Citat:
Ursprungligen postat av
Zeta9
Då måste alltså PostNord lagra paketen under tiden ärendet utreds och överklagas? Kan ta mer än ett år i alla instanser; Omprövning av Tullverkets beslut, överklagan till Förvaltningsdomstolen, överklagan till Kammarrätten, överklagan till Högsta Förvaltningsdomstolen.
Trodde PostNord skeppade över pakten till Tullen som lagrar dem.
En gång fastnade en råttfälla på väg till mig i tullen och vi hade en lång kedja av skriftliga konversation i flera månader om värdet av fällan och om det var en gåva eller ej. Säkert 15-20 meddanden fram och tillbaka.
Jag har ju jobbat i Kina och har många vänner där, och en hel del gåvor har ju skickats, jag har ju tex gett dem svensk mjölkesättning då de inte litar på kinesiska mjölkersättningar efter melamin skandalen. Eftersom det är gratis frakt från många företag så ville ju inte kompisarna i Shanghai hämta ut saker och sedan posta dem till mig till dyrt porto då de kan skicka gåvan till mig gratis genom att ange min adress som leveransadress.
Det tog ohyggligt mycket tid och ork att få in mina vänner från Shanghai in i konversationen för att övertyga Tullverket att de var mina vänner och hade skickat sakerna.
Tullverket var jobbiga som fan, och utgår från att ingen har kommit på iden att ge en gåva genom att ange någon som mottagande leveransadress trots att det inte finns något i lagen som motsätter detta.
I lagen står bara att det ska vara en gåva mellan privatpersoner, det står ingenstans att det är förbjudet att använda företagspost för att skicka gåvan.
Det har tullverket hittat på själva och är superjobbiga att övertyga om motsatsen.