2018-03-17, 13:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
oh yes, sänka Postnord ska bli ett nöje.
Jag tror dina försök betyder lika mycket som ett myggspott i havet...
Citera
2018-03-17, 13:11
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jag tror dina försök betyder lika mycket som ett myggspott i havet...
Antagligen men jag har gjort vad jag kunnat och inte bara suttit och lipat. Om fler gjorde likadant kanske det skulle leda till en förändring och då avser jag inte bara PN.
Citera
2018-03-17, 13:41
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Problemet för Postnord är att China Post inte kan föra över kollinummer elektroniskt till Postnord, dom är då tvungna att ankomstregistrera alla paket på nytt och ge dom ett Postnordnummer för att kunna spåra dom vidare. All information går förlorad p.g.a China Post ovilja att lösa detta och därför kan man inte se avsändare, värde och innehåll eller tidigare trackingnummer på betalningssidan. Kontaktar man kundtjänst via chatten så kan dom ta fram den inskannade bilden på etiketten på paketet och ge kunden de upplysningar som efterfrågas. Nu är ju inte det något större problem då man själv rimligen vet vad man beställt och varifrån det kommer.

Tja, nu har jag två uppgifter om att Postnord klistrar över gamla numret med sitt nya nummer, och på fotot syns det inte heller då fotot tas efter de satt på nya etiketten...
Tydligen stryker de även över adressaten, så man vet egentligen inte till vem de skickar paketet om man betalar avgiften.... Det är alltså nästan episk idioti!
Citera
2018-03-17, 13:41
Medlem
Citat:
Antagligen men jag har gjort vad jag kunnat och inte bara suttit och lipat. Om fler gjorde likadant kanske det skulle leda till en förändring och då avser jag inte bara PN.
Tror inte att jag var den enda som tok-beställde och fick leverans från AliExpress, innan de nya reglerna infördes. Utan problem.
Citera
2018-03-17, 13:46
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
När jag hämtar kinaklumpar hos den lokala posten så har de klistrat över med ett eget spårningsnummer över sändarens spårningsnummer.

Man kanske inte skall skriva folk på näsan när man som dig har noll koll på ämnet.
Fundera över det?

Edit: Eller källa

(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod

(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod
Vad är kinaklumpar?
Citera
2018-03-17, 13:53
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
PERFEKT! Estland är ju inom EU. Heja heja! Håll oss uppdaterade hur det går. Såg på postnords sida på Facebook så har folk börjat få "faktura-sms" för:
-paket som skickas från Polen (tidigt med i EU lol!)
-paket som inte ens är till dom för de har inte beställt något. Klantarslena på PN kan inte ens skriva in mobilnr rätt!

Har folk fått faktura för paket som skickats från Polen eller skickats via Polen? Precis som i Sverige ska moms betalas i Polen för alla försändelser utanför EU (undantag tidningar och gåvor) även om värdet understiger 22€. Kan det vara några kineser som inte fattat och trott att vi slipper moms i Sverige om paketet går via Polen?
Citera
2018-03-17, 13:54
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Tror inte att jag var den enda som tok-beställde och fick leverans från AliExpress, innan de nya reglerna infördes. Utan problem.
Jaha, och vad har det med det aktuella läget att göra menar du?
Citera
2018-03-17, 14:03
Medlem
Citat:
Jaha, och vad har det med det aktuella läget att göra menar du?
Ingenting, tack och lov, jag var förutseende nog att slippa haveri-träsket.
Citera
2018-03-17, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Vad är kinaklumpar?
"Det nya systemet går alltså från att ha ett pris för allt till att skilja små och stora brev från ”Klump” (E-format)."
http://www.ehandel.se/Nya-regler-kommer-ta-bort-gratisposten-ifran-Kina,9498.html
Citera
2018-03-17, 14:19
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Ingenting, tack och lov, jag var förutseende nog att slippa haveri-träsket.
Nu såg jag det här komma så jag informerade mig hur Wish tänkte göra. Sen drog jag markant ner på beställningarna, men jag kunde inte föreställa mig att ett statlig bolag skulle införa dubiösa regler så snabbt och så rättsosäkert.

Fattar inte hur folk tänker när det löser ut en vara de redan betalat frakten för. Momsen är en sak men frakten har PN ingen rätt att ta betalt för. Momsen blir dessutom flera gånger högre än vad som gäller för varor i Sverige. Bara en sån sak är värd att revoltera emot.
Citera
2018-03-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 252life
Handläggningstiden för disputes på ali har ökat kraftigt, dom hinner inte hantera dom. Har 2 disputes som startades redan innan hela cirkusen drog igång. Det är säljare som skitit i att skicka och bara anget fejkat kollinr. Normalt sett brukar set gå fort men nu står hela diapute prossesen helt stilla.

Det du ska ange i ditt fall är item not received stuck in customs. När det gått över 60 dagar så kan du få pengar tillbaka.

Alltså jag har reagerat starkt på att man behöver infoga ”bevis” fotomässigt eller video när man gör en dispute. Kan det inte vara tillräckligt att dom ser att man inte hämtat ut sitt paket? Om man kör på ”custom is holding the package” motsvarar det i princip en retur? Fan vad krångligt det känns!

Hur många dagar brukar det vara kvar på din purchase protection innan du väljer att disputa?
Senast redigerad av Krystalwhite 2018-03-17 kl. 15:20.
Citera
2018-03-17, 15:44
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Har folk fått faktura för paket som skickats från Polen eller skickats via Polen? Precis som i Sverige ska moms betalas i Polen för alla försändelser utanför EU (undantag tidningar och gåvor) även om värdet understiger 22€. Kan det vara några kineser som inte fattat och trott att vi slipper moms i Sverige om paketet går via Polen?
Faktura för ett BREV som skickats direkt från Polen till en polsk/svensk familj!
Du kan nog se själv i Facebookgruppen postnordsverige.
Det finns även andra som berättar samma sak med post från Holland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in