2018-02-27, 11:27
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jag tror att inte det finns någon organisation färdig som kan kontrollera alla kinaklumpar även om PostNord så vill.
Min tro: är att de flesta paket kommer att släppas igenom till en början men att PostNord kommer ta vissa paket för att statuera exempel och få ut information att man har börjat praktisera avgiftsmomsen för paket av ringa värde.
Antingen tar man vissa paket generellt och avgiftsmomsar, eller.
Tar man man alla paket till ett visst geografiskt område och momsar.

Sista strategin har fördelen för PostNord att "Nisse" kommer att skrika högt när alla hans 14 paket momsas

Många kommer att höra "Nisses" skrik.

Det är min tro.

Edit: Naturligvis kan man använda båda strategierna samtidigt allt för att skrämma och förvirra beställarna av kinaklumpar.

Jag tror inte heller att PN har en färdig organisation för paketeriet. När PN gick ut med beskedet att allt skulle momsbeläggas från 1 mars hade man inte ens hunnit anställa folk för att klara av allt merarbete. Sedan behöver väl de nyanställda en introduktion i arbetet.
Citera
2018-02-27, 11:33
Medlem
Zeta9s avatar
Risk för kraftiga förseningar på grund av snökaoset i går. Alla plan som inte kunde landa på Arlanda, vart tog de vägen?

Situationen verkar dock ha förbättrats sent i går kväll.
Citera
2018-02-27, 11:36
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jag tror att inte det finns någon organisation färdig som kan kontrollera alla kinaklumpar även om PostNord så vill.
Min tro: är att de flesta paket kommer att släppas igenom till en början men att PostNord kommer ta vissa paket för att statuera exempel och få ut information att man har börjat praktisera avgiftsmomsen för paket av ringa värde.
Antingen tar man vissa paket generellt och avgiftsmomsar, eller.
Tar man man alla paket till ett visst geografiskt område och momsar.

Sista strategin har fördelen för PostNord att "Nisse" kommer att skrika högt när alla hans 14 paket momsas

Många kommer att höra "Nisses" skrik.

Det är min tro.

Edit: Naturligvis kan man använda båda strategierna samtidigt allt för att skrämma och förvirra beställarna av kinaklumpar.

Håller med dig!
Blir nog en svårhanterlig uppgift.
Citera
2018-02-27, 12:03
Medlem
carminaburanas avatar
fittans och kukens förbannelse, så mina två nyckleskal jag köpte för 10 kr måste jag alltså betala 75 kr för, likaså en usb kabel för 5 kr, 75 spänn där. Hela min onlinevärld rasar fanimej samman!
Citera
2018-02-27, 12:54
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebulah
Sen när då? Har fungerat tidigare utan problem. Även "return after repair" har fungerat från företag.

Ja det har fungerat för ingen brytt sej, nu bryr man sej så det kommer inte funka. alls.
Citera
2018-02-27, 12:57
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
fittans och kukens förbannelse, så mina två nyckleskal jag köpte för 10 kr måste jag alltså betala 75 kr för, likaså en usb kabel för 5 kr, 75 spänn där. Hela min onlinevärld rasar fanimej samman!

Vad är ett " nyckleskal "

Är det nyckel du avser ?
Ett nyckelskal ?

Eller är du smålänning ? nyckelen, cykelen, eppelen osv
Citera
2018-02-27, 13:07
Medlem
252lifes avatar
Snart kommer rubrikerna i kvällstidningarna. "Kaos på post nord när dom försöker lagra 100 tusentals kina paket"
Helt säker på att dom skiter på sig just nu och dom kommer inte kunna hantera detta på ett smidigt sätt.
Citera
2018-02-27, 13:08
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Vad är ett " nyckleskal "

Är det nyckel du avser ?
Ett nyckelskal ?

Eller är du smålänning ? nyckelen, cykelen, eppelen osv

Nyckelskal, precis! https://www.ebay.com/itm/2-Buttons-R...72.m2749.l2649
Citera
2018-02-27, 13:20
Medlem
Enydrions avatar
Paketet från postnl har ikryssat sale of goods, 12 dollar,. Det har en gul etikett, articeles 28 29 bla bla, och ska returneras till postnl i Holland om det inte går att leverera...

Det verkar inte ha nån annan etikett under.
Citera
2018-02-27, 13:31
Var på arbetsintervju för att jobba med detta. Utbildningen som ska hållas varar i cirka 3 timmar. Och då var dom inte ens säkra på om man skulle kunna få någon praktisk utbildning. Har för mig att 70 personer skulle utbildas på en dag. All personal skulle nyanställas, inklusive skiftledarnas. Skiftledarnas utbildning varade i en dag.

Så på Torsdag ska folk som gått en utbildning på tre timmar arbeta med detta. PN sa att som prognosen såg ut idag räknade dom med att få in mellan 100000-120000 paket om dagen. Känns som det kommer bli kaos..
Citera
2018-02-27, 13:39
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Paketet från postnl har ikryssat sale of goods, 12 dollar,. Det har en gul etikett, articeles 28 29 bla bla, och ska returneras till postnl i Holland om det inte går att leverera...

Det verkar inte ha nån annan etikett under.

Då har varan alltså skickats från Holland?

Jag fick ett litet paket med handskar från Estland förra året, trots att jag hade beställt från
Kina via Ebay. Landade direkt i brevlådan.

Har sparat omslaget. På den gula etiketten står det
Citat:
Goods not fulfilling the conditions laid down in Articles 9 and 10 of the Treaty establishing the Europen Economic Community.

Vet inte om säljaren får problem efter denna varning.
Citera
2018-02-27, 13:43
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gris1
Var på arbetsintervju för att jobba med detta. Utbildningen som ska hållas varar i cirka 3 timmar. Och då var dom inte ens säkra på om man skulle kunna få någon praktisk utbildning. Har för mig att 70 personer skulle utbildas på en dag. All personal skulle nyanställas, inklusive skiftledarnas. Skiftledarnas utbildning varade i en dag.

Så på Torsdag ska folk som gått en utbildning på tre timmar arbeta med detta. PN sa att som prognosen såg ut idag räknade dom med att få in mellan 100000-120000 paket om dagen. Känns som det kommer bli kaos..

Vad är arbetsuppgifterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in