inte lämna kvitto.
Citera
2018-04-05, 18:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Den juristen kan ju förklara för postnord att det är olagligt att inte specificera vad man tar betalt för och att inte lämna kvitto.
Ställ frågan på den sidan och se vad du får för svar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in