2018-03-17, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jaha, ja procenten betalande borde ju öka i samma takt som paketen minskar i antal... De som inte betalar lär ju sluta handla från kina...
Jag tror inte att folk planerar sluta handla från Kina, utan försöker luska ut hur de kan få hit sina kina-varor utan en allt för hög kostnad.

De som inte betalar idag lär sig nog att till nästa gång skall det vara något i paketet som gör det värt att betala straffavgiften om det fastnar i momsning?

Det är min tro.

Edit: Småsaker som kostar någon dollar kan man ju alltid fortsätta att beställa - det blir som ett lotteri.
När någon posförsändelse slinker igenom - ja, jag vann.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-17 kl. 11:27.
Citera
2018-03-17, 11:31
Medlem
carminaburanas avatar
Gäller det bara paket eller är det brev med? Många mindre saker skickar de ju i brev
Citera
2018-03-17, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Vad är det för fodral du vill köpa?

50 kr. Fri frakt från Tyskland.

https://www.ebay.com/itm/Handy-Tasche-fur-Samsung-Galaxy-Flip-Cover-Mobile-Case-Schutz-Hulle-Etui-Wallet/131843241768?hash=item1eb2783728:m:mGjMz0defLo_TNp IeZqABlg

32 kr. Fri frakt från Tyskland.

https://www.ebay.com/itm/SLIM-CASE-COVER-FOR-APPLE-IPHONE-X-ULTRA-SLIM-CELLPHONE-BACK-COVER-CASE-BACK/352165244012?epid=2246528697&hash=item51feaf2c6c:m :mX9gFLC4a53K_SjbP4KlKaA

Bra tips,ett Apple Orginal Silikonskal annonseras i Metro för sek449:-

.
Citera
2018-03-17, 11:38
Medlem
Fick ett SMS nu på morgonen, 88kr. Tänker betala då det gäller en butterflykniv jag väntat länge på, men de andra paketen tänker jag skita i.
Citera
2018-03-17, 11:41
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Gäller det bara paket eller är det brev med? Många mindre saker skickar de ju i brev

Det gäller alla försändelser från utlandet (utanför EU) förutom t.ex tidskrifter och vykort.
Citera
2018-03-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Posten sägs använda sina egna "spårningsnummer i Sverige" som de märker paketet med.

Du verkar vara väl påläst i ämnet?

Håna du om det roar dig.

Aliexpress har en s.k. Aliexpress shipping vars nummer inte kan spåras på PostNord hemsida. Dock finns även ett ChinaPost spårnummer på försändelsen, och detta kan man spåra. Samma gäller för SF shipping. Hur det är med Wish vet jag inte.
Citera
2018-03-17, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Håna du om det roar dig.

Aliexpress har en s.k. Aliexpress shipping vars nummer inte kan spåras på PostNord hemsida. Dock finns även ett ChinaPost spårnummer på försändelsen, och detta kan man spåra. Samma gäller för SF shipping. Hur det är med Wish vet jag inte.
När jag hämtar kinaklumpar hos den lokala posten så har de klistrat över med ett eget spårningsnummer över sändarens spårningsnummer.

Man kanske inte skall skriva folk på näsan när man som dig har noll koll på ämnet.
Fundera över det?

Edit: Eller källa
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Menar du att de klistrat över det gamla kollinumret med det nya postnord numret, så det inte syntes?

För min del så skulle det gamla kollinumret bäst säga mig vilket paket det är...
(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Precis vad jag menar...och ja. Med originalkolli vet jag vad som är vad men de hade märkt det med UB----SE. Säger mig inte ett skit.
(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-17 kl. 12:29.
Citera
2018-03-17, 12:08
Medlem
DirtyBerties avatar
Fick en brevavisering från PN med bara ett kolli-id och ett belopp för moms och hanteringsavgift. "Specifikation på betalsidan" står det men någon länk till den finns inte i brevet.

Sen anmodas jag att betala med Swish eller betalkort, vad hände med banköverföringar? Jag har fö inte Swish och jag vill inte hålla på att trassla med kortköp över internet.

Jag har nu två veckor på mig att betala utpressningsavgiften innan försändelsen går i retur, vilket den kommer att göra för jag tänker inte betala ett enda jävla dugg till PN. Efter det kommer jag återkräva betalningen från Wish då vara inte levererats. Jag hoppas PN, förutom lagringskostnaden, även får ersätta varan och returfrakten till säljaren för avtalsbrottet man begått.

Istället tänker jag anmäla ett ärende till PTS och telefonledes be registratorn bekräfta att mailet tagits emot, man brukar få bekräftelse med vändande mail av myndigheter men som lök på laxen tycker jag PTS kan behöva aktiveras. Jag tänker begära en skyndsam handläggning då detta orsakar mig en ekonomisk skada.

Jag vill att PTS prövar legaliteten i PN's avgift och hur den överensstämmer med UPU vedertagna avgifter för postbefodran.

Jag vill även veta hur PN kan avisera en försändelse som saknar uppgift om avsändare, namn och adress samt från vilket land det är avsänt ifrån. Hur jag ska jag annars veta vad det är när varans värde och innehållet inte är deklarerat?

Slutligen kommer jag att begära att regeringen avrättar Maud Olofsson för landsförräderi.
Citera
2018-03-17, 12:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Håna du om det roar dig.

Problemet för Postnord är att China Post inte kan föra över kollinummer elektroniskt till Postnord, dom är då tvungna att ankomstregistrera alla paket på nytt och ge dom ett Postnordnummer för att kunna spåra dom vidare. All information går förlorad p.g.a China Post ovilja att lösa detta och därför kan man inte se avsändare, värde och innehåll eller tidigare trackingnummer på betalningssidan. Kontaktar man kundtjänst via chatten så kan dom ta fram den inskannade bilden på etiketten på paketet och ge kunden de upplysningar som efterfrågas. Nu är ju inte det något större problem då man själv rimligen vet vad man beställt och varifrån det kommer.
Citera
2018-03-17, 12:19
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Jag har nu två veckor på mig att betala utpressningsavgiften innan försändelsen går i retur, vilket den kommer att göra för jag tänker inte betala ett enda jävla dugg till PN. Efter det kommer jag återkräva betalningen från Wish då vara inte levererats. Jag hoppas PN, förutom lagringskostnaden, även får ersätta varan och returfrakten till säljaren för avtalsbrottet man begått.
Lagningskostnaden och returkostnaden ingår i de 75:- som dom som löser ut sina paket betalar. Direct Link returnerar varan till Kina med båt. (Man slänger allt i en stor container och skeppar den en gång i månaden)

I Kina sorterar China Post returpaketen och skickar tillbaka dom till säljaren som får en faktura på frakten inom Kina. Får säljaren tillbaka för många paket så svartlistar han säkert Sverige som land och ingen kan beställa något av honom så det drabbar bara dom som löser ut sina paket.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-17 kl. 12:25.
Citera
2018-03-17, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Fick en brevavisering från PN med bara ett kolli-id och ett belopp för moms och hanteringsavgift. "Specifikation på betalsidan" står det men någon länk till den finns inte i brevet.

Sen anmodas jag att betala med Swish eller betalkort, vad hände med banköverföringar? Jag har fö inte Swish och jag vill inte hålla på att trassla med kortköp över internet.

Istället tänker jag anmäla ett ärende till PTS och telefonledes be registratorn bekräfta att mailet tagits emot, man brukar få bekräftelse med vändande mail av myndigheter men som lök på laxen tycker jag PTS kan behöva aktiveras. Jag tänker begära en skyndsam handläggning då detta orsakar mig en ekonomisk skada.

Jag vill att PTS prövar legaliteten i PN's avgift och hur den överensstämmer med UPU vedertagna avgifter för postbefodran.

Jag vill även veta hur PN kan avisera en försändelse som saknar uppgift om avsändare, namn och adress samt från vilket land det är avsänt ifrån. Hur jag ska jag annars veta vad det är när varans värde och innehållet inte är deklarerat?

Slutligen kommer jag att begära att regeringen avrättar Maud Olofsson för landsförräderi.
Du låter som en rättshaverist.
Citera
2018-03-17, 12:51
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Du låter som en rättshaverist.
oh yes, sänka Postnord ska bli ett nöje.
Senast redigerad av DirtyBertie 2018-03-17 kl. 12:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in