2018-03-09, 14:58
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nästa vecka kommer Tullverket att börja skicka ut brev till ca 35000 mottagare vars paket är märkta gåva eller där värdet på innehållet ifrågasätts. Mottagarna kan då välja att acceptera att betala moms och avgift eller att överklaga till Tullverket inom 30 dagar.

Då måste alltså PostNord lagra paketen under tiden ärendet utreds och överklagas? Kan ta mer än ett år i alla instanser; Omprövning av Tullverkets beslut, överklagan till Förvaltningsdomstolen, överklagan till Kammarrätten, överklagan till Högsta Förvaltningsdomstolen.

Allt besvär för några handstickade vantar från moster Chang Hi i Shanghai.
Senast redigerad av Zeta9 2018-03-09 kl. 15:01.
Citera
2018-03-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Då måste alltså PostNord lagra paketen under tiden ärendet utreds och överklagas? Kan ta mer än ett år i alla instanser; Omprövning av Tullverkets beslut, överklagan till Förvaltningsdomstolen, överklagan till Kammarrätten, överklagan till Högsta Förvaltningsdomstolen.
Han sitter och hittar på den gode kimdah2002 , vart är källan ,varken regler för gåva eller regler för bedömning av värdet har ändras ,så detta borde ju vara ren rutin ,tullen borde ha skicka ut dessa förfrågningar regelbundet i tusentals långt tidigare !
Senast redigerad av givemeyourmoney 2018-03-09 kl. 15:10.
Citera
2018-03-09, 15:16
Medlem
Snarkarens avatar
Fick hem 3 paket idag, ringde PN och frågade hur många paket dom har kvar att dela ut utan avgift, dom har flera tusen kvar för utdelning som inkommit innan 1 mars, dom är försenade pga mycket paket i lager.
Citera
2018-03-09, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9

Trodde PostNord skeppade över pakten till Tullen som lagrar dem.

En gång fastnade en råttfälla på väg till mig i tullen och vi hade en lång kedja av skriftliga konversation i flera månader om värdet av fällan och om det var en gåva eller ej. Säkert 15-20 meddanden fram och tillbaka.

Jag har ju jobbat i Kina och har många vänner där, och en hel del gåvor har ju skickats, jag har ju tex gett dem svensk mjölkesättning då de inte litar på kinesiska mjölkersättningar efter melamin skandalen. Eftersom det är gratis frakt från många företag så ville ju inte kompisarna i Shanghai hämta ut saker och sedan posta dem till mig till dyrt porto då de kan skicka gåvan till mig gratis genom att ange min adress som leveransadress.

Det tog ohyggligt mycket tid och ork att få in mina vänner från Shanghai in i konversationen för att övertyga Tullverket att de var mina vänner och hade skickat sakerna.

Tullverket var jobbiga som fan, och utgår från att ingen har kommit på iden att ge en gåva genom att ange någon som mottagande leveransadress trots att det inte finns något i lagen som motsätter detta.

I lagen står bara att det ska vara en gåva mellan privatpersoner, det står ingenstans att det är förbjudet att använda företagspost för att skicka gåvan.

Det har tullverket hittat på själva och är superjobbiga att övertyga om motsatsen.
Senast redigerad av EnAnonymTyp 2018-03-09 kl. 15:23.
Citera
2018-03-09, 15:37
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Fick hem 3 paket idag, ringde PN och frågade hur många paket dom har kvar att dela ut utan avgift, dom har flera tusen kvar för utdelning som inkommit innan 1 mars, dom är försenade pga mycket paket i lager.

Lite som jag sa långt innan första mars, de första veckorna inpå mars kommer det vara svårt att dra några slutsatser, då hanteringar i alla led är så fruktansvärt långsamma, och kinapaket har aldrig varit prioriterat. Det skulle inte förvåna mej ett dugg om många av paketen som folk får idag kom till sverige i mitten av februari. Så man ska akta sig för att dra några förhastade slutsatser av något, och det hjälper inte att postnord själva ger ut en massa vilseledande motsägelsefull information.
Citera
2018-03-09, 15:42
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Trodde PostNord skeppade över pakten till Tullen som lagrar dem.

En gång fastnade en råttfälla på väg till mig i tullen och vi hade en lång kedja av skriftliga konversation i flera månader om värdet av fällan och om det var en gåva eller ej. Säkert 15-20 meddanden fram och tillbaka.

Jag har ju jobbat i Kina och har många vänner där, och en hel del gåvor har ju skickats, jag har ju tex gett dem svensk mjölkesättning då de inte litar på kinesiska mjölkersättningar efter melamin skandalen. Eftersom det är gratis frakt från många företag så ville ju inte kompisarna i Shanghai hämta ut saker och sedan posta dem till mig till dyrt porto då de kan skicka gåvan till mig gratis genom att ange min adress som leveransadress.

Det tog ohyggligt mycket tid och ork att få in mina vänner från Shanghai in i konversationen för att övertyga Tullverket att de var mina vänner och hade skickat sakerna.

Tullverket var jobbiga som fan, och utgår från att ingen har kommit på iden att ge en gåva genom att ange någon som mottagande leveransadress trots att det inte finns något i lagen som motsätter detta.

I lagen står bara att det ska vara en gåva mellan privatpersoner, det står ingenstans att det är förbjudet att använda företagspost för att skicka gåvan.

Det har tullverket hittat på själva och är superjobbiga att övertyga om motsatsen.

Bra användning av svenska skattepengar.
Citera
2018-03-09, 15:44
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Nästa vecka kommer Tullverket att börja skicka ut brev till ca 35000 mottagare vars paket är märkta gåva eller där värdet på innehållet ifrågasätts. Mottagarna kan då välja att acceptera att betala moms och avgift eller att överklaga till Tullverket inom 30 dagar.

Som andra har sagt, källa på det.
Citera
2018-03-09, 16:34
Medlem
M829A3s avatar
Citat:
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-annat-land-import/forandringar-1-mars

Av att döma på hur det är formulerat så kommer du tvingas att betala avgiften innan du ges möjlighet att hämta paketet,är paketet redan hämtat utan att du debiterats något så slipper du sannolikt någon avgift.
Citera
2018-03-09, 16:44
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren

Förvånar mig att de erkände det, även om de tappade bort ett par tre nollor....

Tidigare sa de ju alltid att posten tog så lång tid i Kina... underförstått att Postnord var snabba....

Väntar fortfarande på mina 8 paket som lämnade Kina i februari, som tur är har jag inte fått några mer sms från Postnord....
Citera
2018-03-09, 16:46
Medlem
eremitkraftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Vardags-edge!

Fick paketet idag, funkade fint som snus via Amsterdam. Inga postnord-avgifter någonstans.
Citera
2018-03-09, 16:46
Medlem
RtrDeadThnReds avatar
Någon som fått hem paket i veckan? Eller är det tvärstopp i väntan på att de får koll på sakerna å skickar ut betalningskrav?

Lurar på en drönare för en 300 spänn....
Citera
2018-03-09, 16:54
Medlem
M829A3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RtrDeadThnRed
Någon som fått hem paket i veckan? Eller är det tvärstopp i väntan på att de får koll på sakerna å skickar ut betalningskrav?

Lurar på en drönare för en 300 spänn....
Jag hämtade tre paket i förgår (från DealeXtreme) som jag beställde i början av Februari,de var alla öppnade (sannolikt av tullen) men jag slapp betala några extra avgifter för dem (troligen för att de var märkta som gåvor).

Kan tillägga att jag fick avin via brev för att hämta dem i måndags.
Senast redigerad av M829A3 2018-03-09 kl. 16:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in