2017-11-18, 16:12
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Jag kan rekommendera att kolla på andra fraktbolag nästa gång du handlar från Aliexpress t.ex så finns PostNL att välja för denna elektriska leksakshunden och det fraktbolaget skickar via Holland där paketet packas om så att tullen i Sverige inte lägger sig i eftersom det inte är tull inom EU.

Uppskattar tipset!
Citera
2017-11-21, 18:29
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Det är väl bra att Postnord äntligen tar betalt för sina tjänster. Tycker personligen inte att Sverige och postnord ska stödja Kina genom att frakta och dela ut paket gratis.

Jag skulle föredra att Postmord las ner och att Kina tog över distributionen av post och paket i Sverige...
Citera
2017-11-22, 08:42
Medlem
Chronicals avatar
Citat:
Det är väl bra att Postnord äntligen tar betalt för sina tjänster. Tycker personligen inte att Sverige och postnord ska stödja Kina genom att frakta och dela ut paket gratis.

Märkligt nog betalar även Postnord flygfrakt rakt tillbaka till Kina, för samtliga försändelser som inte hämtas ut i Sverige, och det är hundratusentals försändelser det handlar om.
Citera
2017-11-22, 08:59
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
Märkligt nog betalar även Postnord flygfrakt rakt tillbaka till Kina, för samtliga försändelser som inte hämtas ut i Sverige, och det är hundratusentals försändelser det handlar om.

Det skulle ju kunna förklara varför de sen ett år tillbaka alltid lämnar paketen i brevlådan i stället för hos postombudet som de gjorde tidigare.

De enda som hamnar hos postombudet numera är de som är rekommenderade och kräver att man skriver på avin.

Gäller troligen de som inte ryms i brevlådan också.

On topic:. Undrar om ts valde ett dyrare fraktalternativ än det billigaste, har aldrig behövt betala tull med China post yenwen och allt vad de heter... (Som är billigast)
Citera
2017-11-22, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
Jo avtalen som Sverige och många andra länder har med Kina för att höja Kinas export till rikare länder borde omförhandlas. Kina klarar nog att stå på egna ben utan att Postnord ska betala deras frakt.
Citera
2018-01-12, 12:37
Medlem
japanskbruds avatar
Hur långt i efterhand får man räkningarna från postnord? Vill inte leva på snabbnudlar i flera månader och få problem med kronofogden
Citera
2018-01-12, 18:04
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag skulle föredra att Postmord las ner och att Kina tog över distributionen av post och paket i Sverige...
Det är antagligen kinesiska staten som äger deras postverk. Allt har gått åt helvete sen dom gjorde om skiten i sverige. Kina får gärna ta över regeringsmakten också.
Senast redigerad av japanskbrud 2018-01-12 kl. 18:09.
Citera
2018-01-12, 19:36
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Jo avtalen som Sverige och många andra länder har med Kina för att höja Kinas export till rikare länder borde omförhandlas. Kina klarar nog att stå på egna ben utan att Postnord ska betala deras frakt.
Är du helt bakom flötet? Man beställer saker från Kina för att man vill dem, inte för att hålla Postnord relevanta på marknaden. Om kineshelvetena klarar av att frakta skit gratis över halva jordklotet så är det Postnord som bör se över sin affärsmodell, inte vi kunder.

Jag har slutligen köpt hela lasset hästskit gällande globaliseringen eftersom den tyckas vara oundviklig, vad märkligt att omvärldskramandet ändå aldrig kommer mig till godo, utan här ska jag knäböja inför svenska politruker trots allt högtravande svammel om den nya människan, ”världsmedborgaren”...
Citera
2018-01-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Är du helt bakom flötet? Man beställer saker från Kina för att man vill dem, inte för att hålla Postnord relevanta på marknaden. Om kineshelvetena klarar av att frakta skit gratis över halva jordklotet så är det Postnord som bör se över sin affärsmodell, inte vi kunder.

Jag har slutligen köpt hela lasset hästskit gällande globaliseringen eftersom den tyckas vara oundviklig, vad märkligt att omvärldskramandet ändå aldrig kommer mig till godo, utan här ska jag knäböja inför svenska politruker trots allt högtravande svammel om den nya människan, ”världsmedborgaren”...

Den enda anledningen till att kineserna kan ha gratis frakt eller mycket låga priser för frakt är att de inte på långa vägar betalar marknadsmässiga priser. För att få en fungerande postgång över hela världen så betalar fattiga länder mycket lägre pris och erhåller bistånd från Världspostföreningen, som bildades 1874. När nuvarande avtal skrevs var Kina ett mycket fattigt land. Detta kommer att förändras i framtiden och de kommer att få betala mycket mer. Detta är dock en segdragen process som lär ta många år. Det är inte svårt att erbjuda gratis eller låga priser när det är någon annan som betalar.
Citera
2018-01-13, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyond

Det är inte Postnord som gjort avtalen med Kina utan det är Svenska staten som gjort det. Postnord får bara handskas med konsekvenserna.
Citera
2018-01-13, 14:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det är inte Postnord som gjort avtalen med Kina utan det är Svenska staten som gjort det. Postnord får bara handskas med konsekvenserna.

De får väl "gilla läget" precis som alla andra, kommer inte som någon direkt överraskning att näthandeln skulle öka otroligt - det har trots allt spåtts i många år vid det här laget.

Felet posten gjorde var att bilda postnord med danskarna, efter det dök lönsamheten..
Citera
2018-01-13, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
De får väl "gilla läget" precis som alla andra, kommer inte som någon direkt överraskning att näthandeln skulle öka otroligt - det har trots allt spåtts i många år vid det här laget.

Felet posten gjorde var att bilda postnord med danskarna, efter det dök lönsamheten..

Visst är man tvungen att gilla läget, man har inget val. Problemet är att man drabbas av en massa kostnader som man inte får någon täckning för. Visst har många spått att näthandeln skulle öka, det har även Postnord gjort. Men ingen eller åtminstone väldigt få har förutspått att den skulle öka så dramatiskt. Om den ökande kinaimporten hade inneburit intäkter hade det varit mycket positivt och då hade man även haft större möjlighet att ha en större kostym för att hantera dessa ojämna flöden.
Men kinaimporten är en gökunge som är en storförlustaffär som tar en hel del resurser i anspråk både på terminalerna men även på utdelningskontoren. Det är inte någon riktigt enkel ekvation att lösa. Och ena sidan har man resultatkrav och kan inte över tid gå med förlust samtidigt har man tvingande lagstiftning att man måste dela ut post varje vardag över hela landet vilket medför en stor och dyr organisation. Brevvolymerna sjunker stadigt och konkurrensen är ganska hård på paketsidan där det finns flera stora rikstäckande leverantörer med ett spritt nät av avlämningsställen. Man har mer eller mindre monopol på de minsta kinaförsändelserna, men dessa innebär låga intäkter samtidigt som man har stora kostnader för att hantera dessa.

Lönsamheten hade varit sjunkande även utan fusionen med danska Posten. Det märkliga med Danmark är att danska regeringen med ena handen godkänner samgåendet med svenska Posten och med den andra handen inför man lagstiftning som innebär att all myndighetspost ska skickas digitalt till alla som har möjlighet att ta emot posten digitalt. Denna lagstiftning slog effektivt undan benen för möjligheten att driva en lönsam verksamhet.
Digitaliseringen kommer även att slå mot den svenska Posten, men det är en jäkla skillnad när marknaden försvinner över en natt än när volymerna kanske minskar med 7-10% årligen under en längre tid så att man hinner strukturera om verksamheten och få andra intäkskällor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in