2018-03-19, 16:23
Medlem
Zpanarns avatar
Har paket som anlänt till Sverige i början av mars och som aviserats via SMS. Jag har betalat alla men har inte sett röken av något av dessa i brevlådan. Vad är det här för jävla skojerier? Antar att det är fullt kaos hos Postnord. Detta är en stor förbannad skandal både med avgiften och med lång (månader?) fördröjning av leverans till beställaren/kunden.
Citera
2018-03-19, 16:33
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zpanarn
Har paket som anlänt till Sverige i början av mars och som aviserats via SMS. Jag har betalat alla men har inte sett röken av något av dessa i brevlådan. Vad är det här för jävla skojerier? Antar att det är fullt kaos hos Postnord. Detta är en stor förbannad skandal både med avgiften och med lång (månader?) fördröjning av leverans till beställaren/kunden.

Ska man tro deras tidigare siffror så lär det ligga över 1 miljon försändelser i lagret nu som personal med 2 veckors erfarenhet ska hantera. De lär nog bara kommer ikapp med extrem övertid eller massiv nyanställning om folk fortsätter att beställa i samma utsträckning. De hoppas nog på att folk ska tröttna på att vänta och sluta beställa.
Citera
2018-03-19, 16:39
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Ska man tro deras tidigare siffror så lär det ligga över 1 miljon försändelser i lagret nu som personal med 2 veckors erfarenhet ska hantera. De lär nog bara kommer ikapp med extrem övertid eller massiv nyanställning om folk fortsätter att beställa i samma utsträckning. De hoppas nog på att folk ska tröttna på att vänta och sluta beställa.
Antalet paket som ankommer Arlanda är marginellt färre denna veckan jämfört med innan den 1/3 så det verkar som om majoriteten av de som handlar från kina har accepterat att få betala lite mer för sina varor än innan.
Citera
2018-03-19, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Antalet paket som ankommer Arlanda är marginellt färre denna veckan jämfört med innan den 1/3 så det verkar som om majoriteten av de som handlar från kina har accepterat att få betala lite mer för sina varor än innan.
Eller så beställer folk för att skapa kaos, genom att inte hämta/lösa ut sina beställningar som kommer?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-19 kl. 16:54.
Citera
2018-03-19, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002

Vad hände med PostNords kalkyl att 97% av försändelserna var under 200 kr och därför skulle upphöra komma p.g.a. nya avgiften?
Citera
2018-03-19, 16:51
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Vad hände med PostNords kalkyl att 97% av försändelserna var under 200 kr och därför skulle upphöra komma p.g.a. nya avgiften?
Vet inte jag har inte läst någon sådan uppskattning du får fråga Postnord. Jag tror man räknat med fortsatt hög nivå då man fortsätter att investera i Örebro bl.a skall 100 höghastighetsscannrar installeras efter semestern. Tror inte dom beställt dom ifall dom trott att mängden paket skulle minska...
Citera
2018-03-19, 16:51
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Postnords fascistiska momsavgift - hur göra med redan beställda paket?

Jag beställde en massa småsaker billigt från Kina via Wish för flera månader sen. Nu helt plötsligt blir jag slagen med momsavgifter på cirka 100kr för varje småpaket (vissa av sakerna kostar bara 20kr), eftersom det tagit väldigt lång tid för leveransen.

I brevet jag fick står det: "Enligt direktiv från Tullverket ska Postnord säkerställa att moms är betald innan försändelsen levereras."

Betyder det att jag kan skita i att betala moms, och så skickas alla saker tillbaks kostnadsfritt? För det står inget i brevet om vad som händer ifall momsbetalning uteblir, t.ex. straffavgift eller sådant.
Citera
2018-03-19, 16:55
Medlem
Lyzzas avatar
Man skulle kunna prova och bara handla i de butiker som inte anlitar postnord.

Wish
Här köpte jag min mistmaker som kom genom Estland då använde de SF express. Ingen avgift.

https://www.wish.com/merchant/57ad750687e5ff18faa61133

Wish
Här köpte jag en PH testare och den levereras av DHL.

https://www.wish.com/merchant/561094d8453d330d6a1b1c37

Man hittar butikerna genom att kolla varan och "Butiksbedömningar" då får man upp säljarens namn. I vänstra hörnan står "till butik". Och då kan man handla utan avgift och få flera saker i ett paket. Om de nu håller sig till samma leverantör till alla sina försändelser.
Citera
2018-03-19, 17:05
Medlem
vtcs avatar
1. Du åker inte på någon straffavgift om du struntar i paketet
2. (FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod
Citera
2018-03-19, 17:07
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Eller så beställer folk för att skapa kaos, genom att inte hämta/lösa ut sina beställningar som kommer?
Fick idag bekräftelse från Aliexpress att de skickat skiten jag beställde för 5,84 ink gratis frakt. Jag följde genast upp med en ny beställning. Lite synd att man inte kan spraya liquid ass på paketet för att få den naturtrogna känslan i försändelsen. Jag tror PN kommer drunkna i skit, bokstavligen, som ingen hämtar ut.
Citera
2018-03-19, 17:09
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
1. Du åker inte på någon straffavgift om du struntar i paketet
2. (FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod
Du är säker på det? Känns lite för bra att vara sant om det är postnord som måste betala allt själva, inklusive att sända tillbaks paketen.

Och Jo jag såg den tråden, men 400 sidor och när ingen verkade ställa samma fråga efter att jag bläddrat en del kändes detta vettigare.
Citera
2018-03-19, 17:15
Medlem
idag när jag kom hem låg det en liten lapp från Posten i min brevlåda , nyfiken på vad det kunde vara ,fick ju ett sms från posten i fredags ,så den produkten kunde det ju knappast vara , .
Blev förvånad när jag öppnade paketet , det var en pryl jag trodde jag skulle behöva betala en 300-400 kr för med moms och avgift ,och då vet jag att Kinessäljaren skulle sätta ner priset rejält.
Paketet kom via ett Europeiskt land ,jag tackar och bugar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in